Declaratia privind beneficiarul real este o declaratie pe propria raspundere, depusa de reprezentantul legal al unei societati, pentru a arata cine controleaza entitatea care trebuie inregistrata la Registrul Comertului. Aceasta contine datele de identificare ale beneficiarilor reali, precum nume, prenume, cod numeric personal, etc..
In acest articol vom vedea ce este mai exact beneficiarul real, cine are obligatia depunerii declaratiei privind beneficiarii reali, dar si ce sanctiuni aplica organele fiscale pentru neindeplinirea obligatiilor legale.
Ce este beneficiarul real
Beneficiarul real reprezinta orice persoana fizica ce detine sau controleaza in cele din urma clientul si/sau persoana fizica in numele ori in interesul caruia/careia se realizeaza, direct sau indirect, o tranzactie, o operatiune sau o activitate.
In cazul societatilor supuse inregistrarii in registrul comertului si entitatilor corporative straine, notiunea de beneficiar real include cel putin:
1. persoana fizica sau persoanele fizice care detin sau controleaza in ultima instanta societatea supusa inregistrarii in registrul comertului prin exercitarea directa sau indirecta a dreptului de proprietate asupra unui procent suficient din numarul de actiuni ori din drepturile de vot ori prin participatia in capitalurile proprii ale societatii respective, inclusiv prin detinerea de actiuni la purtator, sau prin exercitarea controlului prin alte mijloace, alta decat o societate cotata pe o piata reglementata care face obiectul cerintelor de divulgare a informatiilor in conformitate cu dreptul Uniunii Europene sau cu standarde internationale echivalente care asigura transparenta corespunzatoare a informatiilor privind exercitarea dreptului de proprietate.
Detinerea a 25% plus unu actiuni sau participare in capital al unei societati intr-un procent de peste 25% de catre o persoana fizica este un indiciu al exercitarii directe a dreptului de proprietate.
Detinerea a 25% plus unu actiuni sau participarea in capital al unei societati intr-un procent de peste 25% de catre o entitate corporativa straina, care se afla sub controlul unei persoane fizice, sau de catre mai multe entitati corporative straine, care se afla sub controlul aceleiasi persoane fizice, este un indiciu al exercitarii indirecte a dreptului de proprietate;
2. in cazul in care, dupa depunerea tuturor diligentelor si cu conditia sa nu existe motive de suspiciune, nu se identifica nicio persoana in conformitate cu pct. 1 sau in cazul in care exista orice indoiala ca persoana identificata este beneficiarul real, persoana fizica care ocupa o functie de conducere de rang superior, si anume: administratorul/administratorii, membrii consiliului de administratie/supraveghere, directori cu competente delegate de la administratorul/consiliul de administratie, membrii directoratului.
Entitatile raportoare tin evidenta masurilor luate in vederea identificarii beneficiarilor reali in conformitate cu pct. 1 si cu prezentul punct, precum si a dificultatilor intampinate in procesul de verificare a identitatii beneficiarului real;
In cazul persoanelor juridice fara scop lucrativ, beneficiarul real este :
1. asociatii sau fondatorii;
2. membrii in consiliul director;
3. persoanele cu functii executive imputernicite de consiliul director sa exercite atributii ale acestuia;
4. in cazul asociatiilor, categoria de persoane fizice ori, dupa caz, persoanele fizice in al caror interes principal acestea au fost constituite, respectiv, in cazul fundatiilor, categoria de persoane fizice in al caror interes principal acestea au fost constituite;
5. oricare alta persoana fizica ce exercita controlul in ultima instanta, prin orice mijloace, asupra persoanei juridice fara scop lucrativ;
Cine depune declaratia privind beneficiarul real
Persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului depun la inmatriculare si ori de cate ori intervine o modificare o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor.
Suplimentar fata de obligatia prevazuta mai sus, persoanele juridice supuse obligatiei de inregistrare in registrul comertului, care au in structura actionariatului entitati inmatriculate/inregistrate si/sau care au sediul fiscal in jurisdictii necooperante din punct de vedere fiscal si/sau in jurisdictii cu grad inalt de risc de spalare a banilor si/sau de finantare a terorismului si/sau in jurisdictii aflate sub monitorizarea organismelor internationale relevante, pentru risc de spalare a banilor/finantare a terorismului, depun anual o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor, in termen de 15 zile de la aprobarea situatiilor financiare anuale.
Persoanele juridice inmatriculate in registrul comertului anterior datei de intrare in vigoare a Legii 129/2019, cu exceptia regiilor autonome, companiilor si societatilor nationale si societatilor detinute integral sau majoritar de stat, depun o declaratie privind beneficiarul real al persoanei juridice, pe care o actualizeaza ori de cate ori intervine o modificare, in vederea inregistrarii in Registrul beneficiarilor reali al societatilor. Aceasta obligatie se considera a fi indeplinita pentru persoanele juridice care au depus cel putin o declaratie privind beneficiarul real ulterior datei de intrare in vigoare a prezentei legi.
In cazul in care intervine o modificare privind datele de identificare ale beneficiarului real, declaratia se depune in termen de 15 zile de la data la care aceasta a intervenit.
Declaratia pe propria raspundere a reprezentantului legal al persoanei juridice cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali, respectiv numele, prenumele, data si locul nasterii, codul numeric personal, seria si numarul actului de identitate, cetatenia, domiciliul sau resedinta, precum si modalitatile in care se exercita controlul asupra persoanei juridice.
Declaratia privind beneficiarul real poate avea forma de inscris sub semnatura privata ori forma electronica si poate fi transmisa la oficiul registrului comertului prin mijloace electronice, cu semnatura electronica, sau prin servicii de posta si curier sau prin ghiseul oficiului registrului comertului, personal sau prin reprezentant conform prevederilor legale.

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Cartea Verde a Contabilitatii

Agenda Fiscala a Contabilului 2025
- NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulColaborare cu soferi in transportul alternativ O societate cu obiect de activitate transport alternativ (UBER, BOLT) poate incheia cu soferi (persoane fizice) contracte de colaborare/prestari servicii sau doar contracte...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAcoperire pierdere contabila Societate comerciala a fost microintreprindere pana la sfarsitul anului 2023 cand a inregistrat profit in suma de 30000 lei. In anul 2024 devine platitoare de impozit pe profit si...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulAchizitie utilaj prin licitatie si revandut. Tratament fiscal Societate comerciala platitoare de TVA in RO: am participat la o licitatie in Spania pt. achizitionarea unui mic utilaj si am achitat intermediarului suma de 750 euro +...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulStructura metalica pentru sistem fotovoltaic. Impozit pe constructii Societatea a achizitionat in 2024 o structura metalica in valoare de 20.000 ron ca suport pentru panouri fotovoltaice folosite pentru consumul propriu al unei spalatorii auto....citeste mai mult
Portal Codul Fiscal - NOUTATI din Codul FiscalValidat de expertulDescarcare gestiune imobilizare achiztionata in leasing financiar Societatea incheie un contract de novatie, prin care cedeaza un contract de leasing pentru un autoturism. Contractul de leasing este la final, noul proprietar ramanand sa achite...citeste mai mult
Portal Codul Fiscal
Declaratia privind beneficiarul real poate fi data si in fata reprezentantului oficiului registrului comertului sau se poate depune, personal sau prin reprezentant, avand data certa, data de notarul public ori atestata de avocat.
Obligatia depunerii declaratiei privind beneficiarul real este indeplinita si prin includerea, la inmatriculare, in actul constitutiv, a datelor de identificare ale beneficiarilor reali si a modalitatilor in care se exercita controlul asupra persoanei juridice. Modificarea ulterioara a datelor de identificare ale beneficiarilor reali nu instituie obligatia intocmirii unui act modificator la actul constitutiv.
Sanctiuni pentru nedepunerea declaratiei privind beneficiarul real
Nerespectarea de catre reprezentantul legal al persoanelor juridice a obligatiei de depunere a declaratiei privind datele de identificare ale beneficiarului real constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.
Procesul-verbal de constatare a contraventiei se comunica oficiului registrului comertului, in acesta fiind consemnat ca nedepunerea declaratiei atrage dizolvarea societatii, in conditiile art. 237 din Legea nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Daca in termen de 30 de zile de la data aplicarii sanctiunii contraventionale reprezentantul persoanei juridice nu a depus declaratia privind datele de identificare ale beneficiarului real, la cererea Oficiului National al Registrului Comertului, tribunalul sau, dupa caz, tribunalul specializat va putea pronunta dizolvarea societatii. Cauza de dizolvare poate fi inlaturata inainte de a se pune concluzii in fond.
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor privind neindeplinirea obligatiilor de depunere a declaratiei se realizeaza de catre organele cu atributii de control ale Ministerului Finantelor Publice - Agentia Nationala de Administrare Fiscala si ale unitatilor sale teritoriale. Constatarea contraventiei de mai sus se poate face si de catre Oficiu, prin agenti constatatori proprii.