Certificat de rezidenta fiscala. Cum procedam in cazul in care avem un client extern?
In cazul urmator, unei firme din Romania i se solicita de catre un client extern certificat de rezidenta fiscala. Cum va proceda firma? Apare obligatia de a cere si de la furnizorii externi acest certificat?
Impozitul pe veniturile nerezidentilor este reglementat de Titlul V din Codul fiscal. In situatia platilor de redevente, dividende, dobanzi, comisioane , prestari servicii - conform art.115 din Codul fiscal, daca se doreste aplicarea prevederilor din conventiile de evitare a dublei impuneri pentru a beneficia astfel de impuneri mai mici sau deloc, este obligatorie prezentarea Certificatului de rezidenta fiscala conform art.118 din Codul fiscal.
In cazul livrarilor si achizitiilor de bunuri in /din afara Romaniei nu este nevoie de Certificat de rezidenta fiscala.
In cazul in care ati platit diverse servicii furnizorilor externi dar ati retinut la sursa impozit pe venitul nerezidentilor de 16% conform art.116 din Codul fiscal, sau ati calculat impozit pe veniturile nerezidentilor cu ajutorul procedeului sutei marite, atunci nu este necesar sa solicitati Certificatul de rezidenta fiscala.
Va recomandam insa sa solicitati acest Certificat pentru a benficia de neimpozitare sau taxe mai mici – conform prevederilor Conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu diverse state. Lista Conventiilor de evitare a dublei impuneri incheiate de Romania cu diverse state se regaseste la adresa: https://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Conventii/Conventii.htm
In cazul in care in functie de natura tranzactiilor pe care le-ati avut, ati constatat ca trebuia sa retineti la sursa impozit si nu ati retinut impozit pe venit nrezidentilor, va recomandam sa solicitati furnizorilor Certificatele de rezidenta fiscala valabile pe anii in care ati efectuat platile respective, pentru a justifica neretinerea si /sau regulariza impozitul de plata pe perioada de prescriptie.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Vanzare bun primit prin donatie Societatea "X" din Romania a primit o donatie in echipamente din SUA necasara desfasurarii activitatii societatii "X". Tva-ul si taxele vamale au fost achitate de firma donatoare...citeste mai mult
Daca prestati servicii de diverse tipuri clientului extern (cum ar fi spre exemplu: consultanta, publicitate, marketing, reparatii, juridice, punere la dispozitie personal, prelucrari diverse, etc.), in situatia in care nu ii transmiteti clientului un Certificat de rezidenta fiscala emis de autoritatile fiscale din Romania, valabil la data efectuarii platilor catre nerezidenti, atunci clientul va retine la sursa un impozit pe venit conform legislatiei interne aplicabila in statul sau. In caz contrar, daca ii transmiteti acest certificat, atunci se vor aplica prevederile Conventiei de evitare a dublei impuneri – incheiata intre Romania si Spania – art. 7 – si beneficiarul de venit nu va retine la sursa impozit pentru serviciile prestate.
In vederea obtinerii Certificatului de rezidenta fiscala conform OMFP 724/2011 – Anexa 2, veti depune urmatoarele documente la administratia financiara:
1. Cerere tip, care poate fi tiparita, accesand adresa de internet a A.N.A.F. >> www.anaf.ro >> Toate formularele cu explicatii - la categoria Formulare fiscale fara numar de identificare >> ( model Anexa nr.1 la O.M.F.P nr.724/2011 - formular redactat in limba romana si engleza);
2. Copia de pe ultimul Certificat de inregistrare eliberat de Oficiul Registrului Comertului;
3. Taxa de timbru, conform prevederilor legislatiei in vigoare la data depunerii cererii.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma, consultant fiscal, expert contabil si auditor
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Tratament contabil si fiscal matrite
Intrebare: In Normele de aplicare a Codului fiscal, la pct. 8, alin. 7, ex. 4, se explica tratamentul TVA al recuperarii costurilor materialelor/echipamentelor destinate realizarii unei comenzi pentru un client. Este vorba despre un serviciu de industrializare a unui model propus de client. Dar, din punct de vedere al valorii si cheltuielilor, este corect ca echipamentele respective sa fie inregistrate pe obiecte de inventar si pe cheltuieli la momentul achizitiei (consumului), iar facturarea serviciului...
vezi AICI raspunsul specialistilor << TVA. Reparatii si vanzari aparatura stomatologica
Intrebare: O firma noua se va ocupa cu reparatia si intretinerea aparatelor stomatologice, precum si cu comercializarea acestora. 1. Serviciile de reparatii si intretinere a aparatelor stomatologice sunt scutite de TVA? 2. La depasirea plafonului de 395.000 lei a cifrei de afaceri din astfel de servicii, firma va trebui sa se inregistreze ca platitoare de TVA? 3. Daca firma se va ocupa si cu comercializarea acestor aparate, vanzarea lor este scutita de TVA? 4. Daca firma depaseste plafonul de 395.000 lei...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Rezidenta in Germania. Incasare dividende din Romania
Intrebare: Unul dintre asociatii unui SRL s-a nascut in Romania, insa locuieste in Germania de foarte multi ani. Acesta are cetatenie germana, rezidenta fiscala si domiciliul in Germania. In 2025, a retras dividende nete de 50.000 lei. In D100, se declara ca dividende retrase de rezidenti sau nerezidenti? Este necesar sa obtina NIF acest asociat? Este necesar sa depuna declaratia 603 pentru a nu trebui sa achite CASS in Romania? Mai sunt si alte aspecte care trebuie avute in vedere?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Plata arenda in numerar. Facturare arenda persoane juridice
Intrebare: O cooperativa agricola de gradul II, cu membri persoane juridice cu activitate agricola (0111), are ca obiect de activitate cumpararea de inputuri pentru membri, vanzarea de cereale din productia membrilor si prestarea de servicii agricole pentru membri. De asemenea, desfasoara si alte activitati in favoarea membrilor, precum plata arendei, pentru care factureaza lunar cotizatii membrilor. Personalul angajat pe cooperativa plateste arenda aferenta contractelor de arenda incheiate de firmele...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Achizitie imobil anterior schimbarii cotei
Intrebare: In 2024 a fost incheiat un antecontract pentru un apartament si o parcare; Apartamentul s-a vandut prin CVC, la care s-a aplicat cota redusa de 9%, intrucat valoarea a fost sub plafonul de 600.000 lei, exclusiv TVA, si suprafata utila sub 120 mp; Parcarea nu a fost inca transcrisa, termenul fiind 31.10.2025 (cu posibilitate pana la 31.07.2026); Pret parcare: 10.000 EUR, TVA inclus; A fost facturat avansul si incasat (inainte de 01.08.2025, deci cu TVA 19%); Diferenta de plata si transcrierea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Achizitie bunuri cu TVA 21%
Intrebare: Cum se inregistreaza si se declara urmatoarea situatie: - achizitie motor aspirator de pe un site din Romania, dar factura primita in original odata cu produsul este emisa de o societate din Ungaria, avand cod valid de TVA, insa factura este cu TVA 21%, desi ar fi trebuit sa fie cu taxare inversa?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<