Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Conform Ordinului 85/2024, de anul acesta firmele mari si mijlocii trebuie sa intocmeasca o raportare privind durabilitatea, care va tine locul declaratiei nefinanciare. Trebuie amintit insa faptul ca aceasta obligatie va fi extinsa catre mai multe societati.
Ordinul 85/2024 pentru reglementarea aspectelor referitoare la raportarea privind durabilitatea a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 75 din 26 ianuarie 2024.
Conform Referatului de Aprobare, in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L, nr. 322 din data de 16 decembrie 2022 a fost publicata Directiva (UE) 2022/2464 a Parlamentului European si a Consiliului din 14 decembrie 2022, referitoare la raportarea privind durabilitatea de catre intreprinderi. Prin emiterea Directivei CSRD s-a dorit imbunatatirea raportarii de informatii sociale si de mediu de catre entitati, in sensul sporirii standardizarii, a consecventei si comparabilitatii informatiilor nefinanciare prezentate in intreaga Uniune.
Noul Ordin al ministrului Finantelor are in vedere transpunerea prevederilor Art. 1 din Directiva CSRD, referitor la Directiva contabila (Directiva 2013/34/UE), respectiv acele prevederi care sunt aplicabile operatorilor economici, dar si aria de aplicabilitate a Directivei CSRD.
Prin Ordinul 85/2024 s-a stabilit ca cerintele acesteia sa fie aplicabile dupa cum urmeaza:
-in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014 – in etape succesive, astfel incat, la finalul perioadei de aplicare, sa fie cuprinse in aria obligatiilor entitatile mijlocii si mari, societatile-mama ale grupurilor mari, precum si anumite entitati din tari terte. „Alegerea ariei de aplicabilitate respecta prevederile Directivei si se incadreaza in marja nationala de reglementare.
In reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014 este prevazuta categoria de entitati «mijlocii si mari», stabilirea unei astfel de categorii fiind permisa de Directiva contabila 2013/34/UE9”, se mentioneaza in Referatul de aprobare.
Obligatiile de raportare se vor aplica mai intai (incepand cu 1 ianuarie 2024) entitatilor de interes public care se incadreaza in categoria entitatilor mijlocii si mari care depasesc 500 de salariati, precum si societatilor-mama ale grupurilor mari care au peste 500 de salariati, urmand ca in etapa urmatoare (incepand cu 1 ianuarie 2025), prevederile sa se aplice si celorlalte entitati mijlocii si mari si societati-mama ale grupurilor mari.
Balanta de verificare de la A la Z Analize corelatii studii de caz
Examen Consultant Fiscal 2024
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
In ultima etapa (incepand cu 1 ianuarie 2028) vor intra in aria de aplicabilitate entitatile din tarile terte, cu respectarea conditiilor prevazute de Directiva;
-in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016 – pe linie de similitudine cu reglementarile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014, se stabileste aplicarea in etape succesive, astfel incat, la finalul perioadei de aplicare, sa fie cuprinse in aria obligatiilor toate societatile ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata (societati cotate) si celelalte entitati prevazute de reglementari, societatile-mama listate ale grupurilor mari, precum si anumite entitati din tari terte.
In acest context, in vederea transpunerii corespunzatoare a Directivei CSRD, in cazul acelor entitati care intra sub incidenta reglementarilor contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016 (reglementari contabile conforme cu IFRS), altele decat cele listate, se prevede introducerea categoriei de entitati „mijlocii si mari”, prin utilizarea acelorasi criterii prevazute de reglementarile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014.
Astfel, OMF nr. 85/2024 prevede ca obligatiile de raportare sa se aplice mai intai (incepand cu 1 ianuarie 2024) entitatilor listate si altor entitati desemnate ca fiind de interes public in contextul reglementarilor conforme cu IFRS, care depasesc criteriile de marime introduse in reglementari si care au peste 500 de salariati, precum si entitatilor listate care sunt societati-mama ale unor grupuri mari si au peste 500 de salariati.
In etapa urmatoare (incepand cu 1 ianuarie 2025), prevederile se vor aplica si celorlalte entitati care intra sub incidenta reglementarilor mentionate, care depasesc criteriile de marime, precum si de catre restul societatilor-mama listate ale grupurilor mari.
In ultima etapa)(incepand cu 1 ianuarie 2026) vor intra in aria de aplicabilitate si entitatile listate situate sub criteriile de marime. De la data de 1 ianuarie 2028, vor intra si entitatile din tarile terte, cu respectarea conditiilor prevazute de Directiva.
In ceea ce priveste principalele aspecte reglementate prin OMF nr. 85/2024, in Referatul de aprobare se mentioneaza ca noul capitol cu privire la raportarea privind durabilitatea, introdus in reglementarile contabile, contine, in principal, prevederi referitoare la urmatoarele aspecte:
-localizarea informatiilor privind durabilitatea (unde se prezinta);
-continutul raportarii privind durabilitatea (informatiile care se prezinta), precum si alte clarificari referitoare la modul de raportare a informatiilor;
-scutiri de la raportarea informatiilor de durabilitate, precum si conditiile in care se aplica scutirile;
-obligativitatea utilizarii formatului de raportare unic electronic (ESEF), prevazut de Regulamentul delegat (UE) 2019/915 al Comisiei in ceea ce priveste standardele tehnice de reglementare privind specificarea unui format de raportare electronic unic;
-raportarea privind entitatile din tari terte;
-standardele de raportare privind durabilitatea;
-responsabilitatea pentru intocmirea raportarii de durabilitate;
-publicarea raportarii privind durabilitatea.
Pe baza noilor cerinte europene, prevederile cu privire la auditarea situatiilor finanicare anuale, cuprinse in ambele seturi de reglementari contabile mentionate anterior, au fost completate cu cele vizand asigurarea raportarii privind durabilitatea. Astfel, pentru entitatile vizate de raportarea de durabilitate, exista obligatia emiterii unei opinii bazate pe o misiune de asigurare limitata in ceea ce priveste conformitatea raportarii privind durabilitatea cu cerintele Directivei, inclusiv conformitatea raportarii privind durabilitatea cu standardele de raportare privind durabilitatea adoptate de Comisia Europeana
Conform Ordinului 85/2024 s-a stabilit ca intrarea in vigoare a noilor prevederi sa se realizeze astfel:
-in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 1.802/2014:
in functie de categoria in care se incadreaza – in etape succesive (de la 1 ianuarie 2024/de la 1 ianuarie 2025), cu exceptia entitatilor din tari terte, pentru care aplicabilitatea incepe la data de 1 ianuarie 2028;
-in cazul entitatilor care aplica reglementarile contabile aprobate prin OMFP nr. 2.844/2016 – in functie de categoria in care se incadreaza – in etape succesive (de la 1 ianuarie 2024/1 ianuarie 2025), cu exceptia entitatilor din tari terte, pentru care aplicabilitatea incepe la 1 ianuarie 2028.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
Articole similare
Noutati in reglementarile contabile: va fi introdusa pentru firmele mari si mijlocii o RAPORTARE PRIVIND DURABILITATEAArticole similare
Noutati in reglementarile contabile: va fi introdusa pentru firmele mari si mijlocii o raportare privind durabilitateaDe ce este importanta raportarea financiara integrata?Firmele care au aproximativ 500 de angajati trebuie sa includa noi informatii in DECLARATIA NEFINANCIARAFinantele modifica DECLARATIA NEFINANCIARA care trebuie depusa in mod obligatoriu de anumite firme mariSfaturi de la experti
Impactul depasirii plafonului si cesiunea partilor sociale asupra statutului de microintreprindere
Intrebare: Daca in cursul lunii august am depasit cifra de 500.000 euro verificand impreuna la cele 5 firme, trebuie sa modific vectorul la firmele 2 si 3 in ?platitor de impozit pe profit? incepand cu trimestrul III (01.07.2024)? Sau, daca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Facturi primite de la furnizor cu cod de TVA anulat
Intrebare: Suntem un magazin alimentar si in luna august am efectuat mai multe achizitii de marfa de la un furnizor. In momentul achizitiilor din 03 si 10 august, furnizorul avea codul de TVA anulat (din oficiu) incepand cu data de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA