Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Deducerea taxei pentru combustibilul folosit in agricultura

06-Aug-2018
3566

Ministerul Finantelor Publice a stabilit conditiile in care o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in regim normal isi poate exercita dreptul de deducere pentru suma TVA deductibila aferenta achizitionarii de combustibil utilizat in agricultura. Prevederile au fost stipulate in Circulara nr. 747.137/02.03.2018 si s-a avut in vedere ca pentru perioada 2014-2020, prin H.G. nr. 763/2013 si H.G. nr. 1.174/2014, s-au implementat scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizata in agricultura, prin aplicarea unei rate reduse de impozitare a motorinei utilizate la efectuarea lucrarilor mecanizate in agricultura in sectoarele vegetal, zootehnic si imbunatatiri funciare. 

Reducerea accizei la motorina se acorda sub forma de rambursare

Atat H.G. nr. 763 din 9 octombrie 2013 pentru aprobarea normelor metodologice privind acordarea unui ajutor de stat pentru motorina utilizata in agricultura, cat si H.G. nr. 1.174 din 29 decembrie 2014 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizata in agricultura are ca obiect aprobarea normelor metodologice privind acordarea unui ajutor de stat pentru motorina utilizata in agricultura sub forma unei rate reduse de impozitare a motorinei, dar fara a reprezenta cantitati maximale impuse pe care producatorii agricoli trebuie sa le utilizeze pentru desfasurarea lucrarilor mecanizate.

Prin H.G. nr. 763/2013 se reglementeaza ca ajutorul de stat consta in subventionarea ratei accizei pentru motorina utilizata in agricultura, conform Deciziei
Comisiei Europene SA 36336, C(2013) 3187 din data de 5 iunie 2013. in acest context, de retinut este faptul ca ajutorul de stat sub forma de rambursare a accizei se acorda in limita cantitatilor maxime anuale sustinute de la bugetul de stat, defalcate pentru sectoarele vegetal, zootehnic si imbunatatiri funciare, prevazute in anexele la cele doua acte normative mentionate.

Prin circulara emisa s-a precizat ca prevederile celor doua acte normative mentionate se refera doar la cantitati maxime anuale de motorina utilizate in agricultura in contextul incadrarii acestora in fondurile reprezentand ajutorul de stat, fara ca aceste acte normative sa reprezinte baza legala pentru limitarea dreptului de deducere a sumei TVA deductibile aferente achizitiilor de combustibili efectuate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care desfasoara activitati din sectorul agricol.

Dat fiind contextul discutat, s-a clarificat faptul ca pentru achizitia de combustibil utilizat in agricultura deducerea TVA se realizeaza in conformitate cu prevederile Codului fiscal si ale normelor metodologice de aplicare, in baza documentelor justificative detinute de persoana impozabila din care sa rezulte cantitatile achizitionate si consumate pentru operatiuni economice cu drept de deducere.

Astfel, pentru a beneficia de dreptul de deducere a sumei TVA deductibile aferente achizitiilor efectuate, persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA trebuie sa indeplineasca, in primul rand, conditiile de fond, asa cum rezulta din jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene, in sensul ca:


– beneficiarul trebuie sa fie o persoana impozabila, inregistrata in scopuri de TVA;
– bunurile sau serviciile achizitionate sa fie utilizate in aval in scopul operatiunilor prevazute la art. 297 alin. (4) din Codul fiscal, respectiv pentru operatiuni taxabile si/sau scutite cu drept de deducere si/sau neimpozabile si/sau transferuri;
– bunurile sau serviciile respective sa fie furnizate in amonte de o alta persoana impozabila.

In concluzie, anularea sau limitarea dreptului de deducere a TVA aferente achizitiilor de combustibili efectuate de persoanele impozabile din sectorul agricol trebuie efectuata numai daca persoana impozabila nu respecta conditiile de deducere reglementate prin Codul fiscal, fara a se extinde si asupra conditiilor reglementate prin H.G. nr. 763/2013 si H.G. nr. 1.174 din 29 decembrie 2014.

In baza comunicatului transmis, Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura (APIA) a informat potentialii beneficiari ca pana la data de 30 aprilie 2018, inclusiv, se depun Cererile de plata a ajutorului pentru cantitatile de motorina achizitionate si utilizate in agricultura, aferente perioadei ianuarie – martie 2018 (trim. I al anului 2018), conform prevederilor H.G. nr. 1.174/ 2014, cu modificarile si completarile ulterioare.

In acest caz, ajutorul de stat se acorda sub forma de rambursare a diferentei dintre rata accizei standard si rata accizei reduse (stabilite la 21,00 euro/1.000 litri) pentru motorina utilizata la efectuarea lucrarilor mecani zate in agricultura a carei valoare unitara este de 1,7385 lei/litru.

Deci, acest ajutor de stat nu se refera si la dreptul de deducere a sumei TVA aferente achizitiilor si consumului de combustibil, chiar daca, la cerere, se ataseaza, pe langa alte documente, si urmatoarele:
– situatia centralizatoare a cantitatilor de motorina achizitionate/utilizate la lucrari mecanizate, aferente perioadei pentru care solicita acordarea ajutorului de stat prin rambursare;
– copie a facturilor/bonurilor fiscale de cumparare a motorinei emise de vanzator pe numele solicitantilor.

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici