Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Tratament contabil si fiscal al unei asocieri in participatiune

20-Iul-2012
11105
Suntem asociati intr-un proiect cu o societate comerciala, societate care ne pune la dispozitie personal - sef de santier.

Aceasta ne refactureaza costurile privind salariul, cazarea, telefonul, combustibilul, diverse mijloace fixe si obiecte de inventar folosite de salariat. Fiind lider de proiect noi intocmim decontul de asociere in participatiune, decont prin care lunar ii transferam cota parte din chelt si venituri. Avem rugamintea sa ne comunicati monografia contabila privind inregistrarea facturilor de refacturare, deductibilitatea cheltuielilor si a TVA-ului, modul de redistribuire a chelt si veniturilor.

Raspuns: Legislatia in vigoare privind asocierile fara personalitate juridica, incheiate intre persoane juridice romane, este urmatoarea:

- din punct de vedere contabil:

> art. 203 si subsectiunea 8.10.3 - art. 265 -, precum si functiunea cotului 458 din Reglementarile contabile aprobate prin OMFP 3055/2009 ;

- din punct de vedere fiscal:
- impozit pe profit:

> definitia prevazuta la art. 7 alin. (1) punctul 5, art. 28 alin. (3), art. 34 si 35 - din codul fiscal ;

> art. 16 din codul fiscal si punctul 9 litera c) din normele aferente acestui articol;

- TVA
> art. 127 alin. (9) si (10) din codul fiscal si punctul 5 din norme;

> art. 156 alin. (5) cod fiscal si punctul 79^1 din norme.

Situatia dvs, conform careia liderul de asociatie este facturat, pentru proiectul derulat de asociatie, de catre unul din coparticipanti, se regaseste prezentata la punctul 79^1 alin. (3) din normele date pentru art. 156 din codul fiscal , astfel: "(3) Bunurile/serviciile care sunt puse la dispozitia asocierii de catre membrii sai, altele decât cele prev?zute la alin. (2) - fara plata n.n -, reprezinta livrare de bunuri sau prestare de servicii cu plat? în sensul art. 128, respectiv art. 129 din Codul fiscal ."

In contextul acestui citat, daca un coparticipant factureaza bunuri/servicii catre lider in scopul activitatii asociatiei, factura primita de lider va fi inregistrata de catre acesta in contabilitatea asociatiei, cu deducerea de TVA, ca de la orice factura emisa de un tert pe numele liderului pentru asociatie, iar la finalul lunii, pe baza de decont, conform procentului, ii va fi transferata cheltuiala respectiva coparticipantului.
Coparticipantul pune la dispozitia asociatiei servicii (salarii, telefoane, cazare, costurile privind mijloacele fixe/obiectele de inventar etc) prin facturare (le pune la dispozitia asociatiei cu plata).

Concret, presupunem ca factura primita de la coparticipant pentru acele servicii este de 1000 lei plus TVA.
Cotele sunt de 60% pentru lider si de 40% pentru coparticipant.
Inregistrarea facturii de catre lider in contabilitatea asociatiei:

628/analitic asociatie = 401 1000 lei
4426 = 401 240 lei

Veniturile obtinute de asociatie, prin facturarea catre terti de catre liderul de asociatie, se vor inregistra in contabilitatea asociatiei, de catre lider, in functie de natura veniturilor, de exemplu o prestare de serviciu de 2000 lei plus tva:
4111 = 704/analitic asociatie 2000 lei
4111 = 4427 480 lei
TVA va urma cursul normal in contabilitatea liderului, din punctul de vedere al contabilizarii, declararii si platii la buget, fara a afecta contabilitatea asociatiei, deoarece, din punctul de vedere al TVA, liderul este tinut raspunzator pentru evidenta si plata la buget a acestei taxe.

Deductibilitatea cheltuielilor primite de la coparticipant si a TVA este prevazuta in codul fiscal , in sensul ca acestea sunt deductibile daca sunt aferente unei activitati economice (unei activitati care genereaza venituri impozabile si TVA colectata si/sau scutita cu drept de deducere), conform art. 21 alin. (1) si art. 145 si 145^1 din codul fiscal .

La finalul fiecarei luni, proportional cu cota de participare, se va intocmi decontul de venituri si cheltuieli, iar coparticipantul X va primi suma de 400 lei (1000 lei*40%) din cheltuiala si suma de 800 lei din venituri (2000 lei*40%), iar liderul, ca si coparticipant Y, va primi 600 lei (1000 lei*60%) din cheltuiala si 1200 lei din venituri (2000 lei*60%).
Inregistrarea in contabilitatea liderului, pentru asociatie, pentru acordarea cheltuielilor si veniturilor catre cei doi asociati, va fi:
458/analitic asociat X = 628/analitic asociatie 400 lei
704/analitic asociatie = 458/analitic asociat X 800 lei
si acordarea cotei parti din cheltueili si venituri catre el insusi:

458/analitic asociat Y (el insusi) = 628/analitic asociatie 600 lei
704/analitic asociatie = 458/analitic asociat Y (el insusi) 1200 lei

Pe de alta parte, tot liderul, dar in contabilitatea sa proprie, printr-un analitic distinct, va prelua cheltuiala si venitul din asociatie, pe baza decontului intocmit in 2 exemplare: un exemplar ramine la contabilitatea asociatiei si un exemplar se inmineaza asociatului:
628/analitic asociatie = 458 600 lei
458 = 704/analitic asociatie 1200 lei.

Liderul, in balanta sa finala, va avea un analitic la contul 628/704 cu rulaj de 1000 lei/2000 lei, reprezentind cheltuiala/venitul din asociere, un analitic la contul 628/704 cu rulaj de 600 lei/1200 lei, reprezentind cheltuiala/venitul "primite" de la asociatie si, eventual, un alt analitic pentru contul 628 /704 din alte activitati proprii, care nu au legatura cu asociatia. Prin contul 121 se vor inchide doar rulejele conturilor 628/704 "primite" de la asociatie (respectiv sumele de 600 lei/1200 lei) si, eventual, rulajele conturilor 6xx/7xx din activitatea proprie.
Decontul pentru operatiuni in participatie (cod 14-4-14) este cel prevazut in OMFP 3015/2008 privind documentele financiar - contabile.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Infiintare PFA. Etape si acte necesare

    • Infiintarea unui PFA (Persoana Fizica Autorizata) reprezinta o optiune de luat in calcul pentru persoanele care doresc sa isi desfasoare activitatea profesionala in mod independent. Acest tip de organizare implica o procedura simplificata de infiintare, organizare si administrare, insa exista atat avantaje, cat si dezavantaje care trebuie sa fie pe deplin intelese. In acest articol, vom detalia etapele si documentele necesare pentru infiintarea unui PFA, oferindu-va in acelasi timp si cateva...» citeste mai departe aici

  • E-Factura. Este OBLIGATORIE transmiterea in sistem a facturilor emise catre persoane fizice?

    • Factura electronica, asa cum este definita de OUG nr. 120/2021, este transmisa de operatorii economici (orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii) utilizand sistemul RO e-Factura in cadrul tranzactiilor efectuate cu: autoritati contractante/entitati contractante - B2G "Business to Government" alti operatori economici B2B "Business to Business" persoane fizice doar in situatia operatorilor...» citeste mai departe aici

  • D112 in 2024. Modelul aprobat prin Ordinul 6330/2024 va fi utilizat pentru veniturile lunii septembrie

    • Prin Ordinul 6330/2024, publicat recent in Monitorul Oficial, au fost oficializate noi instructiuni pentru completarea D112, dar si un nou model de formular. Modificarile au aparut in contextul intrarii in vigoare a Legii 360/2023 privind noua lege a pensiilor. Ordinul 6.330/1.587/1.630/3.121/2024 pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a formularului 112 “Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si...» citeste mai departe aici

  • Radiere intreprindere individuala. Etape si acte necesare

    • Pentru a incheia existenta unei intreprinderi individuale trebuie, ca ultima etapa, sa efectuezi radierea din Registrul Comertului. Insa avand in vedere ca in acest caz, spre deosebire de radierea in cazul SRL-urilor, nu exista situatii financiare de lichidare sau alte termene limita, etc, intreaga procedura va fi foarte simpla. Iar in acest articol vom vedea ce etape trebuie sa parcurgi pentru a radia intreprinderea individuala, de ce documente ai nevoie, dar si cateva lucruri esentiale pe care...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate


Modificari importante in Codul fiscal!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

E-Transport - toate NOUTATILE din 2024 + Studii de caz detaliate

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016