Ce este impozitul suplimentar national
Impozitul suplimentar national reprezinta o taxa destinata sa asigure o impozitare minima efectiva pentru grupurile de intreprinderi multinationale sau nationale de mari dimensiuni cu venituri consolidate de cel putin 750 milioane euro. Legea 431/2023 reprezinta transpunerea in legislatia romana a Directivei Pilonul II a OCDE, care vizeaza stabilirea unui nivel minim global de impozitare pentru grupurile mari de intreprinderi multinationale.Scopul introducerii acestui impozit este evitarea situatiilor in care profiturile sunt transferate in jurisdictii cu impozitare foarte redusa, asigurand in schimb nivelul minim de impozitare acolo unde se realizeaza valoarea economica.
Aceasta masura se inscrie in contextul mai larg al eforturilor internationale de combatere a evaziunii fiscale si de asigurare a unei concurente fiscale echitabile intre tari.
Principalele aspecte relevante cu privire la impozitul suplimentar national sunt:
1. Impozitul suplimentar national se aplica la nivel de jurisdictie, in Romania, asupra profiturilor entitatilor locale, pentru a asigura o impozitare efectiva de cel putin 15% (QDMTT (Qualified Domestic Minimum Top-Up Tax).
2. Legea introduce conceptul de "regula de includere a veniturilor" (IIR - Income Inclusion Rule) , ceea ce inseamna ca societatea-mama dintr-un grup multinational trebuie sa plateasca impozit suplimentar pentru entitatile din alte jurisdictii subimpozitate.
3. Regula profiturilor subimpozitate (UTPR - Undertaxed Profits Rule) se aplica daca IIR nu functioneaza, redistribuind sarcina fiscala catre alte entitati din grup (inclusiv in Romania).
4. Criteriul esential pentru aplicarea legii este pragul de venituri: grupul trebuie sa inregistreze un venit anual de cel putin echivalentul in lei al sumei de 750 milioane euro. Acest prag se calculeaza pe baza situatiilor financiare consolidate ale societatii-mama finale si trebuie sa fie atins in cel putin 2 dintre cele 4 exercitii financiare imediat anterioare exercitiului financiar de referinta.
5. Mecanismul functioneaza prin identificarea entitatilor din grup care sunt impozitate sub nivelul minim stabilit si prin aplicarea unui impozit suplimentar pentru a compensa aceasta diferenta. Astfel, se asigura ca toate entitatile mari platesc o cota efectiva minima de impozit, indiferent de jurisdictia in care isi desfasoara activitatea sau de structurile fiscale pe care le utilizeaza.
IMPORTANT DE STIUT!
Primul an de aplicare a impozitului este 2024, insa primul termen de raportare si plata a fost stabilit la 18 luni de la finalul anului 2024 (30 iunie 2026). Ulterior, incepand cu al doilea an, termenul de raportare si plata este stabilit la 15 luni de la finalul anului vizat.
Cum se calculeaza impozitul suplimentar national
Formula generala de calcul este:Impozit suplimentar national = 15% x venituri eligibile impozit acceptat suportat in Romania
Etape de calcul:
1. Stabilirea venitului eligibil (conform GloBE OECD).
2. Calcularea impozitului efectiv (ETR Effective Tax Rate) - Se determina prin raportarea impozitului suportat in Romania la baza impozabila ajustata conform regulilor.
3. Compararea ETR cu pragul de 15% - Daca ETR < 15%, se calculeaza diferenta sub forma de impozit suplimentar.
4. Aplicare alocare pe entitati si jurisdictii, daca este cazul.

Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Manualul Contabilului Incepator - stick USB
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCalcul fond de handicap Daca salariatul meu angajat cu norma intreaga are si un program part time dupa orele de program, eu ca angajator platesc FPH si pentru part time, tinand cont ca el este de fapt...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulObligatii fiscale pentru asociatiile care monetizeaza continut pe retelele sociale O asociatie are creat un cont pe Facebook, doreste sa monetizeze activitatea contului, aceasta monetizare poate sa o faca presedintele asociatiei in contul personal? Asociatia...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulICCJ a clarificat: interdictia de creditare a administratorului cu peste 5.000 euro se aplica doar la societatile pe actiuni citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulLivrare intracomunitara de aeronava second-hand: plecare din Italia, client din Cehia, furnizor din Romania Opinia dvs este gresita, deoarece daca avionul este livrat din Italia, este necesar ca srl romana sa deschida un cod fiscal tva in Italia si sa factureaze din Italia catre compania...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulS1039 etapa 1. Documente de atasat Si in cazul prezentat de mine trebuie completat si anexat ZIP la primul S1039 inainte de inceperea lichidarii, F10,20,30 si 40? Ce alte documente se mai ataseaza la ZIP? Dar in...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Baza de calcul trebuie ajustata conform regulilor GloBE, nu doar conform contabilitatii locale sau IFRS/OMFP.
Declararea impozitului suplimentar
Conform Ordinul ANAF nr. 1729/2025 grupurile de intreprinderi multinationale sau nationale cu mai multe entitati in Romania pot desemna o singura entitate constitutiva romaneasca care:- Declara impozitul suplimentar national in numele tuturor entitatilor din grup;
- Plateste impozitul suplimentar (daca este datorat);
- Transmite declaratia informativa aferenta.
Aceasta desemnare se face exclusiv in Romania, chiar daca grupul are sediul central in alta tara.
Potrivit ordinului, grupurile care includ mai multe entitati inregistrate in Romania pot depune o notificare la ANAF prin care desemneaza o singura entitate din grup sa indeplineasca urmatoarele obligatii in numele tuturor:
- sa declare impozitul suplimentar national;
- sa achite suma datorata (daca este cazul);
- sa transmita declaratia informativa aferenta.
Notificarea se face prin completarea si transmiterea unui formular standardizat, numit oficial “Notificare referitoare la obligatia de declarare si de plata a impozitului suplimentar national”.
TVA 2025. Noile cote si efectele in practica - Un ghid practic pentru orice contabil! Lucrarea contine raspunsuri la intrebari din situatii reale, de la tratamente fiscale pentru avansuri, bonusuri, garantii, stornari
si pana la ajustarea TVA pentru stocuri, importuri, vanzari en-gros!!
Comanda ACUM >> TVA 2025. Noile cote si efectele in practica
Termen depunere
Formularul “Notificare referitoare la obligatia de declarare si de plata a impozitului suplimentar national” se transmite in termen de 6 luni de la incheierea exercitiului financiar de raportare, chiar daca acesta nu corespunde cu anul calendaristic.Plata impozitului suplimentar se realizeaza in termen de cel mult 15 luni de la ultima zi a exercitiului financiar de raportare.
Instructiuni de completare si transmitere a formularului
Ordinul ANAF nr. 1729/2025 privind aprobarea modelului si continutului formularului "Notificare referitoare la obligatia de declarare si de plata a impozitului suplimentar national" a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 646 din 9 iulie 2025.Entitatile raportoare trebuie sa utilizeze formularul "Notificare referitoare la obligatia de declarare si de plata a impozitului suplimentar national", impreuna cu programul de asistenta disponibil pe portalul ANAF – sectiunea Servicii online > Descarcare declaratii electronice.
Format si modalitate de transmitere:
- Formularul se transmite in format electronic (PDF cu fisier XML atasat)
- Trebuie semnat electronic
- Se depune exclusiv online, prin portalul e-guvernare
Pentru a putea semna si transmite formularul, entitatile raportoare trebuie sa detina un certificat digital calificat, emis conform Legii nr. 214/2024 privind utilizarea semnaturii electronice, marcii temporale si prestarea serviciilor de incredere.
Modificarea si corectarea datelor
Orice modificare a formularului aprobat se aduce la cunostinta contribuabililor prin publicare pe portalul ANAF, cu minimum 15 zile inainte de aplicare.Corectii ale informatiilor transmise se pot face:
- La initiativa entitatii raportoare
- La solicitarea altei jurisdictii raportoare, transmisa prin intermediul ANAF
Tipuri de corectii permise:
- Modificarea sau completarea informatiilor initiale, daca acestea au fost incorect sau incomplet raportate
- Anularea informatiilor initial transmise
Important:
Notificarea rectificativa trebuie sa contina toate informatiile din formularul initial, inclusiv cele care nu difera fata de formularul initial.
Studiu de caz practic
Va prezentam mai jos un studiu de caz cu privire la declararea si plata impozitului suplimentar.Declarare impozit suplimentar national
Intrebare:
O societate din Romania, platitoare de impozit pe profit si platitoare de TVA, face parte dintr-un grup multinational cu o cifra de afaceri consolidata mai mare de 750 milioane EUR. In urma analizei, pentru anul 2024 a rezultat un impozit suplimentar Pillar 2 - QDMTT de aproximativ 2.000 USD.
1. Cum si cand inregistreaza societatea din Romania acest impozit suplimentar, avand in vedere ca pentru anul 2024 au fost deja depuse situatiile financiare?
2. Cum se declara si cand se plateste impozitul suplimentar?
3. Se mentioneaza/declara ceva in declaratia 101 aferenta anului 2024? Daca da, unde trebuie sa fie declarat?
SOLUTIE FISCAL – CONTABILA aplicabila conform legislatiei in vigoare la data de 20 Iun 2025
1.
In situatia specifica in care se datoreaza de catre jurisdictia Romania un impozit suplimentar national (QDMTT), avand in vedere ca primul an de raportare este anul 2024, acest impozit ar fi trebuit reflectat in situatiile financiare ale anului 2024 (chiar ca si un accrual). In situatia in care acesta nu a fost inregistrat in contabilitate in anul 2024, se vor urma regulile privind corectarea erorilor contabile prevazute in Ordinul 1802/2014 privind Reglementarile contabile (SECTIUNEA 2.5 pct. 2.5.2 Politici contabile, corectarea erorilor contabile, estimari si evenimente ulterioare datei bilantului din OMFP 1802/2014 privind Reglementarile contabile).
2.5.2. Corectarea erorilor contabile
65. - (1) Erorile constatate in contabilitate se pot referi fie la exercitiul financiar curent, fie la exercitiile financiare precedente.
(2) Corectarea erorilor se efectueaza la data constatarii lor.
66. - (1) Erorile din perioadele anterioare sunt omisiuni si declaratii eronate cuprinse in situatiile financiare ale entitatii pentru una sau mai multe perioade anterioare rezultand din greseala de a utiliza sau de a nu utiliza informatii credibile care:
a) erau disponibile la momentul la care situatiile financiare pentru acele perioade au fost aprobate spre a fi emise;
b) ar fi putut fi obtinute in mod rezonabil si luate in considerare la intocmirea si prezentarea acelor situatii financiare anuale.
(2) Astfel de erori includ efectele greselilor matematice, greselilor de aplicare a politicilor contabile, ignorarii sau interpretarii gresite a evenimentelor si fraudelor.
(3) In intelesul prezentelor reglementari, erorile din perioadele anterioare se refera inclusiv la prezentarea eronata a informatiilor in situatiile financiare anuale.
67. - (1) Corectarea erorilor aferente exercitiului financiar curent se efectueaza pe seama contului de profit si pierdere.
(2) Corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat (contul 1174 "Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile").
(3) Erorile nesemnificative aferente exercitiilor financiare precedente se corecteaza, de asemenea, pe seama rezultatului reportat. Totusi, potrivit politicilor contabile aprobate, erorile nesemnificative pot fi corectate pe seama contului de profit si pierdere.
(4) Erorile nesemnificative sunt cele de natura sa nu influenteze informatiile financiar-contabile. Se considera ca o eroare este semnificativa daca aceasta ar putea influenta deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale. Analizarea daca o eroare este semnificativa sau nu se efectueaza in context, avand in vedere natura sau valoarea individuala ori cumulata a elementelor.
68. - (1) Corectarea erorilor aferente exercitiilor financiare precedente nu determina modificarea situatiilor financiare ale acelor exercitii.
(2) In cazul erorilor aferente exercitiilor financiare precedente, corectarea acestora nu presupune ajustarea informatiilor comparative prezentate in situatiile financiare. Informatii comparative referitoare la pozitia financiara si performanta financiara, respectiv modificarea pozitiei financiare, sunt prezentate in notele explicative.
(3) In notele explicative la situatiile financiare trebuie prezentate informatii cu privire la natura erorilor constatate si perioadele afectate de acestea.
Prin urmare, potrivit Ordinului 1802/2014, chiar si omisiunile rezultate din greseala de a nu utiliza informatii credibile care ar fi fost disponibile la momentul intocmirii situatiilor financiare ale anului 2024 reprezinta erori contabile care se vor corecta in excercitiul financiar ulterior (2025) pe seama rezultatului reportat (contul 1174 - Rezultatul reportat provenit din corectarea erorilor contabile), daca suma este semnificativa. Insa, in cazul in care eroarea este nesemnificativa, aceasta se reflecta in exercitiul financiar current (in contul de profit si pierdere al anului 2025).
In legatura cu definitia erorii nesemnificative, Ordinul 1802 prevede ca o eroare este nesemnificativa daca nu influenteza deciziile economice ale utilizatorilor, luate pe baza situatiilor financiare anuale, iar pragul valoric al acestora ar trebui reflectat in politica contabila a societatii.
2.
In Romania, declararea taxei QDMTT se face folosind formularul D100 care a fost deja actualizat in acest sens prin creanta bugetara 131. Aceasta declaratie trebuie depusa in termen de 15 luni de la ultima zi de inchidere a exercitiului financiar de raportare si, in mod exceptional, in termen de 18 luni pentru primul an de raportare. Totodata, trebuie depusa si o declaratie informativa conform cerintelor Directivei Europene DAC 9. Astfel, DAC 9 introduce un model standard de raportare fiscala, asigurand coerenta si transparenta fiscala in cadrul Uniunii, fiind impartita in 3 sectiuni principale: (i) informatii despre grupurile multinationale; (ii) regimurile de protectie si excluderile jurisdictionale; (iii) calcule.
Potrivit Directivei DAC 9, statele membre vor trebui sa implementeze prevederile acestei directive pana la 31 decembrie 2025. Romania, pana in prezent, nu a implementat inca prevederile DAC9.
Prin urmare, pentru primul an de raportare (anul 2024), declararea si plata impozitului suplimentar national se va efectua pana pe data de 30 iunie 2026.
3.
In legatura cu declararea acestui impozit in declaratia 101 a anului fiscal 2024, raspunsul la aceasta intrebare este NU, acesta nu trebuie reflectat in declaratia locala de impozit pe profit.