Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Suspendare activitate firma. Procedura si etape

22-Oct-2024
3520
Suspendare activitate firma. Procedura si etape
Suspendarea activitatii unei firme este o optiune importanta pentru antreprenorii care se confrunta cu dificultati economice sau alte situatii neprevazute. Aceasta permite companiilor sa isi opreasca temporar activitatea fara a fi nevoite sa o inchida definitiv, oferind timp pentru restructurare sau redresare. In acest articol vom analiza procedura de suspendare a activitatii unei firme, pasii de urmat si documentele necesare.

Ce presupune suspendarea activitatii unei firme?

Suspendarea activitatii reprezinta incetarea temporara a functionarii unei firme fie din oficiu (ca decizie a Fiscului pentru nerespectarea obligatiilor fiscale), fie la solicitarea asociatilor din diverse motive, precum dificultati financiare, renovari, reorganizari interne sau altele.

In timpul suspendarii, activitatile companiei sunt oprite, iar angajatii pot fi trimisi in somaj tehnic sau concediu fara plata. Entitatea isi pastreaza, insa, personalitatea juridica si isi poate relua activitatea ulterior. 

Este important de mentionat ca pe perioada suspendarii firma are in continuare anumite obligatii fiscale si legale, chiar daca nu desfasoara activitati comerciale sau de productie.


Cand poate fi suspendata activitatea unei firme 


Suspendarea activitatii unei firme poate fi realizata la solicitarea contribuabilului sau prin decizia entitatii fiscale. 

Asociatii pot solicita suspendarea activitatii in cazul in care firma:
  • Se confrunta cu diverse probleme financiare si doreste sa aiba o perioada de redresare
  • Nu are activitate economica/ nu mai doreste sa desfasoare activitati comerciale pe o perioada determinata/ are activitati sezoniere sau ocazionale 
  • Trece printr-un proces de reorganizare sau restructurare

De asemenea, entitatea fiscala poate decide suspendarea activitatii unei firme in diverse situatii, inclusiv atunci cand:
  • Firma nu-si indeplineste obligatiile declarative prevazute in lege
  • Organul fiscal constata ca firma are sediul social expirat sau nu functioneaza la domiciliul fiscal declarate
  • Societatea nu mai are organe statutare
  • Alte situatii 


Pe ce perioada se poate suspenda activitatea unei firme 


Conform legislatiei in vigoare, o societate comerciala isi poate suspenda temporar activitatea pentru o perioada maxima de 3 ani din momentul inregistrarii acestei decizii la Registrul Comertului. 

Este important de stiut ca daca firma nu isi reia activitatea dupa aceasta perioada de 3 ani, orice persoana interesata sau Oficiul National al Registrului Comertului poate solicita tribunalului dizolvarea societatii, asa cum prevede articolul 237 din Legea societatilor nr. 31/1990, cu toate modificarile si completarile ulterioare.


Ce se intampla cu firma pe perioada suspendarii 


Pe perioada suspendarii, firma nu-si mai poate desfasura activitatea pentru care a fost autorizata, ceea ce inseamna ca nu mai poate emite facturi si nici incasa venituri. Cu toate acestea, isi pastreaza personalitatea juridica si isi poate mentine conturile bancare. Astfel isi poate gestiona sumele detinute in cont si poate incasa sume ce ii revin din activitatea prestata inaintea suspendarii activitatii.

Etape si acte necesare suspendare activitate firma

Procesul de suspendare a activitatii unei firme presupune parcurgerea unor etape obligatorii, si anume:

1. Inregistrarea suspendarii activitatii la ONRC

Pentru suspendarea activitatii unei firme este necesara depunerea mai multor documente la oficiul registrului comertului de pe langa tribunalul unde firma isi are sediul social. Solicitarea de suspendare a activitatii se solutioneaza de catre registrator, iar ONRC va emite un document de suspendare a activitatii firmei. 

2. Inregistrarea suspendarii activitatii la ANAF

Dupa depunerea documentelor si inregistrarea suspendarii la ONRC, contribuabilul trebuie sa depuna la ANAF declaratia 700 pentru a instiinta organele fiscale despre suspendarea activitatii.

3. Solicitarea aplicarii regimului de declarare derogatoriu la ANAF


Urmatorul pas este solicitarea aplicarii regimului de declarare obligatoriu la ANAF, care este un sistem prin care contribuabilii sunt scutiti temporar de la obligatia de a depune urmatoarele declaratii fiscale: formularele : 100, 101, 112, 120, 300. In cazul in care nu se solicita aplicarea regimului derogatoriu, contribuabilul trebuie sa depuna declaratiile fiscale si pe perioada suspendarii activitatii firmei. 

Conform Ordinului nr. 889/2016 din 2 martie 2016, pentru a beneficia de regimul de declarare derogatoriu, pe perioada supusa acestui regim contribuabilii trebuie sa indeplineasca, cumulativ, urmatoarele CONDITII:

  • sa nu desfasoare niciun fel de activitate;
  • sa nu obtina venituri din exploatare, venituri financiare, venituri extraordinare si/sau alte elemente similare veniturilor;
  • sa nu dispuna de personal angajat si sa nu plateasca venituri cu regim de retinere la sursa a impozitului;
  • sa figureze, in evidenta fiscala, cu toate obligatiile declarative si de plata indeplinite;
  • sa nu aiba in curs de solutionare un decont cu sume negative de TVA cu optiune de rambursare sau o cerere de restituire a impozitelor, taxelor si contributiilor;
  • sa nu faca obiectul unei actiuni de inspectie fiscala, in curs de derulare;
  • sa nu fie inscrisi in lista contribuabililor declarati inactivi;
  • in cazul contribuabililor, persoane juridice, infiintati in baza Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, inactivitatea temporara sa fie inscrisa in registrul comertului.

Radiere SRL. PFA. II. IF! - Procedura complexa a radierii unui SRL/PFA explicata pas cu pas, conform ultimelor modificari fiscale!


Aplicarea regimului derogatoriu la suspendarea activitatii firmei se face prin completarea unei cereri, insotita de alte documente, precum:
  • Copie a extrasului de registru emis de catre oficiul registrului comertului privind starea societatilor comerciale, referitoare la suspendarea temporara a activitatii acestora.
  • Hotararea asociatului / asociatilor de intrerupere temporara a activitatii;
  • Incheierea judecatorului delegat;
  • Certificat constatator emis de Registrul comertului;
  • Certificat de inregistrare mentiuni eliberat de Registrul comertului.

ATENTIE!
Pe perioada supusa regimului derogatoriu se mentine obligativitatea intocmirii situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile, in conformitate cu prevederile Legii nr. 82 / 1991, republicata, Legea contabilitatii. 

Conform art. 120 alin.5 din Codul Fiscal, contribuabilii care intra in suspendare temporara a activitatii au obligatia de a depune la organul fiscal competent declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, in termen de 30 de zile de la data producerii evenimentului.


Acte necesare pentru suspendarea activitatii unei firme 


Iata care sunt actele prin care se solicita suspendarea activitatii unei firme la ONRC:
  • Cerere de inregistrare mentiuni 
  • Declaratie-tip pe propria raspundere din care sa rezulte ca persoana juridica nu desfasoara la sediul social, la sediile secundare sau in afara acestora/desfasoara activitatile declarate o perioada de maxim 3 ani.
  • Hotararea adunarii generale a asociatilor/actionarilor sau decizia asociatului unic privind suspendarea temporara a activitatii. In acest document trebuie specificata durata suspendarii, precum si momentul reluarii activitatii;
  • Certificatele constatatoare emise in baza declaratiilor-tip pe propria raspundere pentru autorizarea activitatii/suspendarea activitatii;
  • Dovada privind plata taxei/tarifului, conform prevederilor legale in vigoare.

In cazul in care asociatul/asociatii desemneaza o alta persoana care sa indeplineasca aceste formalitatile legale necesare, trebuie depusa si o imputernicire speciala si autentica, o imputernicire de la avocat sau o delegatie, in original.

Documentele necesare pentru suspendarea activitatii firmei pot fi depuse astfel:
  • In format fizic, la ghiseul ONRC 
  • Prin posta, cu scrisoare cu valoare declarata si confirmare de primire
  • Online, cu semnatura electronica extinsa, prin intermediul portalului de servicii, care poate fi accesat de pe pagina de internet a ONRC, precum si direct folosind adresa https://myportal.onrc.ro/home. 

 
Model cerere suspendare activitate firma


Modelul de cerere de suspendare a activitatii unei firme se regaseste pe site-ul ONRC, de unde poate fi descarcat in format PDF si completat direct in format electronic .

Cum se poate relua activitatea dupa suspendarea unei firme?


Oricand, pe perioada suspendarii, firma poate solicita reluarea activitatii, prin depunerea unei cereri la organul fiscal in a carui evidenta fiscala este inregistrata. De asemenea, trebuie depusa si la ONRC o declaratie pe proprie raspundere cu privire la indeplinirea conditiilor de functionare/desfasurare a activitatii . 

Pentru a fi reactivati, contribuabilii trebuie sa-si indeplineasca toate obligatiile declarative prevazute de lege si sa nu aiba obligatii fiscale restante.

La reluarea activitatii dupa suspendare, contribuabilii trebuie sa depuna mai multe delaratii fiscale, si anume:
  • Formularul 070- pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale
  • Formularul 010 sau 700 – daca la reluarea activitatii au intervenit modificari ale datelor din declaratia de inregistrare fiscala
  • Formularul 223 – acesta este o declaratie privind veniturile estimate si trebuie depusa de intreprinderile familiale si asocierile fara personalitate juridica constituite intre persoane fizice care desfasoara profesii liberale si isi reiau activitatea in cursul anului fiscal. Formularul trebuie depus in termen de 30 de zile de la reinceperea activitatii.
  • Formularul 212 – Declaratia unica pentru persoanele fizice, in termen de 30 de zile de la reinceperea activitatii.
  • Formularul 099 – Cererea de inregistrare in scopuri de TVA

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici