Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

[F3000] Cine depune F3000 si reglementari cheie

31-Mar-2025
1143
[F3000] Cine depune F3000 si reglementari cheie
Formularul F3000 este destinat colectarii si raportarii informatiilor referitoare la conturile financiare detinute de persoane straine in Romania. Scopul principal al acestui formular este de a asigura transparenta fiscala, contribuind astfel la prevenirea evaziunii fiscale la nivel international. Institutiile financiare raportoare au obligatia de a furniza anual aceste informatii catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (A.N.A.F.), conform cerintelor legislative in vigoare.

Completarea corecta si transmiterea in termen a formularului F3000 sunt esentiale pentru respectarea obligatiilor de raportare si evitarea eventualelor sanctiuni prevazute de lege, prin urmare vom prezenta in acest articol informatii privind cine depune F3000, ce date sunt raportate, termenul de raportare si alte reglementari importante!

Ce este formularul F3000

In scopul realizarii schimbului de informatii in temeiul instrumentelor juridice de drept international la care Romania este parte si pentru imbunatatirea conformarii fiscale, institutiile financiare raportoare au obligatia sa raporteze anual la A.N.A.F. informatii referitoare la conturile financiare ale contribuabililor nerezidenti. In acest sens, vor folosi formularele F3000 aprobate prin Ordinul ANAF nr. 1711/2022 din 27 septembrie 2022.

Este vorba despre urmatoarele documente:

  • F3000 DAC2/CRS – care contine date de identificare ale titularilor de cont, numarul de cont si alte date privind conturile financiare ale contribuabililor nerezidenti, in vederea indeplinirii obligatiei prevazute in art.62 alin 1 din Codul de procedura fiscala.
  • F3000 FATCA – care contine date de identificare privind conturile financiare detinute de persoane din Statele Unite ale Americii, in vederea indeplinirii obligatiei de raportare prevazute in Codul de procedura fiscala si in Acordul dintre Romania si SUA privind implementarea FATCA. Reamintim ca FATCA este acronimul pentru “Legea conformitatii fiscale a conturilor straine” emisa de catre autoritatile americane. Aceasta reglementare obliga institutiile financiare situate in afara Statelor Unite sa colecteze informatii despre clientii si partenerii lor de afaceri, pentru a determina daca acestia indeplinesc criteriile necesare pentru raportare catre autoritatile fiscale americane (IRS – Internal Revenue Service).

Cine depune declaratia F3000

Institutiile raportoare sunt entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de BNR si ASF. Acestea sunt institutiile de credit, institutiile de plata si institutiile emitente de moneda electronica, institutiile de custodie si depozitare, institutiile de investitii sau companiile de asigurari.


Informatiile declarate prin F3000 de institutiile raportoare se refera la conturile financiare ale contribuabililor nerezidenti. 

Cum se completeaza formularul F3000

Formularul F3000 DAC2/CRS contine urmatoarele date:

a) numele, adresa, numarul/numerele de identificare fiscala (NIF), precum si data si locul nasterii, in cazul unei persoane fizice, ale fiecarei persoane care face obiectul raportarii si care este titular de cont al contului respectiv si, in cazul unei entitati care este titular de cont si care, dupa aplicarea procedurilor de diligenta fiscala prevazute in anexele nr. 1 si 2 la Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, este identificata ca avand una sau mai multe persoane care exercita controlul si care este o persoana care face obiectul raportarii, numele, adresa si NIF ale entitatii, precum si numele, adresa, NIF si data si locul nasterii fiecarei persoane care face obiectul raportarii; 

b) numarul de cont sau echivalentul sau functional in absenta unui numar de cont; 

c) numele si numarul de identificare, daca este cazul, al institutiei financiare raportoare; 

d) soldul sau valoarea contului, inclusiv valoarea de rascumparare in cazul unui contract de asigurare cu valoare de rascumparare sau al unui contract de renta viagera, la sfarsitul anului calendaristic relevant sau al altei perioade de raportare adecvate sau, in cazul in care contul a fost inchis in cursul anului sau al perioadei respective, inchiderea contului;

e) in cazul oricarui cont de custodie:
(i) cuantumul brut total al dobanzilor, cuantumul brut total al dividendelor si cuantumul brut total al altor venituri generate in legatura cu activele detinute in cont, in fiecare caz platite sau creditate in contul respectiv sau in legatura cu respectivul cont, in cursul anului calendaristic sau al altei perioade de raportare adecvate;
(ii) incasarile brute totale din vanzarea sau rascumpararea activelor financiare platite sau creditate in cont in cursul anului calendaristic sau al altei perioade de raportare adecvate in legatura cu care institutia financiara raportoare a actionat drept custode, broker, reprezentant sau orice alt fel de mandatar al titularului de cont;

f) in cazul oricarui cont de depozit, cuantumul brut total al dobanzilor platite sau creditate in cont in cursul anului calendaristic sau al altei perioade de raportare adecvate; 

g) in cazul oricarui alt cont decat cele prevazute la lit. e) sau f), cuantumul brut total platit sau creditat titularului de cont in legatura cu respectivul cont in cursul anului calendaristic sau al altei perioade de raportare adecvate in legatura cu care institutia financiara raportoare este debitoare, inclusiv suma agregata a oricaror rascumparari platite titularului de cont in cursul anului calendaristic sau al altei perioade de raportare adecvate.

Formularul F3000 FATCA contine urmatoarele informatii:

a) numele, adresa si TIN (numarul federal de identificare) din Statele Unite ale fiecarei persoane specificate din Statele Unite care este titular de cont al contului respectiv si, in cazul unei entitati din afara Statelor Unite care, in urma aplicarii procedurilor de conformare prevazute in anexa I la Acordul dintre Romania si Statele Unite ale Americii pentru imbunatatirea conformarii fiscale internationale si pentru implementarea FATCA, este identificata ca avand una sau mai multe persoane care exercita controlul si care sunt persoane specificate din Statele Unite, numele, adresa si TIN din Statele Unite, daca exista, ale entitatii respective si ale fiecarei persoane specificate din Statele Unite; 

b) numarul global de identificare ca intermediar al institutiei financiare; 

c) numarul de cont sau un echivalent functional, in absenta unui numar de cont;

d) numele si numarul de identificare fiscala al institutiei financiare raportoare din Romania;

e) soldul sau valoarea contului, inclusiv, in cazul unui contract de asigurare cu valoare de rascumparare sau al unui contract de renta viagera, valoarea de rascumparare sau valoarea de reziliere, la sfarsitul anului calendaristic relevant sau al altei perioade adecvate de raportare sau, daca respectivul cont a fost inchis in timpul anului respectiv, imediat inainte de inchidere; 

f) in cazul oricarui cont de custodie: 
(i) suma totala bruta a dobanzilor, suma totala bruta a dividendelor si suma totala bruta a altor venituri generate cu privire la activele detinute in cont, in fiecare caz platita sau creditata in cont sau referitor la cont in cursul anului calendaristic sau al altei perioade adecvate de raportare; si
(ii) castigurile totale brute din vanzarea sau rascumpararea de proprietati platite sau creditate in cont in cursul anului calendaristic sau al altei perioade adecvate de raportare cu privire la care institutia financiara raportoare din Romania a actionat in calitate de custode, broker, imputernicit sau in alt mod ca agent al titularului de cont; 

g) in cazul oricarui cont de depozit, suma totala bruta a dobanzii platite sau creditate in cont in cursul anului calendaristic sau al altei perioade adecvate de raportare; si h) in cazul oricarui cont care nu a fost mentionat la lit. f) sau g), suma totala bruta platita sau creditata titularului de cont referitor la cont in cursul anului calendaristic sau al altei perioade adecvate de raportare cu privire la care institutia financiara raportoare din Romania este debitoare sau datoare sa o plateasca, inclusiv suma totala a oricaror plati de rascumparare efectuate catre titularul de cont in cursul anului calendaristic sau al altei perioade adecvate de raportare.

Portal Codul fiscal - cea mai buna sursa de raspunsuri-instant pentru ORICE intrebare din sfera fiscal-contabila – locul unde gasiti cca 90.000 de solutii pentru probleme concrete intalnite in practica!

Formularul F3000 - termen depunere 2025

Declararea informatiilor referitoare la conturile financiare ale contribuabililor nerezidenti se realizeaza prin transmiterea catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala a formularului F3000 prin mijloace de transmitere la distanta, pana la data de 15 mai inclusiv a anului calendaristic curent pentru informatiile aferente anului calendaristic precedent, conform prevederilor art. 62, alin. (7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare. 

Raportarea se transmite prin portal, sub forma unui fisier PDF cu XML atasat, semnat electronic, prin mijloace de transmitere la distanta.

Orice modificare a formularelor F3000 se aduce la cunostinta institutiilor financiare raportoare prin publicarea pe portalul A.N.A.F., in sectiunea Servicii online, meniul Descarcare declaratii electronice, cu minimum 15 zile inainte de aplicarea modificarilor efectuate. 

IMPORTANT!
Institutiile financiare raportoare depun formularele F3000, chiar daca acestea nu contin inregistrari, in cazul in care nu s-a identificat niciun cont raportabil in cursul anului de raportare.

Formularul F3000 model 2025

Modelul si continutul formularelor F3000 utilizate de institutiile financiare raportoare in vederea indeplinirii obligatiilor prevazute la art. 62 alin. (1) si art. 291 alin. (4) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala au fost aprobate prin Ordinul nr. 1.711 din 27 septembrie 2022. 

Schema de raportare F3000 poate fi regasita pe portalul ANAF>>>

Citeste si: D112. Cele mai IMPORTANTE 3 modificari aduse de Ordinul 299/2025

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici