
Raportul Special
realizat de specialisti
Mult clamata stabilitate legislativa bazata pe soliditatea analizei prevederilor noului Cod fiscal si a politicilor fiscale s-a dovedit a fi de o perfecta superficialitate in conditiile in care munca de cativa ani a specialistilor din administratie si din societatile afiliate a fost mentinuta nemodificata mai putin de doua luni.
Si noul Cod fiscal nici nu este inca in vigoare. Modificarile aduse Codului fiscal, dar si Codului de procedura fiscala prin O.U.G. nr. 50/2015 releva usurinta cu care se reglementeaza masuri cu impact substantial in economie asupra carora se revine in scurt timp, dar si lipsa unui studiu detaliat care sa evite erorile majore de redactare a dispozitiilor legale. Mai mult de 50 de articole din cele doua coduri sunt modificate pentru a elimina greselile consistente de continut alaturi de cateva schimbari de substanta pentru care a fost nevoie de o noua ordonanta de urgenta.
Printre cele mai importante si consistente modificari sunt cele care privesc impozitul pe veniturile microintreprinderilor, consistent afectat de prevederi care sunt favorabile societatilor care aplica acest sistem de impunere. Vom analiza in continuare principalele 5 modificari aduse de noul cod fiscal dar si cele efectuate asupra acestuia de OUG nr. 50/2015.
1. O serie de noi persoane juridice exceptate de la aplicarea sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii
Definitia microintreprinderii din perspectiva regimului fiscal aplicabil acesteia este modificata prin adaugarea in sfera societatilor exceptate de la acest regim fiscal a activitatilor prevazute la art. 48 alin. (6) si anume pe acelea care desfasoara activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale. Aceste activitati se refera la zacamintele petroliere si de gaze, inmagazinarea lor subterana, transportul si tranzitul lor pe conducte magistrale, precum si operarea terminalelor petroliere, potrivit dispozitiilor Legii petrolului nr. 238/2004, cu modificarile ulterioare si ale Legii nr. 123/2012 cu modificarile si completarile ulterioare.
2. Diminuarea cotei impozitului de la 3% la 2% sau 1% in cazul indeplinirii unor conditii speciale
Cota impozitului pe veniturile microintreprinderii este reglementata de art. 51 din noul Cod fiscal si a facut obiectul modificarii prin O.U.G. nr. 50/2015 in sensul introducerii unei cote suplimentare de 2% fata pe langa cea de 1% care ar fi fost aplicabila de la 1 ianuarie 2016. in conformitate cu forma actuala a art. 51 din noul Cod fiscal cotele de sunt structurate dupa cum urmeaza:
Cota generala de 3% aplicabila pentru societatile care indeplinesc toate conditiile prevazute la art. 47;
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Manual de politici contabile - Stick USB
In cazul in care, in cursul anului fiscal, numarul de salariati se modifica, cotele de impozitare se aplica incepand cu trimestrul in care s-a efectuat modificarea. Pentru microintreprinderile care au un salariat, respectiv 2 salariati si care aplica cotele de impozitare de 1% sau 2% al caror raport de munca inceteaza, conditia referitoare la numarul de salariati se considera indeplinita daca in cursul aceluiasi trimestru sunt angajati noi salariati.
Pentru persoanele juridice romane nou-infiintate, care au cel putin un salariat si sunt constituite pe o durata mai mare de 48 de luni, iar actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice, cota de impozitare este 1% pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii persoanei juridice romane, potrivit legii. Cota de impozitare se aplica pana la sfarsitul trimestrului in care se incheie perioada de 24 de luni. daca, in cadrul unei perioade de 48 de luni de la data inregistrarii, microintreprinderea nu se afla in situatiile speciale enumerate in cadrul articcolului. Conditia privitoare la salariat se considera indeplinita daca angajarea se efectueaza in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.
Cu titlu de noutate trebuie semnalat faptul ca prin salariat se intelege persoana angajata cu contract individual de munca cu norma intreaga, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii. Conditia se considera indeplinita si in cazul microintreprinderilor care:
In acelasi timp, pentru microintreprinderile care nu au niciun salariat sau au unul sau 2 salariati, in situatia in care numarul acestora se modifica, in scopul mentinerii/modificarii cotelor de impozitare de 1 sau 2%, noii salariati trebuie angajati cu contract individual de munca pe durata nedeterminata sau pe durata determinata pe o perioada de cel putin 12 luni.
3. Noi reguli de iesire din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderii in cursul anului
Ca urmare a modificarilor aduse de O.U.G. nr. 50/2015 asupra noului Cod fiscal, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 100.000 euro sau ponderea veniturilor realizate din consultanta si management in veniturile totale este de peste 20% inclusiv, aceasta devine platitoare de impozit pe profit. Se poate remarca faptul ca prin O.U.G. nr. 50/2015 plafonul de venit a fost majorat de la 65.000 la 100.000 euro permitand astfel unui numar mai mare de societati de a se plasa in sfera impozitului pe veniturile microantreprinderilor.
Calculul si plata impozitului pe profit se efectueaza incepand cu trimestrul in care au fost depasite limitele veniturilor respective luandu-se in calcul veniturile si cheltuielile realizate de la inceputul acestui trimestru.
Spre deosebire de prevederile aplicabile in prezent, de la 1 ianuarie 2016 la determinarea impozitului pe profit nu vor mai fi luate in considerare veniturile si cheltuielile de la inceputul anului fiscal ci Impozitul pe profit datorat reprezinta diferenta dintre impozitul pe profit calculat de la inceputul trimestrului pana la sfarsitul perioadei de raportare si impozitul pe veniturile microintreprinderilor datorat pana la data de la care se calculeaza impozitul pe profit.
4. Modificari ale bazei impozabile prin adaugarea unor venituri si si eliminarea altora
Reglementarea bazei impozabile in cazul impozitului pe veniturile microintreprinderilor este cuprinsa la art. 53 corespunzatoare art. 112 indice 7 din actualul Cod fiscal. Fata de reglementarea existenta in prezent, baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor se diminueaza in mod suplimentare cu:
In acelasi timp, in mod suplimentar, conform noului Cod fiscal, pentru determinarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor, la baza impozabila se adauga si urmatoarele:
5. Modificarea termenelor de declarare a mentiunilor
In conformitate cu prevederile art. 55 din noul Cod fiscal corespunzator art. 112 indice 8 din actuala reglementare, comunicarea catre organele fiscale a aplicarii/iesirii din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor se realizeaza potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala. Conform art. 88 alin. (1) din noul Cod de procedura fiscala aprobat prin Legea nr. 207/2015, aplicabil de asemenea de la 1 ianuarie 2016, modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal central, in termen de 15 zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.
Trebuie semnalat faptul ca termenul este mai scurt fata de prevederea art. 77 alin. (1) din actualul Cod de procedura fiscala care statueaza ca modificarile ulterioare ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala trebuie aduse la cunostinta organului fiscal competent din subordinea ANAF, in termen de 30 de zile de la data producerii acestora, prin completarea si depunerea declaratiei de mentiuni.
De asemenea, fata de obligatia actuala de comunicare a iesirii din sistemul impozitului pe veniturile microintreprinderii pana la data de 31 ianuarie a anului fiscal respectiv, noul Cod fiscal precizeaza ca in cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse referitorare la detinerea capitalului social, respectiv referitoare la dizolvarea societatii nu mai este indeplinita, microintreprinderea comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, pana la data de 31 martie inclusiv a anului fiscal urmator.
Justinian Cucu - Specialist in drept fiscal si fiscalitate internationala
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
3 lucrari de specialitate la oferta speciala: Ca sa cunosti domeniul fiscal-contabilRevista Romana de Fiscalitate nr. 34, decembrie 2009Atentie: Din 2016 se aplica taxare inversa pentru noi categorii de bunuriRezolvari propuse de av. Gabriel Biris pentru Fiscalizarea investitiilor in sistemul actual vs. NOUL COD FISCALTVA mai mic inainte de 2016!Ultimele articole
Politici si proceduri contabile. Amenzile ajung pana la 4.000 lei pentru firmele care nu le intocmescConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate. Afla TOTUL despre NOUL COD FISCAL si modificarile din 2024Peste 15 modificari au fost aduse Impozitului pe venit de OG 8/2021. Cum arata NOUL COD FISCALNOUL COD FISCAL si Noul Cod de procedura fiscala - sfaturi si modificariEliminati obstacolele din Raportarile Financiare! GHID practic pentru implementarea si continuarea aplicarii IFRSArticole similare
Suspendare activitate PFA si inregistrare plati. Ce cheltuieli se deduc?Noi formulare de la ANAF pentru impozitul pe venitCe riscam daca nu emitem rapoartele lunare de activitate? Cum dovediti ca facturile nu sunt fictive!Amenzi e-Factura. Sanctiunile pentru neinregistrarea facturilorD112 in 2024. A fost aprobat un nou model de formular prin Ordinul 3796/2024Ultimele articole
Venituri din chirii. Care este baza calcul CASS si cum se completeaza D. UnicaVector fiscal. Este necesara actualizarea lui pentru contribuabilii OBLIGATI la plata impozitului pe constructiiVenituri din dividende. Ce schimbari se aplica in 2025 in privinta CASS pentru persoanele fiziceBonul fiscal eronat. Poate fi corectat prin emiterea unui bon fiscal pe minus?Calendar obligatii fiscale. Pana pe 28 februarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii importanteArticole similare
Angajatii din agricultura si industria alimentara, salariu minim de 3.000 lei din iunie 2022. Firmele vor datora taxe salariale REDUSEProcedura de anulare a contributiei de asigurari sociale conform OUG 31/2019Buletin informativ ANAF: Noutati legislative cu incidenta in materie fiscala publicate in Monitorul OficialObiecte de inventar. Ce sunt, legislatie si ce trebuie sa stii despre casarea obiectelor de inventarMajorarea capitalului socialUltimele articole
Impozit micro. FACILITATI FISCALE ELIMINATE in 2025 pentru microintreprinderiCheltuieli deductibile. Cum sunt tratate fiscal cheltuielile cu cadourile de 8 Martie pentru ziua femeiiD112. ANAF actualizeaza formularul in conditile aparitiei OUG 156/2024Ordinul 6410/2024: 4 modificari aduse procedurii de aplicare a amnistiei fiscaleProcedura de aplicare a amnistiei fiscale, modificata din nou prin Ordinul 6438/2024. Ce schimbari intra in vigoareArticole similare
Noua fata a comertului cu alimente. Vezi ce masuri propune Comisia!Nou in 2024! O persoana nu mai poate detine decat o singura microintreprindere. Cei care au mai multe trebuie sa treaca la impozit pe profitStudiu de caz: Scutirea de la plata contributiilor in cazul unei societati cu raspundere limitataA fost aprobata Procedura privind determinarea si regularizarea diferentei de impozit pe profit/ pe veniturile micro care a fost redirectionata in plusMicrointreprinderea in 2022 VS. microintreprinderea in 2023. Cum au fost modificate conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca firmeleUltimele articole
Firmele trebuie sa analizeze cifra de afaceri pana pe 31 martie 2025 pentru modificarea vectorului fiscalFirmele care NU sunt MICROINTREPRINDERI in 2025 pot opta pentru acest regim in 2026?Impozit micro. Facilitati fiscale ELIMINATE in 2025 pentru MICROINTREPRINDERIDepasire plafon impozit micro la 31.12.2024. Cand se depune si cum trebuie completata D700Politici contabile 2025. Nerespectarea reglementarilor in vigoare este amendata cu pana la 10.000 leiArticole similare
Tipuri de impozite: tot ce trebuie sa stii despre impozitele din RomaniaTermenul-limita pentru plata impozitului pe dividendeCOTA IMPOZITARE dividende repartizate in anul 2016 din anii 2014-2015. Cum procedam?Toate modificarile importante din Proiectul Noului Cod fiscal adoptat pentru 2016Sfaturi de la experti
Impozit si contributii sociale pe venitul din arenda 2025
Intrebare: Societatea a luat in arenda teren. Cum calculam impozitul pe venit, CAS si CASS? Se achita sume intre 1.000 lei si 80.000 lei/persoana.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Depunere declaratii dupa radiere
Intrebare: In data de 12.03.2025, o societate a primit certificatul de radiere. In data de 15.03.2025, pe site-ul ANAF, societatea figureaza ca persoana impozabila a carei inregistrare in scopuri de tva a fost anulata. Tot pe site-ul ANAF,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Cheltuieli deductibile. Reparatiile suportate prin CASCO sunt sau nu deductibile
Venituri din surse neidentificate. Ce spune ANAF despre impozitarea lor
Formular 230. ANAF a publicat Ghidul pentru redirectionarea a 3,5% din impozitul pe venit
E-Factura. Cu ce luna trebuie inregistrate facturile daca NU au fost primite la timp
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA