Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificari ?in serie? la sistemele de asigurari - apr. 2008

06-Iun-2008
6605

cons. jur. Daniela Stefan


Pana in prezent, angajatorii aveau obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj aplicata asupra salariului de baza lunar brut.

Hotararea Guvernului nr. 149/2008, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 126, din 18 februarie 2008, a modificat articolul 14 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 76/2002.

In conformitate cu acest act normativ, baza lunara de calcul asupra careia angajatorii au obligatia de a retine si a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, conform art. 271 alin. (1) din lege, este reprezentata de venitul brut realizat lunar de persoanele asigurate obligatoriu, prin efectul legii, prevazute la art. 192 din lege, constituit, dupa caz, din:

a) salariul de baza lunar brut, corespunzator timpului efectiv lucrat, la care se adauga, dupa caz: indemnizatia de conducere, salariul de merit, precum si alte drepturi salariale care, potrivit actelor normative ori contractelor colective sau individuale de munca, fac parte din salariul de baza;

b) indemnizatia bruta lunara pentru persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective, precum si pentru persoanele care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti;

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Cota tva vanzare peleti Ce cota de TVA si/sau regim tva se aplica la vanzarea peletilor din paie, dar a celor din esenta de lemn (ex fag)? Multumesc.citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Tratamentul contabil operatiuni productie O societate (cu obiect activitate productie shaorma) achizitioneaza animale vii de la persoane fizice, pe baza de "Borderou de achizitie". Aceste animale sunt trimise la abator...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Inchiriere autoutilitara Va rog sa imi descrieti cadrul legal si ce pasi trebuie sa fac pentru a utiliza o autoutilitara a societatii X (complet amortizata, si care in urmatoarele patru luni va stationa in...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Evaluare parti sociale achizitionate Sa inteleg ca actiunile detinute la entitatile afiliatepe care le-am inregistrat in contul 261, raman in evidenta contabila la valoarea de achizitie (chiar daca pretul a fost...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Ajustare TVA deductibila pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ O societate de comert realizeaza un inventar si scoate din gestiune cateva produse defecte care nu pot fi comercializate. La ce rand in D300 se noteaza tva-ul ajutat in urma...citeste mai mult

c) solda bruta lunara, indemnizatiile, primele, premiile, sporurile si alte drepturi ale soldatilor si gradatilor voluntari, acordate si suportate, potrivit legii, de unitati;

d) drepturile banesti in valoare bruta realizate lunar de persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator;

e) remuneratia directorilor si membrilor directoratului societatilor pe actiuni, numiti in conditiile Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;

f) sporurile, adaosurile si drepturile banesti, acordate potrivit legii ori contractelor colective sau individuale de munca, sub forma de procent din elementele prevazute la lit. a)-d) ori ca sume fixe, indiferent daca au caracter permanent sau nu;

g) indemnizatiile pentru concedii, indemnizatiile pentru perioadele de incapacitate temporara de munca, suportate de unitati, conform legii, in situatia in care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile, precum si orice alte indemnizatii acordate salariatilor si suportate de unitati, potrivit legii;

h) sumele rezultate prin plata cu ora, garzi, indemnizatii clinice;

i) drepturile banesti acordate potrivit legii ori contractelor colective sau individuale de munca sub forma de stimulente, premii si prime;

j) orice alte sume platite din fondul de salarii.

In baza de calcul nu se includ urmatoarele sume:

a) prestatiile suportate din bugetul asigurarilor sociale de stat, inclusiv cele acordate pentru accidente de munca si boli profesionale;

b) diurne de deplasare si de delegare, indemnizatii de delegare, detasare si transfer;

c) drepturi de autor;

d) participarea salariatilor la profit;

e) compensatiile acordate in conditiile legii ori ale contractelor colective sau individuale de munca, salariatilor concediati pentru motive care nu tin de persoana lor;

f) veniturile brute realizate de persoanele care nu se mai regasesc in situatiile prevazute la art. 19 din lege, dar incaseaza venituri ca urmare a faptului ca au detinut calitatea de asigurat obligatoriu prin efectul legii.

In temeiul art. 14 alin. (4) din normele metodologice invocate, in lunile in care raporturile de munca sau de serviciu se stabilesc, inceteaza, se suspenda, respectiv se reiau, cu exceptia suspendarii pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile, contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, prevazuta la art. 27 din lege, se calculeaza prin aplicarea cotei prevazute de lege pentru contributia individuala asupra bazei de calcul prevazute la alin. (1), corespunzatoare timpului efectiv lucrat in luna respectiva.

Asadar, in situatia in care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile, din punctul de vedere al platii contributiei individuale la bugetul asigurarilor pentru somaj, pentru aceasta perioada de suspendare exista obligatia retinerii si virarii contributiei individuale.

De asemenea, baza lunara de calcul asupra careia angajatorul are obligatia de a retine si de a vira contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj include si indemnizatiile pentru perioadele de incapacitate temporara de munca, suportate de unitati, conform legii, in situatia in care raporturile de munca sau de serviciu sunt suspendate pentru incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 zile.

Hotararea Guvernului nr. 144/20083 privind aprobarea Normelor metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale reglementeaza modul de calcul al contributiei datorate lunar de angajator, in functie de clasa de risc si de tipul activitatii fiecarui angajator.

In temeiul art. 6 din Normele metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, angajatorii care isi modifica activitatea principala, implicit codul CAEN aferent, vor plati cota de contributie aferenta noului tarif de risc incepand cu luna urmatoare schimbarii activitatii principale, in baza declaratiei pe propria raspundere depuse.

Tariful de risc4, respectiv co ta de contributie, are valoarea cuprinsa intre 0,4 si 2%, aplicata asupra bazei lunare de calcul.

Normele metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale precizeaza la art. 1 lit. c) ca baza lunara de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale este cea prevazuta la art. 1015 din Legea nr. 346/20026, fara a defini sau a detalia notiunea de ?venit brut realizat lunar?.

Conform art. 10 din Normele metodologice de calcul al contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale, termenul de declarare si de plata a acestei contributii este pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei pentru care se efectueaza plata drepturilor salariale.

In cazul in care nu s-a efectuat plata acestei contributii in termenul legal, cheltuielile pentru prestatiile si serviciile de asigurare prevazute de lege si efectuate de asigurator se recupereaza de la angajator, conform prevederilor legale, dupa stabilirea caracterului de munca al accidentului, respectiv caracterului profesional al bolii si primirea documentelor justificative de plata de la prestatorii de servicii.

Ordinul nr. 129/2008 a modificat normele de aplicarea prevederilor Legii nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale. Potrivit acestui act normativ, pensia de urmas se acorda copiilor daca isi continua studiile intr-o forma de invatamant organizata potrivit legii, indiferent de nivelul ei, pana la terminarea acestora, fara a depasi varsta de 26 de ani.

Referitor la calculul pensiilor, Ordinul nr. 129/2008 precizeaza ca punctajul anual al asiguratului se determina potrivit art. 787 alin. (1) si (2) din Legea nr. 19/2000, pe baza venitului brut realizat lunar8 sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat, care au constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale.

Beneficiaza de majorarea punctajului prevazuta la art. 78 alin. (8)9 din lege persoanele care, dupa indeplinirea cumulativa a conditiilor de pensionare pentru limita de varsta prevazute de lege, contribuie o anumita perioada la sistemul public de pensii.

Aceasta majorare se aplica numai punctajului corespunzator perioadei de stagiu de cotizare, realizata dupa indeplinirea cumulativa a conditiilor de pensionare pentru limita de varsta. Majorarea punctajului se acorda si in cazul recalcularii pensiilor, reglementata la art. 95 din lege, folosindu-se aceeasi procedura.

Note
1 Potrivit art. 27 alin. (1) din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca, cu
modificarile si completarile ulterioare, angajatorii au obligatia de a retine si de a vira lunar contributia individuala la bugetul asigurarilor pentru somaj, a carei cota se aplica asupra bazei lunare de calcul, reprezentata de venitul brut realizat lunar, in situatia persoanelor asigurate obligatoriu prin efectul legii, prevazute la art. 19. Alin. (2) al art. 27 din Legea nr. 76/2002 stipuleaza ca prevederile alin. (1) nu se aplica pe perioada in care raporturile de munca sau de serviciu ale persoanelor asigurate obligatoriu, prin efectul legii, prevazute la art. 19, sunt suspendate potrivit legii, cu exceptia perioadei de incapacitate temporara de munca, daca aceasta nu depaseste 30 de zile.

2 Persoanele asigurate obligatoriu, prevazute la articolul 19 din Legea nr. 76/2002, sunt: a) persoanele care desfasoara activitati pe baza de contract individual de munca sau pe baza de contract de munca temporara, in conditiile legii, cu exceptia persoanelor care au calitatea de pensionari; b) functionarii publici si alte persoane care desfasoara activitati pe baza actului de numire; c) persoanele care isi desfasoara activitatea in functii elective sau care sunt numite in cadrul autoritatii executive, legislative ori judecatoresti, pe durata mandatului; d) militarii angajati pe baza de contract; e) persoanele care au raport de munca in calitate de membru cooperator; f) alte persoane care realizeaza venituri din activitati desfasurate potrivit legii si care nu se regasesc in una dintre situatiile prevazute la lit. a)-e).

3 Publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 124, din 18 februarie 2008.

4 Tariful de risc reprezinta procentul aplicat asupra bazei lunare de calcul a contributiei de asigurare pentru accidente de munca si boli profesionale.

5 Baza lunara de calcul la care angajatorul datoreaza contributia de asigurari pentru accidente de munca si boli profesionale o constituie suma veniturilor brute realizate lunar.

6 Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de munca si boli profesionale, publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 454, din 27 iunie 2002.

7 Punctajul anual al asiguratului se determina prin impartirea la 12 a punctajului rezultat in anul respectiv din insumarea numarului de puncte realizat in fiecare luna. Numarul de puncte realizat in fiecare luna se calculeaza prin raportarea salariului brut lunar individual, inclusiv sporurile si adaosurile sau, dupa caz, a venitului lunar asigurat, care a constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectiva, comunicat de Institutul National de Statistica si Studii Economice.

Pentru perioadele in care Institutul National de Statistica si Studii Economice a comunicat numai salariul mediu brut lunar pe economie la nivel anual, punctajul anual al asiguratului se determina ca raport intre media lunara din anul respectiv a salariilor brute individuale, inclusiv sporurile si adaosurile sau, dupa caz, a venitului asigurat, care a constituit baza de calcul a contributiei individuale de asigurari sociale si salariul mediu brut lunar pe economie din anul respectiv, comunicat de Institutul National de Statistica si Studii Economice.

8 Conform art. 19 din Normele de aplicare a Legii nr. 19, aprobate prin Ordinul nr. 340/2001, venitul brut realizat lunar reprezinta totalitatea veniturilor in bani sau in natura, indiferent de fondurile din care acestea se achita, realizate de asiguratii care se afla in una sau mai multe dintre situatiile de la art. 5 alin. (1) pct. I si II din lege. In venitul brut realizat de aceste categorii de personae sunt incluse si acele venituri in bani sau in natura care sunt obtinute ca urmare a desfasurarii unor activitati remunerate, in folosul unor entitati, altele decat angajatorul/angajatorii la care deruleaza activitatea de baza.

9 Asiguratii care, dupa indeplinirea condittiilor de pensionare pentru limita de varsta, contribuie o anumita perioada la sistemul public, regasindu-se in una dintre situatiile prevazute la art. 5, beneficiaza de majorarea punctajului realizat in aceasta perioada cu 0,3% pentru fiecare luna, respectiv cu 3,6% pentru fiecare an suplimentar.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici