Declaratia 040. Termen depunere si instructiuni de completare
Formularul 040 "Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni/Declaratie de radiere pentru institutiile publice" este un document utilizat pentru inregistrarea fiscala initiala, actualizarea informatiilor existente sau radierea din evidentele fiscale a institutiilor publice. Vom detalia in acest articol ce este declaratia 040, care este termenul de depunere si cum se completeaza corect!
Ce este declaratia 040?
Declaratia 040 are mai multe functii importante pentru institutiile publice in relatia lor cu autoritatile fiscale. Formularul este folosit de institutiile publice pentru a se inregistra initial in evidentele fiscale, dar si pentru actualizarea informatiilor fiscale, precum schimbari in structura organizationala, modificari ale datelor de contact sau alte informatii relevante. Nu in ultimul rand, declaratia 040 este utilizat pentru a notifica autoritatile fiscale despre incetarea activitatii unei institutii publice si pentru a solicita radierea din evidentele fiscale.
Conceput pentru a raspunde cerintelor specifice ale sectorului public, Formularul 040 asigura o comunicare eficienta si standardizata intre entitatile guvernamentale si Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF). Prin intermediul acestui document, institutiile publice pot gestiona aspectele fiscale ale activitatii lor.
Cine depune declaratia 040
Declaratia 040 se completeaza si se depune potrivit instructiunilor de completare de catre institutiile publice:
- cu ocazia primei inregistrari fiscale (Declaratia de inregistrare )
- ori de cate ori se modifica datele declarate anterior (declaratia de mentiuni)
- cu ocazia radierii inregistrarii fiscale (declaratia de radiere)
Declaratia se completeaza in doua exemplare, inscriindu-se cu majuscule, citet si corect, toate datele prevazute de formular. Un exemplar al declaratiei se depune la organul fiscal competent si un exemplar se pastreaza de contribuabil.
Formularul 040 se depune direct la registratura organului fiscal competent sau la posta, prin scrisoare recomandata.
- NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Corectare CS constituit Firma este din anul 2022. Dintr-o eroare la capital social este trecut 200 de lei. Acum am constatat ca de fapt este 100 de lei. Va rog sa confirmati daca este NC 1012 = 456 100 de...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
Validat de expertul
Portal Codul Fiscal
Inchiriere imobile. Regim tva Avem un SRL care detine o cladire nr. 1 care a fost inchiriata si pentru care factura de chirie se emite fara TVA, 0% SFDD. Emitem asa factura pentru ca administratorul societatii...citeste mai mult - NOUTATI din Codul Fiscal
- NOUTATI din Codul Fiscal
De asemenea, declaratia poate fi depusa si prin mijloace electronice de transmitere la distanta, in format PDF cu XML atasat. La formatul PDF se anexeaza o arhiva ZIP avand incluse documentele doveditoare ale informatiilor cuprinse in declaratie, in formatele «PDF», «JPEG» sau «TIFF».
Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul fiscal contribuabilul.
Pregatit de controalele Fiscului? - Ghid de aparare impotriva capcanelor legii - Lucrarea contine informatii EXCLUSIVE despre cum sa te pregatesti pentru controalele ANAF si sa eviti sanctiunile<<<
Cum se completeaza declaratia 040
Completarea Formularului 040 pentru institutiile publice implica mai multi pasi si sectiuni.
In primul rand, se identifica tipul de declaratie si se bifeaza casuta corespunzatoare: inregistrare, mentiuni sau radiere. Apoi se vor completa date de identificare a contibuabilului, precum: denumire, domiciliul fiscal, act normativ de infiintare, sectorul de activitate, sistemul de finantare, etc.
Sectiunea B - cuprinde Date privind inregistrarea in scopuri de TVA si vectorul fiscal privind TVA
Sectiunea C - se completeaza cu Date privind vectorul fiscal pentru impozitele directe datorate
Instructiuni detaliate privind modul de completare a declaratiei 040 se regasesc in formularul de pe
site-ul ANAF. Declaratia 040 termen depunere 2024
Conform
calendarului ANAF, declaratia 040 se depune de catre institutiile publice, astfel:
- Pentru intrarea, prin optiune, in sistemul TVA la incasare, persoanele impozabile care in anul precedent au realizat o cifra de afaceri sub plafonul de 4.500.000 lei si nu au aplicat acest sistem pot opta pana la data de 20 a lunii anterioare inceperii perioadei fiscale in care vor aplica sistemul, cu conditia ca plafonul sa nu fie depasit la data exercitarii optiunii. Persoanele impozabile nou inregistrate in scopuri de TVA pot intra in sistem fie incepand cu data inregistrarii, fie ulterior.
- In cazul iesirii din sistem, daca plafonul de 4.500.000 lei este depasit, persoanele trebuie sa notifice iesirea pana pe 20 ale lunii urmatoare perioadei fiscale in care s-a depasit plafonul.
- Pentru persoanele care nu depasesc plafonul, dar doresc sa renunte la aplicarea sistemului, pot opta pentru iesire intre 1 si 20 ale oricarei luni.
Declaratia 040 model 2024
Modelul de declaratie 040 se regaseste pe
site-ul ANAF.
De asemenea, puteti descarca formularul in format PDF de mai jos:
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Plata in numerar a sprijinului catre participanti: conditii legale si documente
Intrebare: O ONG doreste sa acorde sume cash in euro, aferente unui sprijin individual in cadrul unui proiect cu finantare din fonduri europene, pentru participantii la proiect. Suma totala cumulata cash ar fi de 12.000 euro, individual pe cap de participant ar fi 1.000 euro. Cum trebuie procedat in acest caz?
* Se poate scoate suma integrala din banca si ulterior acorda suma de 1.000 euro prin dispozitie de plata pe cap de participant, sau se poate doar prin decont de cheltuieli?
* Cum trebuie respectate...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Donatie bunuri de catre o ONG
Intrebare: O ONG, cu activitati de sustinere, modernizare, eficientizare si imbunatatirea actului medical, care beneficiaza de sponsorizari, foloseste aceste sume pentru achizitia de bunuri ce intra in categoria obiectelor de inventar si a mijloacelor fixe. Poate aceasta ONG sa sponsorizeze sau sa doneze aceste bunuri catre Serviciul de Ambulanta din judet si care este forma juridica in acest sens? Care este procedura cea mai indicata prin care se poate realiza acest lucru si este necesar un contract...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Deducerea sponsorizarii
Intrebare: O societate comerciala inregistreaza pierdere la 30.09.2025, dar, datorita cheltuielilor nedeductibile, trebuie sa calculeze si sa inregistreze impozit pe profit. In timpul anului, societatea a efectuat sponsorizari care au fost considerate cheltuieli nedeductibile. In cazul societatilor care inregistreaza pierdere, se poate deduce sponsorizarea in limita legala din impozitul pe profit datorat?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Impadurire terenuri agricole. Inregistare. Amortizare
Intrebare: O fundatie, neplatitoare de TVA, desfasoara si activitate economica, avand ca obiect principal din activitatea economica impadurirea terenurilor agricole. In acest scop, au fost accesate fonduri nerambursabile prin Planul National de Redresare si Rezilienta (PNRR), pentru implementarea unui proiect de impadurire. Contractul de finantare este considerat finalizat la sfarsitul perioadei de mentinere a investitiei, respectiv minimum 20 de ani de la infiintarea plantatiei. Subventia este incasata...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Imobilizare in curs nefinalizata
Intrebare: O societate, platitoare de impozit pe profit, a efectuat cheltuieli pentru ridicarea unei hale pe un teren (in urma cu 3 ani) in valoare de aproximativ 60.000 lei. Aceste cheltuieli au fost contabilizate in contul 231. Constructia nu a mai fost ridicata, iar terenul a fost vandut intre timp. Societatea a ramas cu acea suma in contul 231. Ce pot face acum pentru a inchide acel cont? Mentionez ca acele cheltuieli au fost de tipul: obtinerea unei autorizatii care a expirat, masuratori, turnarea...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Corectare erori. Neconcordante raportul Z
Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu urmatoarea problema: luna aceasta au existat mai multe neconcordante intre raportul Z si incasarile efective. La sfarsit de luna, declaratia A4200 a fost emisa si transmisa la casa de marcat automat. Ca urmare, va rugam sa ne spuneti cum putem interveni pentru modificarea valorii cu numerar a Z-urilor, astfel incat acestea sa fie corecte si in concordanta cu tranzactiile efectuate pe parcursul zilei.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<