In acest articol vom analiza principalele obligatii financiare ale partidelor politice, precum si reglementarile-cheie care le guverneaza activitatea financiara, evidenta veniturilor si cheltuielilor, depunerea rapoartelor si obligatiile fata de autoritatile fiscale.
Sursele de finantare a activitatii unui partid politic
Partidele politice din Romania functioneaza in baza unor reglementari clare, menite sa asigure transparenta si integritatea activitatii lor. Actul normativ principal este Legea partidelor politice nr. 334/2006, completat cu reglementarile contabile aplicabile persoanelor juridice fara scop patrimonial (Ordinul nr. 3103/2017) si Legea contabilitatii nr. 82/1991.Conform legii, sursele de finantare ale unui partid politic sunt:
1. Cotizatii ale membrilor de partid. Partidele politice stabilesc cuantumul si utilizarea cotizatiilor prin hotarari interne, conform propriului statut,cu conditia ca un membru sa nu plateasca anual mai mult de 48 de salarii minime brute. Pana la 30 aprilie a anului urmator, partidele trebuie sa publice in Monitorul Oficial totalul cotizatiilor incasate in anul anterior si lista membrilor care au depasit pragul de 10 salarii minime brute.
2. Donatii. Partidele politice pot primi donatii de la persoane fizice si juridice, insa in anumite limite, pe care le vom detalia mai jos in acest articol. De asemenea, legea specifica foarte clar faptul ca este interzisa acceptarea sub orice forma, directa sau indirecta, de catre partidele politice a donatiilor de bunuri, bani sau servicii gratuite oferite cu scopul clar de a obtine un avantaj economic.
3. Subventii de la bugetul de stat. Partidele politice primesc anual subventie de la bugetul de stat, suma alocata fiind intre 0,01% - 0,04% din produsul intern brut. Pentru partidele politice care promoveaza femei pe listele electorale, pe locuri eligibile, suma alocata de la bugetul de stat va fi majorata dublu proportional cu numarul mandatelor obtinute in alegeri de candidatele femei.
Subventia de la bugetul de stat se acorda in functie de urmatoarele criterii:
- numarul de voturi primite la alegerile generale pentru Camera Deputatilor si Senat;
- numarul de voturi primite la alegerile generale pentru autoritatile administratiei publice locale.
4. Imprumuturi in bani de la persoane fizice si juridice. Partidele politice au dreptul sa contracteze imprumuturi financiare exclusiv prin acte autentificate notarial, insotite obligatoriu de documente care atesta predarea-primirea sumelor, in caz contrar contractul fiind considerat nul de drept. Contractul de imprumut trebuie sa includa in mod expres conditiile si termenul de restituire, care nu poate depasi 3 ani. Atat acordarea imprumuturilor, cat si rambursarea acestora trebuie realizate prin virament bancar.
Venituri din activitati proprii - Ce activitati pot desfasura legal partidele politice?
Potrivit legislatiei, partidele politice nu pot desfasura activitati economice cu scop lucrativ, fiind interzisa implicarea lor in activitati comerciale obisnuite. Totusi, exista anumite activitati limitate ce le sunt permise, acestea fiind clar definite in art. 16 din Legea 334/2006.Iata care sunt acestea:
- Editarea, realizarea si difuzarea publicatiilor ori a altor materiale de propaganda si cultura politica proprii;
- Vanzarea de bilete, taxe de participare sau altele asemenea la actiuni culturale, sportive, precum si la intruniri si seminare cu tematica politica, economica sau sociala;
- Vanzarea materialelor tiparite cu insemnele partidului politic;
- Serviciile oferite catre membrii partidului pentru organizarea evenimentelor partidului
- Inchirierea spatiilor aflate in patrimoniul propriu, fara a aduce atingere moralei publice, ordinii sau imaginii partidului politic;
- Instrainarea terenurilor si cladirilor din patrimoniu, dar numai dupa cel putin 10 ani de la inregistrarea in patrimoniu, cu exceptia partidelor politice aflate in curs de dizolvare. Termenul de 10 ani nu se aplica in situatia bunurilor imobiliare mostenite;
- Instrainarea bunurilor mobile din patrimoniu, numai daca nu reprezinta activitati de productie, comert sau prestari de servicii;
- Subinchirierea spatiilor primite de la autoritatile publice, pentru organizarea birourilor parlamentare, fara ca valoarea chiriei lunare prevazute in contractul de subinchiriere sa depaseasca valoarea chiriei lunare prevazute in contractul de inchiriere incheiat cu autoritatile locale. Cheltuielile de intretinere aferente spatiului subinchiriat revin biroului parlamentar, conform contractului incheiat;
- Emiterea carnetelor/legitimatiilor de membru al partidului politic.
- Dobanzi bancare.

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Agenda Fiscala a Contabilului 2025

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulCorectare raportari eronate Aceste prestari au fost declarate din eroare la randul 14 din decontul de tva in loc de 3 pe lunile anterioare (noiembrie, ianuarie, februarie). Cum considerati ca este corect...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulPrestari servicii intracomunitare fara cod special de TVA Multumesc pt raspuns. Va rog sa ma ajutati cu urmatoarele precizari: 1. In cazul in care microintreprinderea-neplatitoare de Tva nu se inregistreaza in scopuri de TVA la timp si a...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDeclarare in RO e-Transport bunuri trimise in UE pentru a fi reparate O societate trimite in Belgia spre reparatii un invertor utilizat la un parc solar. Transportul urmeaza a fi efectuat astfel: pe teritoriul Romaniei cu o firma de curierat si din...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDeducerea ajustarilor pentru deprecierea creantelor citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulTransfer de active intangibile de la asociat nerezident catre SRL din Romania - implicatii fiscale si obligatii declarative Intrebare fiscala - implicarea unui nerezident in transfer de active intangibile Situatia: SRL inregistrat in Romania, platitor de TVA si impozit pe profit. Asociat unic: persoana...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
DE STIUT!
Pana la data de 30 aprilie a fiecarui an, partidele politice au obligatia de a publica in Monitorul Oficial veniturile totale obtinute in anul fiscal precedent din activitatile proprii, defalcate pe fiecare tip de activitate si sursa.
Tratamentul fiscal si contabil al donatiilor catre partide si reglementari cheie
Una dintre cele mai importante surse de finantare a partidelor politice o reprezinta donatiile, care sunt clar reglementate in Legea 334/2006.Iata care sunt principalele prevederi:
Restrictii privind cuantumul donatiilor. Donatiile primite de un partid politic intr-un an fiscal nu pot depasi 0,025% din veniturile prevazute in bugetul de stat pe anul respectiv;
Donatiile primite de la o persoana fizica intr-un an pot fi de pana la 200 de salarii de baza minime brute pe tara, la valoarea existenta la data de 1 ianuarie a anului respectiv, donatiile primite de la o persoana juridica intr-un an pot fi de pana la 500 de salarii de baza minime brute pe tara, la valoarea existenta la data de 1 ianuarie a anului respectiv, iar suma totala a donatiilor facute de persoanele juridice controlate direct sau indirect de o alta persoana ori de un grup de persoane fizice sau juridice nu poate depasi aceste limite;
Donatiile in bani a caror valoare depaseste 10 salarii de baza minime brute pe tara se vor efectua numai prin conturi bancare.
Donatorii nu trebuie sa aiba datorii la stat. Legea interzice persoanelor juridice care, la data efectuarii donatiei, au datorii exigibile mai vechi de 60 de zile la bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale sau la bugetele locale sa faca donatii partidelor politice, cu exceptia situatiei cand au de recuperat sume mai mari decat datoria proprie. La efectuarea donatiei, partidul politic are obligatia de a solicita persoanei juridice donatoare prezentarea unei declaratii pe propria raspundere privind respectarea acestei conditii.
Donatii confidentiale. La cererea scrisa a donatorului, identitatea acestuia poate ramane confidentiala daca valoarea totala a donatiei nu depaseste 10 salarii minime brute pe an. Totodata, partidele politice nu pot primi, sub forma de donatii confidentiale, sume ce depasesc 0,006% din veniturile bugetului de stat al anului in curs.
Tratamentul fiscal si contabil al donatiilor. Potrivit art. 25 alin. (4) lit. i) din Codul fiscal, cheltuielile cu donatiile NU sunt deductibile la calculul impozitului pe profit. Donatia catre un partid politic nu este considerata sponsorizare si, prin urmare, nu poate beneficia de facilitatile fiscale prevazute pentru sponsorizari, cum ar fi deducerea din impozitul pe profit datorat.
Din punct de vedere contabil, donatia se inregistreaza ca o cheltuiala.
Inregistrarile contabile sunt:
Cheltuieli cu donatiile: 6582 "Donatii acordate" = 5121 "Conturi la banci in lei" (sau alt cont de trezorerie utilizat pentru plata donatiei).
IMPORTANT DE STIUT!
Partidele politice au obligatia de a realiza inventarierea anuala, in conformitate cu OMFP nr. 2861/2009.
Portal Codul fiscal - cea mai buna sursa de raspunsuri-instant pentru ORICE intrebare din sfera fiscal-contabila
Aboneaza-te ACUM la Portal Codul fiscal si ai acces la peste 90.000 de intrebari si raspunsuri - din domeniile Contabilitate, Fiscalitate, Impozit pe profit -oferite de specialisti in domeniu!
Declaratii fiscale si rapoarte obligatorii
Declaratiile pe care trebuie sa le depuna un partid politic sunt:1. D101 (impozit pe profit). Potrivit prevederilor art. 13 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal si pct. 1 alin. (1) din Normele metodologice de aplicare, sunt obligate la plata impozitului pe profit, persoanele juridice romane, inclusiv fundatiile, asociatiile, organizatiile, precum si orice alta entitate care are statutul legal de persoana juridica constituita potrivit legislatiei romane, cu exceptiile prevazute la art. 13 alin. (2) din Codul fiscal.
In categoria "orice alta entitate care are statutul legal de persoana juridica constituita potrivit legislatiei romane" intra si partidele politice si drept urmare partidele politice sunt platitoare de impozit pe profit.
Calculul, declararea si plata impozitului pe profit se face conform prevederilor art. 41 din Legea nr. 227/2015, cu modificarile ulterioare.
Partidele politice declara si platesc,daca este cazul,impozitul pe profit anual cu ajutorul formularului 101, pana la data de 25 februarie a anului urmator celui pentru care exista aceasta obligatie, indiferent ca acestea inregistreaza sau nu profit, deruleaza sau nu activitati economice, asa cum prevad Instructiunile de completare a formularului 101.
2. D112 (salarii/contributii). Aceasta declaratie se depune doar daca partidul politic are salariati.
3. Declaratii specifice la AEP
Conform art. 46 din HG 10/2016, partidul politic trebuie sa depuna documente anuale la AEP :
A. Situatia financiara anuala simplificata. Aceasta se depune la AEP in cel mult 15 zile de la data inregistrarii la ANAF.
B. Rapoarte de audit ale situatiilor financiare anuale. Acestea se depun in cel mult 60 de zile de la data expirarii termenului de 15 zile, doar de catre partidele politice care primesc subventii de la bugetul de stat. Rapoartele se depun in copie certificata pentru conformitate cu originalul.
C. Alte documente. Pana cel mai tarziu la data de 30 aprilie a fiecarui an, fiecare partid politic trebuie sa depuna la AEP urmatoarele documente, in scris si in format electronic:
- raportul detaliat al veniturilor si cheltuielilor realizate in anul precedent;
- situatia cuantumului total al veniturilor din cotizatii obtinute in anul fiscal precedent;
- lista membrilor de partid care au platit in anul fiscal precedent cotizatii a caror valoare insumata depaseste 10 salarii de baza minime brute pe tara;
- lista persoanelor fizice care au facut in anul precedent donatii a caror valoare cumulata depaseste 10 salarii de baza minime brute pe tara;
- lista persoanelor juridice care au facut in anul precedent donatii a caror valoare cumulata depaseste 10 salarii de baza minime brute pe tara;
- situatia donatiilor confidentiale primite anual;
- situatia centralizata a donatiilor constand in bunuri materiale necesare activitatii politice, dar care nu sunt materiale de propaganda electorala, primite de la organizatii politice internationale la care partidul politic respectiv este afiliat sau de la partide politice ori formatiuni politice aflate in relatii de colaborare politica;
- lista persoanelor fizice care au acordat in anul precedent imprumuturi a caror valoare cumulata depaseste 100 de salarii de baza minime brute pe tara;
- lista persoanelor juridice care au acordat in anul precedent imprumuturi a caror valoare cumulata depaseste 100 de salarii de baza minime brute pe tara;
- situatia sumei totale a imprumuturilor cu o valoare mai mica de 100 de salarii de baza minime brute pe tara, primite in anul precedent;
- situatia cuantumurilor totale ale veniturilor proprii si din alte surse obtinute in anul precedent, defalcate pe fiecare tip de activitate;
- situatia cuantumului total al sumelor ce fac obiectul aporturilor financiare ale formatiunilor nepolitice in asocierile prevazute la art. 17 din Legea nr. 334/2006.
Documentele vor fi semnate si datate olograf de catre reprezentantul legal al partidului politic, aliantei politice, organizatiei teritoriale sau interne ori de catre persoana imputernicita conform statutului si vor purta stampila partidului politic.
4. Rapoarte obligatoriu de trimis catre MO. Conform legii, partidele politice trebuie sa publice in Monitorul Oficial, Partea I pana la data de 30 aprilie a anului urmator:
- cuantumul total al veniturilor din cotizatii obtinute in anul fiscal precedent, precum si lista membrilor de partid care au platit in anul fiscal precedent cotizatii a caror valoare insumata depaseste 10 salarii minime brute pe tara.
- lista persoanelor fizice si juridice care au facut in anul fiscal precedent donatii a caror valoare cumulata depaseste 10 salarii de baza minime brute pe tara, lista persoanelor fizice si juridice care au acordat imprumuturi a caror valoare depaseste 100 de salarii de baza minime brute pe tara, precum si suma totala a donatiilor confidentiale, respectiv suma totala a imprumuturilor cu o valoare de sub 100 de salarii de baza minime pe tara primite.
- cuantumurile totale ale veniturilor obtinute in anul fiscal precedent din activitatile proprii.
- daca un partid este asociat, conform legii, cu o formatiune nepolitica, aportul financiar al acesteia din urma.
[INFOGRAFIC]Obligatiile fiscal-contabile ale partidelor politice
Iata mai jos un infografic cu principalele obligatii financiare ale partidelor politice pe care le-am detaliat in acest articol:.jpg)