Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Cum se calculeaza din punct de vedere fiscal si contabil un contract de management...

04-Aug-2008
14127

Intrebare:


Cum se calculeaza din punct de vedere fiscal si contabil un contract de management semnat intre firma si o persoana fizica ce are incheiat un contract de munca cu o alta firma: ce contributii se retin si se suporta de firma, cum si cine declara obligatiile?


Raspuns in luna iulie 2008:
Contractul de administrare/management este o conventie incheiata intre doua parti, prin care o parte, de regula o persoana
juridica - in calitate de mandant - incredinteaza celeilalte parti, de regula o persoana fizica ? in calitate de manager - organizarea, conducerea si gestionarea activitatii sale, pe baza obiectivelor si criteriilor de performanta stabilite de parti.

Un astfel de contract se supune regulilor referitoare la mandat, insa abordarea din punct de vedere fiscal depinde de continutul propriu-zis al contractului, respectiv dupa cum este vorba de un contract pentru administrarea societatii (pentru administrator) sau pentru conducerea executiva a (managementul) societatii (pentru director), cand sunt aplicabile prevederile legislatiei societatilor comerciale (Legea nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare) ori numai managementul unei anumite activitati, care nu presupune exercitarea atributiilor de conducere si administrare prevazute de Legea nr. 31/1990, caz in care sunt aplicabile numai prevederile din Codul comercial.

In primul caz, avem cele doua situatii:

1. Pentru directori (administratori executivi sau persoane din afara consiliului de administratie), remuneratia obtinuta in temeiul contractului de mandat, este asimilata veniturilor din salarii, din punct de vedere al impozitului pe venit si al obligatiilor decurgand pentru director si societatea comerciala din legislatia de asigurari sociale (prevederile exprese ale art. 152 alin. (2) si (3) din Legea nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare).

2. Pentru administratorii neexecutivi, remuneratia obtinuta este asimilata salariului din punct de vedere al impozitului pe venit (prevederile exprese ale art. 55 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal), insa nu acelasi lucru este valabil din punct de vedere al legislatiei de asigurari sociale, care contine prevederi disparate, confuze si uneori contradictorii.

Astfel, administratorii neexecutivi sunt obligati sa se asigure individual si sa depuna declaratia de asigurare la casa teritoriala de pensii, numai daca nu realizeaza venituri ca urmare a incadrarii in una din situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din Legea nr. 19/2000.

La inceputul derularii activitatii, aceste persoane sunt obligate sa completeze si sa declare unitatii de la care obtin indemnizatia de administrator daca obtin venituri de la unitati in baza unui contract individual de munca ori in calitate de functionar public, persoana aleasa in functii elective, persoana numita in cadrul activitatii executive, legislative sau judecatoresti ori in calitate de membru cooperator. Obligatia depunerii acestei declaratii a fost introdusa prin Ordinul ministrului muncii, familiei si egalitatii de sanse nr. 1.019/2007.

Deoarece administratorii neexecutivi au declarat ca obtin si alte venituri ca urmare a incadrarii in una din situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din Legea nr. 19/2000 (spre exemplu, au incheiat un contract individual de munca cu o alta unitate), ei nu au obligatia sa depuna declaratie de asigurare, caz in care asupra indemnizatiei de administrator societatea in cauza datoreaza atat contributia individuala de asigurari sociale (in sensul obligatiei de retinere si virare), cat si contributia datorata de angajator bugetului asigurarilor sociale de stat. In declaratia privind evidenta nominala a asiguratilor si a obligatiilor de plata catre bugetul asigurarilor sociale de stat (anexa nr. 1.1), pentru acesti administratori, unitatea care efectueaza raportarea, fara a avea un contract de munca sau raport de serviciu cu administratorul, completeaza campul rezervat pentru rubrica ?contract individual de munca? cu valoarea ?3?.

Contributia de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale urmeaza regimul contributiei de asigurari sociale.

In ceea ce priveste celelalte contributii sociale, administratorii neexecutivi nu sunt obligati la plata asigurarilor pentru somaj si la Fondul de garantare pentru plata creantelor salariale (asigurare optionala conform art. 20 din Legea nr. 76/2002), societatea care le achita indemnizatia neavand nicio obligatie in acest sens, dar au obligatia platii contributiei de asigurari sociale de sanatate, societatea datorand contributia angajatului si contributia angajatorului (art. 257 alin. (2) lit. a) si art. 258 alin. (2) din

Legea nr. 95/2006 coroborat cu art. 55 alin. (2) lit. j) din Codul fiscal). In Lista nominala cuprinzand persoanele asigurate pentru care se plateste contributia de asiguari sociale de sanatate (anexa 2a) acestia sunt mentionati la categoria ?CT?.

Referitor la contributia pentru concedii si indemnizatii, administratorii neexecutivi se pot asigura facultativ pentru concedii si indemnizatii de asigurari sociale, in baza Declaratiei de asigurare pentru concedii si indemnizatii (anexa nr. 4), avand in vedere ca aceste persoane pot solicita oricand retragerea declaratiei, pe baza unui formular-tip de retragere (anexa nr. 6), conform

Normelor de aplicare a O.U.G. nr. 158/2005, aprobate prin Ordinul comun nr. 60/32/2006.

Din punct de vedere contabil, indemnizatia administratorilor se inregistreaza fie folosind articolul contabil 641 = 421 (recomandat, mai ales daca societatea are obligatia retinerii contributiilor sociale), fie articolul contabil 621 = 401.

Pentru informatii mai detaliate, puteti consulta analiza efectuata in lucrarea noastra la capitolul ?Contributii si fonduri speciale? ? subcapitolul C 2.3 ? Contributii sociale pentru administratori si directori.

In cel de-al doilea caz, cand este un vorba de contract de management care nu presupune exercitarea unor atributii de
conducere si administrare prevazute de Legea nr. 31/1990 (contract comercial propriu-zis) societatea care incheie un astfel de contract cu o persoana fizica are doar obligatia retinerii la sursa a impozitului anticipat de 10% din suma bruta, conform art. 52 din Codul fiscal, activitatea persoanei fizice fiind tratata ca o activitate independenta. Celelalte obligatii fiscale (inregistrarea la organele fiscale, contributiile sociale, etc.) sunt numai in sarcina persoanei fizice respective, societatea neavand alte obligatii.

In orice caz, daca este vorba de administrarea unei societati comerciale cu raspundere limitata, pentru evitarea neclaritatilor si abuzurilor de interpretare in ceea ce priveste tratamentul fiscal al indemnizatiei de administrator, va sugeram ca administrarea societatii sa fie prevazuta in actul constitutiv (act aditional), fara vreo remuneratie anume, iar persoana respectiva sa incheie si un contract de munca cu societatea, pentru alte activitati decat cele de administrare propriu-zisa, iar salariul obtinut in temeiul contractului de munca sa fie singura forma de remunerare (sau, cel putin, in contractul de administrare sa fie prevazute si atributii de conducere executiva, specifice directorilor de la societatile pe actiuni, caz in care s-ar putea remuneratia de director ar putea fi asimilata salariului din punct de vedere fiscal si al legislatiei de asigurari sociale).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici