Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

NOU: Infiintarea si organizarea inspectiei economico-financiare

09-Mar-2012
3372
Inspectia economico-financiara se infiinteaza si se organizeaza la nivel central in cadrul Ministerului Finantelor Publice (MFP) si la nivel teritorial in cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si se exercita prin structuri specializate.

La nivel teritorial, serviciile, birourile sau compartimentele din cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti care au exercitat control financiar in baza Legii nr. 30/1991 privind organizarea si functionarea controlului financiar si a Garzii financiare, cu modificarile ulterioare, sunt structurile specializate care efectueaza inspectia economico-financiara.

Sfera de activitate

Inspectia economico-financiara se efectueaza la urmatorii operatori economici:

- regiile autonome, infiintate de stat sau de o unitate administrativ-teritoriala;


- companiile si societatile nationale, precum si societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic;

- societatile comerciale la care statul sau o unitate administrativ-teritoriala detine o participatie majoritara;

- societatile comerciale si regiile autonome la care persoanele juridice mentionate mai sus detin participatii majoritare;

- institutele nationale de cercetare-dezvoltare, altele decat cele care functioneaza ca institutii publice;

- alti operatori economici, indiferent de forma de proprietate, pentru fundamentarea si justificarea utilizarii sumelor acordate de la bugetul general consolidat sub forma subventiilor, transferurilor, alocatiilor sau a altor sume asimilate acestora, pentru subventionarea unor produse sau sustinerea unor activitati.

Criterii de selectie

Selectarea operatorilor economici ce urmeaza a fi inclusi in programele proprii de activitate se face folosindu-se analiza de risc, in principal pe baza urmatoarelor criterii:

- importanta operatorului economic (regionala, locala);

- situatia economico-financiara (inclusiv, dar nelimitandu-se la pierderi, arierate, creante);

- facilitati acordate (inclusiv, dar nelimitandu-se la subventii/transferuri, credite interne si externe cu garantia statului);

- raportarea si indeplinirea indicatorilor economico-financiari aprobati prin bugetele de venituri si cheltuieli;

- perioada de la precedenta verificare de aceeasi natura si cu aceleasi obiective si pana la implinirea termenului de prescriptie;

- solicitari ale unor institutii/autoritati publice.

Verificarile efectuate de catre aparatul de inspectie economico-financiara la operatorii economici vizeaza, in principal, urmatoarele:

- respectarea reglementarilor economico-financiare si contabile de catre operatorii economici verificati;

- exactitatea si realitatea datelor inregistrate in evidentele financiar-contabile prevazute de lege si in actele de constituire a operatorilor economici;

- gestiunea economico-financiara in raport cu scopul, obiectivele si atributiile prevazute in actele de constituire ale operatorului economic verificat, respectiv:

- fundamentarea bugetelor de venituri si cheltuieli in conditiile respectarii prevederilor legale in domeniu;

- executia bugetelor de venituri si cheltuieli cu respectarea principiilor legalitatii, regularitatii, economicitatii, eficientei si eficacitatii;

- masurile luate de managementul operatorului economic pentru realizarea veniturilor, reducerea cheltuielilor si diminuarea arieratelor;

- fundamentarea programelor de investitii si a programelor de achizitii de bunuri, lucrari si servicii aferente bugetelor de venituri si cheltuieli si executia acestora;

- indeplinirea indicatorilor economico-financiari aprobati prin bugetele de venituri si cheltuieli si respectarea modului de raportare a acestora;

- obligatiile catre bugetul general consolidat, cu exceptia celor fiscale, conform competentelor legale;

- fundamentarea si justificarea utilizarii, conform destinatiilor stabilite, a sumelor alocate de la bugetul general consolidat pentru sustinerea unor activitati;

- constituirea si asigurarea surselor de rambursare si de plata a ratelor, dobanzilor, comisioanelor si/sau a celorlalte costuri de catre beneficiarii finantarilor rambursabile garantate de stat sau subimprumutate;

- organizarea si exercitarea controlului intern si controlului financiar preventiv.

Atributii speciale

Aparatul de inspectie economico-financiara reprezinta structura de control care realizeaza atributiile MFP de constatare a neregulilor aparute in utilizarea fondurilor europene si/sau fondurilor publice nationale aferente acestora si de stabilire a creantelor bugetare, in conditiile prevazute de Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 66/2011 privind prevenirea, constatarea si sanctionarea neregulilor aparute in obtinerea si utilizarea fondurilor europene si/sau a fondurilor publice nationale aferente acestora.

Alte precizari

In aplicarea prevederilor acestor norme, MFP va emite ordine in termen de 30 de zile de la publicarea acestora in Monitorul Oficial al Romaniei.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • E-Factura: Cu ce data se inregistreaza in contabilitate facturile electronice primite

    • Cu ce data se inregistreaza in contabilitate factura primita? Dar factura transmisa prin SPV? Data de inregistrare in contabilitate a facturilor electronice – raspunsul specialistului: Conform OUG 120 /2021-art. 2: (1) In sensul prezentului capitol, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii: - factura electronica - factura emisa, transmisa si primita intr-un format electronic structurat de tip XML, care permite prelucrarea sa electronica si automata; Art. 10...» citeste mai departe aici

  • Bonificatiile de 3% pentru contribuabilii buni platnici se vor acorda din oficiu

    • Prin OUG 107/2024 au fost introduse cateva facilitati speciale pentru contribuabilii buni platnici precum bonificatia de 3% care se acorda din oficiu. Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita aduce la cunostinta contribuabililor interesati, ca in Monitorul Oficial nr. 905 din 6 septembrie 2024 a fost publicata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru...» citeste mai departe aici

  • Seminar fiscal-contabil privind noutatile din 2024: E-Factura, E-Transport, E-TVA, impozite, salarii, TVA

    • In data de 14 octombrie 2024 se va transmite live seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, Editia 148. Seminar national de Fiscalitate si Contabilitate Lectori de exceptie pun in discutie modificarile legislative si implicatiile acestora in activitatea dvs. si vin sa raspunda intrebarilor dvs. Printre subiectele discutate amintim E-Factura (Legislatia explicata Intrebari si Raspunsuri), E-Transport(CE s-a schimbat si CUM trebuie sa aplicam noua lege), E-TVA(ultimele modificari...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016