Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cont bancar. PFA-urile sunt OBLIGATE sa detina un cont bancar?

27-Aug-2025
1303
Cont bancar. PFA-urile sunt OBLIGATE sa detina un cont bancar?
Cuprins

In contextul desfasurarii activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate (PFA) sau persoanele fizice independente (PFI), apare frecvent intrebarea daca exista obligatia legala de a detine un cont bancar dedicat. Desi legislatia nu impune expres aceasta cerinta, interpretarea prevederilor legale, coroborata cu aspectele fiscale si administrative, poate influenta modul in care PFA-urile isi gestioneaza incasarile si platile.

Astfel, un contribuabil se intreaba daca este obligata o PFI/PFA (persoana fizica independenta/persoana fizica autorizata) sa detina cont bancar? Se pot incasa facturile de venituri in contul personal (de persoana fizica)?

Obligativitate detinere cont bancat in cazul PFA

In opinia mea nu, intrucat in baza art. 2 lit. i) din OUG 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale:
"Art. 2. -
In sensul prezentei ordonante de urgenta, termenii si expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:
i) persoana fizica autorizata - intreprinderea economica, fara personalitate juridica, organizata de o persoana fizica ce foloseste, in principal, forta sa de munca".

Ce trebuie sa stiti din perspectiva juridica

Cu alte cuvinte, din perspectiva juridica activitatea independenta se suprapune cu persoana fizica titulara, de unde si limitele de raspundere patrimoniala extinse pana la concurenta patrimoniului personal al persoanei fizice.

Pe de alta parte, utilizarea contului personal in cadrul afacerii intra in sfera patrimoniului de afectatiune definit conform lit. j) a aceluiasi art. 2 din OUG 44/2008, si anume:
"j) patrimoniul de afectatiune - masa patrimoniala in cadrul patrimoniului intreprinzatorului, reprezentand totalitatea drepturilor si obligatiilor afectate, prin declaratie scrisa ori, dupa caz, prin acordul de constituire sau printr-un un act aditional la acesta, exercitarii unei activitati economice;".

In principiu, lucrurile stau similar si in cazul profesiilor liberale constituite in baza actelor specifice fiecarui domeniu de activitate, prin legislatia corpurilor organizatoare.



Raspunsuri oferite in 2025 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Impozit pe profit. Firmele NU pot trece la impozit micro din 2026, chiar daca indeplinesc conditiile

    • Incepand cu anul 2026, legislatia fiscala aduce modificari importante privind regimul de impozitare al microintreprinderilor. De?i o societate poate indeplini toate conditiile prevazute la art. 47 din Codul Fiscal, aceasta nu mai poate opta pentru impozitul pe veniturile microintreprinderilor daca a mai aplicat acest regim dupa 1 ianuarie 2023. In continuarea articolului analizam un caz concret si clarifica implicatiile legislative actuale. Societate infiintara in anul 2014, care a figurat de la...» citeste mai departe aici

  • Facturi lipsa din RO e-Factura. Ce sa faci daca nu ajung la timp

    • A aparut Ordinul ANAF nr. 2229/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 895 din 30 septembrie 2025, prin care se introduce procedura de notificare a ANAF in cazul in care beneficiarii nu primesc facturile de la furnizori, desi au efectuat plata la momentul livrarii sau prestarii. Este reglementat si noul formular 800 – “Notificare privind facturile netransmise prin RO e-Factura”.» citeste mai departe aici

  • Administrator firma. In ce conditii poate fi administrator in mai multe microintreprinderi

    • Firmele au nevoie de administratori pentru a functiona legal si eficient, iar o intrebare frecventa este daca aceeasi persoana poate fi administrator in mai multe microintreprinderi. Iar in acest articol vom clarifica aspectele legale legate de numirea administratorului si explica diferenta dintre rolul de administrator si cel de asociat, in contextul limitarilor impuse de Codul fiscal privind regimul microintreprinderilor. Avem acest caz concret. Va rog sa imi clarificati daca se poate numi un...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 3 intrebari si explicatiile specialistului daca incasati dividende in UE

    • Persoanele juridice din Romania care primesc dividende de la societati din Uniunea Europeana se confrunta adesea cu nelamuriri legate de tratamentul fiscal aplicabil acestor venituri. Situatiile variaza in functie de durata detinerii participatiei, procentul detinut si legislatia fiscala a statului sursa. In acest articol, raspundem la trei intrebari esentiale despre impozitarea dividendelor primite din UE, oferind explicatiile specialistului intr-o situatie concreta. Avem acest caz. Va rugam sa...» citeste mai departe aici

  • Notificarea 800. Cand apare obligatia in relatia cu e-Factura + completarea corecta a formularului

    • Odata cu intrarea in vigoare a Ordinului ANAF nr. 2.229/2025, a fost reglementata procedura de notificare a organelor fiscale in cazul in care facturile aferente livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii platite pe loc nu sunt transmise prin sistemul RO e-Factura in termenul legal. Noua obligatie revine beneficiarilor si se realizeaza prin completarea si transmiterea formularului 800.» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe neutilizate. Amortizarea lor este sau nu deductibila?

    • Contribuabilii se intreaba adesea daca pot deduce fiscal amortizarea mijloacelor fixe care nu mai sunt utilizate in activitatea economica. In continuarea articolului vom clarifica tratamentul contabil si fiscal aplicabil in astfel de situa?ii, in conformitate cu prevederile Codului fiscal si reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz concret. Societatea noastra s-a mutat intr-un sediu nou in august 2025. Cu aceasta ocazie, a schimbat si sediul social, transferand intreaga activitate la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016