Atentie la noile modificari ale Codului Fiscal: vezi ce se schimba
Un nou proiect de ordonanta de urgenta aduce modificari importante Codului fiscal. Sunt vizate activitatile dependente, inregistrarea contractelor, impozitul pe profit, regimul fiscal al contractelor de fiducie si multe alte operatiuni din domeniul fiscal.
In ceea ce priveste reglementarile cu aspect general, trebuie adusa la cunostinta extinderea obligatiei de a inregistra contractele de prestari servicii efectuate pe teritoriul Romaniei incheiate cu persoane juridice si fizice straine si pentru persoanele fizice rezidente si pentru sediile permanente din Romania apartinand persoanelor juridice straine.
De asemenea, este revizuita definitia activitatii dependente la functia de baza ca fiind orice activitate dependenta desfasurata in baza unui contract individual de munca sau a unui statut special prevazut de lege, declarata astfel de persoana fizica. In plus, se modifica reglementarea privind reconsiderarea oricarei activitati ca activitate dependenta in sensul reconsiderarii numai a activitatii independente care nu indeplineste criterii pentru a fi considerata activitate independenta, aplicand principiul prevalentei economicului asupra juridicului.
In acest sens, trebuie precizat ca, daca intre platitorul de venit si persoana fizica exista incheiat un contract individual de munca, precum si un contract/raport juridic pe baza caruia se desfasoara o activitate independenta, aceasta va fi reconsiderata de catre autoritatile fiscale ca activitate dependenta. Procedura de reconsiderare revine numai autoritatii fiscale, iar venitul realizat din activitatea reconsiderata intra sub incidenta regulilor de impunere proprii veniturilor din salarii ca venit asimilat salariului. In plus, definitia transferului este intregita prin transferul masei patrimoniale fiduciare in cadrul operatiunii de fiducie potrivit Codului Civil
Mai multe dispozitii aduse de noul proiect modifica aplicarea reglementarilor legate de impozitul pe profit. Se renunta astfel la limitarea deductibilitatii fiscale a cheltuielilor cu indemnizatia de deplasare acordata salariatilor la 2,5 fata de nivelul pentru institutii publice, in vederea sustinerii activitatii desfasurate de contribuabili, in corelare cu impozitarea acestor drepturi de deplasare cu reglementarile privind impozitul pe venit, respectiv contributii sociale.
Se retin, din aceste modificari, si noile reguli aplicate in cazul determinarii impozitului pe profit pentru anul precedent, in baza caruia se determina platile anticipate, pentru contribuabilii care sunt implicati in operatiuni de reorganizare (fuziuni, divizari, etc.) in cazul in care acestia si-au exercitat optiunea pentru sistemul de plata anuala a impozitului pe profit cu efectuarea de plati anticipate.
De asemenea, in ceea ce priveste includerea in profitul impozabil a rezervelor din reevaluare aferente mijloacelor fixe (imobilizari corporale si terenuri), deduse total sau partial, se ia in calcul modificarea unor situatii in care mijloacele fixe respective sunt transferate altor contribuabili, ca urmare a efectuarii unor operatiuni de contributii cu active la capitalul social al unei persoane juridice in schimbul unor titluri de participare la aceasta persoana juridica, fuziune sau divizare, efectuate potrivit legii.
Aceste reglementari dispun astfel ca rezervele amintite sa fie impozitate de contribuabilul care preia mijloacele fixe reevaluate, cu respectarea regulilor fiscale pe care le-ar fi aplicat contribuabilul cedent, daca transferul respectiv nu ar fi avut loc.
De asemenea, este reglementat momentul impunerii acestor rezerve in situatiile in care aceste
mijloace fixe sunt schimbate, din ratiuni economice, in titluri de participare sau stocuri. Este extinsa si sfera de aplicare a schimbului de actiuni si asupra operatiunilor de achizitie de tiluri de participare, ulterioare dobandirii de catre societatea achizitoare a pozitiei majoritare in
societatea achizitionata. In plus, in ceea ce priveste asocierile cu personalitate juridica, infiintate potrivit legislatiei unui alt stat, noul proiect ar putea impune aplicarea prevederilor fiscale existente pentru asocierile fara personalitate juridica.
Nu in ultimul rand, se doreste o mentinere a sistemului actual de plata a impozitului pe profit pentru contribuabilii care isi desfasoara activitatea in domeniul bancar si se stabileste regimul fiscal al contractelor de fiducie, incheiate de persoanele juridice romane potrivit Codului civil, cu referire la obligatiile fiscale ale fiduciarului, fiind incluse aici si prevederi referitoare la regimul fiscal al masei fiduciare transferate in situatia in care beneficiarul este diferit de constituitor.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Facturi primite de la furnizor cu cod de TVA anulat
Intrebare: Suntem un magazin alimentar si in luna august am efectuat mai multe achizitii de marfa de la un furnizor. In momentul achizitiilor din 03 si 10 august, furnizorul avea codul de TVA anulat (din oficiu) incepand cu data de 01.08.2024, conform art. 316 alin. (11) lit. d. Furnizorul a emis cele doua facturi cu TVA. In data de 13.08.2024, furnizorul a redevenit platitor de TVA. a) In ceea ce priveste achizitia in perioada in care TVA-ul este anulat (01-12 august), care este monografia contabila? b)...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Dobanda fiscala sau civila solicitata la plata
Intrebare: O SRL in luna aprilie 2013 a intrat in insolventa. ANAF s-a inscris la masa credala cu suma de 514.420 lei. In luna ianuarie 2017, SRL-ul a intrat in faliment, iar ANAF s-a inscris cu o suma suplimentara de 152.159 lei, rezultand un total de 666.579 lei. In luna decembrie 2015, SRL a depus un decont de TVA cu optiune de rambursare pentru suma de 858.912 lei. Dupa rezolvarea decontului (RIF-ul a fost contestat in diferite instante, castig de cauza avand loc in octombrie 2021), ANAF a compensat...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Obligatia generarii codului UIT in sistemul RO e-Transport
Intrebare: O societate comerciala, membra intr-o Cooperativa Agricola, livreaza naut (produs cu risc fiscal ridicat) catre aceasta. Societatea comerciala si Cooperativa Agricola au acelasi sediu si acelasi depozit. Marfa (nautul) practic nu este incarcata intr-un mijloc de transport si nu paraseste depozitul; este intocmita doar e-factura. Bunurile respective cu risc fiscal ridicat fac, in acest caz, obiectul monitorizarii in sistemul RO e-Transport? Este necesara generarea codului UIT?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Indemnizatie de maternitate. Stagiu de cotizare. Baza de calcul
Intrebare: Va rog sa-mi spuneti daca am procedat corect in urmatoarea situatie: O salariata a adus in luna iunie un concediu medical cu codul 08 (sarcina si lauzie) pentru perioada 01.06.2024-30.06.2024. La societatea noastra a inceput sa lucreze din 01.01.2024, dar a adus o adeverinta de la vechiul loc de munca cu veniturile realizate in perioada 01.06.2023-31.12.2023. Este corect sa luam in calcul pentru indemnizatia de concediu medical si veniturile de la vechiul angajator sau trebuie sa tinem cont doar...
vezi AICI raspunsul specialistilor << PFA. Relatii de colaborare
Intrebare: O PFA doreste sa realizeze un proiect de valoare 200.000 lei in domeniul informatic pentru o SRL din Romania. PFA doreste sa imparta lucrarea cu un colaborator, tot PFA, prin subcontract. PFA poate incheia subcontractul cu cealalta PFA sau doar SRL si PFA pot incheia un asemenea contract pentru aceasta valoare?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Organizare operatiuni cu numerar puncte de lucru/sediu
Intrebare: Avem doua firme: una cu obiect de activitate fabricarea produselor de cofetarie si alta cu obiect de activitate vanzarea acestora. Locatiile unde avem magazinele sunt raspandite in mai multe judete din tara, fata de sediul firmei. Cum putem colecta, prin personal propriu, banii in numerar din cofetarii, in mod cat mai sigur si legal? Ce documente intocmim la ridicarea banilor incadrati din vanzari, din cofetarii (puncte de lucru), unde avem registru de casa? Ce documente intocmim la incasarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<