Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Justinian Cucu, specialist in drept fiscal si fiscalitate internationala: Modificari substantiale in regimul fiscal de impozitare a microintreprinderilor

27-Nov-2015
1745

Mult clamata stabilitate legislativa bazata pe soliditatea analizei prevederilor noului Cod fiscal si a politicilor fiscale s-a dovedit a fi de o perfecta superficialitate in conditiile in care munca de cativa ani a specialistilor din administratie si din societatile afiliate a fost mentinuta nemodificata mai putin de doua luni.

Si noul Cod fiscal nici nu este inca in vigoare. Modificarile aduse Codului fiscal, dar si Codului de procedura fiscala prin O.U.G. nr. 50/2015 releva usurinta cu care se reglementeaza masuri cu impact substantial in economie asupra carora se revine in scurt timp, dar si lipsa unui studiu detaliat care sa evite erorile majore de redactare a dispozitiilor legale. Mai mult de 50 de articole din cele doua coduri sunt modificate pentru a elimina greselile consistente de continut alaturi de cateva schimbari de substanta pentru care a fost nevoie de o noua ordonanta de urgenta.

Printre cele mai importante si consistente modificari sunt cele care privesc impozitul pe veniturile microintreprinderilor, consistent afectat de prevederi care sunt favorabile societatilor care aplica acest sistem de impunere. Vom analiza in continuare principalele 5 modificari aduse de noul cod fiscal dar si cele efectuate asupra acestuia de OUG nr. 50/2015.

1. O serie de noi persoane juridice exceptate de la aplicarea sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii

Definitia microintreprinderii din perspectiva regimului fiscal aplicabil acesteia este modificata prin adaugarea in sfera societatilor exceptate de la acest regim fiscal a activitatilor prevazute la art. 48 alin. (6) si anume pe acelea care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale. Aceste activitati se refera la zacamintele petroliere si de gaze, inmagazinarea lor subterana, transportul si tranzitul lor pe conducte magistrale, precum si operarea terminalelor petroliere, potrivit dispozitiilor Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificarile ulterioare si ale Legii nr. 123/2012 cu modificarile si completarile ulterioare.

2. Diminuarea cotei impozitului de la 3% la 2% sau 1% in cazul indeplinirii unor conditii speciale

Cota impozitului pe veniturile microintreprinderii este reglementata de art. 51 din noul Cod fiscal si a facut obiectul modificarii prin O.U.G. nr. 50/2015 in sensul introducerii unei cote suplimentare de 2% fata pe langa cea de 1% care ar fi fost aplicabila de la 1 ianuarie 2016. in conformitate cu forma actuala a art. 51 din noul Cod fiscal cotele de sunt structurate dupa cum urmeaza:

Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Microintreprinderea in 2017: impozite, taxe, deduceri
Vezi detalii
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Controalele fiscului. Inspectia fiscala si controlul antifrauda
Vezi detalii

Cota generala de 3% aplicabila pentru societatile care indeplinesc toate conditiile prevazute la art. 47;
Cota speciala de 2% pentru microintreprinderile care au un salariat;
Cota speciala de 1% pentru microintreprinderile care au peste 2 salariati, inclusiv.

In cazul in care, in cursul anului fiscal, numarul de salariati se modifica, cotele de impozitare se aplica incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea. Pentru microintreprinderile care au un salariat, respectiv 2 salariati si care aplica cotele de impozitare de 1% sau 2% al caror raport de munca inceteaza, conditia referitoare la numarul de salariati se considera indeplinita daca in cursul aceluiasi trimestru sunt angajati noi salariati.

Pentru persoanele juridice romane nou-infiintate, care au cel putin un salariat si sunt constituite pe o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice, cota de impozitare este 1% pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii persoanei juridice romane, potrivit legii. Cota de impozitare se aplica pana la sfarsitul trimestrului in care se incheie perioada de 24 de luni. daca, in cadrul unei perioade de 48 de luni de la data inregistrarii, microintreprinderea nu se afla in situatiile speciale enumerate in cadrul articcolului. Conditia privitoare la salariat se considera indeplinita daca angajarea se efectueaza in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.

Cu titlu de noutate trebuie semnalat faptul ca prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:

  • au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
  • au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

In acelasi timp, pentru microintreprinderile care nu au niciun salariat sau au unul sau 2 salariati, in situatia in care numarul acestora se modifica, in scopul mentinerii/modificarii cotelor de impozitare de 1 sau 2%, noii salariati trebuie angajati cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni.

3. Noi reguli de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului

Ca urmare a modificarilor aduse de O.U.G. nr. 50/2015 asupra noului Cod fiscal, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta devine platitoare de impozit pe profit. Se poate remarca faptul ca prin O.U.G. nr. 50/2015 plafonul de venit a fost majorat de la 65.000 la 100.000 euro permitand astfel unui numar mai mare de societati de a se plasa in sfera impozitului pe veniturile microantreprinderilor.

Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care au fost depasite limitele veniturilor respective luandu-se in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul acestui trimestru.

Spre deosebire de prevederile aplicabile in prezent, de la 1 ianuarie 2016 la determinarea impozitului pe profit nu vor mai fi luate in considerare veniturile si cheltuielile de la inceputul anului fiscal ci Impozitul pe profit datorat reprezinta diferenta dintre impozitul pe profit calculat de la inceputul trimestrului pana la sfarsitul perioadei de raportare si impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pana la data de la care se calculeaza impozitul pe profit.

4. Modificari ale bazei impozabile prin adaugarea unor venituri si si eliminarea altora

Reglementarea bazei impozabile in cazul impozitului pe veniturile microintreprinderilor este cuprinsa la art. 53 corespunzatoare art. 112 indice 7 din actualul Cod fiscal. Fata de reglementarea existenta in prezent, baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor se diminueaza in mod suplimentare cu:

  • veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite, potrivit legii, titulari initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor sau mostenitorii legali ai acestora;
  • despagubirile primite in baza hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului;
  • veniturile obtinute dintr-un stat strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, daca acestea au fost impozitate in statul strain.

In acelasi timp, in mod suplimentar, conform noului Cod fiscal, pentru determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, la baza impozabila se adauga si urmatoarele:

  • rezervele, cu exceptia celor reprezentand facilitati fiscale, reduse sau anulate, reprezentand rezerva legala, rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, indiferent daca reducerea sau anularea este datorata modificarii destinatiei rezervei, distribuirii acesteia catre participanti sub orice forma, lichidarii, divizarii, fuziunii contribuabilului sau oricarui altui motiv;
  • rezervele reprezentand facilitati fiscale, constituite in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, care sunt utilizate pentru majorarea capitalului social, pentru distribuire catre participanti sub orice forma, pentru acoperirea pierderilor sau pentru oricare alt motiv. in situatia in care rezervele fiscale sunt mentinute pana la lichidare, acestea nu sunt luate in calcul pentru determinarea bazei impozabile ca urmare a lichidarii.

5. Modificarea termenelor de declarare a mentiunilor

In conformitate cu prevederile art. 55 din noul Cod fiscal corespunzator art. 112 indice 8 din actuala reglementare, comunicarea catre organele fiscale a aplicarii/iesirii din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor se realizeaza potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala. Conform art. 88 alin. (1) din noul Cod de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/2015, aplicabil de asemenea de la 1 ianuarie 2016, modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.

Trebuie semnalat faptul ca termenul este mai scurt fata de prevederea art. 77 alin. (1) din actualul Cod de procedura fiscala care statueaza ca modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent din subordinea ANAF, in termen de 30 de zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.

De asemenea, fata de obligatia actuala de comunicare a iesirii din sistemul impozitului pe veniturile microintreprinderii pana la data de 31 ianuarie a anului fiscal respectiv, noul Cod fiscal precizeaza ca in cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse referitorare la detinerea capitalului social, respectiv referitoare la dizolvarea societatii nu mai este indeplinita, microintreprinderea comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.



Justinian Cucu - Specialist in drept fiscal si fiscalitate internationala

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Justinian Cucu, specialist in drept fiscal si fiscalitate internationala: Modificari substantiale in regimul fiscal de impozitare a microintreprinderilor":
Rating:

Nota: 3.79 din 7 voturi
Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017

Atentie contabili!

Taxe si Impozite modificate in 2017
Noul Cod Fiscal a adus modificari majore!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • Plafonul de scutire de TVA se va majora de la 220.000 pana la 300.000 de lei
    • Plafonul de la care firmele trebuie sa se inregistreze in prezent in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA) urmeaza sa fie majorat pana la 300.000 lei, de la 220.000 lei cat este in prezent, in urma unui proiect adoptat in Senat. Propunerea legislativa pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal va obliga astfel firmele infiintate inainte de 1 ianuarie 2017 sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA daca depasesc plafonul 220.000 de lei in perioada cuprinsa...» citeste mai departe aici

  • Noul Ghid ANAF privind limita deducerilor unor cheltuieli incluse la calculul rezultatului fiscal
    • ANAF a publicat noul ghid care prezinta Limitele de deductibilitate ale unor categorii de cheltuieli la calculul rezultatului fiscal [articolul 25 alineatul (3) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal si punctul 15 din Hotararea Guvernului 1/2016, ambele cu modific?rile si complet?rile ulterioare]. Litera a) Cheltuieli de protocol in limita de 2%; Baza de calcul la care se aplica cota de 2% este profitul contabil la care se adauga cheltuielile cu impozitul pe profit si cheltuielile...» citeste mai departe aici

  • Termen amanat pentru mai multe declaratii fiscale din iunie
    • Deoarece data de 25 iunie este o zi nelucratoare, se prelungeste pana pe 26 iunie a.c. termenul pentru mai multe declaratii fiscale, dupa cum urmeaza: - Notificarea privind aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasare, formular 097. - Declaratia privind obligatiile de plata la bugetul de stat, cu termen lunar pentru obligatiile bugetului de stat aferente lunii mai 2017, formular 100.; - Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta...» citeste mai departe aici

  • Impozitare mai stricta pentru toate societatile romane! Ce s-a modificat?
    • In data de 7 iunie, Romania a participat la semnarea Conventiei multilaterale de modificare a tratatelor de evitare a dublei impuneri, alaturi de alte 75 de tari, la Paris. Prin urmare, cele 91 de tratate de evitare a dublei impuneri si de prevenire a evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital incheiate de Romania cu alte state urmeaza sa se modifice. Schimbarile sunt necesare pentru a combate situatiile in care dubla neimpozitare a devenit o portita pentru persoanele...» citeste mai departe aici

  • Lagarde, FMI, considera ca evaziunea fiscala si corupta sunt marile provocari ale economiei
    • Christine Lagarde, directorul general al Fondului Monetar International, a declarat recent ca evaziunea fiscala, coruptia si finantarea terorismului, precum si excluziunea financiara sunt marile provocari ale economiei globale. Declaratiile au fost facute in cadrul reuniunii Grupului de Actiune Financiara impotriva spalarii banilor, care se desfasoara joi si vineri in orasul spaniol Valencia, Lagarde a cerut "intensificarea luptei impotriva coruptiei si evaziunii fiscale", informeaza Agerpres....» citeste mai departe aici

  • Achizitie teren cu o constructie in baza unui contract de dare in plata. Cum facturam si ce regim TVA se aplica?
    • Prin analiza urmatoare supunem atentiei dumneavoastra cazul in care s-a achizitionat in mai 2017 un teren cu o constructie de la un client in baza unui contract de dare in plata. Clientul factureaza terenul cu TVA inclusa 19% in valoare de 270.000 lei. Stabilim daca se pot receptiona terenul si constructia in baza acestui contract de dare in plata, care este tratamentul fiscal in ce priveste TVA-ul si daca se aplica taxarea inversa in acest caz. In ceea ce priveste procedura denumita "Dare...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial

Atentie contabili!

Taxele si Impozitele s-au modificat in 2017!

Cititi toate schimbarile din Noul Cod Fiscal
care se aplica anul acesta!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

"Taxe si Impozite - Modificari aparute in 2017"!


© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.