
Raportul Special
realizat de specialisti
Conform Legii 296/2023, transporturile pe caile rutiere vor fi supravegheate prin sistemul e-Sigiliu, adica printr-un sigiliu montat pe mijlocul de transport. Iar prin Ordinul 5/2024, care a aparut cu intarziere (trebuia publicat la finalul anului trecut), au fost stabilite criteriile de risc pentru utilizarea e-Sigiliu, dar si transporturile rutiere care vor fi monitorizate astfel.
Ordinul nr. 5/5/2024 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri - RO e-Sigiliu, precum si a unor formulare a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 10 din 05 ianuarie 2024.
Prin Ordinul 5/2024 pe aproba Procedura privind stabilirea criteriilor de risc care stau la baza analizei, aplicarea sigiliilor inteligente si monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri - RO e-Sigiliu.
In vederea asigurarii respectarii trasabilitatii transporturilor rutiere de bunuri cu risc vamal/fiscal, pe teritoriul Romaniei se aplica Sistemul national RO e-Sigiliu.
Sistemul national RO e-Sigiliu este un sistem bazat pe utilizarea unei aplicatii informatice si a unor dispozitive inteligente care asigura autoritatilor competente accesul la informatii privind localizarea mijloacelor de transport pe care sunt montate, in scopul urmaririi deplasarii pe cale rutiera a bunurilor cu risc aflate sub supravegherea autoritatii vamale/fiscale.
Sistemul national RO e-Sigiliu implementeaza o metoda automatizata si rapida, bazata pe utilizarea unor dispozitive inteligente si a unei aplicatii informatice care permite autoritatilor competente determinarea potentialelor puncte de deturnare a transporturilor rutiere de bunuri, indiferent daca acestea se afla in tranzit sau au ca destinatie finala un operator economic de pe teritoriul national.
Sistemul national RO e-Sigiliu va fi utilizat in baza analizei de risc pentru monitorizarea deplasarii bunurilor cu risc vamal/fiscal aflate sub supravegherea autoritatii vamale/fiscale:
a) plasate in regim de tranzit intre doua birouri vamale de frontiera care prezinta un risc vamal/fiscal ridicat in ceea ce priveste descarcarea frauduloasa;
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Cartea Verde a Contabilitatii
b) plasate in regim vamal de tranzit intre un birou vamal de frontiera si un birou vamal din interiorul tarii si care prezinta un risc vamal/fiscal ridicat in ceea ce priveste descarcarea frauduloasa;
c) declarate pentru export, care prezinta risc vamal/fiscal ridicat sau care fac obiectul unor masuri speciale la export;
d) privind miscarea in interiorul tarii a produselor supuse la plata accizei armonizate si nearmonizate, astfel: produsele aflate in regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum pana la primul beneficiar, precum si produsele la care plata accizei este exceptata sau cu scutire directa;
e) aflate in tranzit intracomunitar, care prezinta risc de descarcare/comercializare pe teritoriul national;
f) bunuri de natura intracomunitara destinate unui contribuabil din Romania care prezinta risc fiscal;
g) bunuri avand ca destinatie o livrare intracomunitara care prezinta riscul de a nu parasi teritoriul national.
Analiza de risc pentru utilizarea sistemului RO e-Sigiliu va avea in vedere urmatoarele criterii de risc:
a) natura bunurilor transportate;
b) valoarea bunurilor;
c) restrictii/prohibitii la import;
d) regimul de taxare;
e) bunuri din categoria produselor accizabile;
f) ruta de transport utilizata;
g) informatii provenite de la alte institutii nationale si internationale de aplicare a legii;
h) transporturi de bunuri suspecte de a intra in sfera de aplicabilitate a masurilor de prevenire si combatere a activitatilor economice ilicite conform art. LVI din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) existenta informatiilor cu privire la implicarea in activitati de frauda vamala/fiscala a expeditorului bunurilor, operatorului de transport rutier, principalului obligat in cadrul regimului de tranzit vamal, respectiv a destinatarului bunurilor;
j) operatorul economic beneficiar se afla in consemn din urmatoarele motive:
- operatorul economic nu a fost regasit la sediul social, domiciliul fiscal sau punctele de lucru declarate;
- furt de identitate - transporturile intracomunitare anterioare au fost efectuate in numele unui contribuabil, fara ca acesta sa aiba cunostinta de respectivele transporturi;
- istoric fiscal inadecvat (incoerenta datelor din declaratiile fiscale fata de datele din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil, neconcordanta datelor din declaratiile fiscale si din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil in comparatie cu datele si informatiile transmise de terti, desfasurarea de actiuni ce au ca scop reducerea profitabilitatii din perspectiva nivelului de declarare, nedepunerea declaratiilor fiscale);
- au fost emise decizii de masuri asiguratorii, iar creanta estimata nu a fost acoperita integral in ordinea prevazuta la pct. 5.8 din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.605/2010 pentru aprobarea Procedurii de aplicare efectiva a masurilor asiguratorii prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
In cazul monitorizarii cu e-Sigiliu, ca urmare a efectuarii analizei de risc si a luarii deciziei de sigilare a mijlocului de transport, autoritatea vamala/fiscala desemnata pentru utilizarea Sistemului national RO e-Sigiliu efectueaza urmatoarele operatiuni:
a) completeaza fisa de monitorizare a mijlocului de transport;
b) consemneaza ruta de transport si date cu privire la durata transportului;
c) seteaza e-Sigiliul prin intermediul aplicatiei informatice de monitorizare prin care se introduc/descarca si se citesc datele din acesta;
d) aplica e-Sigiliul pe compartimentul marfa al mijlocului de transport, activeaza e-Sigiliul si incepe monitorizarea;
e) intocmeste procesul-verbal de sigilare/desigilare prevazut in anexa nr. 3 la ordin;
f) incarca in mod automat in aplicatia informatica, salveaza si stocheaza documentele intocmite, respectiv fisa de monitorizare si procesul-verbal de sigilare/desigilare.
Montarea e-Sigiliului se va efectua numai in prezenta conducatorului mijlocului de transport monitorizat. In cazul in care marfurile sunt supuse unui regim vamal, la montarea acestuia poate asista si comisionarul in vama sau principalul obligat ori declarantul in nume propriu, dupa caz.
Fisa de monitorizare si procesul-verbal de sigilare/desigilare vor fi semnate de catre conducatorul mijlocului de transport.
Conducatorul mijlocului de transport este obligat:
a) sa permita montarea e-Sigiliului de catre autoritatea competenta pe mijlocul de transport;
b) sa semneze angajamentul de plata prevazut in anexa nr. 4 la ordin;
c) sa asigure integritatea e-Sigiliului aplicat pentru supravegherea transportului.
Ca urmare a deciziei de monitorizare, in cazul afectarii integritatii dispozitivului inteligent (dispozitivul dispare sau sufera deteriorari), transportatorul rutier de marfa este obligat sa plateasca contravaloarea acestuia, conform angajamentului de plata.
Ruta de transport va fi declarata de conducatorul mijlocului de transport, iar aceasta va fi agreata si consemnata de autoritatea competenta.
Atentie! Sistemul NU este functional inca, pentru ca este nevoie sa fie efectuate mai multe achizitii publice (trebuie achizitionate sigiliile, dar si puse in functiune aplicatiile informatice, etc).
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
Guvernul a aprobat noile masuri fiscale, cu mici rectificari. Ce prevederi au fost MODIFICATEConferinta Nationala de Fiscalitate si Contabilitate. Afla TOTUL despre Noul Cod Fiscal si modificarile din 2024Decont precompletat e-TVA. Ce se intampla in cazul in care sistemul nu functioneazaImplementare decont precompletat e-TVA incepand cu 1 august 2024. Au fost aprobate procedurile necesareCele mai recente modificari aduse Codului Fiscal, discutate in Turneul National de Fiscalitate si Contabilitate Rentrop&StratonUltimele articole
Sistemul e-TVA. 3 lucruri importante pe care sa le aiba in vedere firmele din 2025Sistemul RO e-TVA: Ce obligatii au contribuabilii care utilizeaza sistemul E-TVADecont precompletat e-TVA. TOT ce trebuie sa stiiReminder! Decontul precompletat RO e-TVA se utilizeaza incepand cu data de 1 august 20245 lucruri esentiale de stiut despre sistemul e-TVASfaturi de la experti
Persoane fizice exceptate de la plata contributiei de asigurari sociale de sanatate
Intrebare: In acest caz cum se procedeaza? Administratorul a fost insarcinata in anul 2024, a nascut in 2025 pe 26 februarie, care sunt procedurile in acest caz? Se mai depune 212 ? Cum se completeaza? Se mai plateste suma aferenta de 7.920...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Valoare impozitata cu impozit pe profit
Intrebare: Pentru cladirea amortizata integral, in urma reevaluarii, nu s-a stabilit o noua durata de viata. Are importanta ca dupa reevaluare aceasta nu a mai fost amortizata? Scoaterea din gestiune (cheltuiala) este la valoarea reevaluata....
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA