Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Anularea inregistrarii in scopuri de TVA la un PFA. Cum se face reinregistrarea?

12-Mar-2015
7223

In situatia urmatoare, un PFA platitor de TVA pe perioada suspendarii de crestere copil isi pierde dreptul de platitor de TVA sau i se supenda si se reactiveaza dupa incetarea concediului de crestere copil.



PFA-ul a facut cerere de suspendare a activitatii, dar i s-a anulat si codul de TVA pentru ca nu a depus doua deconturi consecutive. In urma cererii de suspendare a activitatii la Fisc, era obligatorie suspendarea si ca platitori de TVA? Astfel, se facea reactivarea dupa incetarea suspendarii concediului de crestere copil?
Se mentioneaza ca a fost anulat codul pentru nedepunerea declaratiilor.

Calitatea de patitor de TVA a P.F.A.-ului nu este afectata de intrarea in concediu de crestere copil, anularea din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA fiind determinata doar de situatiile reglementate in mod expres prin art. 153 alin. (9) de la lit. a) la f) din Codul fiscal:

- daca este declarata inactiva;

- daca a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului;
- daca insasi are inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din O. G. nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata;
- daca nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de taxa prevazut la art. 156^2;
- daca in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare;
- daca nu era obligata si nici nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA.

Asa cum se poate constata din prevederile lit. b), incetarea temporara a activitatii trebuie declarata la registrul comertului, nicidecum la organul fiscal competent. Astfel, anularea codului de TVA nu s-a efectuat ca urmare a depunerii acestei notificari de incetare a activitatii, ci datorita faptului ca P.F.A.-ul nu a dpus doua deconturi trimestriale in cadrul unui semestru. In aceasta situatie, pentru a nu suporta consecintele fiscale ale anularii codului de TVA,este recomandabil sa solicitati reinregistrarea. Asfel, P.F.A. se afla in situatia de la lit. d), anularea din oficiu a codului de TVA, anularea fiind efectuata conform prevederilor O.M.F.P. nr. 3331 din 17 octombrie 2013 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare, cu ultima modificare efectuata prin O.M.F.P. nr. 19 din 7 ianuarie 2015.

Avand in vedere faptul ca P.F.A.-ul isi poate continua activitatea economica si in perioada de concediu pentru crestere copil, este recomandabil sa solicite reinregistrarea in scopuri de TVA pentru a evita consecintele anularii codului de TVA asa cum sunt reglementate prin art. 11 "Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal "alin. (1^1) si alin. (1^3), art. 148 "Ajustarea taxei deductibile in cazul achizitiilor de servicii si bunuri, altele decat bunurile de capital" si art. 149 "Ajustarea taxei deductibile in cazul bunurilor de capital".
Reinregistrarea in scopuri de TVA este reglementata prin art. 153 alin. (9^1) lit. c) din Codul fiscal "Procedura de anulare a inregistrarii in scopuri de TVA este stabilita prin normele procedurale in vigoare. Dupa anularea inregistrarii in scopuri de TVA conform alin. (9) lit. a) - e) si h), organele fiscale competente inregistreaza persoanele impozabile in scopuri de TVA aplicand prevederile alin. (7^1) astfel:

c) la solicitarea persoanei impozabile, in situatia prevazuta la alin. (9) lit. d), de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA, pe baza urmatoarelor informatii/documente furnizate de persoana impozabila:

1. prezentarea deconturilor de taxa nedepuse la termen;
2. prezentarea unei cereri motivate din care sa rezulte ca se angajeaza sa depuna la termenele prevazute de lege deconturile de taxa;" De asemenea, daca anularea codului de TVA s-a efectuat ca urmare a suspendarii activitatii la registrul comertului, reinregistrarea se efectueaza conform prevederilor art. 153 alin. (9^1) lit. a) "la solicitarea persoanei impozabile, pentru situatiile prevazute la alin. (9) lit. a) si b), daca inceteaza situatia care a condus la anulare, de la data comunicarii deciziei de inregistrare in scopuri de TVA;". In orice situatie, reinregistrarea se efectueaza conform Procedurii de inregistrare, la cerere, in scopuri de taxa pe valoarea adaugata potrivit prevederilor art. 153 alin. (9^1) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, si pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare reglementate prin O.P.A.N.A.F. nr. 18 din 7 ianuarie 2015 pentru aprobarea, publicat in M.Of. nr. 32 din 15 ianuarie 2015.

In concluzie, reactivarea calitatii de persoana impozabila in scopuri de TVA se efectueaza numai pe baza cererii depuse de catre platitorul de TVA, fara a se efectua, din oficiu, la initiativa organului fiscal competent.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Venituri neimpozabile. Ce venituri intra in plafonul lunar de 33% in 2025

    • Veniturile neimpozabile care pot fi incluse in plafonul lunar de 33% din salariul de baza sunt reglementate conform modificarilor aduse Codului Fiscal si in continuarea acestui articol le vom vedea pe cele care sunt in continuare aplicabile, pentru anul 2025. Reamintim ca in acest plafon sunt incluse mai multe beneficii care pot fi acordate de angajatori salariatilor lor. Acestea nu sunt supuse impozitului pe venit, in conditiile in care acestea respecta anumite limite si reguli stabilite prin...» citeste mai departe aici

  • Baza de calcul CASS PFA. Model de calcul pentru PFA la norma de venit si reglementari cheie

    • Contributia de asigurari sociale de sanatate trebuie achitata in anul 2025 si de catre persoanele fizice. In acest articol vom vedea ce contributii trebuie sa plateasca aceste persoane, un model de calcul pentru PFA la norma de venit, dar si cateva reglementari cheie.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Cerere corectie decont TVA si reglementari cheie

    • Cererea de corectie decont TVA este un document folosit atat de contribuabilii persoane juridice, cat si de persoanele fizice inregistrate in scopuri de TVA pentru a rectifica anumite informatii declarate anterior. Corectarea erorilor trebuie realizata cu respectarea unor proceduri stricte impuse de legislatia fiscala pentru a evita posibilele sanctiuni. In acest articol, explicam in detaliu procedura de corectare a decontului de TVA, reglementarile cheie pe care trebuie sa le respectati si va...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile ar putea fi MAJORAT la suma de 6.075 lei

    • Un nou Proiect Legislativ, propus de USR, ar putea veni in sprijinul antreprenorilor care vor beneficia de o limita mai mare pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile curente de care afacerile lor au nevoie. Daca in prezent pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile de bunuri este de 2.500 lei, acesta ar putea fi majorat la suma de 6.075 lei, pentru a fi adaptat la preturile de piata curente, care sunt mult mai mari fata de cat erau in momentul in care a fost stabilit actualul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016