
Raportul Special
realizat de specialisti
Conform unui nou Proiect de Ordin al ANAF, bancile ar putea fi obligate sa transmita informatii cu privire la sumele pe care le pot plati dupa infiintarea popririlor. Legea ar urma sa se aplice din 1 octombrie 2023.
Proiect de ordin al pre?edintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru modificarea si completarea Ordinului presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscale nr.878/2022 privind stabilirea mijloacelor electronice de transmitere la distanta a actelor de executare ?i a procedurii de comunicare a acestora a fost pus in dezbatere publica pe site-ul ANAF.
Asa cum este mentionat in referatul de Aprobare, din luna iunie 2017 si pana la finalul anului 2020, actele de executare silita privind infiintarea si ridicarea popririlor bancare s-au comunicat institutiilor de credit printr-un mecanism de procesare masiva, sens in care A.N.A.F a pus la dispozitia institutiilor de credit o platforma pentru descarcarea fisierelor cu actele de executare privind infiintarea si ridicarea popririlor bancare.
Desi a fost implementat acest mecanism, s-a constatat ca disponibilitatile banesti ale debitorilor erau afectate, intrucat fiecare institutie de credit proceda la virarea sumelor pentru care au fost infiintate popriri bancare fara a avea cunostinta de cele deja virate de catre celelalte institutii de credit, ceea ce a condus in multe situatii la blocarea sumelor existente in conturile debitorilor peste sumele inscrise in adresa de infiintare a popririi.
Avand in vedere cele de mai sus, s-a impus implementarea unui nou mecanism privind automatizarea infiintarii si ridicarii popririlor bancare, care a devenit functional incepand cu anul 2021, scopul A.N.A.F. fiind acela de blocare a conturilor debitorului in limita sumei poprite, respectiv de virare a sumei indisponibilizate in cont odata cu primirea ordonantarii de plata.
Totodata, conform actelor normative invocate, institutiile de credit comunica informatiile cu privire la sumele pe care le pot plati dupa primirea adresei de infiintare a popririi, precum si ori de cate ori sunt incasate sume in conturile deschise de debitori, doar in baza Conventiei-cadru de aderare incheiata intre banci si A.N.A.F..
Pana la data de 31.03.2023 singura institutie de credit care a incheiat cu A.N.A.F.
Conventia-cadru, este Banca Comerciala Romana S.A., in baza careia comunica, zilnic, sumele ce pot fi platite ca urmare a popririi infiintate.
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Avand in vedere perioada de timp de la adoptarea prevederilor referitoare la implementarea mecanismului de comunicare a actelor de executare prin procese electronice masive, respectiv a O.P.A.N.A.F. nr.1665/2020, perioada in care institutiile de credit au avut timpul necesar pentru dezvoltarea sistemelor informatice si preconizarea cheltuielilor necesare in acest sens, s-a considerat necesar a se modifica O.P.A.N.A.F. nr. 878/2022, astfel incat sa se elimine prevederile referitoare la
Conventia-cadru.
Se impune aceasta modificare, tinand cont de faptul ca s-au constatat situatii in care bancile au procedat simultan la virarea sumelor din conturile debitorilor, intrucat nu aveau cunostinta ca si celelalte banci unde debitorul avea conturi deschise au virat sumele indisponibilizate, ceea ce a condus la nemultimiri din partea debitorilor.
Urmare acestor modificari, bancile vor fi obligate sa comunice dupa infiintarea popririi, precum si ori de cate ori sunt incasate sume in conturile deschise de debitori, informatii cu privire la sumele pe care le pot plati, scopul fiind acela ca pe de o parte, debitorilor sa nu le fie afectate disponibilitatile banesti, iar pe de alta parte organele fiscale sa nu fie puse in situatia de a restitui sumele incasate in plus.
Institutia precizeaza ca, in proiectul de ordin suspus aprobarii s-a prevazut ca data de intrare in vigoare a modificarilor descrise mai sus sa fie 1 octombrie 2023, tinand cont de faptul ca institutiile de credit au nevoie de timp pentru a-si adapta sistemele informatice conform noilor dispozitii legale.
De asemenea, avand in vedere ca s-au constatat cazuri in care pe perioada suspendarii executarii silite, institutiile de credit efectueaza plati in contul 50.67.02 deschis la nivelul Trezoreriei Operative Centrale, realizandu-se astfel plata unei popriri, chiar daca aceasta este suspendata, s-a considerat necesar a se reglementa acest caz.
Astfel, in proiectul de ordin s-a prevazut ca in cazul in care, daca pe perioada suspendarii popririi sunt receptionate sume, Trezoreria Operativa Centrala nu valideaza viramentul efectuat de institutia de credit, daca in aplicatia e-Popriri se constata ca suspendarea popririi a fost incarcata pe platforma e-Popriri.
Totodata, s-a reglementat faptul ca, sumele virate de catre institutiile de credit pe perioada suspendarii executarii silite prin poprire, sa se efectueze in conturile de disponibil/venituri aferente obligatiilor fiscale datorate.
Sursa: ANAF
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
PROIECT ANAF: inscriere pe documente a numarului de inregistrare ca operator de date cu caracter personalPROIECT ANAF privind definitivarea impozitului anual pe veniturile persoanelor fiziceCriteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAFPROIECT ANAF: Conturile de split TVA ale firmelor, poprite pentru datorii catre statNoi formulare in administrarea impozitului pe venit. PROIECT ANAFUltimele articole
Declaratia de trezorerie se depune, de ONG-uri, odata cu bilantul anual. Ce schimbari propune ANAFImpozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completareProiect: ANAF introduce formularul 39X. Cine are obligatia sa il depunaModificari IMPORTANTE cu privire la redirectionarea a 3,5% din impozitul anual 2024, propuse de ANAFProiect: ANAF introduce 6 pozitii noi in Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de statSfaturi de la experti
Intrebare: Este obligatorie descarcarea facturilor emise pe numele sindicatului din e-Factura, avand in vedere ca sindicatul nu are activitate economica si nu este inregistrat la Registrul Comertului? Cum se procedeaza in caz afirmativ? Am...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Apartament detinut de angajator, pus la dispozitia salariatului
Intrebare: O societate platitoare de impozit pe profit detine un apartament pe care decide sa-l ofere unui angajat spre folosinta in mod gratuit. Societatea achita toate utilitatile si cheltuielile de intretinere ale apartamentului. Trebuie...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Subiectele saptamanii
Contract de inchiriere ANAF: MODEL si procedura inregistrare
Ti-ai platit impozitele si taxele la timp in 2024? Statul iti da bani inapoi!
Legea contabilitatii 82/1991, modificata prin OUG 138/2024. 6 schimbari importante
Depunerea Declaratiei Unice in 2025. Cum calculeaza PFA-urile taxele pentru anul 2024
Situatii financiare anuale: Pana cand vor fi depuse de firme si ONG-uri in 2025
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA