Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Angajatii care au salarii brute de peste 4.000 lei pot beneficia de facilitatile fiscale de 200 lei netaxabili?

01-Mar-2023
4482
Angajatii care au salarii brute de peste 4.000 lei pot beneficia de facilitatile fiscale de 200 lei netaxabili?

Referitor la salariul minim garantat pe tara, adica 3000 lei din care 200 lei reprezentand o facilitate fiscala pentru angajat.

In primul rand, daca acestia sunt incadrati cu salariul minim garantat pe tara, adica 3000 lei, iar pe langa salariul de incadrare, acestia beneficiaza de sporuri pentru orele de noapte efectuate in ture, dar si de tichete de masa proportional cu zilele lucrate.

Astfel, daca salariul realizat brut este peste 4.000 lei, ei nu mai beneficiaza de aceasta facilitate?

In al doilea rand, momentul in care angajatul se afla in Concediu Medical sau Concediu de Odihna, pentru zilele in care acesta se afla in concedii, cei 200 de lei neimpozabili vor deveni impozabili aferent zilelor in care acestia se afla in cocedii, adica daca angajatul se afla in concediu de odihna sau medical 10 zile pe luna, iar in luna aceea totalul zilelor lucratoare este de 20 de zile, astfel din cei 200 lei neimpozabili, doar 100 lei vor fi neimpozabili?

Raspuns: 

1. Potrivit art. XXXVII alin. (1) din OUG nr. 168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Prin derogare de la prevederile art. 78, art. 139 alin. (1), art. 140, art. 157 alin. (1) si ale art. 220 4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2023, in cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/luna, reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: a) nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna careia ii sunt aferente veniturile; b) venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.000 lei inclusiv.(...) . Asadar, incepand cu 1 ianuarie 2023, cele doua conditii care trebuie indeplinite concomitent pentru a beneficia de facilitatea fiscala reprezentand scutirea celor 200 de lei de la plata impozitului pe venit si a contributiilor de asigurari socale, sunt:

- nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, respectiv fix 3.000 lei;

- venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.000 lei inclusiv.

Practic, incepand cu 1 ianuarie 2023, suma de 200 de lei netaxabila se aplica daca nivelul salariului brut de incadrare (din CIM) este de fix 3.000 lei, iar venitul brut realizat in luna (impreuna cu alte sporuri si adaosuri, mentionate la art. 76 alin. (1) (3)) sa nu depaseasca 4.000 lei de lei inclusiv.

In cazul mentionat, nu se poate beneficia de facilitatea fiscala privind cei 200 lei netexabili, intrucat venitul brut realizat in luna este superior pragului de 4.000 lei. 2. Potrivit art. XXXVII alin. (4) lit. c) din acelasi act normativ, suma de 200 de lei prevazuta la alin. (1) se diminueaza in functie de: (...) c) fractia din luna pentru care se determina veniturile din salarii si asimilate salariilor;.

Intrucat legislatia in vigoare nu este clara, si pentru ca exista 2 opinii diferite in randul specialistilor in legatura cu acest subiect, in continuara va prezint 2 variante privind riscurile fiscale referitoare la acest subiect :

a. Comportament prudent (risc fiscal scazut)

Salariul reprezinta contra prestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca (cf. art. 159 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 privind Codul munci), astfel ca salariul se determina prin raportare la orele/zilele in care salariatul a prestat activitate dependenta pentru angajator, intrucat pentru aceasta perioada in care salariatul presteaza efectiv activitate i se cuvine salariul de baza.

Facilitatea privind suma de 200 lei se acorda doar pentru venitul salarial corespunzator timpului lucrat, astfel ca suma de 200 lei trebuie ajustata proportional cu timpul lucrat.

Suma neimpozabila se calculeaza astfel: suma netaxabila = 200 lei / nr. zile lucratoare din luna x nr. zile lucrate in luna. In cazul mentionat, suma netaxabila este 100 lei (200 lei / 20 zile lucratoare din luna x 10 zile lucrate in luna). b. Comportament riscant (risc fiscal ridicat)

Potrivit pct. 12 alin. (1) lit. a) pct. (vi) din Normele metodologice emise in aplicarea Codului fiscal, 12. (1) In sensul art. 76 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, veniturile brute din salarii sau asimilate salariilor cuprind totalitatea sumelor incasate si/sau contravaloarea veniturilor in natura primite ca urmare a unei relatii contractuale de munca, raport de serviciu, act de detasare, precum si orice sume de natura salariala primite in baza unor statute speciale prevazute de lege, indiferent de perioada la care se refera, si care sunt realizate din:

a) sume primite pentru munca prestata ca urmare a contractului individual de munca, a contractului colectiv de munca, precum si pe baza actului de numire: (...) (vi) sumele primite pentru concediul de odihna, cu exceptia sumelor primite de salariat cu titlu de despagubiri reprezentand contravaloarea cheltuielilor salariatului si familiei sale necesare in vederea revenirii la locul de munca, precum si eventualele prejudicii suferite de acesta ca urmare a intreruperii concediului de odihna; (vii) sumele primite in caz de incapacitate temporara de munca;.

Intrucat indemnizatia de concediu de odihna sau indemnizatia de concediu medical este din punct de vedere fiscal asimilata salariului, iar suma de 200 lei este o facilitate fiscala, aceasta nu se diminueaza proportional cu perioada efectiv lucrata.

In acest cazul, salariatul beneficiaza de facilitatea fiscala de 200 lei neimpozabili, chiar daca a avut concediu de odihna sau concediu medical in luna.

Opinia mea este de a aplica varianta prudenta (cu risc fiscal scazut), adica suma de 200 lei se diminueaza proportional cu perioada in care salariatii sa afla in concediu de odihna sau concediu medical intrucat, ANAF si a exprimat punctul de vedere conform caruia suma de 200 lei se acorda doar pentru perioada lucrata.

Raspuns oferit in luna martie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Calcularea termenului limita de 5 zile pentru depunerea facturilor, confirmata oficial de Finante

    • Dupa ce Ministerul Finantelor anuntase printr-o simpla postare pe pagina oficiala de Facebook modalitatea de calculare a termenului limita de 5 zile calendaristice de transmitere a facturilor in sistemul national Ro e-Factura, recent a confirmat informatiile si in mod oficial, printr-un comunicat postat pe site-ul lor. Potrivit art.10 alin.(7) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura...» citeste mai departe aici

  • Amnistie fiscala introdusa prin OUG 107/2024. Ce datorii NU se incadreaza in masura

    • Amnistia fiscala propusa de Guvern atat pentru firme cat si pentru persoane fizice a fost aprobata, iar masurile incluse in OUG 107/2024. Este vorba despre anularea accesoriilor, adica a dobanzilor si penalitatilor, restante la 31 august 2024, insa numai in cazul in care este platita obligatia bugetara principala pana pe 25 noiembrie 2024. Obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv a) obligatii bugetare pentru care s-a implinit scadenta sau...» citeste mai departe aici

  • Firmele trebuie sa respecte 3 conditii pentru a putea beneficia de bonificatia de 3%, introdusa prin OUG 107/2024

    • Orin OUG 107/2024 au fost introduse cateva beneficii pentru contribuabili, precum si o bonoficatie de 3% care se va acorda celor care platesc la timp toate datoriile fiscale. Insa ce conditii trebuie sa mai indeplineasca firmele? Bonificatie de 3% pentru firme Conform OUG 107/2024, contribuabilii platitori de impozit pe profit, precum ?i contribuabilii platitori de impozit pe veniturile microintreprinderilor, beneficiaza de o bonificatie de 3% din impozitul pe profit anual ?i din impozitul...» citeste mai departe aici

  • Legea 126/2024: Noutati aduse asupra Legii 241/2005 privind evaziunea fiscala

    • ANAF a publicat, pe site-ul oficial, Brosura care prevede noutat?i aduse de Legea nr. 126/2024 asupra Legii nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale. Noutati aduse de Legea 126/2024 in cazul evaziunii fiscale In anul 2024, prin Legea nr. 126/2024 privind unele masuri pentru consolidarea capacitatii de combatere a evaziunii fiscale, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, au fost introduse in Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea si combaterea...» citeste mai departe aici

  • OUG 107/2024. Cum se aplica amnistia fiscala pentru firme

    • Recent a fost aprobat OUG 107/2024 care prevede facilitati fiscale pentru firme, precum anularea accesoriilor in cazul datoriilor restante la 31 august 2024. Actul normativ prevede si bonificatii pentru persoanele juridice care platesc la timp darile catre stat. Anulare accesorii firme -anularea accesoriilor in procent de 100% din valoarea acestora in cazul datoriilor cumulate pana la data de 31 august 2024; ( daca plata datoriilor se face pana la data de 25 noiembrie 2024); -anularea...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani

    • Conform unui Proiect de Ordin pus recent in dezbatere publica de Ministerul Muncii, valoarea tichetelor de masa in sem. II 2024 creste doar cu 0,4 bani. Care este suma maxima pe care o pot acorda firmele angajatoare? Valoare tichete de masa sem. II 2024 Ordinul pentru stabilirea valorii nominale indexate a unui tichet de masa pentru semestrul II al anului 2024 a fost pus in dezbatere publica pe site-ul Ministerului Muncii. Conform documentului, valoarea tichetelor de masa pentru sem. II 2024...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016