Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Fiscalitatea.ro cauta meniu

Justinian Cucu, specialist in drept fiscal si fiscalitate internationala: Modificari substantiale in regimul fiscal de impozitare a microintreprinderilor

27-Nov-2015
1819

Mult clamata stabilitate legislativa bazata pe soliditatea analizei prevederilor noului Cod fiscal si a politicilor fiscale s-a dovedit a fi de o perfecta superficialitate in conditiile in care munca de cativa ani a specialistilor din administratie si din societatile afiliate a fost mentinuta nemodificata mai putin de doua luni.

Si noul Cod fiscal nici nu este inca in vigoare. Modificarile aduse Codului fiscal, dar si Codului de procedura fiscala prin O.U.G. nr. 50/2015 releva usurinta cu care se reglementeaza masuri cu impact substantial in economie asupra carora se revine in scurt timp, dar si lipsa unui studiu detaliat care sa evite erorile majore de redactare a dispozitiilor legale. Mai mult de 50 de articole din cele doua coduri sunt modificate pentru a elimina greselile consistente de continut alaturi de cateva schimbari de substanta pentru care a fost nevoie de o noua ordonanta de urgenta.

Printre cele mai importante si consistente modificari sunt cele care privesc impozitul pe veniturile microintreprinderilor, consistent afectat de prevederi care sunt favorabile societatilor care aplica acest sistem de impunere. Vom analiza in continuare principalele 5 modificari aduse de noul cod fiscal dar si cele efectuate asupra acestuia de OUG nr. 50/2015.

1. O serie de noi persoane juridice exceptate de la aplicarea sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii

Definitia microintreprinderii din perspectiva regimului fiscal aplicabil acesteia este modificata prin adaugarea in sfera societatilor exceptate de la acest regim fiscal a activitatilor prevazute la art. 48 alin. (6) si anume pe acelea care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale. Aceste activitati se refera la zacamintele petroliere si de gaze, inmagazinarea lor subterana, transportul si tranzitul lor pe conducte magistrale, precum si operarea terminalelor petroliere, potrivit dispozitiilor Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificarile ulterioare si ale Legii nr. 123/2012 cu modificarile si completarile ulterioare.

2. Diminuarea cotei impozitului de la 3% la 2% sau 1% in cazul indeplinirii unor conditii speciale

Cota impozitului pe veniturile microintreprinderii este reglementata de art. 51 din noul Cod fiscal si a facut obiectul modificarii prin O.U.G. nr. 50/2015 in sensul introducerii unei cote suplimentare de 2% fata pe langa cea de 1% care ar fi fost aplicabila de la 1 ianuarie 2016. in conformitate cu forma actuala a art. 51 din noul Cod fiscal cotele de sunt structurate dupa cum urmeaza:

Planului de conturi general 2017
Planului de conturi general 2017
Vezi detalii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Imprumuturi, dobanzi si decontari cu asociatii
Vezi detalii
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Contabilitatea operatiunilor de transport si logistica
Vezi detalii

Cota generala de 3% aplicabila pentru societatile care indeplinesc toate conditiile prevazute la art. 47;
Cota speciala de 2% pentru microintreprinderile care au un salariat;
Cota speciala de 1% pentru microintreprinderile care au peste 2 salariati, inclusiv.

In cazul in care, in cursul anului fiscal, numarul de salariati se modifica, cotele de impozitare se aplica incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea. Pentru microintreprinderile care au un salariat, respectiv 2 salariati si care aplica cotele de impozitare de 1% sau 2% al caror raport de munca inceteaza, conditia referitoare la numarul de salariati se considera indeplinita daca in cursul aceluiasi trimestru sunt angajati noi salariati.

Pentru persoanele juridice romane nou-infiintate, care au cel putin un salariat si sunt constituite pe o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice, cota de impozitare este 1% pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii persoanei juridice romane, potrivit legii. Cota de impozitare se aplica pana la sfarsitul trimestrului in care se incheie perioada de 24 de luni. daca, in cadrul unei perioade de 48 de luni de la data inregistrarii, microintreprinderea nu se afla in situatiile speciale enumerate in cadrul articcolului. Conditia privitoare la salariat se considera indeplinita daca angajarea se efectueaza in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.

Cu titlu de noutate trebuie semnalat faptul ca prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:

  • au persoane angajate cu contract individual de munca cu timp partial daca fractiunile de norma prevazute in acestea, insumate, reprezinta echivalentul unei norme intregi;
  • au incheiate contracte de administrare sau mandat, potrivit legii, in cazul in care remuneratia acestora este cel putin la nivelul salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata.

In acelasi timp, pentru microintreprinderile care nu au niciun salariat sau au unul sau 2 salariati, in situatia in care numarul acestora se modifica, in scopul mentinerii/modificarii cotelor de impozitare de 1 sau 2%, noii salariati trebuie angajati cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni.

3. Noi reguli de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului

Ca urmare a modificarilor aduse de O.U.G. nr. 50/2015 asupra noului Cod fiscal, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta devine platitoare de impozit pe profit. Se poate remarca faptul ca prin O.U.G. nr. 50/2015 plafonul de venit a fost majorat de la 65.000 la 100.000 euro permitand astfel unui numar mai mare de societati de a se plasa in sfera impozitului pe veniturile microantreprinderilor.

Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care au fost depasite limitele veniturilor respective luandu-se in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul acestui trimestru.

Spre deosebire de prevederile aplicabile in prezent, de la 1 ianuarie 2016 la determinarea impozitului pe profit nu vor mai fi luate in considerare veniturile si cheltuielile de la inceputul anului fiscal ci Impozitul pe profit datorat reprezinta diferenta dintre impozitul pe profit calculat de la inceputul trimestrului pana la sfarsitul perioadei de raportare si impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pana la data de la care se calculeaza impozitul pe profit.

4. Modificari ale bazei impozabile prin adaugarea unor venituri si si eliminarea altora

Reglementarea bazei impozabile in cazul impozitului pe veniturile microintreprinderilor este cuprinsa la art. 53 corespunzatoare art. 112 indice 7 din actualul Cod fiscal. Fata de reglementarea existenta in prezent, baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor se diminueaza in mod suplimentare cu:

  • veniturile aferente titlurilor de plata obtinute de persoanele indreptatite, potrivit legii, titulari initiali aflati in evidenta Comisiei Centrale pentru Stabilirea Despagubirilor sau mostenitorii legali ai acestora;
  • despagubirile primite in baza hotararilor Curtii Europene a Drepturilor Omului;
  • veniturile obtinute dintr-un stat strain cu care Romania are incheiata conventie de evitare a dublei impuneri, daca acestea au fost impozitate in statul strain.

In acelasi timp, in mod suplimentar, conform noului Cod fiscal, pentru determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, la baza impozabila se adauga si urmatoarele:

  • rezervele, cu exceptia celor reprezentand facilitati fiscale, reduse sau anulate, reprezentand rezerva legala, rezerve din reevaluarea mijloacelor fixe, inclusiv a terenurilor, care au fost deduse la calculul profitului impozabil si nu au fost impozitate in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, indiferent daca reducerea sau anularea este datorata modificarii destinatiei rezervei, distribuirii acesteia catre participanti sub orice forma, lichidarii, divizarii, fuziunii contribuabilului sau oricarui altui motiv;
  • rezervele reprezentand facilitati fiscale, constituite in perioada in care microintreprinderile au fost si platitoare de impozit pe profit, care sunt utilizate pentru majorarea capitalului social, pentru distribuire catre participanti sub orice forma, pentru acoperirea pierderilor sau pentru oricare alt motiv. in situatia in care rezervele fiscale sunt mentinute pana la lichidare, acestea nu sunt luate in calcul pentru determinarea bazei impozabile ca urmare a lichidarii.

5. Modificarea termenelor de declarare a mentiunilor

In conformitate cu prevederile art. 55 din noul Cod fiscal corespunzator art. 112 indice 8 din actuala reglementare, comunicarea catre organele fiscale a aplicarii/iesirii din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor se realizeaza potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala. Conform art. 88 alin. (1) din noul Cod de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/2015, aplicabil de asemenea de la 1 ianuarie 2016, modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.

Trebuie semnalat faptul ca termenul este mai scurt fata de prevederea art. 77 alin. (1) din actualul Cod de procedura fiscala care statueaza ca modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent din subordinea ANAF, in termen de 30 de zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.

De asemenea, fata de obligatia actuala de comunicare a iesirii din sistemul impozitului pe veniturile microintreprinderii pana la data de 31 ianuarie a anului fiscal respectiv, noul Cod fiscal precizeaza ca in cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse referitorare la detinerea capitalului social, respectiv referitoare la dizolvarea societatii nu mai este indeplinita, microintreprinderea comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.



Justinian Cucu - Specialist in drept fiscal si fiscalitate internationala

 

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Justinian Cucu, specialist in drept fiscal si fiscalitate internationala: Modificari substantiale in regimul fiscal de impozitare a microintreprinderilor":
Rating:

Nota: 3.79 din 7 voturi
Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Noul Cod Fiscal a modificat legislatia. Amenzile sunt uriase!
Cititi si respectati noile reguli stabilite de lege

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"!


 



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!




Subiectele saptamanii

  • E oficial! Majorarea plafonului TVA pentru intreprinderi mici : 300.000 lei
    • Regasiti mai jos Decizia Comisiei Europene privind plafonul special al intreprinderilor mici pentru perioada 1 ianuarie 2018 pana la 31 decembrie 2020. Astfel, conform art. 1, prin derogare de la articolul 287 punctul 18 din Directiva 2006/112/CE, Romania este autorizata sa acorde o scutire de la plata TVA persoanelor impozabile a caror cifra de afaceri anuala nu depaseste echivalentul in moneda nationala a 88.500 EUR la cursul de schimb din ziua aderarii sale. Articolul 2 Prezenta decizie...» citeste mai departe aici

  • Procedura de inregistrare in scopuri de TVA va fi corelata cu modificarile din Codul Fiscal
    • Printr-un proiect de ordin supus dezbaterii publice, Agentia Nationala de Administrare Fiscala coreleaza prevederile "Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de TVA", cu modificarile recente ale Codului Fiscal. Astfel, din cuprinsul actualei proceduri si din continutul unor formulare va fi eliminata sintagma "nu justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica". De asemenea, este necesara stabilirea unei proceduri prin care sa se asigure exercitarea, de catre...» citeste mai departe aici

  • Revine impozitul pe bacsis!
    • O masura controversata, din nou in atentia autoritatilor: impozitul pe bacsis revine, iar dovada consta in faptul ca reprezentanti ai domeniului HORECA au in lucru, impreuna cu Ministerul de Finante, un proiect prin care este prevazuta impozitarea bacsisului cu 16%. Se fiscalizeaza astfel bacsisul pe care il primesc ospatarii si, considera autoritatile, masura va aduce si bani la buget. "Pe notele de plata din restaurante va aparea o rubrica noua: bacsisul pe care un client vrea il lase...» citeste mai departe aici

  • Noile criterii ANAF, inainte de respingerea codului TVA
    • Recent au fost aduse modificari in ce priveste reinregistrarea firmelor in scopuri de TVA. Prin Legea nr.177/2017 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.3/2017, a fost eliminata din Codul fiscal prevederea conform careia firmele pot fi reinregistrate in scopuri de TVA doar daca justifica intentia si capacitatea de a desfasura activitate economica, indiferent de motivul pentru care li se anulase inregistrarea in scopuri de TVA. Asadar, firmele nu trebuie sa isi mai justifice nici...» citeste mai departe aici

  • Cele mai multe firme din Romania gasesc cu greutate candidati valorosi
    • In functie si de cerintele companiei, dar si de felul in care universitatile isi pregatesc absolventii, pe piata fortei de munca nu intarzie sa apara o criza in ce priveste cererea si oferta. Conform unui studiu recent intocmit de Ejobs, circa 86% dintre respondenti, majoritatea afaceri mici si mijlocii, se confrunta cu o lipsa acuta de candidati valorosi atunci cand recruteaza. Printre motive se numara "competivitatea ridicata", dar si "accesul la candidati specializati" ingreunat...» citeste mai departe aici

MonitorulJuridic.ro - Cel mai bun serviciu de monitorizare a actelor publicate in Monitorul Oficial
© 2007 - 2017 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

ANAF face controale drastice in 2017!
Aflati cum sa va aparati de amenzile uriase
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
"Control ANAF - 12 solutii pentru a evita amenzile"