Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Angajatii care au salarii brute de peste 4.000 lei pot beneficia de facilitatile fiscale de 200 lei netaxabili?

01-Mar-2023
4989
Angajatii care au salarii brute de peste 4.000 lei pot beneficia de facilitatile fiscale de 200 lei netaxabili?

Referitor la salariul minim garantat pe tara, adica 3000 lei din care 200 lei reprezentand o facilitate fiscala pentru angajat.

In primul rand, daca acestia sunt incadrati cu salariul minim garantat pe tara, adica 3000 lei, iar pe langa salariul de incadrare, acestia beneficiaza de sporuri pentru orele de noapte efectuate in ture, dar si de tichete de masa proportional cu zilele lucrate.

Astfel, daca salariul realizat brut este peste 4.000 lei, ei nu mai beneficiaza de aceasta facilitate?

In al doilea rand, momentul in care angajatul se afla in Concediu Medical sau Concediu de Odihna, pentru zilele in care acesta se afla in concedii, cei 200 de lei neimpozabili vor deveni impozabili aferent zilelor in care acestia se afla in cocedii, adica daca angajatul se afla in concediu de odihna sau medical 10 zile pe luna, iar in luna aceea totalul zilelor lucratoare este de 20 de zile, astfel din cei 200 lei neimpozabili, doar 100 lei vor fi neimpozabili?

Raspuns: 

1. Potrivit art. XXXVII alin. (1) din OUG nr. 168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative.

Prin derogare de la prevederile art. 78, art. 139 alin. (1), art. 140, art. 157 alin. (1) si ale art. 220 4 alin. (1) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2023, in cazul salariatilor care desfasoara activitate in baza contractului individual de munca, incadrati cu norma intreaga, la locul unde se afla functia de baza, nu se datoreaza impozit pe venit si nu se cuprinde in baza lunara de calcul al contributiilor sociale obligatorii suma de 200 lei/luna, reprezentand venituri din salarii si asimilate salariilor, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii: a) nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata stabilit prin hotarare a Guvernului, in vigoare in luna careia ii sunt aferente veniturile; b) venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, astfel cum este definit la art. 76 alin. (1)-(3) din Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.000 lei inclusiv.(...) . Asadar, incepand cu 1 ianuarie 2023, cele doua conditii care trebuie indeplinite concomitent pentru a beneficia de facilitatea fiscala reprezentand scutirea celor 200 de lei de la plata impozitului pe venit si a contributiilor de asigurari socale, sunt:

- nivelul salariului de baza brut lunar stabilit potrivit contractului individual de munca, fara a include sporuri si alte adaosuri, este egal cu nivelul salariului minim brut pe tara garantat in plata, respectiv fix 3.000 lei;

- venitul brut realizat din salarii si asimilate salariilor, in baza aceluiasi contract individual de munca, pentru aceeasi luna, nu depaseste nivelul de 4.000 lei inclusiv.

Practic, incepand cu 1 ianuarie 2023, suma de 200 de lei netaxabila se aplica daca nivelul salariului brut de incadrare (din CIM) este de fix 3.000 lei, iar venitul brut realizat in luna (impreuna cu alte sporuri si adaosuri, mentionate la art. 76 alin. (1) (3)) sa nu depaseasca 4.000 lei de lei inclusiv.

In cazul mentionat, nu se poate beneficia de facilitatea fiscala privind cei 200 lei netexabili, intrucat venitul brut realizat in luna este superior pragului de 4.000 lei. 2. Potrivit art. XXXVII alin. (4) lit. c) din acelasi act normativ, suma de 200 de lei prevazuta la alin. (1) se diminueaza in functie de: (...) c) fractia din luna pentru care se determina veniturile din salarii si asimilate salariilor;.

Intrucat legislatia in vigoare nu este clara, si pentru ca exista 2 opinii diferite in randul specialistilor in legatura cu acest subiect, in continuara va prezint 2 variante privind riscurile fiscale referitoare la acest subiect :

a. Comportament prudent (risc fiscal scazut)

Salariul reprezinta contra prestatia muncii depuse de salariat in baza contractului individual de munca (cf. art. 159 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 privind Codul munci), astfel ca salariul se determina prin raportare la orele/zilele in care salariatul a prestat activitate dependenta pentru angajator, intrucat pentru aceasta perioada in care salariatul presteaza efectiv activitate i se cuvine salariul de baza.

Facilitatea privind suma de 200 lei se acorda doar pentru venitul salarial corespunzator timpului lucrat, astfel ca suma de 200 lei trebuie ajustata proportional cu timpul lucrat.

Suma neimpozabila se calculeaza astfel: suma netaxabila = 200 lei / nr. zile lucratoare din luna x nr. zile lucrate in luna. In cazul mentionat, suma netaxabila este 100 lei (200 lei / 20 zile lucratoare din luna x 10 zile lucrate in luna). b. Comportament riscant (risc fiscal ridicat)

Potrivit pct. 12 alin. (1) lit. a) pct. (vi) din Normele metodologice emise in aplicarea Codului fiscal, 12. (1) In sensul art. 76 alin. (1) si (2) din Codul fiscal, veniturile brute din salarii sau asimilate salariilor cuprind totalitatea sumelor incasate si/sau contravaloarea veniturilor in natura primite ca urmare a unei relatii contractuale de munca, raport de serviciu, act de detasare, precum si orice sume de natura salariala primite in baza unor statute speciale prevazute de lege, indiferent de perioada la care se refera, si care sunt realizate din:

a) sume primite pentru munca prestata ca urmare a contractului individual de munca, a contractului colectiv de munca, precum si pe baza actului de numire: (...) (vi) sumele primite pentru concediul de odihna, cu exceptia sumelor primite de salariat cu titlu de despagubiri reprezentand contravaloarea cheltuielilor salariatului si familiei sale necesare in vederea revenirii la locul de munca, precum si eventualele prejudicii suferite de acesta ca urmare a intreruperii concediului de odihna; (vii) sumele primite in caz de incapacitate temporara de munca;.

Intrucat indemnizatia de concediu de odihna sau indemnizatia de concediu medical este din punct de vedere fiscal asimilata salariului, iar suma de 200 lei este o facilitate fiscala, aceasta nu se diminueaza proportional cu perioada efectiv lucrata.

In acest cazul, salariatul beneficiaza de facilitatea fiscala de 200 lei neimpozabili, chiar daca a avut concediu de odihna sau concediu medical in luna.

Opinia mea este de a aplica varianta prudenta (cu risc fiscal scazut), adica suma de 200 lei se diminueaza proportional cu perioada in care salariatii sa afla in concediu de odihna sau concediu medical intrucat, ANAF si a exprimat punctul de vedere conform caruia suma de 200 lei se acorda doar pentru perioada lucrata.

Raspuns oferit in luna martie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?



MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Dividende platite in numerar. Ce este permis si ce nu in 2025

    • Distribuirea si plata dividendelor reprezinta un proces esential in viata unei societati, insa implica respectarea unor reguli fiscale si legale stricte, in special cand vine vorba de plata acestora in numerar. Legislatia romaneasca limiteaza semnificativ operatiunile de numerar, iar dividendele nu fac exceptie. Trebuie respectat plafonul de 10.000 lei/zi/persoana, fara posibilitatea fragmentarii platilor. In plus, modificarile recente aduse Codului fiscal, inclusiv majorarea impozitului pe...» citeste mai departe aici

  • Bilant contabil: Cum raportati cifra de afaceri in F20 pentru livrari interne si externe

    • Intocmirea situatiilor financiare anuale pentru 2024 aduce o noua provocare pentru contabili si contribuabili: raportarea distincta a cifrei de afaceri realizate pe teritoriul national. Conform Ordinului MFP nr. 107/2025, entitatile sunt obligate sa evidentieze separat in formularul F20 (la randul 01b/3) veniturile obtinute din operatiuni desfasurate efectiv in Romania, excluzand livrarile intracomunitare, chiar daca bunurile pleaca fizic din tara. Avem cazul urmator. O societate realizeaza...» citeste mai departe aici

  • Mijloace Fixe: Valoarea minima, corelata automat cu salariul minim de la 1 ianuarie 2026

    • Senatul a adoptat tacit o initiativa legislativa care propune un mecanism modern si automat de actualizare a valorii minime de intrare a mijloacelor fixe. Aceasta schimbare presupune renuntarea la stabilirea plafonului prin hotarare de Guvern, in favoarea unui sistem direct corelat cu salariul minim brut pe economie. Proiectul urmeaza sa fie dezbatut si votat de Camera Deputatilor, care este forul decizional.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016