Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

E-Factura B2C, obligatorie din 2025. Conditii de emitere si transmitere a facturilor

14-Nov-2024
5445
E-Factura B2C, obligatorie din 2025. Conditii de emitere si transmitere a facturilor
Incepand cu 1 ianuarie 2025 , sistemul RO e-Factura va deveni obligatoriu si pentru tranzactiile de tip business to consumer (B2C), nu doar pentru cele intre companii. In contextul acestei schimbari majore, exista anumite incertitudini printre contribuabili, in special cu privire la doua aspecte esentiale: necesitatea emiterii facturilor pentru toate tranzactiile cu persoane fizice si includerea CNP-ului consumatorilor pe facturile electronice. In acest articol vom clarifica aceste aspecte legate de implementarea sistemului e-Factura in relatiile B2C.

Obligativitatea emiterii facturilor pentru toate tranzactiile cu persoane fizice (B2C)

Un aspect important al sistemului RO e-Factura, ce va deveni obligatoriu de la 1 ianuarie 2025, este extinderea acestuia si la relatiile business to consumer (B2C). Totusi, exista o neintelegere comuna printre contribuabili, legata de obligativitatea emiterii facturilor pentru toate tranzactiile cu persoane fizice.

Art. 10 indice 1) alin. 2) din OUG 120/2021, prevede ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2025, operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania, indiferent daca sunt sau nu inregistrati in scopuri de TVA, pentru livrarile de bunuri si prestarile de servicii care au locul livrarii/prestarii in Romania, efectuate in relatia B2C, au obligatia sa transmita facturile emise in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura. 

Atentie!
Livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate catre o persoana fizica, identificata in relatia cu furnizorul sau prestatorul prin codul numeric personal (CNP), se considera efectuate in relatia B2C.

Fac exceptie facturile simplificate emise conform art. 319 alin. 12) din Legea nr. 227/2015, potrivit caruia, persoanele impozabile pot emite facturi simplificate in oricare dintre urmatoarele situatii:

a) atunci cand valoarea facturilor, inclusiv TVA, nu este mai mare de 100 euro. Cursul de schimb utilizat pentru determinarea in euro a valorii facturii este cursul prevazut la art. 290 din Codul fiscal;

b) in cazul documentelor sau mesajelor tratate drept factura conform art. 319 alin. 2) din Codul fiscal (orice document sau mesaj care modifica si care se refera in mod specific si fara ambiguitati la factura initiala are acelasi regim juridic ca o factura).

Conditii de emitere a facturilor B2C

Emiterea facturilor catre persoane fizice ramane obligatorie numai in situatiile specificate expres de legislatie. Prin urmare, obligatia de a transmite facturile prin RO e-Factura, nu impune emiterea unei facturi acolo unde legislatia nu prevede acest lucru. 

Spre exemplu, conform art. 1 alin. 1) si 2) din OUG 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale. La solicitarea clientilor, utilizatorii vor elibera acestora si factura. In acest caz, factura (emisa la solicitarea clientului) se va transmite atat clientului persoana fizica, cat si in sistemul RO e-Factura.


In concluzie, trebuie analizata legislatia aplicabila in cazul relatiei cu consumatorii persoane fizice, pentru a stabili daca si in ce conditii este obligatorie emiterea facturii. Transmiterea facturilor B2C in RO e-Factura, este obligatorie doar in cazurile in care acestea trebuie emise catre persoanele fizice.

Modalitati de transmitere a facturii B2C

Operatorii economici trebuie sa respecte modalitatea de comunicare a facturii agreata cu persoana fizica (cumparatorul) fie ca este vorba de transmitere fizica directa, sau prin posta, sau prin posta electronica (prin email sau alte mijloace digitale) sau prin disponibilizare intr-un cont personal pe site-ul vanzatorului. Intelegerea cu cumparatorul trebuie onorata inainte de incarcarea facturii in sistemul RO e-Factura.

Transmiterea in RO e-Factura nu schimba obligatia de a comunica factura conform intelegerii prealabile cu clientul, ci adauga un pas suplimentar de raportare la ANAF. Facturile emise prin sistemul RO e-Factura nu sunt utilizate de persoanele fizice pentru evidenta contabila (fiind simple persoane fizice) ci doar de operatorii economici pentru conformitate fiscala. Operatorul economic are obligatia de a emite factura si in sistemul e-Factura (destinat exclusiv ANAF).

Agricultorii persoane fizice care aplica Regimul special pentru agricultori

Agricultorii care aplica Regimul special pentru agricultori prevazut la art. 315 indice 1) din Legea nr. 227/2015, nu au obligatia utilizarii RO e-Factura pentru facturile emise in perioada 1 iulie 2024-30 iunie 2025, dar, conform art. 10 indice 7 din OUG 120/2021, pot opta pentru utilizarea RO e-Factura. In situatia in care opteaza pentru transmiterea facturilor in RO e-Factura, sunt obligate sa fie inregistrate in Registrul RO e-Factura optional.

Operatorii economici - persoane impozabile stabilite in Romania, care livreaza bunuri/presteaza servicii catre agricultorii persoane fizice (care aplica Regimul special pentru agricultori) nu au obligatia transmiterii facturilor emise catre acestea prin sistemul national RO e-Factura, cu exceptia situatiei in care beneficiarii sunt inscrisi in Registrul RO e-Factura optional sau, incepand cu data de 1 iulie 2025, in Registrul RO e-Factura obligatoriu.

Termenul-limita pentru transmiterea facturilor in sistemul RO e-Factura

Potrivit art. 10 alin. 7) din OUG 120/2021, termenul-limita pentru transmiterea facturilor in RO e-Factura, este de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii, dar nu mai tarziu de 5 zile calendaristice de la data-limita prevazuta pentru emiterea facturii la art. 319 alin. 16) din Legea nr. 227/2015, care prevede ca ”persoana impozabila are obligatia de a emite o factura cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care ia nastere faptul generator al taxei, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa. De asemenea, persoana impozabila trebuie sa emita o factura pentru suma avansurilor incasate in legatura cu o livrare de bunuri/prestare de servicii cel tarziu pana in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a incasat avansurile, cu exceptia cazului in care factura a fost deja emisa”.

In urma unei confuzii intre interpretarile initiale ale Ministerului Finantelor si opinii diferite din partea specialistilor, ANAF a clarificat ca regulile de calcul pentru acest termen de 5 zile calendaristice urmeaza prevederile Codului civil. Astfel, nu se ia in calcul ziua emiterii facturii, iar daca ultima zi a termenului cade intr-o zi nelucratoare, termenul se prelungeste automat pana la prima zi lucratoare urmatoare.

Spre exemplu daca o factura este emisa pe data de 11.11.2024 (luni), prima zi este 12.11.2024 (marti), iar ultima zi este 17.11.2024, dar, pentru ca este o zi nelucratoare (duminica) termenul se amana pentru 18.11.2024 (luni). Daca factura va fi transmisa pe 19.11.2024, va fi in intarziere.

Perioadele de nefunctionare a sistemul RO e-Factura

Potrivit art. LXXI din OUG nr. 115/2023, in situatia in care sistemul national privind factura electronica RO e-Factura nu este functional timp de minimum 24 de ore, obligatia de transmitere prevazuta la art. 10 alin. (1) din OUG nr. 120/2021 privind RO e-Factura, se suspenda pana la repunerea in functiune a sistemului. Pentru situatia prevazuta mai sus se aplica in mod corespunzator prevederile art. 319 din Codul fiscal, cu conditia transmiterii ulterioare, in sistemul RO e- Factura, a facturilor electronice emise. Perioadele de nefunctionare a sistemul national privind factura electronica RO e-Factura vor fi publicate pe paginile de internet ale ANAF si MF.

Implementarea e-Factura B2C, in raport cu prevederile legislatiei privind protectia datelor cu caracter personal

Prin OUG 69/2024, Guvernul Romaniei a reglementat extinderea utilizarii RO e-Factura in relatia B2C, in sensul instituirii obligatiei persoanelor impozabile care emit facturi pe aceasta relatie de a le raporta in sistem, ca element important pentru ecosistemul de date utilizat de instrumentele digitale implementate pentru reducerea GAP-ului de TVA si combaterea evaziunii fiscale.

Asadar, de la 1 ianuarie 2025, facturarea electronica B2C va deveni obligatorie, dar aceasta obligatie presupune atat adaptari tehnologice, cat si legate de respectarea confidentialitatii datelor personale. Una dintre marile incertitudini in implementarea sistemului RO e-Factura este legata de includerea Codului Numeric Personal (CNP) al consumatorilor pe facturile electronice.

Actualmente, pentru a valida tehnic o e-Factura este necesar un CNP valid al clientului, dar in multe situatii, comerciantii nu au acces la CNP-ul clientilor. Mai mult, regulamentul GDPR impune restrictii stricte legate de prelucrarea datelor cu caracter personal, cum ar fi CNP-ul, care ridica intrebari despre legalitatea si necesitatea includerii acestuia pe facturile electronice.

Printr-un comunicat postat aici, MF precizeaza ca ”implementarea sistemului RO e-Factura se va realiza in conformitate cu cele mai bune practici de securitate a datelor, asigurand astfel o gestionare eficienta si sigura a informatiilor cu caracter personal”.
”In acest moment, cu toate ca in forma actuala legislatia e-Factura respecta Regulamentul UE 2016/679 (GDPR), MF exploreaza modalitati prin care datele cu caracter personal regasite pe factura electronica sa fie convertite intr-o forma de identificare fiscala care sa nu permita corelarea directa cu identitatea persoanei pentru care s-a emis factura”.

Discutiile preliminare sugereaza ca noua reglementare va prevede ca includerea CNP-ului pe facturi nu va fi obligatorie, ci optionala, aliniind cerintele de facturare electronica cu normele GDPR si asigurand in acelasi timp protectia datelor personale ale consumatorilor.

Anexele la facturi pot fi transmise in RO e-Factura daca sunt incorporate in structura XML

Sistemul RO e-Factura ofera flexibilitate in gestionarea anexelor facturilor electronice. Conform clarificarilor oferite de ANAF, anexele pot fi incorporate in structura XML a facturii electronice daca emitentul alege sa le transmita prin acest sistem, avand posibilitatea de a avea un pachet complet electronic care include atat factura, cat si documentele justificative asociate.

Desi transmiterea anexelor prin sistemul e-Factura este posibila, aceasta nu este obligatorie. Atasamentul la factura este un element optional in sistemul e-Factura. Astfel, operatorii economici pot sa aleaga modul in care doresc sa trateze documentele justificative, fie prin incorporarea in XML pentru o arhivare electronica completa, fie prin utilizarea canalelor traditionale de comunicare.

Daca se opteaza pentru transmiterea anexelor prin e-Factura, acestea trebuie sa fie tehnic integrate in structura XML a facturii electronice. ANAF a testat si confirmat functionalitatea acestei optiuni, si exista deja agenti economici care utilizeaza aceasta facilitate pentru a-si incarca atasamentele prin e-Factura.

Un exemplu relevant este cel al facturilor in constructii, unde situatiile de lucrari care stau la baza facturilor de construire a unui imobil pot fi transmise ca anexe. Anexele pot fi gestionate atat in relatia B2B, cat si B2C, fie prin e-Factura, fie prin alte canale de comunicare, in functie de preferintele si necesitatile fiecarui business.

Concluzii

Extinderea sistemului RO e-Factura la tranzactiile B2C marcheaza un progres in digitalizarea proceselor fiscale, dar necesita atentie si pregatire din partea operatorilor economici pentru a respecta corect noile prevederi legale. Analiza detaliata a legislatiei si adaptarea proceselor interne sunt obligatorii pentru conformitate si pentru a beneficia de avantajele digitalizarii.

In contextul digitalizarii accelerate, Ministerul Finantelor (MF) subliniaza importanta fundamentala a protectiei datelor personale, asumandu-si respectarea riguroasa a tuturor standardelor nationale si europene in domeniu. Ministerul lucreaza activ la dezvoltarea unor solutii inovatoare pentru imbunatatirea sistemului. In acest sens, se analizeaza posibilitatea implementarii unui mecanism de conversie a datelor personale prezente pe facturile electronice intr-un format de identificare fiscala care sa asigure anonimizarea eficienta a informatiilor, facand imposibila corelarea directa cu identitatea persoanei fizice pentru care se emite factura. Aceasta initiativa este a MF are scopul de a implementa sistemul RO e-Factura conform celor mai inalte standarde de securitate digitala, garantand astfel protectia optima a datelor personale ale contribuabililor. 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Monografie dividende interimare. La ce sa fie atenti cei care distribuire dividende in trim. III 2025

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un aspect esential al relatiei dintre societate si asociati, fiind modul prin care profitul ajunge efectiv la investitori. Totusi, acordarea dividendelor, mai ales în cursul exercitiului financiar sub forma de dividende interimare, impune respectarea unor conditii contabile si legale stricte. Nerespectarea acestor reguli poate atrage riscuri fiscale sau sanctiuni. In acest context, este important ca firmele sa cunoasca exact pasii procedurali si...» citeste mai departe aici

  • Plafon plati numerar persoane juridice in 2025. Ce trebuie sa stie entitatile raportoare

    • In contextul actual al reglementarilor financiare, tranzactiile in numerar pot ridica riscuri si obligatii suplimentare pentru firme. Chiar daca numerarul este inca folosit in activitatea comerciala, legislatia impune limite stricte si conditii clare pentru a preveni fraudele, evaziunea fiscala si spalarea banilor. Astfel, orice firma care efectueaza incasari sau plati in numerar trebuie sa fie informata cu privire la plafonul legal, la interdictia fragmentarii sumelor si la eventualele...» citeste mai departe aici

  • Impozit micro. Plafonul de 100.000 euro pentru trecere la impozit pe profit in 2026 se verifica la 31.12.2025

    • Avand in vedere ca, incepand cu 1 ianuarie 2026, plafonul pentru incadrarea ca microintreprindere scade la 100.000 euro, multi contribuabili se intreaba de cand se verifica acest plafon si care sunt implicatiile fiscale ale depasirii lui. In continuarea acestui articol vom clarifica aceste aspecte, pe baza prevederilor actuale din Codul Fiscal. O societate comerciala, platitoare de impozit pe venit, in anul 2025 nu depaseste cifra de afaceri de 250.000 euro, insa depaseste 100.000 euro. In 2026...» citeste mai departe aici

  • Impozitul pe profit. Declari in D100 sau D101 daca ai DIFERENTE la calculul impozitului?

    • In practica, pot aparea diferente intre impozitul pe profit calculat si cel declarat trimestrial, iar contribuabilii se intreaba cum trebuie tratate aceste situatii. Este important de stiut daca se pot face ajustari contabile sau daca trebuie declarate sume modificate in D100 sau in D101. Clarificarea acestor aspecte ajuta la evitarea erorilor fiscale. Avem acest caz concret. La 30 iunie impozitul pe profit contabilizat si declarat prin D100 a fost de 8552 lei. La 30 sept impozitul cumulat din...» citeste mai departe aici

  • Suspendare activitate firma. Obligatii declarative in relatie cu ANAF

    • Suspendarea temporara a activitatii unei firme este o procedura legala prin care societatea isi intrerupe activitatea economica pentru o perioada determinata. Aceasta are efecte atat din punct de vedere juridic, cat si fiscal. In acest context, un contribuabil se intreaba ce obligatii declarative are o societate comerciala care si-a suspendat activitatea la ONRC in martie 2024 in relatia cu ANAF.» citeste mai departe aici

  • Coasigurat sanatate. De la 01 august 2025 se mai calculeaza deducerea pentru aceste persoane?

    • Multi contribuabili sunt nedumeriti in contextul modificarilor valabile de la 01.08.2025, mai ales in ceea ce priveste situatia deducerii personale pentru sotii aflati in intretinere. In contextul art. 77 din Codul fiscal, se ridica intrebari legate de mentinerea sau nu a acestui beneficiu. Subiectul ramane de interes, iar clarificarile oficiale si interpretarile corecte ale legislatiei sunt esentiale. Avem acest caz concret. Am discutat si cu alti colegi in legatura cu deducerea personala...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016