Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cele mai utile beneficii extrasalariale oferite de angajatori

23-Iun-2021
2950

Este o practica frecventa pentru angajator ca acesta sa ofere, pe langa salariu, o serie de facilitati extrasalariale angajatului. Cele mai utile pentru angajator sunt cele care beneficiaza de scutiri de impozit sau deduceri. In ceea ce-l priveste pe angajat, acesta este interesat de o serie de beneficii extrasalariale, care fie ii aduc avantaje la bugetul personal, fie ii ofera diferite inlesniri.

Bonuri de masa 

Aceasta este una dintre facilitatile cele mai larg raspandite in mediul privat si general valabila in cel bugetar. Practic, 9 din 10 angajatori le au incluse in pachetele extrasalariale. Fie ca este utilizata metoda bonurilor de masa tiparite pe hartie, fie ca este vorba despre card, pentru angajatori acest beneficiu extrasalarial oferit angajatului este avantajos, dat fiind faptul ca valoarea lor este integral deductibila la calculul impozitului pe profit. In plus, sunt scutite de la plata contributiilor sociale, sumei totale aplicandu-i-se doar impozitul pe venit de 10%. In ceea ce-l priveste pe angajat, aceasta are un bonus la salariu, cu atat mai mult cu cat aceasta valoare a tichetului de masa a crescut de la 15,18 lei la 20 lei.

Este bine de retinut faptul ca valoarea tichetelor de masa se indexeaza semestrial, asa cum prevede art. 32 alin.(1) din Legea nr. 165/2018. Indexarea se face la valoarea nominala maxima a tichetelor, cu indicele preturilor de consum, daca acesta creste, inregistrat la marfurile alimentare, asa cum este comunicat acest indice de catre Institutul National de Statistica.

Asigurarile medicale private

Desi nu sunt printre cele mai des oferite beneficii extrasalariale, acestea sunt in mod evident pe un trend ascendent, fiind una dintre facilitatile utile ambelor parti. Interesul pentru acest tip de bonus pentru angajat, din partea angajatorului, a crescut semnificativ, mai ales in contextul crizei sanitare. Concomitent, ca urmare a cererii si a concurentei din sistemul privat de sanatate, oferta a devenit competitiva si atractiva, astfel ca numarul abonamentelor medicale pentru monitorizarea sanatatii, respectiv analize periodice, precum si un numar de consultatii anuale in reteaua privata, a crescut semnificativ. 

Mai mult, angajatul poate beneficia de o asigurare medicala privata, care acopera un anume pachet de servicii medicale minimale oferit de angajator, dar pe care acesta il poate completa cu o alta categorie de servicii, din veniturile proprii, atat pentru sine, cat si pentru familia sa. 

Tichetele cadou

Conform dispozitiilor aceleiasi Legi 165/2018, angajatorului ii este permis sa acorde angajatilor, ocazional, tichete cadou. In cazul angajatorilor care sunt platitori de impozit pe profit, costurile sunt deductibile atata vreme cat nu depasesc, insumat, limita de 5% din fondul de salarii. 

Tichetele cadou oferite de angajatori sunt neimpozabile si nu se includ in baza de calcul pentru contributiile sociale, daca valoarea lor, pentru fiecare persoana in parte, cu fiecare ocazie, nu depaseste 150 lei si daca sunt mentionate in contractul colectiv de munca sau in contractul individual de munca. Situatiile in care pot fi oferite aceste tichete cadou sunt, la randul lor, reglementate de lege, la urmatoarele evenimente:

  • cadouri oferite angajatilor cu ocazia Craciunului, a Pastelui, precum si pentru alte sarbatori similare ale altor culte religioase;
  • daruri cu ocazia zilei de 8 martie, pentru femei;
  • cadouri oferite angajatilor cu ocazia zilei de 1 iunie.

 

Tichetele cadou acordate cu alte ocazii sau cu alt scop decat cele mentionate mai sus intra in baza de calcul al impozitului pe venit, dar sunt excluse din baza de calcul al contributiilor sociale.

Flexibilitatea programului de lucru

Desi nu este un beneficiu financiar, acesta poate aduce avantaje la bugetul unei familii, mai ales al celor care au copii, dar nu numai. Posibilitatea adaptarii programului de lucru la rutina familiei poate scuti o serie intreaga de cheltuieli conexe (taxe pentru cresa si gradinita sau bona). 

Mai mult, in situatia in care angajatorul permite un program flexibil pentru angajati, acestia pot desfasura concomitent si alte activitati, ceea ce in final se reflecta in buget.

Alaturi de acest beneficiu poate fi trecuta si posibilitatea lucrului la distanta, de acasa, acolo unde activitatea profesionala permite, fapt care la randul lui poate sa reprezinte un beneficiu si sa duca la scutirea de cheltuieli, mai ales in situatia in care angajatorul contribuie la dotarea tehnica a angajatului sau suporta o parte din costurile pe care munca de acasa le implica (plata unei cote din consumul de energie electrica sau a conexiunilor la internet, de exemplu).

Dezvoltarea profesionala

Angajatii din Romania au cele mai putine ore dedicate cursurilor de perfectionare si dezvoltare profesionala suportate de catre angajatori. Cu toate acestea, mai ales cei care activeaza in domenii cu progres tehnologic intens sunt interesati de perfectionarea continua a pregatirii lor, pentru ca sunt constienti ca acest fapt poate reprezenta un atu important in evolutia carierei. 

In consecinta, exista domenii de activitate unde cursurile organizate si platite de angajator, pentru instruirea si perfectionarea angajatilor sunt considerate reale avantaje extrasalariale, fiind un dublu castig, atat pentru angajati, cat si pentru angajatori. Deseori aceste facilitati sunt trecute in contractul individual de munca insotite de o clauza care il obliga pe angajat sa ramana intr-un anumit post o perioada de timp, dupa finalizarea acestor cursuri de perfectionare. 

Conform unui studiu realizat de o platforma de recurutare online, in cursul anului 2020, circa 50% dintre angajati au primit si beneficii extrasalariale. Studiul mai releva faptul ca aproape 70% dintre acestia sunt motivati sa-si pastreze locul de munca si de unele dintre beneficiile salariale pe care le primesc de la angajator, nu doar de nivelul salariului. 

Sursa foto: Pexels.com

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna

    • ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de ordin privind aprobarea modelului si continutului formularului 39X, Declaratie informativa privind activitatea de transport alternativ cu autoturism si conducator auto intermediata printr-o platforma digitala. In aceasta categrie intra operatorii Bolt, Uber, BlackCab. Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna Conform Referatului de Aprobare, ANAF asigura colectarea veniturilor bugetului de stat, aplicarea...» citeste mai departe aici

  • Luni, 2 decembrie 2024, termen limita pentru depunerea unei declaratii importante

    • ANAF reaminteste contribuabililor interesati ca, luni 2 decembrie 2024 este termenul limita de depunere a ”Declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national” aferente perioadei de raportare precedente – Formularul 394. Luni, 2 decembrie 2024, termen limita pentru depunerea unei declaratii importante Perioada de raportare (luna, trimestru etc.) este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art. 322 din...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilor

    • Care este tratamentul fiscal si contabil al cheltuielilor nedeductibile la platitorii de impozit micro? Sa luam cazul in care la o microintreprindere amortizarea este peste 1500 lei si are cheltuieli cu combustibilul pentru mijloace de transport folosite si in scop personal. Care este tratamentul fiscal si contabil al cheltuielilor? Tratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilor Specialistul ne spune ca in cazul unei microintreprinderi, din punct de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016