Raportul Special
realizat de specialisti
ANAF a pus in dezbatere publica Proiectul de Ordin privind aprobarea modelului si continutului formularului 39X, Declaratie informativa privind activitatea de transport alternativ cu autoturism si conducator auto intermediata printr-o platforma digitala. Daca Proiectul va fi promulgat de Presedinte si publicat in Monitor, vor avea obligatia depunerii acestui formular operatorii Bolt, Uber, BlackCab.
Conform Referatului de Aprobare, ANAF asigura colectarea veniturilor bugetului de stat, aplicarea unitara a prevederilor legislatiei privind impozitele, taxele, contributiile sociale si alte venituri bugetare in domeniul sau de activitate, exercitarea prerogativelor stabilite prin lege prin aplicarea unui tratament echitabil tuturor contribuabililor.
Evaziunea fiscala afecteaza veniturile bugetare si, totodata, distorsioneaza profund mediul economic, motiv pentru care este necesara o actiune sistematica si eficienta in vederea reducerii dimensiunii acestui fenomen negativ si a impactului extrem de nociv asupra bugetului general consolidat al statului.
OUG 49/2019 privind activitatile de transport alternativ cu autoturism si conducator auto, cu modificarile si completarile ulterioare, reglementeaza activitatea de transport persoane intermediate prin platforme digitale, generate de progresul tehnologic al societatii informationale, asa cum se precizeaza in preambulul acestui act normativ.
Activitatea de transport alternativ cu autoturism si conducator auto intermediate prin platforme digitale este un domeniu nou si in expansiune continua.
De asemenea, cadrul legal specific pentru acest domeniu este foarte putin reglementat si astfel s-a constatat ca exista un procent semnificativ de operatori de transport alternativ care activeaza in domeniu si care nu-si indeplinesc obligatiile legale. Aceste obligatii se refera la declararea veniturilor obtinute, respectiv achitarea taxelor si impozitelor datorate.
La nivelul Directiei analiza risc, programare, proceduri si raportari - Serviciul analiza si evaluare riscuri au fost intreprinse activitati de identificare a riscurilor fiscale in domeniul transportului alternativ de persoane, concluzionadu-se ca exista un risc sistemic in activitatea de transport alternativ.
Principalele riscuri asociate ale activitatii de transport alternativ cu autoturism si conducator autointermediata printr-o platforma digitala, sunt:
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
- nedeclararea veniturilor;
- subdeclararea muncii; angajatii operatorilor de transport sunt declarati cu 2 ore de munca, in realitate
acestia lucrand peste 8 ore pe zi raportat la numarul de kilometri parcursi.
- avantaje concurentiale incorecte;
Analizand legislatia specifica, ANAF a identificat un numar de trei entitati care concura la realizarea acestei activitati de transport alternativ:
- operatorul platformei digitale, care in conformitate cu prevederile art. 2 lit. j) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 49/2019 este persoana juridica pe numele caruia se emite avizul tehnic pentru platforma digitala prin intermediul careia se efectueaza transportul alternativ;
- operatorul de transport alternativ, care in conformitate cu prevederile art. 2 lit. k) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 49/2019este persoana fizica autorizata, intreprinderea individuala, intreprinderea familiala sau persoana juridica detinatoare a autoturismului cu care se efectueaza transportul alternativ;
- conducatorul auto, care in conformitate cu prevederile art. 2 lit. e) din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 49/2019 este titularul sau angajatul unui operator de transport alternativ.
Astfel, legislatia specifica reglementeaza calitatea de angajat a conducatorului auto care desfasoara activitate de transport in numele si seama unui operator de transport alternativ.
Coroborand datele transmise de operatorii platformelor digitale cu cele existente la nivelul bazelor de date ANAF (an raportare 2023), a rezultat faptul ca exista 56.095 conducatori auto care nu figureaza ca salariati (conform D112), respectiv exista o diferenta intre numarul de conducatori auto declarati de operatorii de transport persoane in regim de ride sharing ca fiind angajati ai acestora pentru realizarea activitatilor de transport persoane prin intermediul platformelor digitale UBER B.V. – Filiala Bucuresti SRL, Bolt Services Ro SRL si BlackCab Systems SRL (80.735 conducatori auto) si numarul mediu de salariati aferent celor 9.257 societati, conform D112 (24.640 salariati).
Rezulta faptul ca, in domeniul transportului alternativ de persoane, se identifica un risc sistemic, care necesita o interventie rapida, concentrata si durabila in vederea cresterii gradului de conformare la declararea creantelor fiscale si prevenirii, descoperirii si combaterii ferme a faptelor care au ca efect frauda si evaziunea fiscala.
Prin instituirea unei declaratii informatice specifice care ii vizeaza exclusiv pe operatorii de platforma avizati, potrivit legii, ANAF va avea acces in timp util la datele de interes fiscal pentru a se putea interveni operativ in vederea reducerii evaziunii fiscale in domeniu si recuperarii sumelor datorate de contribuabilii care u calitatea de operatori de transport alternativ.
Sursa: ANAF
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Articole similare
PROIECT ANAF: Transferul dosarului fiscal si schimbarea domiciliului fiscalPROIECT ANAF privind definitivarea impozitului anual pe veniturile persoanelor fiziceE-Transport: Noi transporturi vor fi SCUTITE de obligatia de raportare in sistemTVA la incasare si radierea din oficiu. Vezi cele mai noi prevederi ANAFANAF: Proiect nou privind emiterea prin intermediul centrului de imprimare masiva a unor acte administrative fiscale si proceduraleUltimele articole
Impozit pe profit: D101 si D101 Grup Fiscal, MODIFICATE de ANAF. Noi instructiuni de completareModificari IMPORTANTE cu privire la redirectionarea a 3,5% din impozitul anual 2024, propuse de ANAFProiect: ANAF introduce 6 pozitii noi in Nomenclatorul obligatiilor de plata la bugetul de statD300 in 2024. ANAF elimina mai multe randuri din formular si adauga noi instructiuni de completareANAF modifica mai multe declaratii de impunere: D101, D101 Grup Fiscal, D301, D307, D311 si formularul 710Articole similare
Firmele care au aproximativ 500 de angajati trebuie sa includa noi informatii in declaratia nefinanciaraNOI OBLIGATII DECLARATIVE!!!Noua corvoada pentru firme: costuri de administrare mai mariModificari in Legea 52/2003. Proiect de ordin privind Procedura de aprobare a regimului derogatoriuOpANAF 2097/2015 privind regimul derogatoriu. Noile modificariUltimele articole
Ordinul 2079/2023. Au fost modificate formularele de inregistrare fiscala 010, 016, 013, 015, 700Inregistrare fiscala la ANAF: Fiscul modifica, printr-un nou Proiect de Ordin, formularele 010, 013, 015, 016, 700Grupurile de intreprinderi multinationale ar putea avea NOI OBLIGATII DECLARATIVENou comunicat privind Regimul de declarare derogatoriuNoi prevederi privind regimul de declarare derogatoriu pentru persoanele in inactivitate temporaraSfaturi de la experti
Intrebare: Da, pierderile pe fiecare an sunt cumulate. Tinand cont ca in anul 2017 societatea a aplicat impozit pe venit micro, nu se merge un an in urma pentru recuperarea pierderii, respectiv si anul 2016? Care este calculul in acest caz?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Optarea pentru aplicarea regimului micro
Intrebare: In cazul in care se face angajarea cu 15.01.2024 a unui salariat (nu contract mandat) se poate opta pentru trecerea la impozit pe venit micro cu 01.04.2025?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2024Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2024Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2024Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2024Legislatie TVA