Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Din 1 octombrie 2023 bancile ar putea fi obligate sa comunice, dupa infiintarea popririlor, informatii cu privire la sumele pe care le pot plati

04-Mai-2023
1643
Din 1 octombrie 2023 bancile ar putea fi obligate sa comunice, dupa infiintarea popririlor, informatii cu privire la sumele pe care le pot plati

Conform unui nou Proiect de Ordin al ANAF, bancile ar putea fi obligate sa transmita informatii cu privire la sumele pe care le pot plati dupa infiintarea popririlor. Legea ar urma sa se aplice din 1 octombrie 2023.

Proiect de ordin al pre?edintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscale nr.878/2022 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare ?i a procedurii de comunicare a acestora a fost pus in dezbatere publica pe site-ul ANAF.

Asa cum este mentionat in referatul de Aprobare, din luna iunie 2017 si pana la finalul anului 2020, actele de executare silita privind infiintarea si ridicarea popririlor bancare s-au comunicat institutiilor de credit printr-un mecanism de procesare masiva, sens in care A.N.A.F a pus la dispozitia institutiilor de credit o platforma pentru descarcarea fisierelor cu actele de executare privind infiintarea si ridicarea popririlor bancare.

Desi a fost implementat acest mecanism, s-a constatat ca disponibilitatile banesti ale debitorilor erau afectate, intrucat fiecare institutie de credit proceda la virarea sumelor pentru care au fost infiintate popriri bancare fara a avea cunostinta de cele deja virate de catre celelalte institutii de credit, ceea ce a condus in multe situatii la blocarea sumelor existente in conturile debitorilor peste sumele inscrise in adresa de infiintare a popririi.

Avand in vedere cele de mai sus, s-a impus implementarea unui nou mecanism privind automatizarea infiintarii si ridicarii popririlor bancare, care a devenit functional incepand cu anul 2021, scopul A.N.A.F. fiind acela de blocare a conturilor debitorului in limita sumei poprite, respectiv de virare a sumei indisponibilizate in cont odata cu primirea ordonantarii de plata.

Totodata, conform actelor normative invocate, institutiile de credit comunica informatiile cu privire la sumele pe care le pot plati dupa primirea adresei de infiintare a popririi, precum si ori de cate ori sunt incasate sume in conturile deschise de debitori, doar in baza Conventiei-cadru de aderare incheiata intre banci si A.N.A.F..

Pana la data de 31.03.2023 singura institutie de credit care a incheiat cu A.N.A.F.

Conventia-cadru, este Banca Comerciala Romana S.A., in baza careia comunica, zilnic, sumele ce pot fi platite ca urmare a popririi infiintate.

Avand in vedere perioada de timp de la adoptarea prevederilor referitoare la implementarea mecanismului de comunicare a actelor de executare prin procese electronice masive, respectiv a O.P.A.N.A.F. nr.1665/2020, perioada in care institutiile de credit au avut timpul necesar pentru dezvoltarea sistemelor informatice si preconizarea cheltuielilor necesare in acest sens, s-a considerat necesar a se modifica O.P.A.N.A.F. nr. 878/2022, astfel incat sa se elimine prevederile referitoare la

Conventia-cadru.

Se impune aceasta modificare, tinand cont de faptul ca s-au constatat situatii in care bancile au procedat simultan la virarea sumelor din conturile debitorilor, intrucat nu aveau cunostinta ca si celelalte banci unde debitorul avea conturi deschise au virat sumele indisponibilizate, ceea ce a condus la nemultimiri din partea debitorilor.

Urmare acestor modificari, bancile vor fi obligate sa comunice dupa infiintarea popririi, precum si ori de cate ori sunt incasate sume in conturile deschise de debitori, informatii cu privire la sumele pe care le pot plati, scopul fiind acela ca pe de o parte, debitorilor sa nu le fie afectate disponibilitatile banesti, iar pe de alta parte organele fiscale sa nu fie puse in situatia de a restitui sumele incasate in plus.

Institutia precizeaza ca, in proiectul de ordin suspus aprobarii s-a prevazut ca data de intrare in vigoare a modificarilor descrise mai sus sa fie 1 octombrie 2023, tinand cont de faptul ca institutiile de credit au nevoie de timp pentru a-si adapta sistemele informatice conform noilor dispozitii legale.

De asemenea, avand in vedere ca s-au constatat cazuri in care pe perioada suspendarii executarii silite, institutiile de credit efectueaza plati in contul 50.67.02 deschis la nivelul Trezoreriei Operative Centrale, realizandu-se astfel plata unei popriri, chiar daca aceasta este suspendata, s-a considerat necesar a se reglementa acest caz.

Astfel, in proiectul de ordin s-a prevazut ca in cazul in care, daca pe perioada suspendarii popririi sunt receptionate sume, Trezoreria Operativa Centrala nu valideaza viramentul efectuat de institutia de credit, daca in aplicatia e-Popriri se constata ca suspendarea popririi a fost incarcata pe platforma e-Popriri.

Totodata, s-a reglementat faptul ca, sumele virate de catre institutiile de credit pe perioada suspendarii executarii silite prin poprire, sa se efectueze in conturile de disponibil/venituri aferente obligatiilor fiscale datorate.


Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare

    • Contractele de inchiriere a bunurilor mobile si imobile din patrimoniul personal, cunoscute si sub denumirea de contracte de locatiune, trebuie inregistrate la ANAF pentru a fi recunoscute din punct de vedere legal. Acest proces este esential pentru respectarea obligatiilor fiscale ale proprietarilor si chiriasilor, precum si pentru a clarifica responsabilitatile si drepturile fiecarei parti implicate. In acest articol vom oferi toate informatiile necesare pentru inregistrarea unui contract de...» citeste mai departe aici

  • Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!

    • Bonificatia de 3% pentru plata anticipata a impozitului pe profit si a impozitului pe veniturile microintreprinderilor reprezinta un instrument fiscal important introdus de autoritatile romane pentru stimularea conformarii voluntare si imbunatatirea colectarii fiscale. Aceasta facilitate a fost introdusa prin Ordonanta de Urgenta nr. 107/2024 si ofera contribuabililor oportunitatea de a-si reduce obligatiile fiscale prin efectuarea platilor la termenele scadente. Vom discuta in acest articol in...» citeste mai departe aici

  • Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante

    • Legea contabilitatii 82/1991 a fost modificata recent prin OUG 138/2024, pentru a imbunatati transparenta fiscala si a eficientiza procesul de depunere a raportarilor financiare. Printre principalele modificari importante amintim obligatia de a intocmi lunar balanta de verificare si trecerea completa la raportarea electronica a situatiilor financiare incepand cu 1 ianuarie 2026. Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante In continuare, detaliem...» citeste mai departe aici

  • Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024

    • Incepand cu anul 2025 au fost aduse modificari semnificative asupra Declaratiei Unice de care trebuie sa tina cont PFA-urile care au obligatia depunerii si completarii formularului. O noutate in acest sens este eliminarea estimarii veniturilor in curs, ramanand Capitolul II din formular destinat doar anumitor categorii de persoane fizice. In acest articol vom vedea cine are obligatia depunerii formularului, pana cand trebuie depus, dar si cum trebuie sa calculeze PFA-urile taxele pentru...» citeste mai departe aici

  • Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025

    • Situatiile financiare anuale pentru anul 2024 au fost modificate prin Ordinul 107/2025. Actul normativ cuprinde termenele limita cu privire la depunerea bilantului in anul 2025, dar si amenzile care se aplica pentru nerespectarea lor. Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025 Termenele pentru depunerea situatiilor financiare anuale la Agentia Nationala de Administrare Fiscala sunt urmatoarele: a) pentru societatile reglementate de Legea nr....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016