Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Facilitati fiscale la exportul de bunuri si livrarile intracomunitare (I) - apr. 2008

05-Iun-2008
4488

 

dir. ex. Iuliana Nicoleta Vaduva,
D.I.T.L. Sect. 1

Brief
Intra-Community export or delivery of goods operations enjoy a favourable tax treatment, the economic interest being obvious in this case. If the legislator has provided for a series of exemptions in the case of the ?protected? 
activities, for which the VAT should neither be paid, nor deducted, in the case of the intra-Community exporters or suppliers of goods, the VAT exemption is also accompanied by the possibility of exercising the right to deduction.

In accordance with the applicable legislation, only persons who are able to prove the actuality of the activities they carried out, by way of submitting the justifying documents, will enjoy the exemption with the right to deduction. In the absence of such ?evidence?, following controls over the deductions, the tax body will requalify such operations as taxable, and impose on the economic agent an obligation to collect the VAT.

Problemele aparute in practica cu privire la deductibilitatea TVA au ?fortat? modificarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de TVA, aprobate prin O.M.F.P. nr. 2.222/2006, astfel ca, in a doua parte a lunii octombrie 2007, M.E.F. a promovat o noua reglementare, prin Ordinul nr. 2.421/2007 (publicat in M.Of. nr. 887/2007) care modifica in buna parte procedura de justificare documentara a deductibilitatii TVA pentru astfel de
operatiuni.

Operatiunile avute in vedere

Potrivit art. 126 alin. (9) lit. b) din Codul fiscal, sunt considerate operatiuni scutite de taxa cu drept de deducere, pentru care nu se datoreaza taxa, dar este permisa deducerea taxei datorate sau achitate pentru achizitii, operatiunile prevazute la art. 143 din Codul fiscal.

Tranzactiile vizate atat de Codul fiscal, cat si de Ordinul M.E.F. nr. 2.421/2007 sunt:

1. livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Comunitatii de catre furnizor sau de alta persoana in contul sau;

2. livrarile de bunuri expediate sau transportate in afara Comunitatii de catre cumparatorul care nu este stabilit in Romania sau de alta persoana in contul sau, cu exceptia bunurilor transportate de cumparatorul insusi si care sunt folosite la echiparea ori alimentarea ambarcatiunilor si a avioanelor de agrement sau a oricarui alt mijloc de transport de uz privat.

Este scutita, de asemenea, si livrarea de bunuri care sunt transportate in bagajul personal al calatorilor care nu sunt stabiliti in Comunitate, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:

? calatorul nu este stabilit in Comunitate, respectiv adresa sau domiciliul permanent nu este in interiorul Comunitatii. Adresa sau domiciliul permanent inseamna locul specificat astfel in pasaport, carte de identitate sau in alt document recunoscut ca document de identitate de catre Ministerul Internelor si Reformei Administrative;

? bunurile sunt transportate in afara Comunitatii inainte de sfarsitul celei de-a treia luni ce urmeaza lunii in care are loc livrarea;

? valoarea totala a livrarii, plus TVA, este mai mare decat echivalentul in lei a 175 euro, stabilit anual prin aplicarea cursului de schimb obtinut in prima zi lucratoare din luna octombrie si valabil de la data de 1 ianuarie a anului urmator;

? dovada exportului se va face prin factura sau alt document care tine locul acesteia, purtand avizul biroului vamal la iesirea din Comunitate;

3. livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, cu exceptia:

? livrarilor efectuate de o intreprindere mica, altele decat livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi;

? livrarile intracomunitare care au fost supuse regimului special pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 1522 din Codul fiscal;

? livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi catre un cumparator care nu ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA;

? livrarile intracomunitare de produse accizabile catre o persoana impozabila sau catre o persoana juridica neimpozabila care nu ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul in care transportul de bunuri este efectuat conform art. 7 alin. (4) si (5) sau art. 16 din Directiva 92/12/CEE, cu exceptia celor efectuate de o intreprindere mica sau bunurilor supuse regimului special privind bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 1522;

? livrarile intracomunitare de bunuri, prevazute la art. 128 alin. (10), care ar beneficia de scutirea prevazuta la lit.

a) daca ar fi efectuate catre alta persoana impozabila, cu exceptia livrarilor intracomunitare supuse regimului special privind bunurile secondhand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 1522 din Codul fiscal.

Justificarea regimului fiscal de scutire cu drept de deducere

Noutatea introdusa de Ordinul M.E.F. nr. 2.421/2007 este aceea ca, pentru acele operatiuni care prin natura lor nu permit operatorilor economici sa fie in posesia documentelor de justificare a scutirii in momentul emiterii  facturii, este permisa prezentarea documentelor pentru justificarea scutirii de taxa in termen de maximum 90 de zile calendaristice de la data la care a fost emisa factura.

Daca factura nu este emisa in termenul prevazut de lege, termenul de 90 de zile mentionat anterior va incepe sa curga din data la care a intervenit faptul generator de taxa pentru operatiunea in cauza.

Agentii economici supusi unei actiuni de inspectie fiscala trebuie sa stie ca, in situatia in care nu sunt prezentate documentele de justificare a scutirii, la data efectuarii controlului, organele de inspectie fiscala au dreptul de a suspenda inspectia fiscala pana la data prezentarii acestora.

Suspendarea inspectiei fiscale nu poate depasi termenul de 90 de zile calculat astfel cum am aratat in cele de mai sus si se va face cu respectarea prevederilor legale in vigoare.

Foarte important de retinut este faptul ca, in situatia in care inspectia fiscala a fost deja efectuata si ulterior expirarii termenului de 90 de zile, fara sa depaseasca termenul legal de prescriptie, persoana impozabila intra in posesia documentelor de justificare a scutirii de taxa, poate solicita organelor fiscale competente  reverificarea perioadei respective.

Documentele in baza carora se acorda regimul fiscal de scutire cu drept de deducere

Scutirea se aplica numai in situatia in care, potrivit prevederilor contractuale dintre furnizor si cumparator, transportul bunurilor in afara Comunitatii este in sarcina furnizorului, care poate face transportul cu mijloace proprii sau poate apela la un transportator ori la o casa de expeditie.

In acest caz, scutirea se justifica de catre exportator cu urmatoarele documente:

  • factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, sau, daca transportul bunurilor nu presupune o tranzactie, documentele solicitate de autoritatea vamala pentru intocmirea declaratiei vamale de export;
  • unul dintre urmatoarele documente:

? declaratia vamala de export, certificata de biroul vamal de iesire din spatiul comunitar, cu liberul de vama acordat de autoritatea vamala;

? documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire din spatiul comunitar, cu liberul de vama acordat de autoritatea vamala;

? confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar, transmisa de biroul vamal;

  • documentul de transport care atesta ca bunurile parasesc Comunitatea si, dupa caz, orice alt document care atesta realizarea efectiva a exportului, cum ar fi: comanda de cumparare/vanzare, contractul sau documentele de asigurare.

Daca exportul efectiv va fi realizat de catre cumparator (contracte prin care persoana obligata sa transporte bunurile in afara Comunitatii este cumparatorul nestabilit in Comunitate sau alta persoana in contul sau), furnizorul va justifica scutirea cu urmatoarele documente:

? documentul de insotire la export (EAD), certificat de biroul vamal de iesire din spatiul comunitar, cu liberul de vama acordat de autoritatea vamala;

? confirmarea electronica a parasirii teritoriului comunitar, transmisa de biroul vamal.

In cazul in care livrarea de bunuri se refera la bunuri cumparate in Romania de calatori nestabiliti in Comunitate, care sunt transportate in bagajul personal al calatorului, scutirea de taxa pe valoarea adaugata se aplica potrivit procedurilor si conditiilor stabilite prin ordin distinct al ministrului economiei si finantelor.

Pentru scutirea de taxa aferenta livrarilor intracomunitare de bunuri prevazute la art. 143 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, justificarea se realizeaza in baza urmatoarelor documente:

  • factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, si in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit cumparatorului in alt stat membru;
  • documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;
  • orice alte documente, cum ar fi: contractul, comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.

In cazul livrarilor intracomunitare de mijloace de transport noi catre un cumparator care nu comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, prevazute la art. 143 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, scutirea de taxa se justifica prin:

  • factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, cu modificarile si  completa rile ulterioare, sau, daca furnizorul nu este o persoana impozabila, prin contractul de vanzare/ cumparare;

  • documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru sau, dupa caz, prin dovada inmatricularii mijlocului de transport nou in statul membru de destinatie.


In cazul livrarilor intracomunitare de produse accizabile catre o persoana impozabila sau catre o persoana juridica neimpozabila care nu ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, in cazul
in care transportul de bunuri este efectuat conform art. 7 alin. (4) si (5) ori art. 16 din Directiva Consiliului 92/12/CEE scutirea de taxa se justifica prin:

  • factura care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 155 alin. (5) din Codul fiscal, mai putin codul de inregistrare in scopuri de TVA al cumparatorului in alt stat membru;

  • documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru;

  • orice alte documente, cum ar fi: contractul, comanda de vanzare/cumparare, documentele de asigurare.

In cazul livrarilor intracomunitare asimilate de bunuri prevazute la art. 128 alin. (10) din Codul fiscal, respectiv transferurile de bunuri, scutirea de taxa prevazuta la art. 143 alin. (2) lit. d) din Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, se justifica, cu exceptiile prevazute la acelasi alineat, pe baza urmatoarelor documente:

  • autofactura prevazuta la art. 155 alin. (4) din Codul fiscal, in care sa fie mentionat codul de inregistrare in scopuri de TVA atribuit in alt stat membru persoanei care realizeaza transferul din Romania;

  • documentul care atesta ca bunurile au fost transportate din Romania in alt stat membru.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016