Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Mult clamata stabilitate legislativa bazata pe soliditatea analizei prevederilor noului Cod fiscal si a politicilor fiscale s-a dovedit a fi de o perfecta superficialitate in conditiile in care munca de cativa ani a specialistilor din administratie si din societatile afiliate a fost mentinuta nemodificata mai putin de doua luni.
Si noul Cod fiscal nici nu este inca in vigoare. Modificarile aduse Codului fiscal, dar si Codului de procedura fiscala prin O.U.G. nr. 50/2015 releva usurinta cu care se reglementeaza masuri cu impact substantial in economie asupra carora se revine in scurt timp, dar si lipsa unui studiu detaliat care sa evite erorile majore de redactare a dispozitiilor legale. Mai mult de 50 de articole din cele doua coduri sunt modificate pentru a elimina greselile consistente de continut alaturi de cateva schimbari de substanta pentru care a fost nevoie de o noua ordonanta de urgenta.
Printre cele mai importante si consistente modificari sunt cele care privesc impozitul pe veniturile microintreprinderilor, consistent afectat de prevederi care sunt favorabile societatilor care aplica acest sistem de impunere. Vom analiza in continuare principalele 5 modificari aduse de noul cod fiscal dar si cele efectuate asupra acestuia de OUG nr. 50/2015.
1. O serie de noi persoane juridice exceptate de la aplicarea sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii
Definitia microintreprinderii din perspectiva regimului fiscal aplicabil acesteia este modificata prin adaugarea in sfera societatilor exceptate de la acest regim fiscal a activitatilor prevazute la art. 48 alin. (6) si anume pe acelea care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale. Aceste activitati se refera la zacamintele petroliere si de gaze, inmagazinarea lor subterana, transportul si tranzitul lor pe conducte magistrale, precum si operarea terminalelor petroliere, potrivit dispozitiilor Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificarile ulterioare si ale Legii nr. 123/2012 cu modificarile si completarile ulterioare.
2. Diminuarea cotei impozitului de la 3% la 2% sau 1% in cazul indeplinirii unor conditii speciale
Cota impozitului pe veniturile microintreprinderii este reglementata de art. 51 din noul Cod fiscal si a facut obiectul modificarii prin O.U.G. nr. 50/2015 in sensul introducerii unei cote suplimentare de 2% fata pe langa cea de 1% care ar fi fost aplicabila de la 1 ianuarie 2016. in conformitate cu forma actuala a art. 51 din noul Cod fiscal cotele de sunt structurate dupa cum urmeaza:
Cota generala de 3% aplicabila pentru societatile care indeplinesc toate conditiile prevazute la art. 47;
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
In cazul in care, in cursul anului fiscal, numarul de salariati se modifica, cotele de impozitare se aplica incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea. Pentru microintreprinderile care au un salariat, respectiv 2 salariati si care aplica cotele de impozitare de 1% sau 2% al caror raport de munca inceteaza, conditia referitoare la numarul de salariati se considera indeplinita daca in cursul aceluiasi trimestru sunt angajati noi salariati.
Pentru persoanele juridice romane nou-infiintate, care au cel putin un salariat si sunt constituite pe o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice, cota de impozitare este 1% pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii persoanei juridice romane, potrivit legii. Cota de impozitare se aplica pana la sfarsitul trimestrului in care se incheie perioada de 24 de luni. daca, in cadrul unei perioade de 48 de luni de la data inregistrarii, microintreprinderea nu se afla in situatiile speciale enumerate in cadrul articcolului. Conditia privitoare la salariat se considera indeplinita daca angajarea se efectueaza in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.
Cu titlu de noutate trebuie semnalat faptul ca prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:
In acelasi timp, pentru microintreprinderile care nu au niciun salariat sau au unul sau 2 salariati, in situatia in care numarul acestora se modifica, in scopul mentinerii/modificarii cotelor de impozitare de 1 sau 2%, noii salariati trebuie angajati cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni.
3. Noi reguli de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului
Ca urmare a modificarilor aduse de O.U.G. nr. 50/2015 asupra noului Cod fiscal, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta devine platitoare de impozit pe profit. Se poate remarca faptul ca prin O.U.G. nr. 50/2015 plafonul de venit a fost majorat de la 65.000 la 100.000 euro permitand astfel unui numar mai mare de societati de a se plasa in sfera impozitului pe veniturile microantreprinderilor.
Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care au fost depasite limitele veniturilor respective luandu-se in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul acestui trimestru.
Spre deosebire de prevederile aplicabile in prezent, de la 1 ianuarie 2016 la determinarea impozitului pe profit nu vor mai fi luate in considerare veniturile si cheltuielile de la inceputul anului fiscal ci Impozitul pe profit datorat reprezinta diferenta dintre impozitul pe profit calculat de la inceputul trimestrului pana la sfarsitul perioadei de raportare si impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pana la data de la care se calculeaza impozitul pe profit.
4. Modificari ale bazei impozabile prin adaugarea unor venituri si si eliminarea altora
Reglementarea bazei impozabile in cazul impozitului pe veniturile microintreprinderilor este cuprinsa la art. 53 corespunzatoare art. 112 indice 7 din actualul Cod fiscal. Fata de reglementarea existenta in prezent, baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor se diminueaza in mod suplimentare cu:
In acelasi timp, in mod suplimentar, conform noului Cod fiscal, pentru determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, la baza impozabila se adauga si urmatoarele:
5. Modificarea termenelor de declarare a mentiunilor
In conformitate cu prevederile art. 55 din noul Cod fiscal corespunzator art. 112 indice 8 din actuala reglementare, comunicarea catre organele fiscale a aplicarii/iesirii din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor se realizeaza potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala. Conform art. 88 alin. (1) din noul Cod de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/2015, aplicabil de asemenea de la 1 ianuarie 2016, modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.
Trebuie semnalat faptul ca termenul este mai scurt fata de prevederea art. 77 alin. (1) din actualul Cod de procedura fiscala care statueaza ca modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent din subordinea ANAF, in termen de 30 de zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.
De asemenea, fata de obligatia actuala de comunicare a iesirii din sistemul impozitului pe veniturile microintreprinderii pana la data de 31 ianuarie a anului fiscal respectiv, noul Cod fiscal precizeaza ca in cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse referitorare la detinerea capitalului social, respectiv referitoare la dizolvarea societatii nu mai este indeplinita, microintreprinderea comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.
Justinian Cucu - Specialist in drept fiscal si fiscalitate internationala
Atentie contabili!
Atentie, contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-factura in 2024. TOP 9 Studii de caz
Articole similare
Noile preturi din 2016. La ce sa ne asteptam odata cu noile masuri?Cateva temeri legate de NOUL COD FISCAL. Ce spune Rogojinaru (CNIPMMR)Comunicat MFP privind instituirea unor amenzi pentru necompletarea declaratiilor de catre cetatenii care pleaca din RomaniaCe se intampla cu cota unica si impozitele in 2015?NOUL COD FISCAL: Facilitati fiscale acordate persoanelor din conducerea societatilorUltimele articole
Conferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate. Afla TOTUL despre NOUL COD FISCAL si modificarile din 2024Peste 15 modificari au fost aduse Impozitului pe venit de OG 8/2021. Cum arata NOUL COD FISCALNOUL COD FISCAL si Noul Cod de procedura fiscala - sfaturi si modificariEliminati obstacolele din Raportarile Financiare! GHID practic pentru implementarea si continuarea aplicarii IFRSLuna femeilor vine cu surprize de la Rentrop & Straton si in 2021!Articole similare
Operatorii economici pot folosi, in relatia B2B, doar SPV pentru transmiterea facturilor electroniceDeductibilitate cheltuieli daune executare silitaAnunt ANAF privind CAS si CASS datorate de angajatori. Schimbari de la 1 august 2017De la 1 ianuarie 2022 se aplica noi reguli pentru organizarea activitatii de administrare a marilor contribuabiliLipsa numerar din casierie. Ce consecinte apar?Ultimele articole
Calendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in data de 25 martie 2024RO e-Factura. Exceptii de la obligativitatea trimiterii facturilor in sistemIntreprinderi legate 2024. Care este noua definitie si cum se pune in practicaSAF-T in 2024. Cine are obligatia depunerii D406?Leasingul operational - tot ce trebuie sa stiiArticole similare
Reminder ANAF! Contribuabilii sunt scutiti de plata impozitului specific pentru o perioada de 90 zileDocumentar fiscal: Tot ce trebuie sa stim despre leasing si contractul de leasing!Scutire profit reinvestit trim. III 2014. Cum procedam?Indrumare privind obligatiile fiscale: Lista intalnirilor ANAF cu contribuabilii (noiembrie 2019)Firme cu cifra de afaceri sub 1 milion de euro. Pot sa ramana platitoare de impozit pe profit in 2023?Ultimele articole
Obiecte de inventar. Ce sunt, legislatie si ce trebuie sa stii despre casarea obiectelor de inventarGhid FACILITATI FISCALE in IT. Modul de calcul al impozitului si al CAS si CASS in cazul veniturilor de peste 10.000 leiMajorare salariu minim la 3.300 lei. Mai este aplicabil beneficiul privind neimpozitarea celor 200 de lei din salariu?ANAF trimite notificari contribuabililor cu obligatii fiscale restante. Ce risca cei care NU platesc la timp impozitele si contributiileObligatii fiscale restante in 2023. Firmele pot solicita esalonarea la plata sau restructurarea obligatiilor fiscale?Articole similare
Pana pe 27 martie 2023 trebuie depusa D107 de catre firmele platitoare de impozit pe profitSocietatile fara angajati platesc impozitul de 3 la sutaDiscounturi acordate de firme. Care este baza legala in acest caz?Firmele care nu mai indeplinesc in 2023 conditiile de incadrare la impozitul micro trec la plata impozitului pe profit in cursul anuluiLichidare microintreprindere debutanta si facilitati acordate necuvenit. Ce procedura va urma SRL-D-ul?Ultimele articole
Intreprinderi legate 2024. Care este noua definitie si cum se pune in practicaMicrointreprindere in 2024. Daca firmele trec la impozitul de 3% mai este necesara depunerea D700?Intreprinderi legate 2024. Cate firme pot ramane la plata impozitului micro de 1% sau de 3%?Costurile cu casele de marcat NU mai pot fi scazute din impozitul pe profit sau cel micro in 2024D101 in 2024. Pana cand poate fi depusa declaratia de platitorii de impozit pe profitArticole similare
Termenul-limita pentru plata impozitului pe dividendeTipuri de impozite: tot ce trebuie sa stii despre impozitele din RomaniaToate modificarile importante din Proiectul Noului Cod fiscal adoptat pentru 2016COTA IMPOZITARE dividende repartizate in anul 2016 din anii 2014-2015. Cum procedam?Sfaturi de la experti
Cheltuieli de protocol. Mese la restaurant si cazare salariat cu mic dejun inclus
Intrebare: In cadrul desfasurarii activitatii, societatea noastra s-a intalnit cu urmatoarele situatii: 1. Angajatii iau masa in oras/restaurant impreuna cu partenerii de afaceri, aduc factura fiscala impreuna cu decontul de cheltuieli...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Contract de mandat. Legea nu reglementeaza nota de lichidare si concediul de odihna
Intrebare: 1. La incetarea contractului de mandat, mandatarul trebuie sa isi faca o nota de lichidare? 2. In contractul de mandat i-au fost stabilite mandatarului un numar de zile de concediu de odihna. La incetarea mandatului este corect sa...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Intreprinderi legate 2024. Care este noua definitie si cum se pune in practica
RO e-Factura. Exceptii de la obligativitatea trimiterii facturilor in sistem
Reorganizare ANAF 2024. Vor DISPAREA anumite documente tiparite pe hartie
Calendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in data de 25 martie 2024