In ultimele saptamani, tot mai multi antreprenori au descoperit in SPV decizii de declarare a inactivitatii fiscale emise de ANAF, fara parcurgerea pasilor legali. Multe firme au fost vizate pentru ca au sediul la adrese considerate cu risc fiscal, insa lipsa notificarilor si a controalelor prealabile ridica serioase semne de intrebare.
In continuarea articolului vom vedea contextul, cadrul legal si pasii pe care contribuabilii ii pot urma pentru a contesta decizia.
De unde a pornit problema
In anul 2020, modificarile aduse Legii societatilor au eliminat limita privind numarul de sedii sociale care pot fi stabilite la aceeasi adresa. Masura fusese prezentata drept o simplificare administrativa, insa in practica a creat un teren fertil pentru inregistrarea de firme fara activitate reala la sediu – asa-numitele „firme fantoma”.
Raportul Curtii de Conturi din 2023 a atras atentia ca peste 2.000 de adrese din Romania gazduiesc impreuna aproximativ 47.000 de societati, multe dintre acestea acumuland datorii catre stat in valoare de aproape 30 de miliarde lei. Recomandarea institutiei a fost reintroducerea restrictiei, pentru a limita riscul de frauda.
Actiunile ANAF

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita

Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulVenituri persoana fizica din drepturi de proprietate intelectuala Venituri din promovare produse pe Tik Tok - 100 eur + 500 lei produse care se dau pt testare (hrana pt animale) si plante (de plantat in gradina la care se face un video)....citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulNeplatitor de tva. Achizitii servicii intracomunitare Firma nou infiintata, platitor de impozit pe profit, neinregistrata in scop de TVA, achizitioneaza servicii intracomunitare. Ce pasi trebuie sa faca daca inca nu are cod de TVA:...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCompletare facturi B2G Nu am facut referire la LIPSA COD FISCAL PE FACTURA, nu acesta era titlul. Concluzia este ca e gresit sa nu se respecte campurile si ele trebuie completate astfel: Nr....citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulVanzare cladire reevaluata Revaluarile au fost facute in anii 2005, 2007, 2010, 2011 si 2013. In perioada 01.02.2017-31.12.2023 societatea a fost platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor. In...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulModificare contract de achizitie publica urmare a cresterii preturilor Un contract de lucrari a fost incheiat pe o anumita valoare, dar exista o clauza prin care se prevede si ajustarea pretului contractului motivat de cresterea preturilor...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
In urma acestor constatari, ANAF a inceput verificarile, vizand in special sedii sociale virtuale sau adrese cu un numar neobisnuit de mare de companii inregistrate. Recent, unele firme s-au trezit declarate inactive fiscal pentru „nefunctionare la domiciliul fiscal declarat”.
Problema raportata de contribuabili este ca, in multe cazuri, deciziile au venit fara o verificare la fata locului sau fara o invitatie oficiala de clarificare a situatiei, ceea ce contravine procedurii prevazute de Ordinul presedintelui ANAF nr. 3846/2015.
Ce presupune procedura legala
Pentru a declara o firma inactiva pe motivul nefunctionarii la sediu, organul fiscal trebuie:1.Sa initieze un control fiscal sau antifrauda.
2.Sa transmita reprezentantului legal o invitatie scrisa la sediul fiscal declarat, pentru clarificarea situatiei.
Abia dupa parcurgerea acestor pasi, daca se confirma nefunctionarea la sediu, poate fi emisa decizia de inactivare fiscala.
Emiterea directa a deciziei, fara informarea prealabila a contribuabilului, este nelegala si poate fi atacata.
Ce prevede Codul de procedura fiscala?
Potrivit art. 92 (care reglementeaza Registrul contribuabililor/platitorilor inactivi/reactivati), contribuabilul/platitorul persoana juridica (sau orice entitate fara personalitate juridica) este declarat inactiv si ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscalprivind efectele inactivitatii, daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) nu isi indeplineste, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
b) se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
c) organul fiscal central constatata ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat;
d) inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului;
e) durata de functionare a societatii este expirata;
f) societatea nu mai are organe statutare;
g) durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata.
Ce prevede Procedura privind declararea contribuabililor inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. a) si d)-g) din Codul de procedura fiscala – aprobata prin Ordinul nr. 3846/2015?
”Declararea in inactivitate a contribuabililor prevazuti la art. 92 alin. (1) lit. f) si g) din Codul de procedura fiscala se va face dupa implinirea termenului de 30 de zile de la comunicarea catre contribuabil a notificarii referitoare la situatiile respective, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.
Nu se inscriu in evidenta contribuabililor declarati inactivi acei contribuabili care, ca urmare a notificarilor transmise de organul fiscal central, fac dovada ca nu se mai afla in situatia pentru care au fost inclusi in lista, pana la expirarea termenului de 30 de zile prevazut in continutul notificarii”.
Consecintele inactivarii fiscale
Statutul de contribuabil inactiv nu suspenda obligatiile declarative si de plata. In schimb, aduce urmatoarele efecte imediate:
-pierderea definitiva a dreptului de deducere a cheltuielilor;
-imposibilitatea deducerii TVA pentru achizitiile efectuate in perioada inactivitatii;
-anularea automata a codului de TVA, ceea ce afecteaza si clientii firmei, care nu mai pot deduce TVA facturata.
Cum pot reactiona firmele vizate
Contribuabilii care considera ca au fost inactivati pe nedrept au mai multe optiuni:
-depunerea unei cereri de indreptare a erorii materiale la organul fiscal competent;
-formularea unei contestatii in termen de 45 de zile de la primirea deciziei;
-solicitarea suspendarii efectelor deciziei in instanta, pe baza Legii contenciosului administrativ, pentru a continua activitatea pana la clarificarea situatiei.
In cazul reactivarii si reinregistrarii in scopuri de TVA, unele efecte negative pot fi corectate contabil, dar numai pentru perioada ulterioara reluarii statutului activ.