Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Ordinul 2079/2023. Au fost modificate formularele de inregistrare fiscala 010, 016, 013, 015, 700

18-Ian-2024
1517
Ordinul 2079/2023. Au fost modificate formularele de inregistrare fiscala 010, 016, 013, 015, 700

Ordinul 2.079/2023 privind modificarea si completarea Ordinului 1.699/2021 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal a fost publicat in Monitorul Oficial nr. 27 din 12 ianuarie 2024.

Prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contributii pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii, cu modificarile si completarile ulterioare, a fost reglementata obligatia de declarare si de plata a contributiilor pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii in sarcina persoanelor juridice romane, fie in calitate de detinatori ai autorizatiei de punere pe piata a medicamentelor, fie in calitate de reprezentanti legali ai detinatorilor autorizatiilor de punere pe piata a medicamentelor care nu erau persoane juridice romane.

Prin art. III pct. 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 88/2023 din 20 octombrie 2023 pentru modificarea si completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma in domeniul sanatatii, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative cu impact in domeniul sanatatii s-a reglementat ca pot avea calitatea de reprezentant legal si dezmembramintele fara personalitate juridica ale societatilor care au administratia centrala ori sediul principal in alte state membre ale Uniunii Europene sau in state parte la Acordul privind Spatiului Economic European.

Ca urmare, obligatiile declarative si de plata ale detinatorilor autorizatiilor de punere pe piata a medicamentelor care isi desemneaza un reprezentant legal revin fie persoanelor juridice romane, fie dezmembramintelor fara personalitate juridica ale societatilor care au administratia centrala ori sediul principal in alte state membre ale Uniunii Europene sau in state parte la Acordul privind Spatiului Economic European. Dezmembramintele fara personalitate juridica pot fi, conform art. 44 din Legea societatilor nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, sucursale, agentii, reprezentante sau alte sedii secundare.

Intrucat societatile care au administratia centrala ori sediul principal in alte state membre ale Uniunii Europene sau in state parte la Acordul privind Spatiului Economic European pot fi atat contribuabili nerezidenti care nu sunt prezenti in Romania, cat si contribuabili nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin intermediul unuia sau mai multor sedii permanente este necesara completarea formularelor de inregistrare fiscala utilizate de ambele categorii de contribuabili.

Potrivit art. 16 alin. (5) din Codul fiscal, contribuabilii care au optat, in conformitate cu legislatia contabila in vigoare, pentru un exercitiu financiar diferit de anul calendaristic pot opta ca anul fiscal sa corespunda exercitiului financiar.

Intrucat actuala formulare a sectiunii utilizate pentru exprimarea optiunii, cuprinsa in declaratiile de inregistrare fiscala, a condus la interpretari eronate din partea unor contribuabili, consideram necesara reformularea acesteia, pentru mai multa claritate.


Principalele modificari/completari ale formularelor de inregistrare fiscala:

Avand in vedere cele prezentate, este necesara modificarea unor formulare de inregistrare fiscala aprobate prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1699/2021 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal, cu modificarile ulterioare, dupa cum urmeaza:

1. Formularul „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice, asocieri si alte entitati fara personalitate juridica”(010) si formularul „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru persoanele juridice straine care au locul de exercitare a conducerii efective in Romania” (016):

  • reformularea sectiunii utilizate pentru declararea, de catre platitorii de impozit pe profit, a optiunii pentru anul fiscal modificat, precum si pentru renuntarea la aceasta optiune.


2. Formularul „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente” (013):

  • reformularea sectiunii utilizate pentru declararea, de catre platitorii de impozit pe profit, a optiunii pentru anul fiscal modificat, precum si pentru renuntarea la aceasta optiune;
  • completarea cu o sectiune noua, pentru declararea sau inregistrarea, dupa caz, a reprezentantelor contribuabililor nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente;
  • completarea sectiunii F „Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite si taxe datorate” cu doua noi obligatii declarative: impozit pe reprezentanta si contributia pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii.


3. Formularul „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care nu au sediu permanent in Romania”(015):

  • completarea sectiunii E „Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite si taxe datorate” cu o noua obligatie declarativa: contributia pentru finantarea unor cheltuieli in domeniul sanatatii.

Instructiunile de completare a formularului 015 „Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru contribuabilii nerezidenti care nu au sediu permanent in Romania” se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza: Declaratia se depune in format print, la registratura organului fiscal competent ori la posta prin scrisoare recomandata, la termenele stabilite de legislatia in vigoare.


4. Formularul „Declaratie pentru inregistrarea/modificarea in mediu electronic a mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, precum si pentru radierea inregistrarii fiscale” (700), intrucat acest formular se utilizeaza pentru declararea mentiunilor ulterioare inregistrarii fiscale, de catre toate categoriile de contribuabili este necesara:

  • completarea cu o sectiune noua, pentru declararea reprezentantelor de catre contribuabilii nerezidenti care desfasoara activitate in Romania prin unul sau mai multe sedii permanente;
  • reformularea sectiunii utilizate pentru declararea, de catre platitorii de impozit pe profit, a optiunii pentru anul fiscal modificat, precum si pentru renuntarea la aceasta optiune;
  • completarea sectiunii F „Date privind vectorul fiscal pentru alte impozite si taxe datorate” a capitolului V „Date privind sectiunile completate” cu o noua obligatie declarativa, impozit pe reprezentanta.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016