Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Amnistie fiscala, OUG 107/2024. Cum poti beneficia de facilitati daca trebuie sa modifici regimul de impozitare

15-Oct-2024
1329
Amnistie fiscala, OUG 107/2024. Cum poti beneficia de facilitati daca trebuie sa modifici regimul de impozitare

Prin OUG 107/2024 a fost adoptata de Guvern amnistia fiscala care presupune facilitati pentru contribuabili precum anularea dobanzilor, penalitatilor si altor accesorii, reducerea unei parti din datorie in cazul persoanelor fizice, dar si bonificatii de 3% pentru societatile care platesc la timp obligatiile fiscale.

Cum beneficiezi de anularea dobanzilor si accesoriilor

Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:

a) toate obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevazuta la art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;

b) sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligatiile bugetare principale si accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 1 septembrie 2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;

c) debitorul sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. Aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal central;

d) debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor dupa indeplinirea in mod corespunzator a conditiilor prevazute la lit. a)-c), pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sanctiunea decaderii.

Cum beneficiezi de anularea obligatiilor bugetare daca trebuie sa modifici regimul de impozitare?

Va prezentam in cele ce urmeaza un caz in care un PFA cu cod CAEN 6202 a fost la norma de venit in anii 2018 - 2021. In urma unei analize mai atente a contractelor incheiate si a devizelor de lucrari a ajuns la concluzia ca serviciile prestate se incadrau de fapt la codul CAEN 6201 pentru care ar fi trebuit sa treaca la sistem real.

In prezent se doreste corectarea acestei situatii si ulterior beneficierea de Legea aministiei fiscale.

Este corecta succesiunea de pasi de mai jos?

1. depunerea de declaratii unice rectificative pentru a se modifica regimul de impozitare pe fiecare din cei 3 ani;

2. imediat dupa ce sumele de plata apar in Nota obligatiilor de plata(disponibila in SPV), depunerea Notificarii privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare;

3. daca Notificarea e aprobata, urmeaza plata a 75% din debitul rezultat din declaratiile rectificative (suma va fi peste 5.000 lei);

4. depunerea cererii de anulare a unor obligatii bugetare.

Raspunsul specialistului

Succesiunea de pasi propusa pentru corectarea regimului de impozitare si beneficierea de facilitatile fiscale oferite de Legea aministiei fiscale este corecta, avand in vedere prevederile Ordonantei de Urgenta nr. 107/2024.

Depunerea declaratiilor unice rectificative:
Acesta este primul pas corect si necesar pentru a ajusta obligatiile fiscale conform realitatii operatiunilor efectuate sub codul CAEN corect (6201). Declaratiile rectificative trebuie depuse pentru fiecare din anii 2018 - 2021, conform Art. III, alin. (1)a din OUG 107/2024, care permite corectarea obligatiilor bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024.

Depunerea Notificarii privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare:
Dupa ce sumele de plata apar in obligatiile de plata (disponibila in SPV) veti depune Notificarea (D 11) pentru a informa organul fiscal despre intentia de a beneficia de anularea accesoriilor, conform Art. VI alin. (1) din OUG 107/2024, termenul fiind nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024 sub sanctiunea decaderii.

Dupa primirea Notificarii, organul fiscal verifica daca v-ati indeplinit obligatiile declarative potrivit vectorului fiscal pana la data depunerii notificarii, efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale. In cazul in care se constata ca nu v-ati indeplinit obligatiile declarative, organul fiscal va indruma in acest sens.

Organul fiscal va elibera din oficiu certificatul de atestare fiscala, pe care vi-l comunica, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data depunerii notificarii.

Plata a 75% din debitul rezultat din declaratiile rectificative:
Aceasta este o conditie pentru a beneficia de anularea restului de 25% din obligatiile bugetare principale si a tuturor accesoriilor, conform Art. XVI, alin. (2)a din OUG 107/2024.

Daca inregistrati obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in cuantum mai mare de 5.000 lei, veti beneficia de:

a) anularea unui procent de 25% din obligatiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in situatia in care acestea sunt stinse in procent de 75% pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;
b) anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv.

Depunerea cererii de anulare a unor obligatii bugetare:
Acest ultim pas trebuie efectuat dupa indeplinirea conditiilor de mai sus si inainte de data limita de 25 noiembrie 2024, conform Art. II lit. d) si Art. VI alin. (1) din OUG 107/2024.

Pasii trebuie urmati cu atentie si in conformitate cu toate termenele si conditiile stabilite de legislatia fiscala pentru a asigura corectitudinea procedurii si pentru a beneficia de facilitatile fiscale oferite.

Temei legal 

Ordonanta de urgenta nr. 107/2024 pentru reglementarea unor masuri fiscal-bugetare in domeniul gestionarii creantelor bugetare si a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al Romaniei in anul 2024, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative

Art. II. -
Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) toate obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevazuta la art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;
b) sunt stinse prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, toate obligatiile bugetare principale si accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 1 septembrie 2024 si data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;
c) debitorul sa aiba depuse toate declaratiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv. Aceasta conditie se considera indeplinita si in cazul in care, pentru perioadele in care nu s-au depus declaratii fiscale, obligatiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de catre organul fiscal central;
d) debitorul depune cererea de anulare a accesoriilor dupa indeplinirea in mod corespunzator a conditiilor prevazute la lit. a)-c), pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, sub sanctiunea decaderii.
Art. III. -
(1) Dobanzile, penalitatile si toate accesoriile aferente diferentelor de obligatii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaratie rectificativa prin care se corecteaza obligatiile bugetare principale cu scadente anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, administrate de organul fiscal, se anuleaza daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) declaratia rectificativa este depusa incepand cu data de 1 septembrie 2024 pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;
b) toate obligatiile bugetare principale individualizate in declaratia rectificativa se sting prin orice modalitate prevazuta de art. 22 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pana la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;
c) sunt indeplinite, in mod corespunzator, conditiile prevazute la art. II lit. b) -d).
Art. VI. -
(1) Debitorii care intentioneaza sa beneficieze de anularea obligatiilor bugetare accesorii potrivit art. I-V din prezenta ordonanta de urgenta pot notifica organul fiscal cu privire la intentia lor, pana cel mai tarziu la data depunerii cererii de anulare a accesoriilor prevazuta la art. II lit. d) si nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024 sub sanctiunea decaderii.
(2) Dupa primirea notificarii prevazute la alin. (1), organul fiscal verifica daca debitorul si-a indeplinit obligatiile declarative potrivit vectorului fiscal pana la data depunerii notificarii, efectueaza stingerile, compensarile si orice alte operatiuni necesare in vederea stabilirii cu certitudine a obligatiilor bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale potrivit art. II-V. In cazul in care se constata ca debitorul nu si-a indeplinit obligatiile declarative, organul fiscal il indruma potrivit art. 7 alin. (2) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Organul fiscal elibereaza din oficiu certificatul de atestare fiscala, pe care il comunica debitorului, in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data depunerii notificarii.
(4) Organul fiscal are obligatia de a clarifica cu debitorul eventualele neconcordante cu privire la obligatiile bugetare ce constituie conditie pentru acordarea facilitatii fiscale sau la cele care pot fi anulate, potrivit art. II-V.
(5) Pentru debitorii care au notificat organul fiscal potrivit alin. (1):
a) dobanzile, penalitatile si toate accesoriile, care pot face obiectul anularii, se amana la plata in vederea anularii. In acest caz, organul fiscal central emite decizie de amanare la plata a dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor;
b) procedura de executare silita nu incepe sau se suspenda, dupa caz, pentru obligatiile accesorii amanate la plata potrivit lit. a);
c) obligatiile accesorii amanate la plata potrivit lit. a) nu se sting pana la data solutionarii cererii de anulare a accesoriilor sau pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, in cazul in care debitorul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
(6) Prevederile alin. (5) sunt aplicabile si pe perioada cuprinsa intre data depunerii cererii de anulare a accesoriilor si data emiterii deciziei de solutionare a cererii potrivit art. VIII alin. (1

Art. XVI. -
(1) Debitorii, persoane fizice, care inregistreaza obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv in cuantum mai mic de 5.000 lei inclusiv, pot beneficia de:
a) anularea unui procent de 50% din obligatiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in situatia in care acestea sunt stinse in procent de 50% pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;
b) anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, daca este respectata conditia de la lit. a).
(2) Debitorii, persoane fizice, care inregistreaza obligatii bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv in cuantum mai mare de 5.000 lei, pot beneficia de:
a) anularea unui procent de 25% din obligatiile bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, in situatia in care acestea sunt stinse in procent de 75% pana la data depunerii cererii de anulare, dar nu mai tarziu de data de 25 noiembrie 2024;
b) anularea dobanzilor, penalitatilor si a tuturor accesoriilor aferente obligatiilor bugetare principale, restante la data de 31 august 2024 inclusiv, daca este respectata conditia de la lit. a).
(3) Prevederile art. I-XV sunt aplicabile in mod corespunzator. In cazul debitorilor care au depus notificari conform prevederilor art. VI alin. (1), organul fiscal emite si o decizie de amanare a unui procent de 50%, respectiv 25%, dupa caz, din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv.


Raspuns oferit in luna octombrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016