Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

TVA din bonurile fiscale

23-Sep-2010
7165

Intrebare:


O firma care are ca obiect de activitate transport intracomunitar de marfuri poate solicita rambursarea TVA din bonurile fiscale de motorina si taxe de drum de pe teritoriul Austriei? Mentionam ca pe aceste bonuri sunt elemente de identificare ale firmei noastre.

Daca putem solicita TVA, la rubrica de facturi din Declaratia 318 introducem bonurile si le anexam in atasament?

Raspuns:
Asa cum se reglementeaza prin Codul fiscal, bonurile emise de casa de marcat sunt documente in baza carora se exercita dreptul de deducere a TVA. In mod similar aceasta prevedere trebuie sa se regaseasca in legislatia fiscala din fiecare stat membru. Referitor la solicitarea restituirii de TVA pe teritoriul comunitar, pentru a va fi de ajutor, va prezint cateva reglementari din Directiva CEE nr. 9 din 12 februarie 2008 de stabilire a normelor detaliate privind rambursarea taxei pe valoare adaugata, prevazuta in Directiva 2006/112/CE, catre persoane impozabile stabilite in alt stat membru decat statul membru de rambursare:


  • prin articolul 8 se reglementeaza informatiile care se cuprind in cererea de rambursare a TVA:

- numele si adresa completa ale solicitantului;
- o adresa de contact pe cale electronica;
- o descriere a activitatii economice a solicitantului pentru care sunt achizitionate bunurile si serviciile;
- perioada de rambursare acoperita de cerere;
- o declaratie din partea solicitantului ca nu a livrat bunuri si nu a prestat servicii considerate ca fiind livrate/prestate pe teritoriul statului membru de rambursare pe parcursul perioadei de rambursare;
- numarul de identificare TVA sau codul de inregistrare fiscala al solicitantului;
- datele contului bancar, inclusiv codurile IBAN si BIC.

In afara de aceste informatii cu caracter general, se impune si prezentarea urmatoarelor informatii pentru fiecare factura:

  • numele si adresa completa ale furnizorului sau prestatorului;
  • numarul de identificare in scopuri de TVA sau codul de inregistrare fiscala al furnizorului sau prestatorului alocat de statul membru de rambursare;
  • prefixul statului membru de rambursare;
  • data si numarul facturii;
  • baza impozabila si cuantumul TVA exprimate in moneda statului membru de rambursare;
  • cuantumul TVA deductibila calculata si exprimata in moneda statului membru de rambursare;
  • natura bunurilor si a serviciilor achizitionate, descrisa conform codurilor de la articolul 9.
  • prin articolul 9 se prevede faptul ca in cererea de rambursare, la natura bunurilor achizitionate pentru combustibil se inscrie codul 1;
  • prin articolul 10 se prevede faptul ca in cazul facturilor pentru combustibil plafonul este de 250 EUR sau echivalentul acestuia in moneda nationala;
  • prin articolul 11 se prevede faptul statul membru de rambursare poate cere solicitantului sa furnizeze o descriere a activitatilor sale economice prin utilizarea sistemului armonizat de coduri stabilit in conformitate cu articolul 34a alineatul (3) al doilea paragraf din Regulamentul (CE) nr. 1798/2003 al Consiliului 1);
  • prin articolul 15 se prevede faptul cererea de rambursare este trimisa statului membru in care este stabilit solicitantul cel tarziu pana la data de 30 septembrie a anului calendaristic care urmeaza perioadei de rambursare. Se considera ca cererea a fost depusa numai in cazul in care solicitantul a furnizat toate informatiile cerute in temeiul articolelor 8, 9 si 11.

Asa cum se poate constata, prevederile din O.M.F.P. nr. 3 din 4 ianuarie 2010 (pentru aprobarea Procedurii de primire a cererilor de rambursare a TVA achitate de catre persoanele impozabile stabilite in Romania pentru importuri si achizitii de bunuri/servicii efectuate in alt stat membru al Uniunii Europene) sunt armonizate cu cele din Directiva 9 a CEE.

Prin legislatia fiscala din Romania, in baza O.M.F.P. nr. 4 din 4 ianuarie 2010 pentru aprobarea Procedurii de solutionare a cererilor de rambursare a taxei pe valoarea adaugata formulate de catre persoanele impozabile nestabilite in Romania, stabilite in alt stat membru al Uniunii Europene este permisa rambursarea TVA aferenta combustibilului alimentat pe baza bonurilor fiscale emise de casele de marcat, fara a se impune prezentarea facturilor. Deci, persoanele impozabile stabilite in state membre beneficiaza de restituirea TVA aferenta combustibilului alimentat pe teritoriul Romaniei pentru care se face dovada achizitiei si platii prin bonul emis de casa de marcat.

In mod similar ar trebui ca persoanele impozabile din Romania sa beneficieze de rambursarea TVA aferenta combustibilului alimentat pe teritoriul Austriei sau pe teritoriul altui stat membru pentru care se prezinta drept document justificativ bonul fiscal emis de casa de marcat. In acest context recunosc faptul ca nu cunosc prevederile legislatiei fiscale din Austria cu privire la recunoasterea bonului fiscal drept document justificativ. Cu toate acestea, va recomand sa completati cererea cod 318 prin inscrierea fiecarui bon pentru care solicitati rambursarea si sa scanati fiecare bon fata/verso pentru preluarea tuturor informatiilor necesare efectuarii rambursarii:

  • numarul bonului fiscal;
  • denumire vanzator combustibil, inclusiv codul de inregistrare in scopuri de TVA;
  • denumire firmei dvs. in calitate de cumparator, inclusiv combustibil si codul de inregistrare in scopuri de TVA;
  • numar de inmatriculare mijloc de transport auto;
  • valoarea achitata, din care baza de impozitare si suma TVA pentru care se solicita restituirea.

In baza cererii formulate, autoritatea fiscala din Austria urmeaza sa va confirme aprobarea sau respingerea cererii de rambursare sau sa formuleze o cerere suplimentara de informatii.
Trebuie sa aveti in vedere faptul ca in baza directivei, in cazul in care cererea de rambursare vizeaza o perioada de rambursare mai mica de un an calendaristic, dar mai mare de trei luni, cuantumul TVA pentru care se solicita o rambursare nu poate fi mai mic de 400 EUR sau echivalentul acestuia in moneda nationala. De asemenea, in cazul in care cererea de rambursare se refera la o perioada de rambursare de un an calendaristic sau la perioada ramasa dintr-un an calendaristic, cuantumul TVA nu poate fi mai mic de 50 EUR sau echivalentul acestuia in moneda nationala.

Suma solicitata la rambursare autoritatii fiscale din Austria se inregistreaza prin debitul contului 461 ,,Debitori,, sau contului 473 "Decontari din operatii in curs de clarificare" .fara a fi inregistrata in contul 624 ,, Cheltuieli cu transportul de bunuri si personal,, .
Pe intreg teritoriul comunitar sunt stabilite reguli si principii clare privind rambursarea TVA. Astfel, prin directiva CEE nr. 8 din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei CEE nr. 112/2006 s-au adus modificari referitoare la rambursarea TVA. Astfel, prin aceasta directiva se face fac urmatoarele precizari:

  • TVA este rambursata persoanelor impozabile care sunt stabilite intr-un alt stat membru decat statul membru in care cumpara bunuri supuse TVA, in baza normelor detaliate stabilite prin Directiva CEE nr. 9 din 2008;
  • nu se efectueaza rambursarea TVA daca suma a fost facturata incorect conform legislatiei statului membru in care se face rambursarea.

Deci, in baza prevederilor din directivele CEE consider ca autoritatea fiscala din Austria ar trebui sa accepte bonul de casa de marcat la restituirea TVA in situatia in care toate celelalte conditii sunt indeplinite. Merita sa incercati pentru a cunoaste cum veti proceda in viitor cu operatiunile similare realizate pe teritoriul Austriei.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici