Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Conditii si contributii aferente conventiilor civile

01-Nov-2010
5262
Intrebare:
Care sunt conditiile si contributiile in cazul incheierii de conventii civile? Ce alte modalitati de plata de mai pot folosi in afara de CM, PFA si conventii de plata?


Raspuns:

Contractele sau conventiile civile se incheie in prezent in temeiul art. 942 si urmatoarele din Codul civil. Recurgerea mai frecvent la aceasta metoda a aparut cu precadere dupa intrarea in vigoare a Codului muncii, in anul 2003.

Legislatia fiscala a fost si ea adaptata utlizarii conventiilor civile dupa 2003 si distinge in prezent doua tratamente fiscale aplicate veniturilor realizate urmare conventiilor civile, cu implicatii aspra obligatiilor care incumba atat persoanei fizice cat si platitorului:


a) Incadrarea veniturilor realizate de persoane fizice ca urmare conventiilor/contractelor civile incheiate, in conditiile art. 942 si urmatoarele din Codul civil, in vederea impozitarii, in categoria veniturilor din activitati independente potrivit art. 52 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal.


Platitorul venitului are obligatia in temeiul 52 alin. (1) lit. d) si alin. (2) din Codul fiscal sa calculeze, retina si vireze un impozit in cota de 10% aplicat la venitul brut.

Impozitul retinut la sursa de platitor in cota de 10% aplicata la venitul brut reprezinta plata anticipata in contul impozitului anual pe venit in cota de 16% datorat de persoana fizica asupra venitului net anual din activitati independente. Persoana fizica are in schimb obligatia conducerii contabilitatii in partida simpla in vederea determinarii si declararii venitul net anual si a impozitului datorat pe venitul net anual impozabil si a stabilirii diferentelor de impozit anual rezultat din regularizarea impozitului anual datorat cu platile anticipate stabilite. Prestarea in mod repetitiv a unor activitati economice de catre persoane fizice autorizate se desfasoara in mod obisnuit in baza unor contracte de prestari de servicii incheiate intre cele doua parti si nu in baza unor conventii civile incheiate in temeiul Codului civil, care presupun pentru persoana fizica care desfasoara activitati independente desfasurarea ocazionala a unei anumite activitati adiacente pe langa cea autorizata.

b) Includerea veniturilor realizate de persoane fizice ca urmare conventiilor/contractelor civile incheiate, in conditiile art. 942 si urmatoarele din Codul civil, pe baza optiunii formulate la momentul incheierii conventiei civile, in categoria veniturilor din alte surse potrivit art. 78 alin. (1) lit.e) din Codul fiscal.
Conditia mentionata in cuprinsul prevederilor legale, respectiv art. 52 alin. (4) si art. 78 din Codul fiscal, este ca la momentul incheierii contractului persoana fizica beneficiara a venitului sa opteze pentru impunerea veniturilor cu o cota de impozit final de 16%. Optiunea de impunere a venitului brut trebuie exercitata in scris, in momentul incheierii fiecarui contract si este aplicabila veniturilor realizate ca urmare a activitatii desfasurate pe baza acestui contract. Pe baza optiunii formulate la momentul incheierii contractului, veniturile realizate sunt impozitate potrivit regulilor mentionate in categoria veniturilor ?Venituri din alte surse?, la art. 78 si 79 din Codul fiscal.

In acest context, societatea in calitate de platitor de venituri are obligatia de a calcula, retine si vira un impozit in cota de 16% aplicat la venitul brut platit de acesta, in temeiul art. 79 din Codul fiscal. Impozitul pe venit care trebuie virat la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care a fost platit venitul reprezinta impozit final, persoana fizica neavand obligatii cu privire la declararea venitului si impozitului pe venit.


Din punctul nostru de vedere acesta este metodologia cea mai potrivita de urmat in cazul incheierii unor conventii civile de catre persoane fizice care nu au calitatea de persoane fizice autorizate.


Incepand cu data de 10 septembrie 2010, data publicarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 82/2010, se modifica asadar art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si se abroga Hotararea Guvernului nr. 791/2010 anexa nr. 2, revenindu-se la formularea initiala a art. III in ceea ce priveste obligatia platitorului in legatura cu contributiile individuale. Conform noii abordari date art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, intra sub incidenta acestor prevederi numai veniturile de natura profesionala altele decat cele salariale, care cuprind doar veniturile din drepturi de autor si drepturi conexe si/sau venituri rezultate din activitati profesionale desfasurate in baza contractelor/conventiilor incheiate potrivit Codului civil.

Obligatia calcularii, retinerii si platii contributiilor individuale de asigurari sociale in cota de 10,5% si de asigurari pentru somaj in cota de 0,5%, corespunzatoare veniturilor din drepturi de autor si din conventii civile platite dupa data de 10 septembrie 2010, revine platitorului de venit si nu beneficiarului de venit.


In ceea ce priveste contributia la asigurarile sociale de sanatate in cota de 5,5%, obligatia revine persoanei fizice fiind aplicabile in legatura cu aceasta contributie Legea nr. 95/2006 si OPCNAS nr. 617/2007.
Contribuția la asigurarile sociale de sanatate nu este datorata de persoanele care opteaza pentru impunerea cu 16% impozitul fiind final potrivit art. 79 din Codul fiscal, venitul fiind inclus in categoria veniturilor din alte surse, doar in situatia in care cumuleaza acest venit cu venituri din salarii și alte venituri de natura celor prevazute la art. 257 alin. (2) lit. a) - e), alin. (21) și art. 213 alin. (2) lit.h) din Legea nr. 95/2006.
Contribuția la asigurarile sociale de sanatate va fi insa datorata in cazul reținerii cotei de 10%, venitul fiind tratat fiscal drept venit din activitați independente, chiar si in situatia in care realizeaza in acelasi timp venituri de natura celor prevazute la art. 257 alin. (2) lit. a)-e), alin. (21) și art. 213 alin. (2) lit.h) din Legea nr. 95/2006, potrivit art. 257 alin. (3) din acelasi act normativ.

Si in contextul modificarilor introduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010 si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010, este posibila realizarea de venituri de catre persoanele fizice, fie ca sunt calificate drept venituri dependente, fie ca sunt ccalificate drept venituri independente.
In functie de conditiile de desfasurare a activitatii prestate, pot fi incheiate contracte cum ar fi:
- contracte individuale de munca care genereaza venituri din salarii supuse impozitului pe salarii potrivit art. 55 si urmatoarele din Codul fiscal;
- contracte de agent, comision sau mandat comercial care genereaza venituri din activitati independente sau din alte surse supuse impozitului pe venit potrivit art. 52 sau 79 din Codul fiscal;
- contracte de cesiune a drepturilor de autor sau drepturilor conexe, care genereaza venituri din activitati independente sau din alte surse supuse impozitului pe venit potrivit art. 52 sau 79 din Codul fiscal;
- contracte de prestari servicii care genereaza venituri din activitati independente supuse impozitului pe venit potrivit art. 48 din Codul fiscal;
- conventii civile incheiate potrivit art. 942 ti urmatoarele din Codul civil care genereaza venituri din activitati independente sau din alte surse supuse impozitului pe venit potrivit art. 52 sau 79 din Codul fiscal.

In contectul actual o atentie deosebita va fi data evitarii indeplinirii criteriilor introduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 58/2010, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 82/2010. Reconsiderarea drept activitate dependente poate avea loc cu ocazia inspectiei fiscale numai in situatia in care unul din criteriile prevazute la art. 7 alin 1 pct. 2.1. din Codul fiscal sunt indeplinite

Cerinta fundamentala pentru a evita reconsiderarea activitatii drept activitate dependenta nu consta in conditia fireasca de identitate intre activitatea convenita in contract si serviciul mentionat in factura.

Prevederile art. 7 alin. 1 pct. 2.1.din Codul fiscal sunt cele care instituie criterii legale in baza carora se constata incongruenta dintre activitate si contract. Nu pot fi prezentate generic alte conditii pentru evitarea reconsiderarii. Este necesar ca activitatea concreta sa fie analizata urmand ca mai apoi, raspunzand punct cu punct la fiecare dintre criteriile prevazute la art. 7 alin 1 pct. 2.1. din Codul fiscal sa poata fi trasa o concluzie. Dincolo de aceste criterii trebuie precizat ca spre exemplu indiferent de faptul ca un contract va fi intitulat de cesiune de drepturi de proprietate intelectuala daca obiectul acestuia nu va fi o opera ci un simplu serviciu realizat cu mijloacele platitorului de venit va putea fi reconsiderat ca fiind de natura dependenta.


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Conditii si contributii aferente conventiilor civile":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!‚Äč

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Amortizarea cheltuielilor de constituire
    • Cum amortizam cheltuielile de constituire? Pe ce perioada se amortizeaza? Cum se inregistreaza in contabilitate? Cum sunt tratate cheltuielile de constituire din punct de vedere fiscal? Din punct de vedere contabil Cheltuielile de constituire sunt cheltuielile ocazionate de infiintarea sau dezvoltarea unei entitati. In categoria cheltuielilor de constituire intra: - taxe si alte cheltuieli de inscriere si inmatriculare; - cheltuieli privind emisiunea si vanzarea de actiuni si obligatiuni; - alte...» citeste mai departe aici

  • Este OFICIAL - Ordinul nr. 147/2020. NOUL model de Formular 230
    • UPDATE septembrie 2020 ANAF a publicat noul model al Formularului 230 - ca urmare a faptului ca, in Monitorul Oficial nr. 44, partea I, din 22 ianuarie 2020, a fost publicat Ordinul nr. 147/2020 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat pentru sustinerea entitatilor nonprofit care se infiinteaza si functioneaza in conditiile legii si a unitatilor de cult, precum si pentru acordarea de burse private, conform...» citeste mai departe aici

  • Vouchere de vacanta. Care este tratamentul fiscal?
    • In analiza de mai jos, vom vedea cum se impoziteaza voucherele de vacanta. Iata raspunsul specialistului! Actul normativ care reglementeaza acordarea voucherelor de vacanta este OUG 8/2009 privind acordarea voucherelor de vacanta, potrivit careia, angajatorii care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca pot acorda, in conditiile legii, bonuri de valoare, denumite vouchere de vacanta. Voucherele de vacanta acordate potrivit OUG 8/2009 sunt supuse impozitului pe...» citeste mai departe aici

  • Contabilitatea in partida simpla. Norme generale si registre obligatorii
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat recent un nou ghid oficial cu privire la utilizarea documentelor financiar-contabile si intocmirea raportarilor anuale. Ghidul se adreseaza persoanelor fizice si asocierilor fara personalitate juridica si persoanelor juridice romane care au obligatia de a conduce contabilitatea in partida simpla sau in partida dubla. CONTABILITATEA IN PARTIDA SIMPLA Conform ghidului lansat de ANAF, categoriile de persoane care aplica reglementarile contabile...» citeste mai departe aici

  • Ghid ANOFM - completare si transmitere documente - pentru obtinerea sprijinului financiar in cazul telemuncii
    • Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca a publicat, in data de 17 septembrie 2020, un ghid cu privire la modalitatea in care trebuie sa fie completate si transmise documentele necesare obtinerii sprijinului financiar pentru telemunca. Acordarea sprijinului financiar pentru desfasurarea activitaTii in regim de telemunca se realizeaza in doua etape: 1. Transmiterea solicitarii (cerere, declaratie pe proprie raspundere si lista cu telesalariatii pentru care se solicita sprijinul) 2....» citeste mai departe aici

  • Restrictii impuse persoanelor care figureaza inscrise in cazierul fiscal. Studiu de caz
    • Intrebare: O persoana fizica care are cazier fiscal poate avea calitatea de asociat unic, asociat sau administrator al unui SRL? Raspunsul specialistului: Restrictiile impuse persoanelor care figureaza inscrise in cazierul fiscal sunt reglementate de O.G. nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, cu ajutorul acestuia tinandu-se evidenta persoanelor fizice si juridice, precum si a asociatilor, actionarilor si reprezentantilor legali ai persoanelor juridice care au...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2020 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Codul Fiscal s-a modificat in 2020!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificari in Codul Fiscal 2020 - 10 Politici si Proceduri Contabile actualizate la zi

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016