Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Proiect: Traficul rutier pe drumurile publice din Romania va fi monitorizat prin sistemul e-SIGUR

17-Nov-2022
1572
Proiect: Traficul rutier pe drumurile publice din Romania va fi monitorizat prin sistemul e-SIGUR

In data de 16 noiembrie 2022 a fost adoptat de Guvern sistemul integrat de monitorizare a traficului rutier pe drumurile publice din Romania, denumit e-SIGUR -sistem de interes national, complementar sistemelor inteligente de transport.

 

Monitorizarea traficului rutier pe drumurile publice se realizeaza prin intermediul sistemelor de transport inteligente, parte integranta din drum, intr-un sistem integrat si interoperabil in urmatoarele scopuri:

a) supravegherea si controlul respectarii normelor de circulatie pe drumurile publice prevazute la art.10, inclusiv constatarea incalcarii acestora;

b) identificarea unor vehicule supuse confiscarii, cautate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca proba intr-o procedura judiciara;

c) stabilirea masurilor necesare desfasurarii fluente si in siguranta a circulatiei rutiere;

d) reducerea factorilor de risc care pot afecta transporturile cu caracter special sau care pot conduce la tulburarea grava a ordinii publice, constituirea si adaptarea dispozitivelor de paza si ordine publica;

e) administrarea drumurilor publice prin identificarea timpurie a factorilor care pot afecta starea partii carosabile si stabilirea unor masuri preventive pentru diminuarea consecintelor;

f) protejarea spatiilor de servicii si a parcarilor amplasate de-a lungul drumurilor publice;

g) limitarea fenomenului de degradare a partii carosabile.

Monitorizarea traficului rutier consta in colectarea de date cu ajutorul unor mijloace tehnice fixe sau mobile, procesarea automata si manuala, precum si valorificarea acestor date de catre autoritatile publice potrivit competentelor stabilite de lege.

In sensul prezentei legi, expresiile de mai jos au urmatoarele semnificatii:

a) mijloc tehnic – orice echipament, ansamblu de echipamente, inclusiv elemente componente ale sistemelor de transport inteligente care permite colectarea automata a imaginilor, a sunetului, a informatiilor privind viteza de deplasare a unui vehicul, a informatiilor privind conditiile meteo ori a altor informatii relevante pentru scopul monitorizarii traficului rutier;

b) centre de management al traficului, denumit in continuare centre - noduri unde toate fluxurile informationale de interes in ceea ce priveste traficul rutier ajung si se distribuie astfel incat sa asigure realizarea scopurilor prevazute la art. 2 alin. (1). Centrele sunt localizate pentru autostrazi si drumuri expres la nivelul Centrelor de intretinere si Coordonare si pentru drumurile nationale, la nivelul Directiilor Regionale de Drumuri si Poduri, subunitati din cadrul Companiei Nationale de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A.

Monitorizarea traficului rutier in sistem integrat

Conditiile generale de functionare a e-SIGUR

E-SIGUR este un ansamblu de sisteme informatice, infrastructura de comunicatii, elemente de interconectare si interoperabilitate cu alte sisteme informatice, platforme hardware si software pentru stocare, procesare automata, procesare manuala, preluare, afisare si transmitere de date, mijloace tehnice certificate sau omologate si verificate metrologic si capabilitati si/sau servicii de imprimare masiva si comunicare a documentelor.

E-SIGUR este parte integranta a centrelor de management al traficului pe drumurile de interes national, administrate de catre Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere S.A., denumita in continuare CNAIR.

CNAIR asigura in cadrul centrelor dezvoltarea, functionarea, mentenanta si orice alte activitati legate de administrarea e-SIGUR, cu exceptia capabilitatii si/sau a serviciilor de imprimare masiva si comunicare a documentelor.

E-SIGUR asigura in mod automat si preluarea, respectiv afisarea datelor si informatiilor din cadrul sistemelor de transport inteligente gestionate de fiecare centru in parte.

CNAIR se asigura ca mijloacele tehnice fixe destinate masurarii vitezei care furnizeaza date catre e-SIGUR sunt omologate si verificate metrologic, potrivit normelor in vigoare.

Pentru colectarea datelor de monitorizare a traficului rutier, prin e-SIGUR se utilizeaza mijloace tehnice, detinute cu orice titlu de CNAIR.

Cheltuielile pentru dezvoltarea, dupa caz instalarea, administrarea si operarea e-SIGUR se suporta din sumele care se asigura cu aceasta destinatie, de la bugetul de stat, prin legile bugetare anuale, din fonduri externe si alte surse de finantare constituite potrivit legii, precum si, prin derogare de la prevederile art.30 alin.(2) din Legea nr.500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, prin hotarare a Guvernului din fondul de rezerva bugetara aflat la dispozitia Guvernului.

Crearea de semnalari si procesarea acestora

e-SIGUR proceseaza automat datele de monitorizare a traficului rutier colectate si datele cuprinse in sistemele informatice prevazute la art. 7 alin.(1) si creeaza semnalari privind:

a) posibila incalcare a normelor de circulatie pe drumurile publice sau posibila prezenta in trafic a unor vehicule supuse confiscarii, cautate potrivit legii, sau care pot fi utilizate ca proba intr-o procedura judiciara;
b) posibila prezenta in trafic a unor vehicule care circula fara achitarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri.

Semnalarile privind posibila incalcare a normelor de circulatie pe drumurile publice vizeaza:

a) limita maxima admisa de viteza pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
b) interdictia sau restrictia de a conduce un vehicul pe o banda a sensului de deplasare;
c) semnificatia culorii rosii a semaforului;
d) interdictia de a conduce pe drumurile publice un vehicul a carui inmatriculare este suspendata; e) trecerea la nivel cu calea ferata;
f) interdictia de a adopta un comportament agresiv in conducerea vehiculelor pe drumurile publice;

In cazul in care pe drumul public se creeaza restrictii sau limitari temporare, CNAIR are obligatia de a corela functiile e-SIGUR cu acestea.

Atentie! e-SIGUR permite procesarea manuala, de catre politistii rutieri din cadrul Politiei Romane, a semnalarilor prevazute la art.10 alin.(1) lit. a) si alin.(2), precum si a datelor de monitorizare a traficului rutier colectate, aflate in legatura cu aceste semnalari. Procesarea manuala se realizeaza prin platformele software ale Politiei Romane.

Politistii rutieri din cadrul dispeceratelor de monitorizare au competenta teritoriala generala de constatare a contraventiilor si de aplicare a sanctiunilor contraventionale prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

In cazul in care, prin procesarea manuala a semnalarilor privind posibila incalcare a normelor de circulatie pe drumurile publice si a datelor de monitorizare a traficului rutier colectate, aflate in legatura cu aceste semnalari, politistul rutier constata savarsirea unor contraventii prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, acesta intocmeste cu ajutorul platformelor software la care are acces documentele necesare parcurgerii procedurii de identificare a contravenientului si, dupa caz, procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii contraventionale.

Imaginilor procesate li se aplica tehnici de anonimizare a fetei conducatorului vehicului, a pasagerilor, precum si a celorlati participanti la trafic. Imaginea conducatorului vehiculului se prelucreaza numai in scopul stabilirii identitatii acestuia, daca aceasta nu s-a putut stabili in procedura de identificare ori exista o suspiciune rezonabila cu privire la identitatea stabilita.

Procesul-verbal de constatare a contraventiei si de aplicare a sanctiunii contraventionale se intocmeste in lipsa contravenientului, dupa stabilirea identitatii conducatorului de vehicul, mentionandu- se aceasta in procesul-verbal, fara a fi necesara confirmarea faptelor de catre martori sau a obiectiunilor contravenientului, ca inscris in forma electronica. Acesta se intocmeste si se comunica in conditiile revazute la art.109 alin.(31) - (35) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.195/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016