Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Mii de firme, declarate INACTIVE de catre ANAF. Cum sa procedati in acest caz

26-Aug-2025
2945
Mii de firme, declarate INACTIVE de catre ANAF. Cum sa procedati in acest caz

In ultimele saptamani, tot mai multi antreprenori au descoperit in SPV decizii de declarare a inactivitatii fiscale emise de ANAF, fara parcurgerea pasilor legali. Multe firme au fost vizate pentru ca au sediul la adrese considerate cu risc fiscal, insa lipsa notificarilor si a controalelor prealabile ridica serioase semne de intrebare.

In continuarea articolului vom vedea contextul, cadrul legal si pasii pe care contribuabilii ii pot urma pentru a contesta decizia.

De unde a pornit problema

In anul 2020, modificarile aduse Legii societatilor au eliminat limita privind numarul de sedii sociale care pot fi stabilite la aceeasi adresa. Masura fusese prezentata drept o simplificare administrativa, insa in practica a creat un teren fertil pentru inregistrarea de firme fara activitate reala la sediu – asa-numitele „firme fantoma”.

Raportul Curtii de Conturi din 2023 a atras atentia ca peste 2.000 de adrese din Romania gazduiesc impreuna aproximativ 47.000 de societati, multe dintre acestea acumuland datorii catre stat in valoare de aproape 30 de miliarde lei. Recomandarea institutiei a fost reintroducerea restrictiei, pentru a limita riscul de frauda.

Actiunile ANAF

In urma acestor constatari, ANAF a inceput verificarile, vizand in special sedii sociale virtuale sau adrese cu un numar neobisnuit de mare de companii inregistrate. Recent, unele firme s-au trezit declarate inactive fiscal pentru „nefunctionare la domiciliul fiscal declarat”.

Problema raportata de contribuabili este ca, in multe cazuri, deciziile au venit fara o verificare la fata locului sau fara o invitatie oficiala de clarificare a situatiei, ceea ce contravine procedurii prevazute de Ordinul presedintelui ANAF nr. 3846/2015.

Ce presupune procedura legala

Pentru a declara o firma inactiva pe motivul nefunctionarii la sediu, organul fiscal trebuie:

1.Sa initieze un control fiscal sau antifrauda.

2.Sa transmita reprezentantului legal o invitatie scrisa la sediul fiscal declarat, pentru clarificarea situatiei.

Abia dupa parcurgerea acestor pasi, daca se confirma nefunctionarea la sediu, poate fi emisa decizia de inactivare fiscala.

Emiterea directa a deciziei, fara informarea prealabila a contribuabilului, este nelegala si poate fi atacata.

Ce prevede Codul de procedura fiscala?

Potrivit art. 92 (care reglementeaza Registrul contribuabililor/platitorilor inactivi/reactivati), contribuabilul/platitorul persoana juridica (sau orice entitate fara personalitate juridica) este declarat inactiv si ii sunt aplicabile prevederile din Codul fiscalprivind efectele inactivitatii, daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:

a) nu isi indeplineste, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;

b) se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;

c) organul fiscal central constatata ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat;

d) inactivitatea temporara inscrisa la registrul comertului;

e) durata de functionare a societatii este expirata;

f) societatea nu mai are organe statutare;

g) durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata.

Ce prevede Procedura privind declararea contribuabililor inactivi, potrivit art. 92 alin. (1) lit. a) si d)-g) din Codul de procedura fiscala – aprobata prin Ordinul nr. 3846/2015? 

Declararea in inactivitate a contribuabililor prevazuti la art. 92 alin. (1) lit. f) si g) din Codul de procedura fiscala se va face dupa implinirea termenului de 30 de zile de la comunicarea catre contribuabil a notificarii referitoare la situatiile respective, potrivit prevederilor Codului de procedura fiscala.

 Nu se inscriu in evidenta contribuabililor declarati inactivi acei contribuabili care, ca urmare a notificarilor transmise de organul fiscal central, fac dovada ca nu se mai afla in situatia pentru care au fost inclusi in lista, pana la expirarea termenului de 30 de zile prevazut in continutul notificarii”. 

Consecintele inactivarii fiscale

Statutul de contribuabil inactiv nu suspenda obligatiile declarative si de plata. In schimb, aduce urmatoarele efecte imediate:

-pierderea definitiva a dreptului de deducere a cheltuielilor;

-imposibilitatea deducerii TVA pentru achizitiile efectuate in perioada inactivitatii;

-anularea automata a codului de TVA, ceea ce afecteaza si clientii firmei, care nu mai pot deduce TVA facturata.

Cum pot reactiona firmele vizate

Contribuabilii care considera ca au fost inactivati pe nedrept au mai multe optiuni:

-depunerea unei cereri de indreptare a erorii materiale la organul fiscal competent;

-formularea unei contestatii in termen de 45 de zile de la primirea deciziei;

-solicitarea suspendarii efectelor deciziei in instanta, pe baza Legii contenciosului administrativ, pentru a continua activitatea pana la clarificarea situatiei.

In cazul reactivarii si reinregistrarii in scopuri de TVA, unele efecte negative pot fi corectate contabil, dar numai pentru perioada ulterioara reluarii statutului activ.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Amanet. ANAF incepe verificari ample la casele de amanet. Peste 3.700 de firme sunt in vizor

    • ANAF a demarat o ampla actiune de control fiscal la nivel national, vizand peste 3.700 de case de amanet si punctele lor de lucru. Verificarile vin in urma unor analize de risc care au evidentiat discrepante intre declaratiile firmelor si averile reale ale asociatilor. Scopul actiunii este cresterea conformarii fiscale voluntare si combaterea evaziunii intr-un sector cu fluxuri financiare mari.» citeste mai departe aici

  • Cheltuieli deductibile. Ce cheltuieli pot fi deductibile pentru un PFI in 2025

    • Persoanele care detin un PFI (Persoana Fizica Independenta) se confrunta frecvent cu intrebari legate de ce cheltuieli pot fi deduse legal din veniturile obtinute. Pentru a evita probleme fiscale si a optimiza corect venitul impozabil, este esential sa inteleaga clar ce spune legislatia. Articolul 68 din Codul Fiscal reglementeaza in detaliu conditiile si limitele deducerii cheltuielilor. In continuare, vom vedea ce prevede legea pentru anul fiscal 2025.» citeste mai departe aici

  • [PROCEDURA SPALAREA BANILOR] Prevenirea si Combaterea Spalarii Banilor

    • Intr-un context economic global tot mai complex, prevenirea si combaterea spalarii banilor a devenit o prioritate pentru institutiile financiare, profesionistii implicati in tranzactii comerciale, dar si pentru autoritatile statului. Romania a transpus in legislatia nationala directivele europene in domeniu, prin Legea nr. 129/2019, care stabileste masuri clare si ferme pentru protejarea integritatii sistemului financiar. Aceasta procedura are rolul de a ghida entitatile raportoare in aplicarea...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016