Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Impozitarea veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala

09-Nov-2012
3104
Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala sunt considerate ca venituri din activitati independente, conform art. 46 alin. (4) din Codul fiscal. Implicit, veniturile din activitati independente se impoziteaza prin conducerea contabilitatii in partida simpla, avand in vedere incasarile si platile din drepturi de proprietate intelectuala, iar normele de conducere a contabilitatii in partida simpla sut adoptate prin OMFP 1040/2004.

Cu toate acestea, impozitarea este usor atipica, in sensul ca veniturile din drepturi de proprietate intelectuala sunt impozitate prin stopaj la sursa, de catre platitorul de venit, conform art. 52 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Codul fiscal.

Acest lucru presupune prin efectul legii o impozitare cu stopaj la sursa de 10% aplicata la venitul brut, din care se scad contributiile sociale obligatorii, iar pana pe data de 25 mai a anului urmator, persoana fizica va depune declaratia 200 la ANAF, prin care va regulariza si diferenta de 6% la impozitul pe venit din datele din contabilitatea in partida simpla.

Insa, legiuitorul a prevazut la art. 52^1 din Codul fiscal, ca partile pot stabilii contractual ca impozitarea sa se realizeze prin procent de 16%, impozitul este final, iar persoana fizica nu va mai depune declaratia anuala de venit. Aceasta optiune de impozitare cu 16%, impozit final, este definitorie pentru stabilirea asigurarilor sociale obligatorii.

Exclusiv - beneficiati acum de Oferta Speciala de mai jos:
CD Proceduri contabile pentru societati comerciale 2018


Structura unei proceduri contabile ceruta de lege este una complexa si de-aceea elaborarea ei presupune un efort serios chiar si pentru un contabil experimentat care in plus trebuie sa tina cont si de modificarile legislative ale OMFP nr 1 802 2014 cu modificarile si completarile ulterioare; Legii contabilitatii nr 82 1991 cu modificarile...

Oferta Speciala
expira in 1 ora 59 min 59 sec

Impozitul se declara in sectiunea 3 din Declaratia 112, depusa pana pe data de 25 a lunii urmatoare, iar pana pe data de 28 februarie a anului urmator se depune declaratia 205.

Astfel, putem concluziona faptul ca asupra veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala, se datoreaza impozit pe venit in procent de 16%, se impoziteaza cu stopaj la sursa de 10%, iar persoana fizica depune declaratia estimativa anuala de venit formular 220, in termen de 15 de zile de la realizarea primului venit, conform art. 81 din Codul fiscal. Pana pe data de 25 mai a anului urmator, persoana fizica depune declaratia finala de impozit pe venit formular 200 si regularizeaza procentul de 6% din impozitul pe venit, conform datelor din contabilitatea in partida simpla.

In limbajul uzual, prin depunerea acestor declaratii se intelege declararea contractelor la autoritatea fiscala, iar aceasta este in sarcina persoanei fizice si nu a platitorului de venit.

Daca in contractul de cesiune a drepturilor de proprietate intelectuala se prevede impozitarea cu 16%, impozitul este unul final, iar persoana fizica nu mai depune declaratii de venit.

Incepand cu 01 iulie 2012, au intrat in vigoare unele prevederi din OUG 125/2011 privind modificarea Codului fiscal, in special asigurarile sociale, ce au fost preluate in administrarea ANAF, inclusiv pentru asigurarile sociale datorate de persoanele fizice, reglementari ce se aplica si asupra drepturilor de proprietate intelectuala.

Cadrul normativ instituie obligatia platii contributiei individuale la pensii 10,5% si a contributiei individuale la sanatate de 5,5%, pentru veniturile din activitati independente, precizand insa anumite scutiri pentru drepturile de proprietate intelectuala, in functie de situatia proprie a persoanei, respectiv este sau nu salariat beneficiarul drepturilor de proprietate intelectuala, este sau nu asigurat in sistemul public de pensii ( este pensionar, este somer, realizeaza alte venituri supuse asigurarilor sociale), conduce sau nu conduce contabilitatea drepturilor de proprietate intelectuala.

Analizam obligatia contributiei de asigurarile individuale de sanatate si asigurari sociale.

Astfel, in opinia noastra, au calitate de platitori la asigurarile sociale si asigurari de sanatate si asigurarile sociale numai persoanele ce realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala la care impozitul pe venit se determina pe baza datelor din evidenta contabila in partida simpla, adica impozitarea se face cu stopaj de 10% prin plati anticipate. Daca impozitarea venitului din drepturi de proprietate intelectuala se realizeaza prin stopaj la sursa cu procentul de 16%, in acest caz nu se datoreaza contributia la asigurarile de sanatate si nici la asiguarile sociale, conform art. 296^21 alin. (1) lit. e) din Codul fiscal.

Chiar si pentru aceste persoane, care conduc contabilitate in partida simpla pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, sunt cateva exceptii si scutiri regasite la 296^23 alin. (2) Exceptii specifice, din Codul fiscal, astfel:
"Persoanele care realizeaza venituri din drepturi de proprietate intelectuala nu datoreaza contributie de asigurari sociale de sanatate pentru aceste venituri, daca realizeaza venituri de natura celor mentionate la cap. I, venituri sub forma indemnizatiilor de somaj, venituri din pensii mai mici de 740 lei, precum si venituri de natura celor mentionate la art. 296^21 alin. (1) lit. a) - d), g) si h), art. 52 alin. (1) lit. b) - d) si din asocierile fara personalitate juridica prevazute la art. 13 lit. e)."

Veniturile mentionate la cap. I sunt enumerate la art. 296^4 din Codul fiscal si acestea cuprind in principal urmatoarele tipuri de venituri:
- venituri din salarii si asimilate salariilor;
- indemnizatiile administratorilor;
- indemnizatiile comisiei de cenzori si de audit, dupa caz;
- indemnizatii lunare de neconcurenta.

Scutiri la plata asigurarirlor sociale pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuala sunt prevazute la art. 296^21 alin. (2) "Persoanele care sunt asigurate in sistemul public de pensii, conform art. 6 alin. (1) pct. I lit. a) - c), pct. II, III si V din Legea 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, persoanele asigurate in sisteme proprii de asigurari sociale neintegrate in sistemul public de pensii, precum si cele care au calitatea de pensionari nu datoreaza contributia de asigurari sociale pentru veniturile obtinute ca urmare a incadrarii in una sau mai multe dintre situatiile prevazute la alin. (1)."

Altfel spus daca persoana este pensionata, salariata, sau inscrisa in sistemul de somaj, chiar daca realizeaza si venituri de proprietate intelectuala sau realizeaza alte venituri deja supuse contributiei la pensii, evidentiate in contabiliatatea in partida simpla nu datoreaza contributia individuala la pensii. S-ar datora contributia la pensii daca acesta ar fi fost singurul venit realizat si persoana fizica nu este asigurata la pensii prin alte venituri.

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Impozitarea veniturilor din drepturi de proprietate intelectuala":
Rating:

Nota: 5 din 1 voturi
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Atentie contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018

Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Schimbare sediu social. In ce conditii depunem Formularul 088?
    • In cazul urmator, avem situatia in care, pentru schimbare sediu social, se va depune Declaratia 088. Societatea presteaza servicii intracomunitare si aplica taxare inversa. Vom stabili daca societatea poate continua activitatea (in speta sa emita facturile catre clientii din UE) pana la data comunicarii deciziei de aprobare sau respingere a declaratiei 088. Potrivit art. 4 din OPANAF 3841/2015 privind aprobarea modelului si continutului formularului (088) "Declaratie pe propria raspundere pentru...» citeste mai departe aici

  • Factura declarata de doua ori. Corectarea erorii in formularele D300 si D394
    • O companie se confrunta cu urmatoarea situatie, la care specialistii nostri vor oferi solutia in cele ce urmeaza: In decontul de TVA a fost raportata si inregistrata o factura furnizor de doua ori. Care este procedura de corectie a D300 si D394? Raspunsul specialistului La Randul 32 in decontul de tva orice alte sume rezultate din regularizarile prevazute de legislatia in vigoare datorate unor evenimente, cu exceptia celor prevazute la art. 287 si art. 3151 din Codul fiscal, care determina...» citeste mai departe aici

  • APIA: Controale in cazul a 73.203 dosare, pentru acordarea cererilor unice de plata din 2018
    • Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) anunta desfasurarea controlului pe teren al cererilor unice de plata depuse in campania 2018, in esantionul de control la nivel national fiind cuprinse 73.203 de dosare selectate pentru verificare. In total, vor fi controlate 885.250 parcele, pentru o suprafata de peste 2,075 milioane hectare, se arata intr-un comunicat al APIA. Scopul acestor controale pe teren este de a verifica, pe un esantion de cereri, conditiile de acordare a...» citeste mai departe aici

  • VIDEO! GDPR: Evidenta activitatilor de prelucrare a datelor
    • Cum modifica GDPR relatia client-contabil? Evidenta activitatilor sale de prelucrare, art.30, alin.2 din Regulament este unul dintre subiectele despre care s-a tot discutat. Pentru a fi obligatorie tinerea evidentatii activitatilor de prelucrare a datelor, trebuie sa fie indeplinita cel putin una dintre urmatoarele aspecte: – sa fie vorba de o activitate periodica; – sa fie vorba de o activitate care vizeaza chiar si date cu caracter sensibil sau special; – sa se realizeze pe...» citeste mai departe aici

  • CNAIR: Situatia podurilor din Romania este sub control
    • Potrivit unui comunicat remis, joi, de Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii din Romania, podurile din Romania nu risca sa se prabuseasca. “Din cele 4250 de poduri aflate pe reteaua de Drumuri Nationale din Romania, doar 37 se afla in clasa tehnica 5, iar majoritatea lor sunt situate pe drumuri secundare, preluate in trecut de la autoritatile locale. De asemenea 680 de poduri sunt in clasa tehnica 4. Niciunul dintre aceste poduri nu prezinta risc iminent de colapsare,...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2018 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Atentie, Contabili!

Modificari majore in Codul Fiscal 2018
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificarile majore din Codul Fiscal 2018 - exemple si explicatii

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016