Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratament contabil si fiscal al unei asocieri in participatiune

20-Iul-2012
9302
Suntem asociati intr-un proiect cu o societate comerciala, societate care ne pune la dispozitie personal - sef de santier.

Aceasta ne refactureaza costurile privind salariul, cazarea, telefonul, combustibilul, diverse mijloace fixe si obiecte de inventar folosite de salariat. Fiind lider de proiect noi intocmim decontul de asociere in participatiune, decont prin care lunar ii transferam cota parte din chelt si venituri. Avem rugamintea sa ne comunicati monografia contabila privind inregistrarea facturilor de refacturare, deductibilitatea cheltuielilor si a TVA-ului, modul de redistribuire a chelt si veniturilor.

Raspuns: Legislatia in vigoare privind asocierile fara personalitate juridica, incheiate intre persoane juridice romane, este urmatoarea:

- din punct de vedere contabil:

> art. 203 si subsectiunea 8.10.3 - art. 265 -, precum si functiunea cotului 458 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 ;
- din punct de vedere fiscal:
- impozit pe profit:

> definitia prevazuta la art. 7 alin. (1) punctul 5, art. 28 alin. (3), art. 34 si 35 - din codul fiscal ;

> art. 16 din codul fiscal si punctul 9 litera c) din normele aferente acestui articol;

- TVA
> art. 127 alin. (9) si (10) din codul fiscal si punctul 5 din norme;

> art. 156 alin. (5) cod fiscal si punctul 79^1 din norme.

Situatia dvs, conform careia liderul de asociatie este facturat, pentru proiectul derulat de asociatie, de catre unul din coparticipanti, se regaseste prezentata la punctul 79^1 alin. (3) din normele date pentru art. 156 din codul fiscal , astfel: "(3) Bunurile/serviciile care sunt puse la dispozitia asocierii de catre membrii sai, altele decât cele prev?zute la alin. (2) - fara plata n.n -, reprezinta livrare de bunuri sau prestare de servicii cu plat? în sensul art. 128, respectiv art. 129 din Codul fiscal ."

In contextul acestui citat, daca un coparticipant factureaza bunuri/servicii catre lider in scopul activitatii asociatiei, factura primita de lider va fi inregistrata de catre acesta in contabilitatea asociatiei, cu deducerea de TVA, ca de la orice factura emisa de un tert pe numele liderului pentru asociatie, iar la finalul lunii, pe baza de decont, conform procentului, ii va fi transferata cheltuiala respectiva coparticipantului.
Coparticipantul pune la dispozitia asociatiei servicii (salarii, telefoane, cazare, costurile privind mijloacele fixe/obiectele de inventar etc) prin facturare (le pune la dispozitia asociatiei cu plata).

Concret, presupunem ca factura primita de la coparticipant pentru acele servicii este de 1000 lei plus TVA.
Cotele sunt de 60% pentru lider si de 40% pentru coparticipant.
Inregistrarea facturii de catre lider in contabilitatea asociatiei:

628/analitic asociatie = 401 1000 lei
4426 = 401 240 lei

Veniturile obtinute de asociatie, prin facturarea catre terti de catre liderul de asociatie, se vor inregistra in contabilitatea asociatiei, de catre lider, in functie de natura veniturilor, de exemplu o prestare de serviciu de 2000 lei plus tva:
4111 = 704/analitic asociatie 2000 lei
4111 = 4427 480 lei
TVA va urma cursul normal in contabilitatea liderului, din punctul de vedere al contabilizarii, declararii si platii la buget, fara a afecta contabilitatea asociatiei, deoarece, din punctul de vedere al TVA, liderul este tinut raspunzator pentru evidenta si plata la buget a acestei taxe.

Deductibilitatea cheltuielilor primite de la coparticipant si a TVA este prevazuta in codul fiscal , in sensul ca acestea sunt deductibile daca sunt aferente unei activitati economice (unei activitati care genereaza venituri impozabile si TVA colectata si/sau scutita cu drept de deducere), conform art. 21 alin. (1) si art. 145 si 145^1 din codul fiscal .

La finalul fiecarei luni, proportional cu cota de participare, se va intocmi decontul de venituri si cheltuieli, iar coparticipantul X va primi suma de 400 lei (1000 lei*40%) din cheltuiala si suma de 800 lei din venituri (2000 lei*40%), iar liderul, ca si coparticipant Y, va primi 600 lei (1000 lei*60%) din cheltuiala si 1200 lei din venituri (2000 lei*60%).
Inregistrarea in contabilitatea liderului, pentru asociatie, pentru acordarea cheltuielilor si veniturilor catre cei doi asociati, va fi:
458/analitic asociat X = 628/analitic asociatie 400 lei
704/analitic asociatie = 458/analitic asociat X 800 lei
si acordarea cotei parti din cheltueili si venituri catre el insusi:

458/analitic asociat Y (el insusi) = 628/analitic asociatie 600 lei
704/analitic asociatie = 458/analitic asociat Y (el insusi) 1200 lei

Pe de alta parte, tot liderul, dar in contabilitatea sa proprie, printr-un analitic distinct, va prelua cheltuiala si venitul din asociatie, pe baza decontului intocmit in 2 exemplare: un exemplar ramine la contabilitatea asociatiei si un exemplar se inmineaza asociatului:
628/analitic asociatie = 458 600 lei
458 = 704/analitic asociatie 1200 lei.

Liderul, in balanta sa finala, va avea un analitic la contul 628/704 cu rulaj de 1000 lei/2000 lei, reprezentind cheltuiala/venitul din asociere, un analitic la contul 628/704 cu rulaj de 600 lei/1200 lei, reprezentind cheltuiala/venitul "primite" de la asociatie si, eventual, un alt analitic pentru contul 628 /704 din alte activitati proprii, care nu au legatura cu asociatia. Prin contul 121 se vor inchide doar rulejele conturilor 628/704 "primite" de la asociatie (respectiv sumele de 600 lei/1200 lei) si, eventual, rulajele conturilor 6xx/7xx din activitatea proprie.
Decontul pentru operatiuni in participatie (cod 14-4-14) este cel prevazut in OMFP 3015/2008 privind documentele financiar - contabile.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "Tratament contabil si fiscal al unei asocieri in participatiune":
Rating:

Nota: 4.75 din 2 voturi
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Atentie contabili!

Legea privind combaterea Spalarii banilor a fost modificata!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016



x

Trimite opinia ta comunitatii Fiscalitatea.ro



Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Comentarii (6)

06-Aug-2012

4vXrkR , [url=http://qafxjzhogevq.com/]qafxjzhogevq[/url], [link=http://xstypxqezxaf.com/]xstypxqezxaf[/link], http://qyswmthptycm.com/

05-Aug-2012

Foarte, foarte bun articolul.

04-Aug-2012

TfTJW1 krqmgnatbkwd

04-Aug-2012

NeSj2a , [url=http://bdjgezxwsqxi.com/]bdjgezxwsqxi[/url], [link=http://hnrlbcatlgfm.com/]hnrlbcatlgfm[/link], http://glzwconmjirv.com/

03-Aug-2012

mZ0yl1 gdqyhqrbcela




Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Declaratia 112 in 2022. Finantele MODIFICA formularul si aplica noi instructiuni de completare
    • Finantele au pus in dezbatere publica un nou Proiect Ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate". In prezent, D112 -Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate este reglementata conform Ordinului comun nr. 203/207/188 al...» citeste mai departe aici

  • Esalonarea la plata in 2022 va putea fi accesata si de debitorii care se afla in insolventa
    • Ministerul Finantelor doreste modicarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala si propune noi masuri si in cazul esalonarii. Conditiile de accesare a esalonarii la plata in 2022 vor fi mai flexbile, astfel incat se vor putea bucura de facilitate si debitorii care se afla in insolventa in acest moment. Tinand cont de contextul pandemic si economic actual, s-a constatat ca redresarea contribuabililor care se afla in dificultate financiara este greu de sustinut, astfel ca...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Formularul poate fi depus de gupul fiscal pana pe 25 iunie incepand cu anul 2023
    • Guvernul modifica termenul pentru depunere D101 in cazul grupului fiscal. Formularul va putea fi transmis de persoana juridica respunzabila pana pe data de 25 iunie incepand cu anul 2023. Pentru corelare cu termenele de depunere a declaratiei anuale privind impozitul pe profit prevazute la art. I alin.(13) din din O.U.G. nr. 153/2020 pentru instituirea unor masuri fiscale de stimulare a mentinerii/cresterii capitalurilor proprii, precum si pentru completarea unor acte normative, se propune...» citeste mai departe aici

  • Finantele propun 3 modificari MAJORE asupra Codului Fiscal
    • Recent, Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordonanta pentru modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru prelungirea unor termene. Schimbarile vizeaza si Codul Fiscal. Iata noile modificari propuse de finante asupra Codului Fiscal: a) Instituirea obligatiei notarilor publici de declarare a tranzactiilor din transferul dreptului de proprietate si al dezmembramintelor acestuia situate sub plafonul neimpozabil de 450.000 lei. Masura are in vedere...» citeste mai departe aici

  • MFP modifica ordinul 1665/2020 prin care poprirea electronica a devenit functionala
    • Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica un nou Proiect Ordin pentru modificarea ?i completarea Ordinului ministrului finantelor publice nr.1665/2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de comunicare a acestora. Conform Referatului de Aprobare, prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 1665/2020 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare si a procedurii de...» citeste mai departe aici

  • In perioada 1 februarie - 31 martie 2022 preturile pentru energie electrica si gaze naturale se PLAFONEAZA pentru clientii non-casnici
    • In Monitorul Oficial a fost publicata Ordonanta de Urgenta 3/2022 prin care se modifica 118/2021. Actul normativ prevedea acordarea unei scheme de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale pentru sezonul rece 2021-2022. Incepand cu 1 februarie preturile se vor plafona pentru clientii non-casnici, iar pentru cei casnici va fi acordata o compensatie unitara in valoare de cel mult 0,291 lei/kWh, in cazul energiei electrice, si in valoare de cel mult 40% din valoarea pretului...» citeste mai departe aici

© 2007 - 2022 RENTROP & STRATON. All rights reserved.

Atentie contabili!

Noile reguli de deductibilitate au fost MODIFICATE in 2022!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Deducerile in 2022 - studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016