Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Impozit pe cladiri si terenuri. Raport de inspectie fiscala ulterior

13-Aug-2008
10346

? Curtea de Apel Bucuresti, sectia a VIII-a contencios administrativ si fiscal, decizia nr. 178 din 6 februarie 2006 ?

ec. Teodor Liviu Georgescu

La art. 257 din Codul fiscal sunt prevazute scutirile la impozitul pe teren, iar la lit. a) a acestuia se precizeaza ca scutirea se refera la ?terenul aferent unei cladiri, pentru suprafata de teren care este acoperita de catre o cladire?.

In Normele metodologice aferente acestui articol, la punctul 77 (11) se stipuleaza ca ?In cazul terenurilor pe care sunt amplasate cladiri, pentru stabilirea impozitului pe teren, din suprafata inregistrata in registrul agricol la categoria ?teren cu constructii? se scade suprafata construita la sol a cladirilor respective?.

La punctul 77 (12) se precizeaza ca ?in cazul terenurilor pe care sunt amplasate orice alte constructii care nu sunt de natura cladirilor, pentru stabilirea impozitului pe teren, din suprafat a inregistrata in registrul agricol la categoria de folosinta ?terenuri cu constructii? NU se scade suprafata ocupata de constructiile respective?. Pe fondul acestor reglementari a fost judecata si solutionata speta prezentata in continuare.

Starea de fapt

Motivul nemultumirii reclamantei S.C. X S.R.L. in contradictoriu cu paratul, Serviciul public pentru finante publice locale din cadrul Primariei Sector 6 Bucuresti, este raportul de inspectie fiscala nr. 26.816/20 octombrie 2004 privind obligarea la plata a unor sume cu titlu de impozit pe teren aferent anilor 2003 si 2004 plus dobanzi si penalitati.

Instanta de fond retine ca doar o parte din terenul reclamantei este ocupat de cladiri, restul constructiilor aflate pe acest teren reprezentand constructii speciale care nu se circumscriu definitiei notiunii de cladire, potrivit art. 257 lit. a) si al prevederilor de la pct. 77 (11) prezentate mai sus.

Aceasta instanta retine ca parata era indreptatita sa efectueze un nou control deoarece datele cu privire la terenul aflat in proprietatea reclamantei nu au fost cunoscute la data de 3 septembrie 2004, cand reclamanta a depus cererea pentru eliberarea certificatului fiscal, impreuna cu actul de dezmembrare a terenului.

Motivele de recurs prezentate de recurenta reclamanta au fost:

● un nou control nu se mai justifica din moment ce datele despre terenul aflat in proprietatea societatii erau cunoscute de parat inca din anul 2002;

● faptul ca la prima inspectie fiscala din 27 mai 2004 a pus la dispozitia organului fiscal toate documentele si evidentele financiar-contabile si ca nu s-a constatat modificarea bazei de impunere sau faptul ca ar datora alte impozite si taxe decat cele stabilite si achitate pana la acea data;

● motivarea superficiala a sentintei;

● parata nu putea efectua un nou control fara un referat aprobat de conducatorul organului de inspectie fiscala, cu motivarea necesitatii reverificarii bazei impozabile, precum si pentru faptul ca raportul fiscal nu i-a fost trimis pentru a-si exprima punctul de vedere;

● prin obligarea la plata a unor sume cu titlu de impozit pe teren aferent anilor 2003 si 2004 plus dobanzi si penalitati, a fost grav vatamata.

Hotararea Curtii de Apel

Recursul este nefondat, pe baza urmatoarelor argumente:

● realizarea unui nou control nu incalca prevederile legale;

● inspectia fiscala consemnata la data de 20 octombrie 2004 in raportul de inspectie fiscala nr. 26.816 este singura inspectie fiscala finalizata conform art. 102 alin. (3) din Codul de procedura fiscala;

● faptul ca datele cu privire la terenul proprietatea recurentei reclamante erau cunoscute de intimata parata din declaratiile de impunere nu este un motiv de impiedicare a efectuarii inspectiei fiscale, din moment ce art. 102 alin. (3) din Codul de procedura fiscala prevede efectuarea inspectiei fiscale daca apar date suplimentare necunoscute inspectorilor fiscali;

● din declaratiile pentru stabilirea impozitului pentru anii 2002 si 2003, date de recurenta reclamanta, rezulta ca declaratia pe proprie raspundere ofera informatii doar cu privire la constructii, NU si cu privire la teren pentru care, in anul 2004, apare mentiunea ?SCUTIT?, desi acesta se poate referi NUMAI la ?terenul aferent unei cladiri, pentru suprafata de teren care este acoperita de aceasta?;

● din probele administrate in cauza rezulta ca recurenta reclamanta datoreaza impozit pe terenul ocupat de construct ii speciale, iar sub acest aspect nu au fost aduse critici sentintei instantei de fond, fiind evident ca la organele fiscale au aparut date suplimentare necunoscute inspectorilor fiscali, care au justificat efectuarea inspec- tiei fiscale, potrivit art. 102 alin. (3) din Codul de procedura fiscala;

● obligatia de a completa declaratiile prin inscrierea corecta, completa si cu buna-credinta a informatiilor preva zute in formular apartine recurentei reclamante, aceasta si-a indeplinit obligatia cu aplicarea gresita a legii in privinta perceperii impozitului pe terenul ocupat cu CONSTRUCTII SPECIALE pentru terenul ocupat de acestea;

● motivul de recurs invocat de recurenta, in baza art. 304 pct. 7 din Codul de procedura civila, este de asemenea nefondat.

Potrivit celor prezentate, organul fiscal avea dreptul de a stabili obligatii fiscale in termenul de prescriptie de 5 ani potrivit art. 88 alin. (1) din Codul de procedura fiscala (in vigoare la data inspectiei).

Reclamantei nu i-a fost incalcat dreptul la aparare, aceasta exercitandu-si acest drept prin actiunea introdusa in instanta.

De asemenea, recurenta reclamanta nu poate invoca o vatamare produsa ca urmare a stabilirii corecte a unui impozit din moment ce si-a indeplinit obligatia de declarare fiscala prevazuta la art. 74 alin. (3) din Codul de procedura fiscala (in vigoare in 2003), iar conform art. 75 alin. (4) din Codul de procedura fiscala, stabilirea din oficiu a obligatiilor fiscale se face doar daca exista o declaratie fiscala depusa.

Fata de aceste considerente, Curtea constata ca sentint a atacata este temeinica si legala, nefiind motive de casare analizate si din oficiu, urmand ca in baza art. 312 din Codul de procedura civila, sa fie respinsa ca nefondata.

Concluzii

Din probele administrate in cauza rezulta ca S.C. X S.R.L. datoreaza impozit pe terenul ocupat de constructii speciale ? sub acest aspect nu au fost aduse de recurenta reclamanta critici sentintei instantei de fond ? fiind evident ca la organele fiscale au aparut date suplimentare necunoscute inspectorilor fiscali potrivit art. 102 alin. (3) din Codul de procedura fiscala. S.C. X S.R.L., desi avea obligatia de a completa declaratiile fiscale prin inscrierea corecta si completa a informatiilor prevazute in formular, nu a asigurat aceste cerinte cu privire la constructiile speciale care nu beneficiaza de scutirea la plata a impozitului pentru terenul pe care acestea sunt amplasate.

Decizia analizata are relevanta nu numai pentru speta in cauza, deoarece atinge subiectul delicat al reverificarii de catre inspectia fiscala a aceleiasi perioade si pentru aceleasi impozite.

Dupa cate se stie, decizia reverificarii se ia de catre conducatorul organului fiscal respectiv, daca apar elemente noi, necunoscute la data primului control (art. 105 alin. (2) din Codul de procedura fiscala).

Retinem, din textul legal, existenta unei optiuni la indemana acestei persoane decidente, insa consideram ca o noua inspectie trebuie aprobata intotdeauna cand apar elemente substantiale noi.

Subliniem ca, de fapt, insistam la o obligatie a conducatorului organului fiscal, care poate aprecia doar semnificatia, importanta elementelor noi, nu si oportunitatea in sine a verificarii.

Este importanta aceasta distinctie deoarece pot aparea elemente noi care sa conduca la diminuarea masei impozabile sau a impozitului datorat.

In aceste cazuri, o noua inspectie trebuie aprobata, deoarece nu rezultatul prezumat al reverificarii este esential, ci importanta si semnificatia elementelor noi. In consecinta, chiar daca este probabil ca o noua inspectie sa conduca la diminuarea sarcinii fiscale a contribuabilului, ea trebuie aprobata in lumina obligatiei tuturor partilor aportului juridic fiscal de a coopera in stabilirea corecta a situatiei de fapt fiscale (art. 10 din Codul de procedura fiscala).

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016