ANAF: Indrumarea si asistenta contribuabililor in domeniul fiscal
Asistenta contribuabililor in domeniul fiscal se acorda inca de la infiintarea administratiilor fiscale, chiar daca, initial, nu au existat structuri distincte, specializate in acest sens.
Avand in vedere importanta oferirii unor informatii de calitate contribuabililor, incepand cu
anul 1998,
activitatea de asistare a contribuabililor s-a desfasurata de structuri specializate, in cadrul aparatului central si teritorial al Ministerului Finantelor Publice. Activitatea de indrumare si asistenta a contribuabililor in domeniul fiscal a fost preluata si continuata de A.N.A.F., odata cu desprinderea directiilor cu atributii de administrare a veniturilor statului de Ministerul Finantelor Publice.
In prezent, aceasta activitate este desfasurata de structuri specializate in cadrul aparatului central al A.N.A.F. si in cadrul structurilor teritoriale. Acordarea de indrumare si asistenta a contribuabililor in domeniul fiscal are scopul de a sprijini contribuabilii in vederea intelegerii obligatiilor fiscale ce le revin si de a facilita indeplinirea acestora. Sfera activitatii de indrumare si asistenta cuprinde impozitele, taxele, contributiile sociale si alte venituri bugetare administrate de A.N.A.F.
Indrumarea si asistenta contribuabililor in domeniul fiscal este un serviciu menit sa vina in sprijinul contribuabililor si consta in furnizarea de informatii cu caracter general in legatura cu modul in care acestia trebuie sa procedeze pentru a beneficia de un drept fiscal sau pentru a se conforma unei obligatii fiscale.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Import de bunuri. Monografie contabila Am cumparat o baterie auto din Anglia pentru una dintre masinile Societatii. Am primit factura in valoare de 1111 lire. S-au efectuat procedurile vamale cu plata taxei vamale si a...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Vanzare imobil, plafon scutire TVA O societate cu obiect principal de activitate inchirierea si subinchirierea bunurilor imobiliare proprii sau inchiriate (CAEN 6820), desfasoara activitati de inchiriere a unor...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
1. Indrumare si asistenta direct la sediul organului fiscal: Indrumarea si asistenta contribuabililor in domeniul fiscal se acorda la sediile organelor
fiscale de catre functionari publici specializati in acest domeniu. Numarul contribuabililor care solicita asistenta directa tinde sa se diminueze odata cu dezvoltarea celorlalte servicii, respectiv acordarea de asistenta contribuabililor in scris, prin e-mail si telefonic.
2. Indrumare si asistenta in scris Functionarii din cadrul serviciilor de asistenta ofera indrumare si asistenta contribuabililor in domeniul legislatiei fiscale, la cererea acestora. Avand in vedere necesitatea
reducerii costurilor legate de furnizarea acestui serviciu, dezvoltarii cailor de comunicare a contribuabililor cu unitatile fiscale, precum si in vederea cresterii operativitatii, au fost create servicii noi, respectiv acordarea de indrumare si asistenta contribuabililor prin e-mail si telefonic.
3. Indrumare si asistenta prin e-mail Introducerea serviciului de asistenta prin e-mail, in anul 2002, a reprezentat un pas important in modernizarea serviciilor oferite de administratia fiscala. Astfel, prin introducerea acestui serviciu, contribuabilii au posibilitatea de a obtine informatiile fiscale dorite, fara a mai fi nevoiti sa se deplaseze la sediul organului fiscal, economisind astfel timp si bani.
Serviciul este furnizat cu titlu gratuit contribuabililor, singura conditie pentru a beneficia de acesta fiind existenta unui calculator conectat la internet. in tendinta actuala de utilizare pe scara larga a Internetului s-a constatat o reducere semnificativa a numarului de contribuabili ce se
deplaseaza la sediul organului fiscal.
4. Indrumare si asistenta prin telefon Indrumarea si asistenta contribuabililor in domeniul fiscal se acorda prin telefon, de catre functionarii din cadrul organelor fiscale, inca de la infiintarea acestora. incepand cu anul 2006, pentru a beneficia de asistenta telefonica, contribuabilii se pot adresa liniilor telefonice alocate in acest scop, astfel: a) Centrului de asistenta a contribuabililor (031.403.91.60) ; b) serviciilor/birourilor/compartimentelor de indrumare si asistenta din cadrul organelor fiscale. in prezent, call-center-ul este format din o unitate la nivel central la care sunt conectate 5 centre regionale.
Apelurile telefonice pot fi redirectionate catre centrele regionale de la nivel central, avand in vedere ca toate sunt conectate la un singur numar de telefon. La nivelul organelor fiscale teritoriale, contribuabilii se pot adresa la diverse numere de telefon distincte de numarul alocat call-center-ului.
Solutionarea petitiilor primite de la contribuabili este o activitate care se desfasoara din anul 2002, in conformitate cu dispozitiile O.G. nr. 27/2002 privind reglementarea activitatii de solutionare a petitiilor, cu modificarile si completarile ulterioare
Conducerea A.N.A.F. acorda audiente, la solicitarea contribuabililor. Solutionarea solicitarilor de informatii formulate in baza Legii nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, cu modificarile si completarile ulterioare este o activitate pe care A.N.A.F. o desfasoara inca de la infiintarea institutiei.
Sursa: ANAF
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Depasire plafon micro
Intrebare: Daca o microintreprindere depaseste plafonul de 250.000 euro la 30.09.2025, adica are venituri cumulate de 1.258.000 lei la 30.09.2025, trece la impozit pe profit? Ce curs euro se foloseste la calcularea plafonului si in cat timp trebuie depus formularul D700?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Calcul deduceri fiscale aferente profitului reinvestit
Intrebare: O societate vrea sa aplice scutirea pentru profit reinvestit in T3. Datele sunt urmatoarele:
Investitie activ: 45.929,90 lei
Profit brut (cont 121): 64.502,90 lei
Profit impozabil: 81.596,21 lei
Impozit pe profit: 13.055,39 lei
In T2 a platit 716 lei impozit, iar in T1: 0 Va rog sa ma ajutati cu un calcul al impozitului pe profit aferent trimestrului 3 si cu inregistrarile contabile pentru sumele aferente.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Expropriere teren. Tratament TVA
Intrebare: O societate platitoare de TVA a fost expropriata pentru un teren construibil de primarie, conform L. 255/2010 si HCL 860/2023, in caz de utilitate publica (construire parc). Pentru suma primita si incasata de societate cu titlu de despagubire, se emite factura? Aceasta suma este scutita de TVA sau se considera livrare? Mentionez ca terenul a fost achizitionat de societate de la o persoana fizica.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Tratamentul fiscal si contabil al promotiilor 10+1 si al reducerilor comerciale ulterioare
Intrebare: As dori sa ma ajutati cu urmatoarea speta: achizitionez marfa cu 10 lei/buc, 100 bucati. Am o agreare cu furnizorul de la care achizitionez sa vand produsele 10 buc la pret de 13 lei (pret de lista) + 1 buc gratuit, iar acest furnizor, la sfarsit de an, imi va acorda un discount pentru valoarea marfii achizitionate. Se poate introduce la vanzare produsul oferit gratuit cu pretul de 0,01 lei sau trebuie sa inregistrez pretul de vanzare de 13 lei, la care sa aplic discount 100%, astfel incat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<