Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Din 2024 firmele mari si mijlocii trebuie sa intocmeasca o raportare privind durabilitatea. NU va mai fi depusa declaratia nefinanciara

30-Ian-2024
3805
Din 2024 firmele mari si mijlocii trebuie sa intocmeasca o raportare privind durabilitatea. NU va mai fi depusa declaratia nefinanciara

Conform Ordinului 85/2024, de anul acesta firmele mari si mijlocii trebuie sa intocmeasca o raportare privind durabilitatea, care va tine locul declaratiei nefinanciare. Trebuie amintit insa faptul ca aceasta obligatie va fi extinsa catre mai multe societati.

Ordinul 85/2024 pentru reglementarea aspectelor referitoare la raportarea privind durabilitatea a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 75 din 26 ianuarie 2024.

Conform Referatului de Aprobare, in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 322 din data de 16 decembrie 2022 a fost publicata Directiva (UE) 2022/2464 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 decembrie 2022, referitoare la raportarea privind durabilitatea de catre intreprinderi. Prin emiterea Directivei CSRD s-a dorit imbunatatirea raportarii de informatii sociale si de mediu de catre entitati, in sensul sporirii standardizarii, a consecventei si comparabilitatii informatiilor nefinanciare prezentate in intreaga Uniune.

Noul Ordin al ministrului Finantelor are in vedere transpunerea prevederilor Art. 1 din Directiva CSRD, referitor la Directiva contabila (Directiva 2013/34/UE), respectiv acele prevederi care sunt aplicabile operatorilor economici, dar si aria de aplicabilitate a Directivei CSRD.

Prin Ordinul 85/2024 s-a stabilit ca cerintele acesteia sa fie aplicabile dupa cum urmeaza:

-in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014 – in etape succesive, astfel incat, la finalul perioadei de aplicare, sa fie cuprinse in aria obligatiilor entitatile mijlocii si mari, societatile-mama ale grupurilor mari, precum si anumite entitati din tari terte. „Alegerea ariei de aplicabilitate respecta prevederile Directivei si se incadreaza in marja nationala de reglementare.

In reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014 este prevazuta categoria de entitati «mijlocii si mari», stabilirea unei astfel de categorii fiind permisa de Directiva contabila 2013/34/UE9”, se mentioneaza in Referatul de aprobare.

Obligatiile de raportare se vor aplica mai intai (incepand cu 1 ianuarie 2024) entitatilor de interes public care se incadreaza in categoria entitatilor mijlocii si mari care depasesc 500 de salariati, precum si societatilor-mama ale grupurilor mari care au peste 500 de salariati, urmand ca in etapa urmatoare (incepand cu 1 ianuarie 2025), prevederile sa se aplice si celorlalte entitati mijlocii si mari si societati-mama ale grupurilor mari.

In ultima etapa (incepand cu 1 ianuarie 2028) vor intra in aria de aplicabilitate entitatile din tarile terte, cu respectarea conditiilor prevazute de Directiva;

-in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016 – pe linie de similitudine cu reglementarile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, se stabileste aplicarea in etape succesive, astfel incat, la finalul perioadei de aplicare, sa fie cuprinse in aria obligatiilor toate societatile ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata (societati cotate) si celelalte entitati prevazute de reglementari, societatile-mama listate ale grupurilor mari, precum si anumite entitati din tari terte.

In acest context, in vederea transpunerii corespunzatoare a Directivei CSRD, in cazul acelor entitati care intra sub incidenta reglementarilor contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016 (reglementari contabile conforme cu IFRS), altele decat cele listate, se prevede introducerea categoriei de entitati „mijlocii si mari”, prin utilizarea acelorasi criterii prevazute de reglementarile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014.

Astfel, OMF nr. 85/2024 prevede ca obligatiile de raportare sa se aplice mai intai (incepand cu 1 ianuarie 2024) entitatilor listate si altor entitati desemnate ca fiind de interes public in contextul reglementarilor conforme cu IFRS, care depasesc criteriile de marime introduse in reglementari si care au peste 500 de salariati, precum si entitatilor listate care sunt societati-mama ale unor grupuri mari si au peste 500 de salariati.

In etapa urmatoare (incepand cu 1 ianuarie 2025), prevederile se vor aplica si celorlalte entitati care intra sub incidenta reglementarilor mentionate, care depasesc criteriile de marime, precum si de catre restul societatilor-mama listate ale grupurilor mari.

In ultima etapa)(incepand cu 1 ianuarie 2026) vor intra in aria de aplicabilitate si entitatile listate situate sub criteriile de marime. De la data de 1 ianuarie 2028, vor intra si entitatile din tarile terte, cu respectarea conditiilor prevazute de Directiva.

In ceea ce priveste principalele aspecte reglementate prin OMF nr. 85/2024, in Referatul de aprobare se mentioneaza ca noul capitol cu privire la raportarea privind durabilitatea, introdus in reglementarile contabile, contine, in principal, prevederi referitoare la urmatoarele aspecte: 

-localizarea informatiilor privind durabilitatea (unde se prezinta); 

-continutul raportarii privind durabilitatea (informatiile care se prezinta), precum si alte clarificari referitoare la modul de raportare a informatiilor; 

-scutiri de la raportarea informatiilor de durabilitate, precum si conditiile in care se aplica scutirile; 

-obligativitatea utilizarii formatului de raportare unic electronic (ESEF), prevazut de Regulamentul delegat (UE) 2019/915 al Comisiei in ceea ce priveste standardele tehnice de reglementare privind specificarea unui format de raportare electronic unic; 

-raportarea privind entitatile din tari terte; 

-standardele de raportare privind durabilitatea; 

-responsabilitatea pentru intocmirea raportarii de durabilitate; 

-publicarea raportarii privind durabilitatea.

Pe baza noilor cerinte europene, prevederile cu privire la auditarea situatiilor finanicare anuale, cuprinse in ambele seturi de reglementari contabile mentionate anterior, au fost completate cu cele vizand asigurarea raportarii privind durabilitatea. Astfel, pentru entitatile vizate de raportarea de durabilitate, exista obligatia emiterii unei opinii bazate pe o misiune de asigurare limitata in ceea ce priveste conformitatea raportarii privind durabilitatea cu cerintele Directivei, inclusiv conformitatea raportarii privind durabilitatea cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de Comisia Europeana

Conform Ordinului 85/2024 s-a stabilit ca intrarea in vigoare a noilor prevederi sa se realizeze astfel:

-in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014:

in functie de categoria in care se incadreaza – in etape succesive (de la 1 ianuarie 2024/de la 1 ianuarie 2025), cu exceptia entitatilor din tari terte, pentru care aplicabilitatea incepe la data de 1 ianuarie 2028; 

-in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016 – in functie de categoria in care se incadreaza – in etape succesive (de la 1 ianuarie 2024/1 ianuarie 2025), cu exceptia entitatilor din tari terte, pentru care aplicabilitatea incepe la 1 ianuarie 2028.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici



MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • D101 in 2025. Termen limita + completarea D101 pentru pierderi fiscale si sponsorizari

    • Multi contribuabili se intreaba daca si in acest an data de 25 iunie 2025 este termenul limita pentru depunerea Declaratiei D101 privind impozitul pe profit aferent anului 2024. De asemenea, firmele pot transmite in acest an si Formularul 177, pentru redirectionarea unei parti din impozitul pe profit catre sponsorizari. In acest articol gasesti raspunsuri la aceste intrebari legate de completarea corecta a D101, mai ales in cazurile in care ai pierderi fiscale reportate. Iti...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016