Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Conditii si contributii aferente conventiilor civile

01-Nov-2010
6410
Intrebare:
Care sunt conditiile si contributiile in cazul incheierii de conventii civile? Ce alte modalitati de plata de mai pot folosi in afara de CM, PFA si conventii de plata?


Raspuns:

Contractele sau conventiile civile se incheie in prezent in temeiul art. 942 si urmatoarele din Codul civil. Recurgerea mai frecvent la aceasta metoda a aparut cu precadere dupa intrarea in vigoare a Codului muncii, in anul 2003.

Legislatia fiscala a fost si ea adaptata utlizarii conventiilor civile dupa 2003 si distinge in prezent doua tratamente fiscale aplicate veniturilor realizate urmare conventiilor civile, cu implicatii aspra obligatiilor care incumba atat persoanei fizice cat si platitorului:


a) Incadrarea veniturilor realizate de persoane fizice ca urmare conventiilor/contractelor civile incheiate, in conditiile art. 942 si urmatoarele din Codul civil, in vederea impozitarii, in categoria veniturilor din activitati independente potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal.


Platitorul venitului are obligatia in temeiul 52 alin. (1) lit. d) si alin. (2) din Codul fiscal sa calculeze, retina si vireze un impozit in cota de 10% aplicat la venitul brut.

Impozitul retinut la sursa de platitor in cota de 10% aplicata la venitul brut reprezinta plata anticipata in contul impozitului anual pe venit in cota de 16% datorat de persoana fizica asupra venitului net anual din activitati independente. Persoana fizica are in schimb obligatia conducerii contabilitatii in partida simpla in vederea determinarii si declararii venitul net anual si a impozitului datorat pe venitul net anual impozabil si a stabilirii diferentelor de impozit anual rezultat din regularizarea impozitului anual datorat cu platile anticipate stabilite. Prestarea in mod repetitiv a unor activitati economice de catre persoane fizice autorizate se desfasoara in mod obisnuit in baza unor contracte de prestari de servicii incheiate intre cele doua parti si nu in baza unor conventii civile incheiate in temeiul Codului civil, care presupun pentru persoana fizica care desfasoara activitati independente desfasurarea ocazionala a unei anumite activitati adiacente pe langa cea autorizata.

b) Includerea veniturilor realizate de persoane fizice ca urmare conventiilor/contractelor civile incheiate, in conditiile art. 942 si urmatoarele din Codul civil, pe baza optiunii formulate la momentul incheierii conventiei civile, in categoria veniturilor din alte surse potrivit art. 78 alin. (1) lit.e) din Codul fiscal.
Conditia mentionata in cuprinsul prevederilor legale, respectiv art. 52 alin. (4) si art. 78 din Codul fiscal, este ca la momentul incheierii contractului persoana fizica beneficiara a venitului sa opteze pentru impunerea veniturilor cu o cota de impozit final de 16%. Optiunea de impunere a venitului brut trebuie exercitata in scris, in momentul incheierii fiecarui contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestui contract. Pe baza optiunii formulate la momentul incheierii contractului, veniturile realizate sunt impozitate potrivit regulilor mentionate in categoria veniturilor ?Venituri din alte surse?, la art. 78 si 79 din Codul fiscal.

In acest context, societatea in calitate de platitor de venituri are obligatia de a calcula, retine si vira un impozit in cota de 16% aplicat la venitul brut platit de acesta, in temeiul art. 79 din Codul fiscal. Impozitul pe venit care trebuie virat la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul reprezinta impozit final, persoana fizica neavand obligatii cu privire la declararea venitului si impozitului pe venit.


Din punctul nostru de vedere acesta este metodologia cea mai potrivita de urmat in cazul incheierii unor conventii civile de catre persoane fizice care nu au calitatea de persoane fizice autorizate.


Incepand cu data de 10 septembrie 2010, data publicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2010, se modifica asadar art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si se abroga Hotararea Guvernului nr. 791/2010 anexa nr. 2, revenindu-se la formularea initiala a art. III in ceea ce priveste obligatia platitorului in legatura cu contributiile individuale. Conform noii abordari date art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, intra sub incidenta acestor prevederi numai veniturile de natura profesionala altele decat cele salariale, care cuprind doar veniturile din drepturi de autor si drepturi conexe si/sau venituri rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil.

Obligatia calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale in cota de 10,5% si de asigurari pentru somaj in cota de 0,5%, corespunzatoare veniturilor din drepturi de autor si din conventii civile platite dupa data de 10 septembrie 2010, revine platitorului de venit si nu beneficiarului de venit.


In ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale de sanatate in cota de 5,5%, obligatia revine persoanei fizice fiind aplicabile in legatura cu aceasta contributie Legea nr. 95/2006 si OPCNAS nr. 617/2007.
Contribuția la asigurarile sociale de sanatate nu este datorata de persoanele care opteaza pentru impunerea cu 16% impozitul fiind final potrivit art. 79 din Codul fiscal, venitul fiind inclus in categoria veniturilor din alte surse, doar in situatia in care cumuleaza acest venit cu venituri din salarii și alte venituri de natura celor prevazute la art. 257 alin. (2) lit. a) - e), alin. (21) și art. 213 alin. (2) lit.h) din Legea nr. 95/2006.
Contribuția la asigurarile sociale de sanatate va fi insa datorata in cazul reținerii cotei de 10%, venitul fiind tratat fiscal drept venit din activitați independente, chiar si in situatia in care realizeaza in acelasi timp venituri de natura celor prevazute la art. 257 alin. (2) lit. a)-e), alin. (21) și art. 213 alin. (2) lit.h) din Legea nr. 95/2006, potrivit art. 257 alin. (3) din acelasi act normativ.

Si in contextul modificarilor introduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010, este posibila realizarea de venituri de catre persoanele fizice, fie ca sunt calificate drept venituri dependente, fie ca sunt ccalificate drept venituri independente.
In functie de conditiile de desfasurare a activitatii prestate, pot fi incheiate contracte cum ar fi:
- contracte individuale de munca care genereaza venituri din salarii supuse impozitului pe salarii potrivit art. 55 si urmatoarele din Codul fiscal;
- contracte de agent, comision sau mandat comercial care genereaza venituri din activitati independente sau din alte surse supuse impozitului pe venit potrivit art. 52 sau 79 din Codul fiscal;
- contracte de cesiune a drepturilor de autor sau drepturilor conexe, care genereaza venituri din activitati independente sau din alte surse supuse impozitului pe venit potrivit art. 52 sau 79 din Codul fiscal;
- contracte de prestari servicii care genereaza venituri din activitati independente supuse impozitului pe venit potrivit art. 48 din Codul fiscal;
- conventii civile incheiate potrivit art. 942 ti urmatoarele din Codul civil care genereaza venituri din activitati independente sau din alte surse supuse impozitului pe venit potrivit art. 52 sau 79 din Codul fiscal.

In contectul actual o atentie deosebita va fi data evitarii indeplinirii criteriilor introduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010. Reconsiderarea drept activitate dependente poate avea loc cu ocazia inspectiei fiscale numai in situatia in care unul din criteriile prevazute la art. 7 alin 1 pct. 2.1. din Codul fiscal sunt indeplinite

Cerinta fundamentala pentru a evita reconsiderarea activitatii drept activitate dependenta nu consta in conditia fireasca de identitate intre activitatea convenita in contract si serviciul mentionat in factura.

Prevederile art. 7 alin. 1 pct. 2.1.din Codul fiscal sunt cele care instituie criterii legale in baza carora se constata incongruenta dintre activitate si contract. Nu pot fi prezentate generic alte conditii pentru evitarea reconsiderarii. Este necesar ca activitatea concreta sa fie analizata urmand ca mai apoi, raspunzand punct cu punct la fiecare dintre criteriile prevazute la art. 7 alin 1 pct. 2.1. din Codul fiscal sa poata fi trasa o concluzie. Dincolo de aceste criterii trebuie precizat ca spre exemplu indiferent de faptul ca un contract va fi intitulat de cesiune de drepturi de proprietate intelectuala daca obiectul acestuia nu va fi o opera ci un simplu serviciu realizat cu mijloacele platitorului de venit va putea fi reconsiderat ca fiind de natura dependenta.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016