Sunt de acord cu politica de cookie
Fiscalitatea.ro cauta meniu
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Protectia datelor in cazul angajatilor

31-Oct-2019
1130

Desi a intrat in vigoare de mai bine de un an si jumatate, Regulamentul General pentru Protectia Datelor a inceput sa isi arate efectele abia recent, odata cu primele amenzi date de Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal. Iar cuantumul lor nu a fost deloc neglijabil. Marimea companiilor si cauzele care au dus la sanctionarea lor variaza puternic, dar exista un numitor comun: erorile comise. Si, in unele cazuri, ar parea ca acestea au fost minore, precum afisarea listei oaspetilor pentru un mic dejun. Bineinteles, exista si reversal medaliei, precum o alta situatie unde s-au facut mii de prelucrari, in cazul unei mari banci din Romania.

Am putea spune ca pregatirea pentru GDPR este complexa si ar trebui facuta ca la carte doar de marile companii sau de cele care prelucreaza volume mari de date personale. Partial adevarat, in sensul ca vorbim de un grad mai mare de complexitate. Insa adevarul este ca orice firma care are angajati prelucreaza date personale, in unele cazuri chiar date sensibile, ceea ce subliniaza inca o data importanta masurilor obligatorii de prevedere pe care atat compania, cat si contabilii sau departamentul de HR trebuie sa se asigure ca sunt respectate.

Sa luam un caz simplu, precum un stat de plata. Un document aparent banal. Nu e deloc adevarat, asa cum vom vedea mai departe. Un stat de plata contine numeroase detalii, intre care si date personale care intra in categoria datelor speciale, pentru care se aplica un regim special. Regulamentul 679/2016 prevede foarte clar conditiile de prelucrare si protejare a acestor date, precum si conditiile de pastrare a evidentei lor si a evidentei prelucrarii lor.

Care sunt informatiile continute de un stat de plata? Numele companiei, numele formularului, luna si anul pentru care a fost realizat, numele salariatului respectiv, venitul sau brut, contributia sa individuala la sistemul de asigurari sociale, la bugetul asigurarilor pentru somaj, la sistemul asigurarilor sociale de sanatate, cheltuielile profesionale, venitul net, deducerea personala de baza si alte deduceri personale, venitul baza de calcul, impozitul care a fost calculat si retinut, salariul sau net si semnatura responsabilului care a intocmit documentul. Asa cum se poate vedea, numeroase informatii au un caracter sensibil.

Problema devine si mai complexa avand in vedere ca un stat de plata implica activitatea mai multor departamente si persoane, in functie de marimea companiei. In cazul firmelor mici, poate fi vorba de o singura persoana, de contabil. De multe ori, aceasta activitate este externalizata, ceea ce complica si mai mult lucrurile, fiind nevoie de o serie de documente suplimentare, cuprinse in data policy agreement, acordul dintre operator si procesator, care stipuleaza conditiile prelucrarii datelor personale, stocarii si asigurarii securitatii acestora. In cazul unor firme mai mari, in elaborarea unui stat de plata pot fi implicate departamentul financiar-contabil, departamentul de resurse umane, persoanele acreditate pentru exercitarea controlului financiar preventiv, si, in anumite situatii, casieriile sau cei care se ocupa de arhivare. Asa cum stiati, companiile sunt obligate sa pastreze statele de salarii pe o perioada de 50 de ani.

Toate acestea pot fi situatii care sa genereze incidente de prelucrare a datelor cu caracter personal, sau de interceptare a datelor, necesitand nu doar masuri suplimentare de securitate, dar si intocmirea, respectarea si actualizarea procedurilor de lucru cu fluxul de date personale. Este foarte util un instructaj periodic si o reamintire a normelor, procedurilor si inventarului de masuri de siguranta pentru datele personale, la care se pot adauga si exercitii de reactie in cazul unei brese de securitate sau potentiale incalcari a regulamentului. Toate acestea trebuie facute nu pentru a complica viata antreprenorilor, membrilor departamentelor financiar-contabile sau de resurse umane, ci pentru a asigura in primul rand protectia datelor angajatilor si in al doilea rand pentru a feri compania de situatia potential dezastruoasa a unei amenzi ce poate ajunge pana la 4% din cifra de afaceri.

Sursa foto: Shutterstock

 
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Protectia datelor in cazul angajatilor":
Rating:

Nota: 5 din 2 voturi
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!



Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Precizari ANAF referitoare la CAS, CASS si CAM, introduse prin Legea 296/2020
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala Vrancea reaminteste, printr-un comunicat de presa, ca in Monitorul Oficial nr. 1269/21.12.2020 a fost publicata Legea 296/2020 pentru modificarea si completarea Legii 227/2015 privind Codul fiscal, care aduce unele modificari si in calculul contributiilor sociale obligatorii, dupa cum urmeaza: 1.In situatia in care, prin hotarare a Guvernului sau prin alte acte normative, se utilizeaza, in acelasi an, mai multe valori ale salariului minim brut pe tara,...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 394 in 2021. Contraventii si sanctiuni pentru nedepunerea la termen
    • Nedepunerea declaratiei informative cod 394 reprezinta contraventie care se sanctioneaza cu amenda, fie de catre organul fiscal de administrare a impozitelor si taxelor, fie de catre organul de inspectie fiscala, in cadrul unei inspectii fiscale partiale privind taxa pe valoarea adaugata. Retineti! In acest stadiu al legislatiei privind procedura fiscala nu se considera contraventie depunerea unei declaratii informative cod 394 cu erori sau omisiuni, asa cum se reglementeaza in cazul declaratiei...» citeste mai departe aici

  • Situatii in care o societate NU mai aplica impozitul pe veniturile microintreprinderii
    • Microintreprinderile aplica sistemul de impozitare pe veniturile microintreprinderii numai daca nu se afla in dizolvare, urmata de lichidare, inregistrata in registrul comertului sau la instantele judecatoresti. Potrivit prevederilor art. 55 alin (3) din Codul fiscal, in cazul in care, in cursul anului fiscal, una dintre conditiile impuse la art. 47 alin. (1) lit. d) si e) nu mai este indeplinita, microintreprinderea comunica organelor fiscale competente iesirea din sistemul de impunere pe...» citeste mai departe aici

  • Atentie! De la 1 ianuarie s-a modificat tratamentul fiscal-contabil al achizitiilor de servicii din afara Romaniei
    • Legislatia privind achizitiile de servicii din afara tarii a suferit modificari importante! Vorbim aici, de exemplu, despre: -limitarile introduse de Legea nr. 296/2020 privind deductibilitatea cheltuielilor in cazul achizitiilor efectuate dupa 1 ianuarie 2021 din anumite tari -modificarile aduse de O.M.F.P. nr. 2.148/2020 instructiunilor de aplicare a scutirilor de TVA -efectele asupra TVA ale retragerii Marii Britanii din UE, incepand cu 1 ianuarie 2021 Sunt reglementari care complica si mai...» citeste mai departe aici

  • Calendarul obligatiilor fiscale pentru luna MARTIE 2021 a fost publicat de ANAF
    • Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat, pe site-ul oficial, calendarul obligatiilor fiscale pentru luna martie 2021. Primul termen limita este data de 1 martie. TERMENUL in 30 de zile de la implinirea termenului de 183 de zile de prezenta in Romania OBLIGATIA Depunerea formularului "Chestionar pentru stabilirea rezidentei fiscale a persoanei fizice la sosirea in Romania" CATEGORIILE DE CONTRIBUABILI Se depune de persoana fizica sosita in Romania care are o sedere in statul roman o...» citeste mai departe aici

  • Calculare gresita a impozitului pe profit. Cum se corecteaza erorile?
    • Ce se poate face cand s-a calculat eronat profitul anului 2019 dupa depunere bilant? La calculul impozitului de profit nu s-a tinut cont de pierderea din anul 2018. Ce se poate face in anul 2020 ? Multumesc mult, O zi frumoasa! Raspunsul specialistului: Corectarea erorilor aferente exercitiului financiar curent se efectueaza pe seama contului de profit si pierdere. Corectarea erorilor semnificative aferente exercitiilor financiare precedente se efectueaza pe seama rezultatului reportat (contul...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2021 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Legea pentru Spalarea banilor - Noutati 2021

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016