Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Firma partenera in cadrul unui proiect finantat prin POSDRU

01-Sep-2010
8839

Intrebare:

O societate comerciala X inregistrata ca platitoare de taxa pe valoarea adaugata are calitatea de Partener in cadrul unui proiect finantat prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU). Activitatile pe care le desfasoara sunt prevazute in cadrul Acordului de Parteneriat incheiat cu Beneficiarul P ( inregistrat in scopuri de TVA) . Beneficiarul P este titularul Contractului de Finantare si intretinere relatia cu Autoritatea de Management.

Beneficiarul P primeste la inceputul derularii proiectului de la Autoritatea de

Management un avans (prefinantare). O parte din prefinantare este virata de beneficarul P partenerului X.

Partenerul X desfasoara pe parcursul a doi ani de zile urmatoarele activitati in cadrul

proiectului ( activitati prevazute expres in Acordul de Parteneriat incheiat cu beneficiarul P)

  • organizarea si derularea programelor de formare/dezvoltare a competentelor de utilizare a calculatorului.
  • organizarea a 3 seminarii in regiunea de dezvoltare Centru.
  • proiectarea, realizarea si actualizarea paginii web a proiectului.
  • proiectarea, utilizarea si actualizarea platformei electronice.

Conform Ghidului privind relatiile de parteneriat postat pe site-ul programului POSDRU, PCT 6.1 ?Partenerul, persoana impozabila din punct de vedere al taxei, daca incaseaza avansuri de la Beneficiar, acesta trebuie sa emite o factura pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri sau o prestare de servicii, cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi lucratoare a Iunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa?

Intrucat Autoritatea de Management finanteaza proiectul la valoarea fara tva a activitatilor de implementat si vireaza prefinantarea Beneficiarului tot la aceasta valoare va rugam sa precizati care este valoarea facturii de avans pe care trebuie sa o emita Partenerul X ( avansul incasat se considera inclusiv cu tva-ul aferent chiar daca Autoritatea de Management nu a finantat tva-ul)

Spre exemplificare:

Beneficiar:

- inregistrarea contractului de finantare

445 = 475 subventia pt active

445 = 472 subventia pt venituri

445 = 458 suma cuvenita partenerului

- incasarea prefinantarii de la Autoritatea de Management

5121 = 462

- virarea prefinantarii cuvenite partenerului

461 = 5121 300

subventia pt active

subventia pt venituri

Partener

- inregistrarea contractului de finantare

445 = 475

445 = 472

- incasarea prefinantarii

5121 = 462 300

461 = 419 252

461 = 4427 48

462 = 461 300

Sau

2) 5121 = 462 300

461 = 419 300

461 = 4427 57

462 = 461 300

In cazul 2 rezulta ca Partenerul plateste la bugetul de stat tva in valoare de 57 lei pe care il va recupera cu greu de la Beneficiar cel mai probabil la sfarsitul perioadei de implementare

a proiectului.

R aspuns:

Valoarea totala a avansului incasat cuprinde si suma TVA aferenta operatiunilor economice care urmeaza a fi realizate de catre prestatorul X. Suma TVA inscrisa in factura emisa se determina prin cota recalculata 19 x 100/119 sau 24 x 100/124 in functie de cota TVA aplicabila la data faptului generator si al exigibilitatii TVA. De exemplu, daca firma pe care o reprezentati a achitat in luna iunie 2010 un avans in suma totala de 300 lei, factura emisa de catre prestator trebuie structurata pe urmatoarele doua elemente de calcul mentionate de dvs. prin intrebarea formulata:

  • baza de impozitare: 252 lei (300 ? 48)
  • TVA colectata: 48 lei (300 x 19 x 100/119)

Chiar daca este partener in cadrul unui Program operational sectorial, prestatorul nu este scutit de colectarea TVA astfel incat sa fie indreptatit sa emita facturi fara TVA. La randul sau, beneficiarul operatiunilor economice facturate cu TVA, sub rezerva respectarii conditiilor impuse prin articolul 145 si 146 din Codul fiscal, isi poate exercita dreptul de deducere a TVA colectata de catre prestator.

Astfel, in functie de natura operatiunilor economice realizate prin obiectul sau de activitate, firma dvs. isi poate exercita dreptul de deducere a TVA inscrisa in factura partenerului emisa pentru avansul incasat. Prin exercitarea acestui drept, firma dvs. se poate afla in situatia de rambursare a TVA, caz in care poate formula cerere de rambursare a TVA de la bugetul statului prin decontul de TVA cod 300 depus la organul fiscal teritorial. Acesta este un motiv pentru care, de regula, Autoritatea de Management acorda finantari la valoarea proiectelor, exclusiv TVA deoarece exista riscul ca beneficiarul serviciilor sa recupereze suma TVA facturata de prestator din doua surse, inregistrate in mod distinct in evidenta contabila:

- de la Autoritatea de Management prin finantarea primita inregistrata in contul 445 prin formula contabila 5121 = 445;

- de la bugetul de stat prin decontul de TVA ca urmare a exercitarii dreptului de deducere prin formula contabila 4426 = 401/404 si 4424 = 4426.

In conditiile in care Autoritatea de Management nu finanteaza si TVA aferenta operatiunii, aceasta suma trebuie suportata de catre beneficiar din surse proprii de finantare. Astfel, in situatia in care prin contract se prevede obligatia firmei dvs. de a vira in luna iunie 2010 suma de 300 lei, exclusiv TVA, reprezentand 25% din valoarea serviciilor prestate, aceasta va trebui sa vireze in fapt suma de 357 lei, din care:

? 300 lei avand drept sursa de finantare fondurile primite de la Autoritatea de Management;

? 57 lei (300 x 19%) avand drept sursa de finantare disponibilitati proprii, obtinute din veniturile activitatii de baza.

In acest caz, pentru avansul incasat partenerul dvs. este obligat sa colecteze TVA in suma de 57 pe care trebuie sa o vireze bugetului de stat, indiferent de faptul ca o incaseaza sau nu o incaseaza de la beneficiarul P. De asemenea, trebuie sa aveti in vedere ca la momentul facturarii serviciilor efectiv prestate, partenerul dvs. va trebui sa efectueze regularizarea avansului incasat in luna iunie 2010 prin aplicarea unei cote TVA de 24% (300 x 24% = 72 lei) in vigoare la data faptului generator al operatiunii.

Referitor la inregistrarile contabile, va recomand sa renuntati la inregistrarea sumelor virate de catre beneficiar prin rulajul contului 461 ,,Debitori,, si a sumelor incasate de catre prestator prin creditul contului 462 ,,Creditori,,. In cadrul derularii unei tranzactii intre doua parti contractante care stabilesc prin contract plata unui avans se utilizeaza conturile:

- 4092 ,,Furnizori - debitori pentru prestari de servicii,, pentru platitorul avansului;

- 419 ,,Clienti ? creditori,, pentru beneficiarul avansului.

In acest context, pentru inregistrarea avansului, daca prin contract se prevede obligatia achitarii unui avans in suma de 300 lei, inclusiv TVA, va recomand urmatoarele formule contabile pentru plata avansului in luna iunie 2010:

La beneficiar:

o plata sumei de 300 lei prin cont bancar avand ca document justificativ extrasul de cont:

4092 = 5121 300

,,Furnizori ? debitori,, ,,Conturi la banci in lei,,

o exercitarea dreptului de deducere a TVA in baza facturii emise de catre prestator pentru avansul incasat:

4426 = 4092 48

,,TVA deductibila,, ,,Furnizori ? debitori,,

Nota:

La data de 30.06.2010, contul 4092 prezinta un sold creditor in suma de 252 lei reprezentand baza de impozitare a serviciilor care urmeaza a fi efectuate de catre prestator.

La prestator:

o incasarea sumei de 300 lei prin cont bancar avand ca document justificativ extrasul de cont:

5121 = 419 300

,,Conturi la banci in lei,, ,,Clienti ? creditori,

o emiterea facturii pentru avansul incasat cu cota TVA 19%:

Factura nr. 433/28.06.2010

Nr. crt.

Denumire

U.M.

Cantit.

Pretul unitar (fara TVA) - lei -

Valoare - lei -

Valoare TVA - lei -

0

1

2

3

4

5

6

1

Avans incasat TVA 19%

-

1

252.00

252.00

48.00

x

Total factura (col. 5 + col. 6)

300.00

- evidentierea sumei TVA colectate in baza facturii emise (emiterea facturii pentru TVA colectata aferenta avansului este obligatorie):

419 = 4427 48

,,Clienti ? creditori,, ,,TVA colectata,,

Nota:

La data de 30.06.2010, contul 419 prezinta un sold creditor in suma de 252 lei reprezentand baza de impozitare a serviciilor care urmeaza a fi prestate.

De asemenea, in cadrul unor contracte de acest gen, denumirea generica de ,,partener,, nu este similara cu aceea a unui partener in cadrul unui contract de asociere in participatiune incheiat in baza articolelor 251 ? 256 din Codul comercial. Din acest motiv, nu inteleg de ce ati efectuat inregistrarea contabila 445 ,,Subventii,, = 458 ,,Decontari din operatii in participatie,,. In fapt, beneficiarul si prestatorul nu se asociaza pentru obtinerea de profit in baza aportului adus in cadrul unei asociatii in participatiune.

In concluzie, prestatorul este obligat sa colecteze TVA pentru avansul incasat, respectiv pentru serviciile prestate pe parcursul derularii contractului chiar daca beneficiarul nu primeste finantarea pentru aceasta suma. Chiar daca beneficiarul nu este finantat in mod direct pentru suma TVA, acesta isi recupereaza indirect suma TVA colectata de prestator prin exercitarea dreptului de deducere a acestei sume, in baza decontului de TVA cod 300. Valoarea facturii de avans trebuie sa corespunda clauzei contractuale prin care se prevede obligatia beneficiarului de a plati un avans de 15% ?75% din program inclusiv sau exclusiv TVA, indiferent de faptul ca beneficiarul primeste sau nu primeste finantarea pentru suma TVA aferenta.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici