Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Noi reglementari privind modul de acordare a concediilor medicale (Comunicat CNAS)

25-Mar-2020
3871

Casa Nationala de Asigurari de Sanatate a publicat un proiect de Ordin al ministrului sanatatii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurari de Sanatate, care propune noi reglementari asupra modului de acordare a concediilor si indemnizatiilor de asigurari sociale de sanatate pe perioada instituirii starii de urgenta.

Documentul care atesta starea de carantina a persoanei asigurate, in baza caruia este eliberat certificatul de concediu medical, se poate trimite de catre directiile de sanatate publica persoanelor aflate in aceasta situatie si prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

De asemenea, adeverinta privind dovada asigurarii in sistemul de asigurari sociale de sanatate pentru concedii si indemnizatii poate fi eliberata de catre angajatori si prin mijloace electronice de transmitere la distanta.

Certificatele de concediu medical acordate pentru risc maternal, in perioada starii de urgenta, se elibereaza si se platesc fara avizul medicului de medicina muncii.

Certificatele de concediu medical, eliberate in perioada starii de urgenta de catre un medic curant din ambulatoriul de specialitate sau din spital, se depun direct la platitorii de indemnizatii de asigurari, fara viza medicului de familie.

Acestea se pot transmite si prin mijloace electronice de transmitere la distanta, astfel:
-de catre medicii curanti catre persoanele asigurate;
-de catre persoanele asigurate catre platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate (angajatori, CAS-uri, ).

Atentie!
Formularele originale ale certificatelor de concediu medical, respectiv exemplarele 1 (alb) si 2 (roz), se depun de catre persoana asigurata la platitorii de indemnizatii de asigurari sociale de sanatate, in termen de 60 de zile calendaristice de la data eliberarii acestora.

Certificatele de concediu medical se pot acorda si la o data ulterioara, dar nu mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la data incetarii perioadei starii de urgenta instituita prin Decretul nr. 195/2020, in urmatoarele situatii:

-in caz de sarcina si lauzie (numai concediu medical pentru maternitate);
-pentru perioada de internare in spital;
-pentru imobilizare in sisteme de imobilizare specifice aparatului locomotor, numai de catre medicul ortoped/chirurg;
-situatii pentru care este necesar avizul medicului expert al asigurarilor sociale peste 90 de zile;
-in caz de carantina;
-pentru risc maternal;
-pentru ingrijirea copilului bolnav;
-pentru asiguratii aflati in incapacitate temporara de munca, care au urmat un tratament in strainatate pentru afectiuni care nu pot fi tratate in tara, precum si pentru cei care isi pierd capacitatea de munca in timp ce se afla in alta tara in interes de serviciu sau in interes personal;
-pentru asiguratii cu afectiuni cardiovasculare, SIDA/neoplazii/tuberculoza.

In scopul prevenirii imbolnavirilor cu COVID 19, conform Ordonantei de Urgenta nr. 30/2020, care cuprinde masuri in domeniul protectiei sociale in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului, au fost modificate OUG 158/2005 si Legea 399/2005, acte normative care contin reglementari privind modul de acordare a concediilor si indemnizatiior de asigurari sociale de sanatate, astfel:

-persoanele asigurate au dreptul la concediu si indemnizatie pentru incapacitate temporara de munca fara indeplinirea conditiei de stagiu de asigurare. Mai exact, concediul si indemnizatia de carantina se acorda si persoanelor asigurate care nu au realizat stagiul de cotizare complet, de 6 luni;
-certificatele de concediu medical acordate care cuprind a 91-a zi si cele care depasesc 183 de zile se elibereaza si se deconteaza fara avizul medicului expert al asigurarilor sociale.

Aceste reglementari sunt valabile pe perioada starii de urgenta instituita prin Decretul 195/2020 si au ca scop prevenirea imbolnavirilor.

Pe langa masurile ce vor fi aplicate pe perioada instituirii starii de urgenta, proiectul de Ordin comun MS - CNAS cuprinde o serie de reglementari pe termen lung, printre care si eliberarea certificatelor pentru concedii medicale persoanelor neasigurate pe teritoriul Romaniei, dar care intra sub incidenta legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale sau a acordurilor, intelegerilor, conventiilor sau protocoalelor internationale cu prevederi in domeniul sanatatii, care atesta incapacitatea de munca si durata probabila a acesteia. 

Certificatele constituie document justificativ pentru institutiile competente ale statului de asigurare in vederea acordarii prestatiilor in conformitate cu legislatia pe care acesta o aplica.

Sursa: CNAS

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Bon fiscal emis eronat. Cum se poate face corectia contabila

    • Bonul fiscal este un document important in desfasurarea activitatii unei firme, fiindca include informatii referitoare la toate tranzactiile efectuate de aceasta, precum livrari de bunuri sau prestari de servicii, si este emis de casele de marcat fiscale electronice. Tocmai de aceea este necesar ca acestea sa fie corecte atunci cand sunt oferite clientilor de catre comercianti. Insa cum putem proceda in cazul in care o firma a emis un bon fiscal eronat? Cum se poate face corectia contabila?...» citeste mai departe aici

  • Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la persoanele fizice in luna august

    • Persoanele fizice, la fel ca cele juridice, au obligatii fiscale catre stat precum plata unor impozite, taxe sau contributii catre buget. In caz contrar, in urma controalelor ANAF, s-a putea sa fie amendate sau sa sufere alte consecinte fiscale. In acest articol vom vedea ce nereguli au descoperit inspectorii ANAF in urma controalelor la persoanele fizice din luna august 2024, asa cum apare in documentul publicat de institutie pe site-ul oficial. Controale ANAF 2024. Nereguli descoperite la...» citeste mai departe aici

  • RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem

    • Referitor la prevederile OUG nr. 120/2021 privind administrarea sistemului national RO-e Factura si cele ale Codului Fiscal (Legea nr. 227/2015), Oficiul National al Registrului Comertului va aduce la cunostinta urmatoarele aspecte: RO e-Factura la nivelul ONRC. Cand are institutia obligatia de a trimite facturile in sistem Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), prin activitatea sa de baza desfasurata ca autoritate publica, emite facturi fara TVA pentru serviciile specifice...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016