
Raportul Special
realizat de specialisti
Noutate
Taxa radio-TV pentru microintreprinderi a fost anulata prin hotarare judecatoreasca. Care sunt efectele acestei anulari? Cine beneficiaza de anulare?
1. Ce spune Legea nr. 500/2002 privind finantele publice?
Taxa reprezinta suma platita de o persoana fizica sau juridica, de regula, pentru serviciile prestate acesteia de catre un agent economic, o institutie publica sau un serviciu public.
2. Ce spune Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune?
Persoanele juridice cu sediul in Romania, inclusiv filialele, sucursalele, agentiile si reprezentantele acestora, precum si reprezentantele din Romania ale persoanelor juridice straine, au obligatia sa plateasca o taxa pentru serviciul public de radiodifuziune si o taxa pentru serviciul public de televiziune, in calitate de beneficiari ai acestor servicii.
3. Ce spune H.G. nr. 978/2003 privind taxa pentru serviciul public de televiziune si H.G. nr. 977/2003 privind taxa pentru serviciul public de radiodifuziune?
Persoanele juridice cu sediul in Romania care se incadreaza in categoria microintreprinderilor au obligatia sa plateasca pentru sediul social o taxa lunara pentru serviciul public de televiziune si o taxa lunara pentru serviciul public de radiodifuziune.
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Potrivit acestor dispozitii, microintreprinderile au obligatia de a plati pentru sediul social o taxa lunara pentru serviciul public de radiodifuziune si televiziune, indiferent daca sunt sau nu beneficiare ale unor astfel de servicii.
Aceasta inseamna ca au obligatia de a achita aceasta taxa si societatile comerciale care nu au la sediu aparate de televiziune sau de radio, nici alte echipamente tehnice care sa permita accesarea serviciilor de radio sau televiziune.
Maimult, au aceasta obligatie si societatile comerciale care nu desfasoara activitate, ceea ce este nu numai ilegal, ci si imoral, constituindu-se intr-un impozit mascat, in favoarea unor entitati care nu au niciun fel de atributie de serviciu social.
4. Ce spune Curtea de Apel Cluj?
Norma juridica trebuie interpretata in sensul aplicarii ei si acolo unde legea nu distinge, nici interpretul nu trebuie sa distinga.
Or, in dispozitiile interne s-a stabilit in mod clar ca aceasta taxa incumba numai beneficiarilor celor doua servicii publice, notiunea de beneficiar fiind atribuita, atat in interpretarea oficiala, cat si in interpretarea gramaticala, logica si sistematica, numai subiectelor care sunt in mod direct destinatarii acestor servicii.
Din aceasta perspectiva, cele doua hotarari de guvern nu au aplicat in art. 3 alin. (1) in mod corect dispozitiile art. 40 din Legea nr. 41/1994.
Curtea de Apel Cluj a anulat prevederile cuprinse in art. 3 alin. (1) din H.G. nr. 977/2003 si ale art. 3 alin. (1) din H.G. nr. 978/2003, prin sentinta civila nr. 767/2008, irevocabila prin respingerea, respectiv anularea recursului de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie.
Concluzie
Din pacate, hotararea judecatoreasca prin care s-au anulat dispozitiile mentionate are putere numai pentru viitor. Aceasta inseamna ca taxa platita deja ramane pierduta. Mai mult decat atat, teoretic, ni se poate cere si taxa neplatita inca pana la anularea irevocabila a dispozitiilor legale mentionate.
Este bine totusi ca nedreptatea a fost reparata si ca toti vom beneficia de efectele hotararii judecatoresti, chiar daca nu am fost parte in proces. Practic, pentru viitor, in temeiul legii vom plati taxa numai daca suntem in mod real beneficiari ai serviciilor de radio si televiziune.
Desigur, va fi necesara modificarea corespunzatoare a H.G. nr. 977/2003 si a H.G. nr. 978/ 2003, pentru ca in forma actuala nu exista prevederi referitoare la modalitatea in care microintreprinderile vor face dovada calitatii de beneficiar al serviciilor de radio si televiziune.
Acte normative aplicabile:
Art. 2 pct. (40) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice
Art. 40 alin. (3) din Legea nr. 41/1994 privind organizarea si functionarea Societatii Romane de Radiodifuziune si Societatii Romane de Televiziune
Art. 3 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 978/2003 privind taxa pentru serviciul public de televiziune si art. 3 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 977/2003 privind taxa pentru serviciul public de radiodifuziune
Articol adaugat la 08 octombrie 2009
Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul fiscalitatea.ro" si link catre www.fiscalitatea.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Sfaturi de la experti
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B
Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma
Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?
[CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA