Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAF

05-Feb-2025
498
Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAF

Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat au fost puse in dezbatere publica de ANAF, in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, prevazuti la art. 375 alin. (1 1) si la art. 435 alin. (3 1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat, puse in dezbatere de ANAF

Conform Referatului de Aprobare, prin O.U.G. nr.138/2024 privind modificarea si completarea unor acte normative in domeniul fiscal-bugetar, precum si pentru reglementarea altor masuri, au fost modificate prevederile Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, astfel:

art. 375 a fost modificat in sensul ca, dupa alin.(1), au fost introduse inca sase noi alineate:

- la alin.(1 1) se stabileste ca pe langa obligatiile prevazute la alin. (1), destinatarul inregistrat care prezinta risc fiscal ridicat are obligatia depunerii la autoritatea competenta a unei declaratii pe propria raspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intentioneaza sa o primeasca si sa garanteze plata accizelor conform art. 348 alin. (1 1),

- alin. (1 3) precizeaza: ”Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii destinatarilor inregistrati care prezinta risc fiscal ridicat se stabilesc prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane.”;

art. 435, a fost modificat in sensul ca, dupa alin.(3), au fost introduse inca treisprezece noi alineate:

- la alin.(3 1) se mentioneaza ca operatorii economici care sunt inregistrati la autoritatea competenta pentru distributie si comercializare angro fara depozitare bauturi alcoolice, tutun prelucrat si produse energetice - benzine, motorine, petrol lampant, gaz petrolier lichefiat si biocombustibili, care prezinta risc fiscal ridicat si care detin si doresc sa comercializeze produsele accizabile care se afla in cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane, au obligatia depunerii la autoritatea competenta a unei declaratii pe propria raspundere privind cantitatea de produse accizabile pe care intentioneaza sa o elibereze pentru consum. Modelul si continutul declaratiei si modalitatea de declarare se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala,

- alin. (3 4) precizeaza: ”Criteriile pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii destinatarilor inregistrati care prezinta risc fiscal ridicat se stabilesc prin ordin comun al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala si al presedintelui Autoritatii Vamale Romane”.

Avand in vedere actele normative mai sus mentionate, Directia operatiuni vamale import export si produse accizabile din cadrul Directiei generale antifrauda fiscala, in calitate de directie initiatoare, propune aprobarea proiectului de ordin privind stabilirea criteriilor pentru evaluarea riscului fiscal in vederea determinarii operatorilor economici care prezinta risc fiscal ridicat, prevazuti la art. 375 alin. (1 1) si la art. 435 alin. (3 1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.

Criterii pentru evaluarea riscului fiscal ridicat

Art. 1 – In aplicarea prevederilor art. 375 alin. (1 1) si alin. (1 3) si ale art. 435 alin. (3 1) si alin. (3 4) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, denumita in continuare Codul fiscal, criteriile pentru evaluarea riscului fiscal ridicat al operatorilor economici, persoane juridice sunt urmatoarele:

1. nou infiintati sau la care au fost preluate partile sociale in ultimele 6 luni;

2. care nu au desfasurat activitati economice in ultimele 12 luni;

3. care au fost declarati in inactivitate fiscala si care au fost reactivati, in ultimele 12 luni;

4. operatori economici care indeplinesc cel putin doua din urmatoarele criterii:

- nu au puncte de lucru;

- nu au active patrimoniale;

- nu au fonduri financiare necesare achizitiilor de produse accizabile;

5. care nu au desfasurat activitati economice in domeniul produselor accizabile in ultimele 36 de luni ;

6. operatori economici cu un istoric fiscal inadecvat care se incadreaza in una din situatiile de mai jos:

- care pe parcursul a 36 de luni consecutive de la data depunerii primei declaratii pe propria raspundere conform art.375 alin.(1 1) si art. 435 alin.(3 1) din Codul fiscal, a inregistrat obligatii fiscale restante la bugetul general consolidat, de natura celor administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in sensul art.157 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, pentru care s-a dispus executarea garantiei si a fost inceputa procedura de executare silita;

- care nu au depus la termen declaratiile fiscale;

- care in ultimii 5 ani au beneficiat de esalonari si/sau restructurari si care nu au respectat graficul de esalonare;

- ale caror garantii financiare constituite in vederea acoperirii riscului de neplata a obligatiilor datorate bugetului de stat au fost executate in ultimii 5 ani;

7.care au asociati sau administratori care au mai detinut societati comerciale in trecut care au fost inactive fiscal, radiate, instrainate sau care au intrat in insolventa, respectiv perioada de observatie, reorganizare judiciara sau faliment;

Evaluarea riscului fiscal pentru destinatarii inregistrati prevazuti la art. 375 alin. (1 1) din Codul fiscal

Art. 2 - In maxim 5 zile de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului Ordin, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare transmite lista destinatarilor inregistrati care au fost autorizati incepand cu data de 01.01.2022, catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala in vederea analizarii dupa criteriile de risc ridicat prevazute la art. 1.

Art. 3 – Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala comunica autoritatii vamale teritoriale competenta pentru autorizare incadrarea/neincadrarea destinatarilor inregistrati in categoria riscului fiscal ridicat in maxim 30 de zile de la primirea listei.

Art. 4 – (1) In cazul operatorilor economici care solicita autorizarea ca destinatar inregistrat, autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, in termen de 5 zile de la data depunerii documentatiei complete de autorizare de catre operatorul economic, solicita Agentiei Nationale de Administrare Fiscala - Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala analizarea criteriilor de risc fiscal pentru operatorul economic.

(2)Agentia Nationale de Administrare Fiscala - Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala comunica autoritatii vamale teritoriale competenta pentru autorizare, incadrarea/neincadrarea operatorului economic care solicita autorizarea ca destinatar inregistrat in categoria riscului fiscal ridicat in maxim 30 de zile de la primirea solicitarii.

Evaluarea riscului fiscal pentru operatorii economici prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal

Art. 5 – (1) In vederea analizarii riscului fiscal in cazul operatorilor economici prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal, antrepozitarii autorizati au obligatia ca, in termen de maxim 30 zile de la publicarea prezentului in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentului ordin, sa transmita la autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare, o situatie centralizatoare cu privire la operatorii care isi desfasoara activitatea in incinta antrepozitului fiscal.

(2) Situatia centralizatoare mentionata la alin. (1) se transmite de catre antrepozitarii autorizati si autoritatilor vamale teritoriale care au inregistrat operatorii prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal.

(3) In cazul in care, dupa publicarea prezentului ordin, sunt operatori economici care intentioneaza sa desfasoare activitate comerciala cu produse accizabile in cadrul unui antrepozit fiscal apartinand unei terte persoane, antrepozitarul respectiv este obligat ca in termen de cel putin 30 de zile inaintea primirii in incinta antrepozitului fiscal a produselor accizabile ale operatorului economic in cauza, sa informeze autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare precum si autoritatea vamala teritoriala competenta pe raza careia au fost inregistrati operatorii prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal.

Art. 6 - In termen de maxim 5 zile de la primirea situatiilor prevazute la alin.(1), autoritatea vamala teritoriala pe raza careia au fost inregistrati operatorii prevazuti la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal transmite lista operatorilor economici Agentiei Nationale de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala, in vederea analizarii dupa criteriile de risc fiscal ridicat prevazute la art. 1.

Dispozitii comune pentru evaluarea riscului fiscal pentru operatorii economici prevazuti la art. 375 alin. (1 1) si la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal

Art. 7 - In situatia in care in procesul de evaluare a criteriilor de risc sunt necesare informatii suplimentare, Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala poate solicita punctual organului fiscal competent informatii care sa ajute la evaluarea riscului fiscal.

Art. 8 – Agentia Nationala de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala, in maxim 30 de zile de la primirea solicitarii, analizeaza operatorii economici dupa criteriile de risc fiscal prevazute la art. 1 si comunica autoritatii vamale teritoriale competente pentru autorizare/inregistrare, incadrarea/neincadrarea in categoria de risc fiscal ridicat.

Art. 9 – (1) Operatorii economici prevazuti la art. 375 alin. (1 1) si la art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal care in urma evaluarii au fost incadrati in categoria de risc fiscal ridicat, se notifica de catre autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare/autoritatea vamala teritoriala, dupa caz, in vederea respectarii prevederilor art. 348 alin. (1 1) si art. 375 alin. (1 1) si alin. (1 2) din Codul fiscal, respectiv art. 435 alin. (3 1) - (3 3) din Codul fiscal.

(2) Autoritatea vamala teritoriala competenta pentru autorizare sau, dupa caz, autoritatea vamala teritoriala, informeaza si antrepozitarii autorizati cu privire la faptul ca operatorii economici in cauza au fost incadrati in categoria de risc fiscal ridicat.

Art. 10 – (1) In toate cazurile comunicarea se realizeaza prin remitere la domiciliul fiscal al operatorul economic potrivit dispozitiilor art. 47 alin. (8) – (10) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala.

(2) In situatia in care operatorii economici prevazut la art 375 alin. (1 1) si art. 435 alin. (3 1) din Codul fiscal nu sunt gasiti la domiciliul fiscal se afiseaza pe usa acestora o instiintare potrivit art. 47 alin. (9) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, si notificarea se considera comunicata la data afisarii instiintarii.

Art. 11 - Lista societatilor care au fost notificate asupra faptului ca se incadreaza in categoria de risc fiscal ridicat se comunica Agentiei Nationale de Administrare Fiscala – Directia Generala Antifrauda Fiscala - Structura Centrala si se afiseaza pe site-ul Autoritatii Vamale Romane.


Sursa: ANAF

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?


MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Venituri neimpozabile. Ce venituri intra in plafonul lunar de 33% in 2025

    • Veniturile neimpozabile care pot fi incluse in plafonul lunar de 33% din salariul de baza sunt reglementate conform modificarilor aduse Codului Fiscal si in continuarea acestui articol le vom vedea pe cele care sunt in continuare aplicabile, pentru anul 2025. Reamintim ca in acest plafon sunt incluse mai multe beneficii care pot fi acordate de angajatori salariatilor lor. Acestea nu sunt supuse impozitului pe venit, in conditiile in care acestea respecta anumite limite si reguli stabilite prin...» citeste mai departe aici

  • Baza de calcul CASS PFA. Model de calcul pentru PFA la norma de venit si reglementari cheie

    • Contributia de asigurari sociale de sanatate trebuie achitata in anul 2025 si de catre persoanele fizice. In acest articol vom vedea ce contributii trebuie sa plateasca aceste persoane, un model de calcul pentru PFA la norma de venit, dar si cateva reglementari cheie.» citeste mai departe aici

  • [MODEL] Cerere corectie decont TVA si reglementari cheie

    • Cererea de corectie decont TVA este un document folosit atat de contribuabilii persoane juridice, cat si de persoanele fizice inregistrate in scopuri de TVA pentru a rectifica anumite informatii declarate anterior. Corectarea erorilor trebuie realizata cu respectarea unor proceduri stricte impuse de legislatia fiscala pentru a evita posibilele sanctiuni. In acest articol, explicam in detaliu procedura de corectare a decontului de TVA, reglementarile cheie pe care trebuie sa le respectati si va...» citeste mai departe aici

  • Proiect: Pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile ar putea fi MAJORAT la suma de 6.075 lei

    • Un nou Proiect Legislativ, propus de USR, ar putea veni in sprijinul antreprenorilor care vor beneficia de o limita mai mare pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile curente de care afacerile lor au nevoie. Daca in prezent pragul pentru deducerea cheltuielilor cu achizitiile de bunuri este de 2.500 lei, acesta ar putea fi majorat la suma de 6.075 lei, pentru a fi adaptat la preturile de piata curente, care sunt mult mai mari fata de cat erau in momentul in care a fost stabilit actualul...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016