Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Registrul inventar PFA. Completare si MODEL

14-Nov-2024
572
Registrul inventar PFA. Completare si MODEL
Registrul Inventar al unui PFA are un rol esential in procesul de inventariere, deoarece aici PFA-ul va inregistra fiecare bun sau datorie in parte, mentionand informatii precum descrierea detaliata, cantitatea si valoarea. Prin centralizarea acestor informatii, se poate obtine o imagine completa si precisa a patrimoniului PFA-ului. Va prezentam in acest articol detalii importante cu privire la completarea si arhivarea Registrului inventar PFA si va oferim un model al acestui document important. 

Ce este Registrul inventar PFA

Registrul inventar pentru PFA (Persoana Fizica Autorizata) este un document contabil utilizat pentru a inregistra bunurile si activele detinute in desfasurarea activitatii economice, dar si pentru inventarierea datoriilor.

Detaliile privind modul de intocmire, pastrare si gestionare a Registrului-inventar sunt prevazute in Ordinul ministrului finantelor nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind contabilitatea in partida simpla si in Reglementarile contabile privind contabilitatea in partida simpla din 17.02.2015.

Registrul?inventar se arhiveaza impreuna cu documentele justificative care au stat la baza intocmirii lui si se pastreaza timp de 10 ani.

Cand si cum se realizeaza registrul inventar PFA

PFA are obligatia inventarierii anuale si inregistrarii in Registrul de inventar, indiferent daca contabilitatea este condusa in baza regulilor contabilitatii in partida simpla sau a regulilor contabilitatii in partida dubla. Documentul se completeaza intr-un singur exemplar, la inceputul activitatii, la sfarsitul exercitiului financiar, precum si cu ocazia incetarii activitatii. 

Conform OMFP nr. 2634 din 2015, in cazul in care inventarierea are loc pe parcursul anului, in Registrul-inventar se inregistreaza soldurile existente la data inventarierii, la care se adauga rulajele intrarilor si se scad rulajele iesirilor de la data inventarierii pana la data incheierii exercitiului financiar. 

De asemenea, in conformitate cu Legea contabilitatii nr. 82/1991, entitatile au obligatia sa efectueze inventarierea elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii detinute si in urmatoarele situatii:
  • la cererea organelor de control, cu prilejul efectuarii controlului, sau a altor organe prevazute de lege;
  • ori de cate ori sunt indicii ca exista lipsuri sau plusuri in gestiune, care nu pot fi stabilite cert decat prin inventariere;
  • ori de cate ori intervine o predare-primire de gestiune;
  • cu prilejul reorganizarii gestiunilor;
  • ca urmare a calamitatilor naturale sau a unor cazuri de forta majora;
  • in alte cazuri prevazute de lege. 

Este important ca PFA-ul sa respecte regulile si principiile contabile aplicabile si sa pastreze Registrul Inventar intr-o forma fizica sau electronica, astfel incat sa fie disponibil pentru verificari ulterioare. 

Optimizare fiscala PFA - Tehnici de supravietuire inteligenta. Lucrarea prezinta si explica legislatia la zi si ofera solutii profitabile pentru optimizarea fiscala a PFA!!

Ce trebuie sa contina registrul inventar PFA

In Registrul-inventar se inregistreaza elementele de natura activelor, dar si pasivul PFA-ului. Asadar, vor fi trecute informatii atat despre stocuri si active fixe, cat si despre creante si datorii. Cu ajutorul acestui document se pastreaza o evidenta clara si actualizata a patrimoniului PFA-ului si se reflecta corect pozitia financiara la momentul inventarierii. 

In cazul incetarii activitatii, Registrul-inventar se completeaza cu valoarea elementelor inventariate faptic la acea data.

I. Pentru PFA-urile care isi organizeaza contabilitatea in partida simpla, Registrul-inventar PFA va contine urmatoarele date:

1. Numarul curent al fiecarei operatiuni inregistrate in ordine cronologica 

2. Denumirea elementele inventariate. Acestea se inscriu fie element cu element, fie se trece denumirea grupei de elemente inventariate preluate din lista de inventariere. In acest caz, listele de inventariere se ataseaza ca documente justificative.

3. Valoarea de inventar. Aceasta este reprezentata de :
  • valoarea de intrare a elemnetelor patrimoniale inventariate, potrivit documentelor justificative, sau totalurilor din listele de inventariere a elementelor patrimoniale grupate dupa natura lor
  • valoarea ramasa de incasat, respective de plata, rezultata in urma inventraierii createlor si a datoriilor;

II. Pentru PFA-urile ce tin o evidenta contabila in partida dubla, Registrul-inventar va contine:

1. Numarul curent al operatiunilor inregistrate in ordine cronologica. Se inscriu operatiunile de la deschiderea registrului pana la sfarsitul exercitiului financiar, sau incetarea activitatii.

2. Denumirea elementelor inventariate. Acestea se vor trece detaliat pe fiecare cont de activ si de pasiv, conturile de valori materiale putand fi defalcate pe gestiuni. 

3. Valoarea contabila a elementelor inventariate. Valoarea contabila a unui activ este reprezentata de valoarea la care acesta este recunoscut in evidentele financiare, dupa ce s-au efectuat ajustarile corespunzatoare, adica dupa ce se deduc amortizarea acumulata, pentru activele amortizabile si ajustarile acumulate din depreciere sau pierdere de valoare. 

4. Valoarea de inventar a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, stabilite cu ocazia evaluarii la inventariere (pe baza listelor de inventariere si a proceselor-verbale de inventariere).

5. Diferentele din evaluare. Acestea sunt calculate ca diferente intre valoarea contabila si valoarea de inventar. Cauzele diferentelor. Acestea pot fi deprecieri, dezmembrari, terti neidentificati etc.

MODEL Registru inventar PFA - PDF

Va prezentam mai jos modelul de Registru inventar pentru PFA-urile care isi organizeaza contabilitatea in partida simpla. Documentul poate fi tinut in format electronic (Excel) sau in format fizic. Puteti descarca modelul de Registru-inventar PFA in format PDF - AICI>>>




Va prezentam si modelul de Registru inventar pentru PFA-urile care isi organizeaza contabilitatea in partida dubla. Documentul poate fi tinut in format electronic (Excel) sau in format fizic. Puteti descarca modelul de Registru-inventar pentru PFA in partida dubla in format PDF - AICI>>>

Model completat Registru inventar PFA

Pentru a vedea cum se completeaza corect un Registru-inventar, luam un studiu de caz cu rmatoarele situatii:

1. In cursul anului 2021, PFA a achizitionat mijloace fixe si obiecte de inventar, a desfasurat activitate economica si a incasat si platit diverse sume de bani, iar la sfarsitul anului 2021, cu ocazia inventarierii patrimoniului, a intocmit listele de inventar, pe baza carora a completat Registrul Inventar:


2. In cursul anului 2022, PFA nu a mai achizitionat alte mijloace fixe si nici alte obiecte de inventar (utilizand in continuare achizitiile din anul 2021) a desfasurat activitate economica si a incasat si platit diverse sume de bani, iar la sfarsitul anului 2022, cu ocazia inventarierii patrimoniului, a intocmit listele de inventar, pe baza carora a completat Registrul Inventar:


3. In cursul anului 2023, PFA nu a mai achizitionat alte mijloace fixe si nici alte obiecte de inventar in schimb a vandut toate mijloacele fixe si obiectele de inventar, a desfasurat activitate economica si a incasat si platit diverse sume de bani, iar la sfarsitul anului 2023, cu ocazia inventarierii patrimoniului, a intocmit listele de inventar, pe baza carora a completat Registrul Inventar:


In concluzie:

1. In cazul achizitiilor de mijloce fixe, valoarea fiscala minima de inregistrare a unei imobilizari este de 2.500 lei, si se amortizeaza pe durata de viata prevazuta de Hotararea nr. 2139/2004 pentru aprobarea Catalogului privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe. Imobilizarea corporala si amortizarea acesteia se inscrie in Fisa mijlocului fix. In registrul inventar se inscrie doar valoarea la care aceasta este recunoscuta dupa ce se deduce amortizarea cumulata;

2. Materiale de natura obiectelor de inventar, mobilierul incadrat ca obiect de inventar, materiale consumabile, materiale curatenie, tipizate, materiale birotica, etc., se inscriu la costul de achizitie;

3. Creantele (ex. sumele de incasat de la client) se inscriu la valoarea din fisa contabila (cumulat, atasandu-se lista clientilor neincasati);

4. Soldul contului bancar, se completeaza pe baza extrasului de cont;

5. Sold de numerar din casierie, se completeaza pe baza monetarului;

6. Datoriile fata de terti, inventariate pe baza facturilor primite si neachitate, a punctajelor realizate cu furnizorii, se completeaza cumulat, atasandu-se fise furnizorilor/balanta furnizorilor, etc.

Toate aceste informatii (precum si altele, in functie de situatia concreta) se completeaza cu ocazia inventarierii fizice.

Inventarierea consta in identificarea faptica a tuturor elementelor si evaluarea acestora la valoarea de inventar. Stocurilor determinate faptic se compara cu cele existente in contabilitate, pe baza datelor din fisele de magazie, fisele mijloacelor fixe.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Creditare societate. Reglementari cheie si studii de caz utile

    • Creditarea unei societati reprezinta o solutie frecvent utilizata de catre antreprenori pentru a finanta activitatea curenta, investitiile sau alte nevoi ale afacerii. Aceasta poate fi realizata fie de catre asociati, fie prin surse externe, precum institutii financiare sau alte entitati. Insa, procesul implica respectarea unor reglementari fiscale si contabile clare, menite sa asigure transparenta si legalitatea tranzactiilor. In acest articol, vom analiza aspectele cheie ale creditarii unei...» citeste mai departe aici

  • Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna

    • ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de ordin privind aprobarea modelului si continutului formularului 39X, Declaratie informativa privind activitatea de transport alternativ cu autoturism si conducator auto intermediata printr-o platforma digitala. In aceasta categrie intra operatorii Bolt, Uber, BlackCab. Proiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depuna Conform Referatului de Aprobare, ANAF asigura colectarea veniturilor bugetului de stat, aplicarea...» citeste mai departe aici

  • Luni, 2 decembrie 2024, termen limita pentru depunerea unei declaratii importante

    • ANAF reaminteste contribuabililor interesati ca, luni 2 decembrie 2024 este termenul limita de depunere a ”Declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national” aferente perioadei de raportare precedente – Formularul 394. Luni, 2 decembrie 2024, termen limita pentru depunerea unei declaratii importante Perioada de raportare (luna, trimestru etc.) este cea declarata pentru depunerea decontului de TVA, prevazuta la art. 322 din...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilor

    • Care este tratamentul fiscal si contabil al cheltuielilor nedeductibile la platitorii de impozit micro? Sa luam cazul in care la o microintreprindere amortizarea este peste 1500 lei si are cheltuieli cu combustibilul pentru mijloace de transport folosite si in scop personal. Care este tratamentul fiscal si contabil al cheltuielilor? Tratamentul fiscal si contabil pentru cheltuielile nedeductibile ale microintreprinderilor Specialistul ne spune ca in cazul unei microintreprinderi, din punct de...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016