Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Conditii si contributii aferente conventiilor civile

01-Nov-2010
5047
Intrebare:
Care sunt conditiile si contributiile in cazul incheierii de conventii civile? Ce alte modalitati de plata de mai pot folosi in afara de CM, PFA si conventii de plata?


Raspuns:

Contractele sau conventiile civile se incheie in prezent in temeiul art. 942 si urmatoarele din Codul civil. Recurgerea mai frecvent la aceasta metoda a aparut cu precadere dupa intrarea in vigoare a Codului muncii, in anul 2003.

Legislatia fiscala a fost si ea adaptata utlizarii conventiilor civile dupa 2003 si distinge in prezent doua tratamente fiscale aplicate veniturilor realizate urmare conventiilor civile, cu implicatii aspra obligatiilor care incumba atat persoanei fizice cat si platitorului:


a) Incadrarea veniturilor realizate de persoane fizice ca urmare conventiilor/contractelor civile incheiate, in conditiile art. 942 si urmatoarele din Codul civil, in vederea impozitarii, in categoria veniturilor din activitati independente potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal.


Platitorul venitului are obligatia in temeiul 52 alin. (1) lit. d) si alin. (2) din Codul fiscal sa calculeze, retina si vireze un impozit in cota de 10% aplicat la venitul brut.

Impozitul retinut la sursa de platitor in cota de 10% aplicata la venitul brut reprezinta plata anticipata in contul impozitului anual pe venit in cota de 16% datorat de persoana fizica asupra venitului net anual din activitati independente. Persoana fizica are in schimb obligatia conducerii contabilitatii in partida simpla in vederea determinarii si declararii venitul net anual si a impozitului datorat pe venitul net anual impozabil si a stabilirii diferentelor de impozit anual rezultat din regularizarea impozitului anual datorat cu platile anticipate stabilite. Prestarea in mod repetitiv a unor activitati economice de catre persoane fizice autorizate se desfasoara in mod obisnuit in baza unor contracte de prestari de servicii incheiate intre cele doua parti si nu in baza unor conventii civile incheiate in temeiul Codului civil, care presupun pentru persoana fizica care desfasoara activitati independente desfasurarea ocazionala a unei anumite activitati adiacente pe langa cea autorizata.

b) Includerea veniturilor realizate de persoane fizice ca urmare conventiilor/contractelor civile incheiate, in conditiile art. 942 si urmatoarele din Codul civil, pe baza optiunii formulate la momentul incheierii conventiei civile, in categoria veniturilor din alte surse potrivit art. 78 alin. (1) lit.e) din Codul fiscal.
Conditia mentionata in cuprinsul prevederilor legale, respectiv art. 52 alin. (4) si art. 78 din Codul fiscal, este ca la momentul incheierii contractului persoana fizica beneficiara a venitului sa opteze pentru impunerea veniturilor cu o cota de impozit final de 16%. Optiunea de impunere a venitului brut trebuie exercitata in scris, in momentul incheierii fiecarui contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestui contract. Pe baza optiunii formulate la momentul incheierii contractului, veniturile realizate sunt impozitate potrivit regulilor mentionate in categoria veniturilor ?Venituri din alte surse?, la art. 78 si 79 din Codul fiscal.

In acest context, societatea in calitate de platitor de venituri are obligatia de a calcula, retine si vira un impozit in cota de 16% aplicat la venitul brut platit de acesta, in temeiul art. 79 din Codul fiscal. Impozitul pe venit care trebuie virat la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul reprezinta impozit final, persoana fizica neavand obligatii cu privire la declararea venitului si impozitului pe venit.


Din punctul nostru de vedere acesta este metodologia cea mai potrivita de urmat in cazul incheierii unor conventii civile de catre persoane fizice care nu au calitatea de persoane fizice autorizate.


Incepand cu data de 10 septembrie 2010, data publicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2010, se modifica asadar art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si se abroga Hotararea Guvernului nr. 791/2010 anexa nr. 2, revenindu-se la formularea initiala a art. III in ceea ce priveste obligatia platitorului in legatura cu contributiile individuale. Conform noii abordari date art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, intra sub incidenta acestor prevederi numai veniturile de natura profesionala altele decat cele salariale, care cuprind doar veniturile din drepturi de autor si drepturi conexe si/sau venituri rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil.

Obligatia calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale in cota de 10,5% si de asigurari pentru somaj in cota de 0,5%, corespunzatoare veniturilor din drepturi de autor si din conventii civile platite dupa data de 10 septembrie 2010, revine platitorului de venit si nu beneficiarului de venit.


In ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale de sanatate in cota de 5,5%, obligatia revine persoanei fizice fiind aplicabile in legatura cu aceasta contributie Legea nr. 95/2006 si OPCNAS nr. 617/2007.
Contribuția la asigurarile sociale de sanatate nu este datorata de persoanele care opteaza pentru impunerea cu 16% impozitul fiind final potrivit art. 79 din Codul fiscal, venitul fiind inclus in categoria veniturilor din alte surse, doar in situatia in care cumuleaza acest venit cu venituri din salarii și alte venituri de natura celor prevazute la art. 257 alin. (2) lit. a) - e), alin. (21) și art. 213 alin. (2) lit.h) din Legea nr. 95/2006.
Contribuția la asigurarile sociale de sanatate va fi insa datorata in cazul reținerii cotei de 10%, venitul fiind tratat fiscal drept venit din activitați independente, chiar si in situatia in care realizeaza in acelasi timp venituri de natura celor prevazute la art. 257 alin. (2) lit. a)-e), alin. (21) și art. 213 alin. (2) lit.h) din Legea nr. 95/2006, potrivit art. 257 alin. (3) din acelasi act normativ.

Si in contextul modificarilor introduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010, este posibila realizarea de venituri de catre persoanele fizice, fie ca sunt calificate drept venituri dependente, fie ca sunt ccalificate drept venituri independente.
In functie de conditiile de desfasurare a activitatii prestate, pot fi incheiate contracte cum ar fi:
- contracte individuale de munca care genereaza venituri din salarii supuse impozitului pe salarii potrivit art. 55 si urmatoarele din Codul fiscal;
- contracte de agent, comision sau mandat comercial care genereaza venituri din activitati independente sau din alte surse supuse impozitului pe venit potrivit art. 52 sau 79 din Codul fiscal;
- contracte de cesiune a drepturilor de autor sau drepturilor conexe, care genereaza venituri din activitati independente sau din alte surse supuse impozitului pe venit potrivit art. 52 sau 79 din Codul fiscal;
- contracte de prestari servicii care genereaza venituri din activitati independente supuse impozitului pe venit potrivit art. 48 din Codul fiscal;
- conventii civile incheiate potrivit art. 942 ti urmatoarele din Codul civil care genereaza venituri din activitati independente sau din alte surse supuse impozitului pe venit potrivit art. 52 sau 79 din Codul fiscal.

In contectul actual o atentie deosebita va fi data evitarii indeplinirii criteriilor introduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010. Reconsiderarea drept activitate dependente poate avea loc cu ocazia inspectiei fiscale numai in situatia in care unul din criteriile prevazute la art. 7 alin 1 pct. 2.1. din Codul fiscal sunt indeplinite

Cerinta fundamentala pentru a evita reconsiderarea activitatii drept activitate dependenta nu consta in conditia fireasca de identitate intre activitatea convenita in contract si serviciul mentionat in factura.

Prevederile art. 7 alin. 1 pct. 2.1.din Codul fiscal sunt cele care instituie criterii legale in baza carora se constata incongruenta dintre activitate si contract. Nu pot fi prezentate generic alte conditii pentru evitarea reconsiderarii. Este necesar ca activitatea concreta sa fie analizata urmand ca mai apoi, raspunzand punct cu punct la fiecare dintre criteriile prevazute la art. 7 alin 1 pct. 2.1. din Codul fiscal sa poata fi trasa o concluzie. Dincolo de aceste criterii trebuie precizat ca spre exemplu indiferent de faptul ca un contract va fi intitulat de cesiune de drepturi de proprietate intelectuala daca obiectul acestuia nu va fi o opera ci un simplu serviciu realizat cu mijloacele platitorului de venit va putea fi reconsiderat ca fiind de natura dependenta.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Conditii si contributii aferente conventiilor civile":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!


Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Firmele trebuie sa depuna anual o declaratie referitoare la beneficiarii reali ai persoanelor juridice (Informare ONRC)
    • Oficiul National al Registrului Comertului a publicat recent un document prin care reaminteste firmelor necesitatea depunerii declaratiei privind beneficiarii reali ai persoanelor juridice, conform Legii nr. 129/2019. In conformitate cu dispozitiile art. 19 alin. (1), (2) Si (5) din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, Oficiul National al Registrului Comertului a...» citeste mai departe aici

  • Reminder ANAF! 25 februarie 2020 este termenul-limita pentru unsprezece declaratii fiscale
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita, informeaza contribuabilii ca data de 25 februarie 2020 este termenul limita de depunere a mai multor documente. Atentie! Documentele care trebuie depuse pana la data de 25 februarie 2020 sunt urmatoarele: 1.Formularul 100 "Declaratie privind obligatiile de plata la bugetul de stat"; Categorii de contribuabili - lunar - contribuabilii care au urmatoarele obligatii de plata la bugetul de...» citeste mai departe aici

  • Obligatii declarative si de plata privind CASS
    • Care sunt obligatiile declarative si de plata privind CASS, in cazul unei persoane fizice autorizate, si in ce situatii trebuie completata Declaratia Unica? Raspunsul la aceste intrebari il veti gasi in cele ce urmeaza, plecand de la urmatoarea situatie: Un PFA care isi incepe activitatea pe data de 15.11.2019 realizeaza venit net de 13.000 lei pentru perioada 15.11.2019-31.12.2019. Contributia de sanatate o datoreaza pentru perioada de activitate: 2.080 lei x 2 luni x 10% = 416 lei...» citeste mai departe aici

  • Contractele de locatiune. Cum se inregistreaza la organul fiscal
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov, a publicat, in data de 19 februarie 2020, un document cu privire la inregistrarea la organul fiscal al contractelor de locatiune. Locatiunea este contractul prin care o parte, numita locator, se obliga sa asigure celeilalte parti, numite locatar, folosinta unui bun pentru o anumita perioada, in schimbul unui pret, denumit chirie. (articolul 1777 din Codul civil) Contractele de locatiune sunt...» citeste mai departe aici

  • OBLIGATIILE persoanelor fizice care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Brasov, a publicat un document cu privire la obligatiile persoanelor fizice care realizeaza venituri din inchirierea in scop turistic a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o capacitate de cazare cuprinsa intre una si 5 camere inclusiv. Inchirierea in scop turistic, de catre proprietari (persoane fizice obisnuite), a camerelor situate in locuinte proprietate personala, avand o...» citeste mai departe aici

  • Calugareanu: ANAF finalizeaza pana la sfarsitul lui martie un proiect privind rambursarea de TVA
    • Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), Mirela Calugareanu, anunta ca la nivelul ANAF se va finaliza, pana la sfarsitul lunii martie, un proiect privind o noua procedura de rambursare de TVA. De asemenea, Agentia are in desfasurare si alte proiecte precum interconectarea caselor de marcat cu serverele ANAF – al carei termen de finalizare este finalul acestui an. "Pana la sfarsitul lunii martie, la nivelul ANAF, se va finaliza un proiect privind o noua procedura de...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Codul Fiscal 2020. MODIFICARI importante privind TVA, Impozitul pe Profit si Salarizarea

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016