Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Avantaje in natura. Ce impozite se retin si ce alte obligatii fiscale apar?

22-Iul-2014
12898
Obligatiile fiscale aferente avantajelor in natura acordate salariatilor sunt dezbatute in randurile de mai jos pornind de la situatia unei firme cu restaurant propriu care nu acorda astfel tichete de masa salariatilor, ci o masa calda pe zi. Societatea doreste astfel sa puna in aplicare urmatoarea procedura:

A. Sa intocmeasca un tabel zilnic pe fiecare salariat din care sa rezulte felurile de mancare servite si valoarea acestora.

B. Daca rezulta ca salariatul a consumat mancare de 12 lei/zi sa fie impartita suma in: 9 lei valoarea unui tichet de masa sa fie impozitata cu impozit pe venitul din salarii similar unui tichet de masa si 3 lei sa fie considerat avantaj in natura cu percepere de impozit si contributii sociale.

Vom vedea astfel daca e corect tratamentul fiscal sau daca se va considera intreaga valoare ca avantaj in natura.

De asemenea, vom vedea daca masa calda per portie trebuie considerata ca valoare la costul de productie sau la pretul de vanzare practicat in relatie cu clientii restaurantului.

In al treilea rand, vom vedea daca e necesar sa fie efectuata calculatia costului mancarii separat pentru portiile angajatiilor si inregistrata separat in contabilitate pentru a justifica costul firmei cu masa.

Consideram ca din punct de vedere al impozitului pe veniturile din salarii, in conformitate cu prevederile art. 55 alin. (3) lit. b) din Codul fiscal contravaloarea bunurilor acordate gratuit angajatilor este considerata avantaj si asimilata salariilor in vederea impunerii.

Sunt exceptate de la plata impozitului pe venit, astfel cum dispune art. 55 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, drepturile de hrana acordate de angajatori angajatilor, in conformitate cu legislatia in vigoare in a caror categorie se includ potrivit pct. 82 din Normele metodologice de aplicare a acestui articol:
- alocatiile zilnice de hrana pentru activitatea sportiva de performanta, interna si internationala, diferentiata pe categorii de actiuni;
- contravaloarea hranei, alimentelor sau numerarul acordat sportivilor pentru asigurarea alimentatiei de efort necesare in perioada de pregatire;
- drepturile de hrana in timp de pace, primite de personalul din sectorul de aparare nationala, ordine publica si siguranta nationala;
- alte drepturi de aceasta natura primite potrivit actelor normative specifice, cum ar fi: alocatia de hrana zilnica pentru personalul navigant si auxiliar imbarcat pe nave; alocatia zilnica de hrana pentru consumurile colective din unitatile bugetare si din regiile autonome/societatile comerciale cu specific deosebit; alocatia de hrana acordata donatorilor onorifici de sange; alocatia de hrana pentru consumurile colective din unitatile sanitare publice si altele asemenea.

In alte situatii, contravaloarea hranei acordata salariatilor este considerata avantaj si asimilata salariilor in vederea impunerii.

Pct. 74 din Titlul III al Normelor metodologice de aplicare a Legii 571/2003 privind Codul fiscal stabileste ca veniturile in natura, precum si avantajele in natura primite cu titlu gratuit sunt evaluate la pretul pietei la locul si data acordarii avantajului. Avantajele primite cu plata partiala sunt evaluate ca diferenta intre pretul pietei la locul si data acordarii avantajului si suma reprezentand plata partiala.

Conform pct. 109 drepturile salariale acordate in natura, precum si avantajele acordate angajatilor se evalueaza conform pct. 74-76 si se impoziteaza in luna in care au fost primite. Documentele referitoare la calculul contravalorii veniturilor si avantajelor in natura primite de angajat se vor anexa la statul de plata.

Asadar, contravaloarea produselor oferite angajatilor se include in veniturile din salarii si se impoziteaza conform prevederilor art. 57 din Codul fiscal, in luna in care sunt primite. Avantajul in natura se evalueaza la pretul pietei (pretul de vanzare).Documentele referitoare la calculul contravalorii avantajelor in natura primite de angajati se vor anexa la statul de plata.

Potrivit art. 296 indice 15 lit. o) din Codul fiscal, nu se cuprind in baza lunara a contributiilor sociale obligatorii tichetele de masa, tichetele de vacanta, tichetele cadou si tichetele de cresa, acordate potrivit legii;

Legea care reglementeaza acordarea tichetelor de masa este Legea 142/1998. Potrivit acesteia, salariatii din cadrul societatilor comerciale, regiilor autonome si din sectorul bugetar, precum si din cadrul unitatilor cooperatiste si al celorlalte persoane juridice sau fizice care incadreaza personal prin incheierea unui contract individual de munca, denumite in continuare angajator, pot primi o alocatie individuala de hrana, acordata sub forma tichetelor de masa. Tichetele de masa sunt emise fie pe suport hartie, fie pe suport electronic, sunt destinate exclusiv alocatiei individuale de hrana reglementate de prezenta lege si sunt suportate integral pe costuri de angajator.

Tichetele de masa, pe suport hartie sau pe suport electronic, se emit numai de catre unitatile autorizate de Ministerul Finantelor Publice, denumite in continuare unitati emitente, sau de catre angajatorii care au organizate cantine-restaurant ori bufete.

In cazul prezentat intelegem ca societatea nu acorda tichete de masa in conditiile legii 142/1998 ci acorda salariatilor o masa pe zi. Ca atare, scutirea de la plata contributiilor sociale prevazuta la art. 296 indice 15 lit. o) din Codul fiscal nu se aplica in acest caz.

Potrivit art. 296 indice 4 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal, baza lunara de calcul al contributiilor sociale individuale obligatorii o reprezinta veniturile din salarii, in bani si/sau in natura, obtinute in baza contractului individual de munca.

Art. 296 indice 15 lit. p) pct. 3 din Codul fiscal exclude din baza de calcul al contributiilor sociale hrana acordata potrivit legii. Consideram ca se incadreaza aici acele cazuri in care dreptul salariatilor sau al persoanelor care realizeaza venituri asimilate salariilor la acordarea hranei sau a contravalorii acesteia este stabilit printr-un act normativ.

In alte situatii, contravaloarea hranei acordata salariatilor va intra in baza de calcul al contributiilor sociale.
 
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Avantaje in natura. Ce impozite se retin si ce alte obligatii fiscale apar?":
Rating:

Nota: 4.25 din 8 voturi
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscall

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Propunerea ministrului de Finante: Absolventii programului de internship al Guvernului ar putea fi angajati fara concurs
    • Potrivit unei declaratii facute de ministrul Finantelor, Eugen Teodorovici, nu este exclus ca legislatia in vigoare sa fie modificata in asa fel incat tinerii care urmeaza un program de internship la Guvern sa poata fi angajati automat, fara concurs, in administratia publica, pe postul de debutant. Ministrul Teodorovici a participat, miercuri 17 iulie, la lansarea Programului Oficial de Internship al Guvernului Romaniei, editia 2019. Acesta le-a vorbit tinerilor inscrisi in program si le-a spus...» citeste mai departe aici

  • Taxe datorate Fondului pentru mediu. Cele 15 taxe obligatorii pe care ORICE FIRMA le are de platit
    • Agentia de Mediu ia in vizor toate firmele care incearca sa “fenteze” legea, pentru a scapa de plata taxelor introduse de OUG nr. 196/2005. Poate ca nu stiati, dar toate firmele sunt vizate de aceste modificari privind taxele datorate Fondului pentru Mediu, 15 dintre ele fiind obligatorii pentru toate firmele. Vorbim despre taxele privind gestionarea ambalajelor, anvelopelor, pungilor pentru cumparaturi, uleiurilor uzate etc. Inspectorii Agentiei de Mediu verifica, in special, daca...» citeste mai departe aici

  • MFP modifica Legea prevenirii: Cei care incalca termenul de utilizare a noilor case de marcat, amendati de la prima abatere
    • Ministerul Finantelor Publice (MFP) a pus in dezbatere publica un proiect de Hotarare prin care se propune modificarea Legii prevenirii, astfel incat contribuabilii care nu au respectat termenul de dotare cu noile case de marcat sa poata fi sanctionati inca de la prima abatere. Amenda este cuprinsa intre 8.000 de lei si 10.000 de lei. De altfel, acestora le va fi suspendata activitatea si le vor fi confiscate sumele nejustificate, tot de la prima abatere. “MFP propune, printr-un...» citeste mai departe aici

  • OUG 43 - Clarificari privind facilitatile fiscale in domeniul constructiilor (ANAF)
    • Directia Generala Regionala a Finantelor Publice Craiobva aduce in atentia contribuabililor o nota informativa privind cateva precizari suplimentare legat de facilitatile fiscale in domeniul constructiilor aplicabile prin OUG 43/2019. Asadar, luna trecuta, la 21 iunie 2019, a fost publicata in Monitorul Oficial OUG 43/2019 pentru modificarea si completarea unor acte normative care privesc stabilirea unor masuri in domeniul investitiilor, fiind introduse noi coduri CAEN. Datorita interesului...» citeste mai departe aici

  • Salarii stabilite in baza unor hotarari judecatoresti. Tratament fiscal
    • Avem urmatorul caz: Un salariat concediat de companie a castigat in instanta procesul cu rezolutia urmatoare: "Dispune anularea in integralitate a deciziei de sanctionare emisa de parat. Repune partile in situatia anterioara concedierii, in sensul reintegrarii salariatului pe functia si postul detinute anterior emiterii deciziei. Obliga parata sa-i plateasca reclamantului o despagubire egala cu salariile indexate, majorate si reactualizate si cu celelalte drepturi de care ar fi beneficiat...» citeste mai departe aici

  • Neconcordante intre Declaratia 101 si impozitul pe profit. Monografie contabila
    • "Am primit o notificare de la ANAF prin care imi spun ca sunt neconcordante intre declaratia 101 si impozitul pe profit pentru anul 2015. Ceea ce este adevarat, dar nu prea imi da nimeni o solutie ce pot face. Contabila de pe atunci nu a inregistrat storno la 691 (la sfarsitul anului firma era pe pierdere). Intre timp nu mai e aceeasi contabila, firma e in procedura de faliment, dar nu asta conteaza, cei de la anaf vor sa ne regleze sumele. Mai concret, avem situatia: trim 1 /2015 - prin D100 a...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2019 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Autoturisme pe firma - deducerea cheltuielilor in 2019​
Cititi si respectati modificarile din Codul Fiscal

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Codul Fiscal 2019 - MODIFICARI la DEDUCERILE pentru autoturisme

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016