Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ordinul 3834/2015 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare

06-Ian-2016
4602

Regasiti mai jos Ordinul 3834/2015 alaturi de Procedura privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare din 29.12.2015, in vigoare de la 1 ianuarie 2016.

Avand in vedere prevederile art. 181 alin. (10) si art. 352 alin. (3) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,

in temeiul prevederilor art. 11 alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 520/2013 privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala emite urmatorul ordin:
Art. 1.

Se aproba Procedura privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2.

Directia generala de reglementare a colectarii creantelor bugetare, Directia generala de tehnologia informatiei, Directia generala de administrare a marilor contribuabili, Directia generala regionala a finantelor publice Bucuresti, directiile generale regionale ale finantelor publice, precum si organele fiscale din subordinea acestora vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.


Art. 3.

Dispozitiile prezentei proceduri sunt aplicabile creantelor fiscale nascute dupa data de 1 ianuarie 2016.
Art. 4.

Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2016.

Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,
Gelu-Stefan Diaconu

Bucuresti, 29 decembrie 2015.

Nr. 3.834.


Procedura privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare din 29.12.2015

In vigoare de la 01.01.2016


Procedura privind stabilirea obligatiilor fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare


1. In situatia in care contribuabilul/platitorul nu a declarat sau a declarat incorect obligatiile fiscale principale, acestea se stabilesc de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere.

2. Pentru obligatiile fiscale principale prevazute la pct. 1, contribuabilul/platitorul datoreaza o penalitate de nedeclarare, fara a se mai calcula pentru acestea penalitati de intarziere. Stabilirea penalitatii de nedeclarare, potrivit prezentei proceduri, nu inlatura obligatia de plata a dobanzilor prevazute de lege.

3. Penalitatea de nedeclarare se stabileste de catre organul fiscal central competent in administrarea obligatiilor fiscale ale contribuabilului/platitorului, denumit in continuare organ fiscal competent, si se comunica prin decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare, conform modelului prevazut in anexa nr. 1.

4. Prin exceptie de la pct. 3, organul fiscal nu stabileste penalitate de nedeclarare daca:

a) penalitatea de nedeclarare datorata pentru creantele fiscale principale stabilite suplimentar de organele de inspectie fiscala, este mai mica de 50 lei;

b) obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabil/platitor si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere rezulta din aplicarea unor prevederi ale legislatiei fiscale de catre contribuabil/platitor, potrivit interpretarii organului fiscal cuprinse in norme, instructiuni, circulare sau opinii comunicate contribuabilului/platitorului de catre organul fiscal central.

5. In urma constatarii situatiei prevazute la pct. 4 lit. b), organul de inspectie fiscala face mentiune in raportul de inspectie fiscala si anexa la decizia de impunere, cu privire la aplicarea sau neaplicarea penalitatii de nedeclarare, pentru fiecare scadenta a obligatiilor fiscale stabilite suplimentar.

6. Penalitatile de nedeclarare se datoreaza pentru fiecare obligatie fiscala principala reprezentand impozite, taxe, contributii sociale, stabilita de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere, pe fiecare zi de intarziere, incepand cu ziua imediat urmatoare scadentei si pana la data stingerii sumei datorate, inclusiv.

7. Cu exceptia situatiei prevazute la pct. 10.1, penalitatea de nedeclarare se calculeaza pana ce cuantumul acesteia atinge nivelul obligatiei fiscale principale la care se aplica, ori de cate ori prin aplicarea metodei de calcul prevazute la pct. 6, penalitatea de nedeclarare depaseste acest nivel.

8. Termenul de plata al penalitatilor de nedeclarare calculate de catre organul fiscal competent prin decizii emise potrivit pct. 3, se stabileste in functie de data comunicarii acestor decizii, astfel:

a) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna, termenul de plata este pana la data de 5 a lunii urmatoare, inclusiv;

b) daca data comunicarii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna, termenul de plata este pana la data de 20 a lunii urmatoare, inclusiv.

9.1. Pentru obligatiile fiscale principale prevazute la pct. 1, care au fost stinse prin plata sau compensare in termenul prevazut la art. 156 alin. (1) din Codul de procedura fiscala, sau prin esalonare la plata, in conditiile legii, penalitatile de nedeclarare ramase nestinse se reduc cu 75%, la cererea contribuabilului depusa la organul fiscal central competent.

9.2. Reducerea penalitatilor de nedeclarare prevazuta la pct. 9.1 se acorda de organul fiscal competent prin emiterea deciziei de reducere a penalitatilor de nedeclarare, conform modelului prevazut in anexa nr. 2.

10.1. Pentru obligatiile fiscale principale rezultate ca urmare a savarsirii unor fapte de evaziune fiscala, constatate de organele judiciare, potrivit legii, penalitatile de nedeclarare datorate se majoreaza cu 100%.

10.2. Majorarea penalitatilor de nedeclarare prevazuta la pct. 10.1 se comunica de catre organul fiscal competent prin decizie de majorare a penalitatilor de nedeclarare, conform modelului prevazut in anexa nr. 3.

10.3. Diferenta dintre penalitatile de nedeclarare majorate potrivit pct. 10.1 si cele stabilite prin deciziile comunicate potrivit pct. 3 se achita in termenul prevazut la pct. 8.


Procedura privind emiterea si comunicarea deciziei referitoare la obligatiile fiscale accesorii reprezentand penalitati de nedeclarare pentru debitorii care inregistreaza penalitati de nedeclarare sub o anumita limita

 11. Deciziile prevazute la pct. 3 se emit trimestrial, pentru toti debitorii, cu exceptia:

a) debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale care fac obiectul inlesnirilor la plata;


b) debitorilor care inregistreaza obligatii fiscale nascute anterior sau ulterior datei inregistrarii hotararii de dizolvare in registrul comertului;

c) debitorilor carora li s-a deschis procedura insolventei in baza Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventa, pentru care nu se calculeaza obligatii fiscale accesorii pentru creantele nascute anterior deschiderii procedurii, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 80 alin. (2) si art. 103 din Legea nr. 85/2014;

d) debitorilor declarati insolvabili care nu au venituri si bunuri urmaribile.

12. Prin exceptie de la pct. 11, deciziile se emit, prin aplicatiile informatice, dupa 180 de zile de la ultima emitere sau de la data la care au fost inregistrate obligatii fiscale principale prevazute la pct. 1, in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste o anumita limita, astfel:

12.1. in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste 1.500 lei, pentru debitorul care are calitatea de mare contribuabil.

12.2. in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste 1.000 lei, pentru debitorul care are calitatea de contribuabil mijlociu.

12.3. in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste 500 lei, pentru celelalte categorii de debitori.

12.4. in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste 100 lei, pentru contribuabilul persoana fizica.

13. Pentru categoriile de contribuabili prevazute la pct. 12, nu se emit decizii in cazul in care, cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste plafonul prevazut pentru anulare de Codul de procedura fiscala.

14. Prin exceptie de la dispozitiile pct. 13, la cererea debitorului sau in alte situatii prevazute de lege, se emit decizii si in cazul in care cuantumul penalitatilor de nedeclarare nu depaseste plafonul prevazut pentru anulare de Codul de procedura fiscala.

15. Decizia se poate emite si comunica debitorului din oficiu sau ori de cate ori acesta solicita achitarea penalitatilor de nedeclarare, cu conditia ca decizia sa fie confirmata de primire, iar datele din confirmarea de primire sa fie introduse in sistemul informatic.

16. Decizia se emite si se comunica debitorului si in cazul in care organul fiscal competent constata pericolul prescrierii dreptului de a stabili obligatii fiscale.

17. Sumele reprezentand penalitati de nedeclarare se rotunjesc la un leu pentru fractiunile de peste 50 de bani inclusiv si se neglijeaza fractiunile de pana la 49 de bani inclusiv.

18. Dupa emitere, deciziile se comunica potrivit art. 47 din Codul de procedura fiscala.

 

 Anexele nr. 1-3 fac parte integranta din prezenta procedura.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende in 2025. EXEMPLU concret de calculare pentru CASS

    • Calculul contributiei la asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru veniturile din dividende ridica deseori intrebari pentru persoanele fizice care cumuleaza mai multe surse de venit. In acest context, contribuabilii se intreaba cum se determina plafonul anual si cum se calculeaza efectiv CASS-ul datorat. Avem acest caz concret. Daca am scos in anul 2025 in fiecare luna dividende de 10.000 lei, deci pe tot anul 120.000 lei. Constributia la CASS este de 12000 lei pe 25.05.2026? Mentionez ca sunt...» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Referat scoatere din evidenta clienti prescrisi si reglementari cheie

    • Scoaterea din evidenta a creantelor prescrise reprezinta o operatiune contabila delicata, care necesita respectarea unui cadru legal strict si parcurgerea unor etape procedurale obligatorii. Conform legii, eliminarea din registrele contabile a datoriilor si creantelor prescrise se poate realiza numai dupa efectuarea tuturor demersurilor legale pentru decontarea acestora . In acest articol va prezentam un model de Referat de scoatere din evidenta a clientilor prescrisi, intocmit conform...» citeste mai departe aici

  • Lichidare societate. Cum sa declarati impozitul pe profit la 31 decembrie 2025

    • Inchiderea unei societati reprezinta un proces juridic si fiscal complex, care presupune parcurgerea unor etape clar reglementate. Un aspect esential il constituie modul de declarare a impozitului pe profit in perioada dizolvarii si lichidarii. Reglementarile fiscale stabilesc termene si obligatii specifice pentru societatile aflate in proces de inchidere. In continuarea articolului vom prezinta cadrul general si obligatiile declarative aferente momentului de 31 decembrie 2025. Avem acest caz...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala. Cum sa aplicati amnistia fiscala OUG 107/2024 pentru obligatii pe anul 2025

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum se aplica amnistia fiscala prevazuta de OUG 107/2024, mai ales atunci cand obligatiile suplimentare sunt stabilite prin decizii de impunere emise abia in anul 2025. In practica, apar numeroase dileme privind prescriptia, tratamentul fiscal al veniturilor neidentificate, dar si aplicarea cotei de 70% conform art. 117 din Codul fiscal. Avem acest caz concret. Administratorul unei societati comerciale primeste instiintare de control pe persoana fizica pentru...» citeste mai departe aici

  • Capitalul social. Poate fi majorat prin incorporarea rezervelor?

    • Un contribuabil se intreaba daca poate utiliza rezervele din titluri de participare pentru a majora capitalul social al societatii. Pentru a clarifica acest aspect, in continuarea articolului vom prezinta pe scurt ce este capitalul social, care sunt rezervele ce pot fi incorporate si ce conditii impun legea societatilor si reglementarile contabile. Sunt analizate totodata implicatiile fiscale si efectele asupra asociatilor. Scopul este de a oferi o imagine clara asupra posibilitatii de majorare...» citeste mai departe aici

  • Monografie contabila echipament de lucru

    • Echipamentul de lucru reprezinta ansamblul de articole vestimentare pe care angajatorul le acorda angajatilor pentru desfasurarea activitatii profesionale. Echipamentul de lucru este diferit de echipamentul de protectie. In acest articol va prezentam reglementari cheie si monografia contabila pentru inregistrarea echipamentului de lucru. » citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016