Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

PFI vs PFA. Regim fiscal, contabilitate, avantaje si dezavantaje

28-Oct-2024
3443
PFI vs PFA. Regim fiscal, contabilitate, avantaje si dezavantaje

PFA si PFI sunt doua forme de organizare disponibile pentru persoanele care doresc sa-si desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Desi ambele au destul de multe puncte comune, prezinta si cateva diferente esentiale in ceea ce priveste infiintarea si cerintele fiscale si contabile. In acest articol vom analiza specificul fiecarui statut, conditiile pe care trebuie sa le indeplineasca aceste entitati si obligatiile lor fiscale, pentru a oferi o imagine clara asupra avantajelor si dezavantajele ambelor forme juridice. 

Ce inseamna si ce implica infiintarea PFI


PFI (Persoana Fizica Independenta) este o forma de organizare folosita in Romania de persoanele care doresc sa desfasoare o activitate economica pe cont propriu, fara sa constituie o societate comerciala. PFI este constituita in general de persoane cu profesii liberale, precum medici, avocati, arhitecti, experti contabili si alte categorii reglementate, pentru a-si desfasura activitatea profesionala. 

Conform art 7 alin. 34 din Codul Fiscal, profesiile liberale sunt „acele ocupatii exercitate pe cont propriu de persoane fizice, potrivit actelor normative speciale care reglementeaza organizarea si exercitarea profesiei respective” 

Profesiile liberale trebuie sa indeplineasca cateva CONDITII esentiale pentru a fi considerate astfel:
  • sa existe o lege sau o reglementare care stabileste clar regulile din acel domeniu;
  • o autoritate publica sau un corp profesional sa fie responsabil de verificarea conditiilor necesare pentru practicarea profesiei, sa elibereze autorizatia si sa inscrie profesia intr-un registru oficial;
  • sa fie specificat in lege ca profesia se poate practica doar cu autorizatie sau legitimatie de membru.

LISTA ORIENTATIVA a profesiilor liberale ca re se exercita pe baza unor legi speciale poate fi gasita pe site-ul ONRC si include urmatoarele profesii:
  • Arhitect
  • Asistent medical, social
  • Auditor energetic pentru cladiri, auditor financiar
  • Avocat
  • Biochimist/biolog/chimist in domeniul sanitar
  • Contabil autorizat, expert contabil
  • Conservator
  • Consilier in proprietate industriala
  • Consultant fiscal
  • Diriginte de santier
  • Executor judecatoresc
  • Expert criminalist
  • Expert tehnic (extra)judiciar
  • Evaluator autorizat
  • Farmacist
  • Fizioterapeut / kinetoterapeut
  • Geodez
  • Interpret limbaj mimico – gestual
  • Logoped
  • Moasa
  • Mediator
  • Medic, medic stomatolog, veterinar
  • Notar public
  • Optician-optometrist
  • Psiholog
  • Sociolog, etc

IMPORTANT!
Exercitarea unei activitati independente presupune desfasurarea acesteia cu regularitate, in mod continuu, pe cont propriu si urmarind obtinerea de venituri. 

In ceea ce priveste infiintarea PFI-urilor, acestea nu se inregistreaza la ONRC, asa cum este cazul PFA-urilor. PFI-urile se infiinteaza la ANAF, prin depunerea mai multor documente. 

Actele necesare pentru infiintarea PFI sunt:
  • Copie BI a persoanei care desfasoara profesia liberala
  • Formularul 070 – Declaratia de inregistrarea fiscala pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii libere. Formularul se depune in termen de 30 de zile de la data infiintarii PFI.
  • Declaratia unica completata cu datele de identificare si cu venitul estimat 
  • Document de proprietate si contract de comodat pentru spatiul unde va fi sediul PFI
  • Documente ce dovedesc dreptul de libera practica 
  • Alte documente suplimentare solicitate de ANAF

Ce inseamna si ce implica infiintarea PFA


La fel ca si PFI-urile, PFA-urile reprezinta o forma de organizare prin care o persoana isi poate desfasura activitatea independent.

Spre deosebire de PFI-uri, PFA-urile permit desfasurarea de activitati economice mai generale si trebuie inregistrate la Registrul Comertului. 

Persoana care doreste sa isi infiinteze un PFA trebuie sa indeplineasca cativa pasi specifici, si anume:
  1. Obtinerea autorizatiei
  2. Alegerea codurilor CAEN corespunzatoare activitatii desfasurate 
  3. Inregistrarea PFA-ului in Registrul Comertului

Pentru mai multe detalii despre infiintarea unui PFA, citeste articolul: Infiintare PFA. Etape si acte necesare


Regim fiscal: taxe PFA vs taxe PFI


Atat PFI-urile, cat si PFA-urile trebuie sa plateasca impozit pe venitul net obtinut si contributii sociale obligatorii, in anumite conditii. De asemenea, amandoua au obligatia depunerii anuale a Declaratiei Unice (formularul 212) si trebuie sa tina o evidenta contabila, fie in regim propriu, fie prin angajarea unui expert contabil. 

PFA/II/IF. Taxe, impozite, deduceri! - Ghid practic 

Lucrarea ofera explicatii si exemple care acopera toate aspectele functionarii unei PFA/II/IF: venituri, cheltuieli, impozite, contributii, plafoane, dar si depunerea Declaratiei unice si gestionarea relatiei cu organele de control. 

Comanda ACUM PFA/II/IF. Taxe, impozite, deduceri


Taxe PFA 


In cazul unui PFA, obligatiile fiscale conform legii sunt:

1. Plata impozitului pe venit. Acesta se calculeaza prin aplicarea cotei standard de 10% asupra venitului net realizat (impozitarea in sistem real).

Daca o PFA desfasoara anumite tipuri de activitati prevazute in legislatia fiscala si a inregistrat venituri sub 25.000 euro in anul anterior, poate opta pentru impozitarea la norma de venit. In acest caz, cota de impozitare de 10% se aplica asupra normei standard stabilita de lege pentru activitatea respectiva (chiar daca norma de venit este mai mica decat venitul obtinut de PFA).

2. Contributii sociale obligatorii . Acestea sunt: CAS - contributia pentru pensie si CASS - contributia la sanatate.

In 2024, contributia de asigurari sociale de sanatate (CASS) pentru PFA-uri este de 10% aplicata la venitul net, cu urmatoarele exceptii:
  • PFA-urile care inregistreaza venituri anuale mai mici de 6 salarii minime, vor plati CASS aplicat la plafonul minim de 6 salarii minime 
  • PFA-urile care au venituri anuale mai mari de 60 salarii minime, vor plati CASS la plafonul de 60 salarii minime 
  • PFA-urile cu norma de venit, vor plati CASS de 10% din norma de venit.

In ceea ce priveste contributia de asigurari sociale (CAS), aceasta este de 25% si se aplica la plafoanele de 12 si 24 de salarii minime:
  • PFA-urile ce obtin venituri mai mici de 12 salarii nu trebuie sa plateasca CAS
  • PFA-urile cu venituri intre 12 si 24 de salarii - contributia este de 25% din plafonul de 12 salarii. 
  • PFA-urile cu veniturile de peste 24 de salarii - contributia este de 25% din plafonul de 24 salarii. 

3. Taxa pe valoare adaugata (TVA). PFA-urile care au veniturile anuale mai mari de 300.000 lei, trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA si sa plateasca taxa de 19%.


Taxe PFI 


Taxele platite de PFI in 2024 sunt similare cu cele datorate de PFA, si anume: impozitul pe venit si contributiile sociale. 

In ceea ce priveste impozitul anual pe venit, acesta se calculeaza aplicand cota de 10% pe veniturile nete realizate. Spre deosebire de PFA-uri care pot fi impozitate fie in sistem real, fie la norma de venit, PFI-urile sunt impozitate doar in sistem real.

Venitul net se calculeaza pe baza datelor din contabilitate, ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri. Plata impozitului se efectueaza la bugetul de stat, pana la data de 25 mai inclusiv a anului urmator celui de realizare a veniturilor.

Contributiile sociale platite de un PFI in 2024 sunt: CAS si CASS, pentru care se aplica aceleasi reguli ca la PFA (CASS – 10 % plafonat la venituri sub 6 si peste 60 salarii minime si CAS - 25% din plafonul de 12 sau 24 salarii minime).

Taxe specifice PFI. Unele PFI-uri pot avea contributii si taxe profesionale obligatorii catre o organizatie profesionala specifica, in plus fata de impozitul pe venit si contributiile sociale. 

Contabilitatea PFA vs contabilitatea PFI


Contabilitatea unei PFA este similara cu cea a unei PFI si poate fi efectuata fie in regim propiu, fie prin angajarea unui contabil.

Pentru pastrarea contabilitatii unui PFA sau PFI, ai nevoie de urmatoarele documente:
  • Registrul-Jurnal de Incasari si Plati – aici se inregistreaza toate operatiunile efectuate de PFA/PFI
  • Registrul inventar – aici se tine evidenta mijloacelor fixe, obiectele de inventar, stocurile de marfa, creante si datorii
  • Registrul de Evidenta Fiscala – aici se trec la fiecare final de an totalul veniturilor impozabile si cheltuielilor deductibile 

Pentru incasarea platilor aferente serviciilor oferite de PFA/PFI, entitatea va emite facturi clientilor. 

In ceea ce priveste declaratiile fiscale, atat PFA, cat si PFI trebuie sa depuna anual Declaratia unica la ANAF. 

Este important de mentionat faptul ca, in contabilitatea PFI-urilor, pentru anumite profesii liberale, pot exista cerinte contabile si raportari specifice, in functie de corpul profesional din care PFI-ul face parte. 

Avantaje si dezavantate PFA vs PFI


In general, un PFA (Persoana Fizica Autorizata) ofera flexibilitate mare in activitatea desfasurata, deoarece permite accesul la diverse activitati economice, fara limitarile unei profesii strict reglementate. 

In schimb, un PFI (Persoana Fizica Independenta) se adreseaza in mod special anumitor profesii liberale reglementate prin lege. Unul din marile avantaje ale PFI-urilor in ceea ce priveste activitatea desfasurata este ca acestea se bucura de resurse sau sprijin din partea organizatiilor profesionale, care pot facilita dezvoltarea carierei. Totusi, activitatea este controlata de reguli si standarde riguroase impuse de organizatiile de profil, iar membrii trebuie sa respecte cu strictete cerintele de conformitate. 

In ceea ce priveste contabilitatea unui PFA si PFI, aceasta este de obicei simplificata si realizata in partida simpla, ceea ce inseamna o gestionare mai usoara si costuri mai mici. Totusi, pentru anumite PFI-uri, contabilitatea implica raportari suplimentare, adaptate specificului profesiei.

Costurile de infiintare si administrare atat pentru PFA, cat si PFI sunt relativ reduse in comparatie cu alte forme de organizare juridica, insa PFI-urile pot avea unele obligatii de contributii profesionale catre organizatia al carui membru este.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016