Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Fisa de evidenta fiscala. Acte administrative fiscale pentru plata accesorii

27-Nov-2018
9497

Fisa de evidenta fiscala poate fi document justificativ in baza caruia sa se achite plata accesorii?

In studiul de caz de astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor formulate de reprezentantul unei societati care se confrunta cu urmatoarea situatie: in fisa de evidenta fiscala la TVA apar dobanzi si penalitati de ordinul a sute de RON. Societatea a mai avut intarzieri mici la plata TVA in ultimii 2 ani, dar nu a primit nicio adresa de instiintare - poprire etc. de la Administratia fiscala.

Raspunsul specialistului

Art. 98 al Codului de Procedura Fiscala (CPF) arata:
Sunt asimilate deciziilor de impunere si urmatoarele acte administrative fiscale:
a) deciziile privind solutionarea cererilor de rambursare de taxa pe valoarea adaugata si deciziile privind solutionarea cererilor de restituiri de creante fiscale;
b) deciziile referitoare la bazele de impozitare;
c) deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii;
d) deciziile privind nemodificarea bazei de impozitare

  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Avantaje in natura acordate salariatilor Daca societatea doreste sa asigure salariatilor zilnic cate un fruct, ocazional un produs de patiserie sau pe perioada de canicula inghetata, cum inregistram in contabilitate si ce...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Vanzare online prin Emag Societatea noastra doreste sa achizitioneze serviciul "FulFilment by Emag", adica sa transfere in depozitele Emag marfa, pe care acesta sa o vanda online. Din punctul nostru de...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Revenire - stabilire cost productie energie solara fara receptie finala Multumesc de raspuns, dar nu mi-ati spus la ce cost se introduce energia solara produsa, daca nu am pus in functiune panourile? Lunar producem energie electrica (se face raport...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Peleti paie. Cota tva Avand in vedere insa ca ele provin direct din paie de grau, materia prima care intra in utilajul ce doar ii compacteaza, sunt doar procese mecanice, nu exista alte tratari, nu se...citeste mai mult
  • NOUTATI din Codul Fiscal
    Validat de expertul
    Portal Codul Fiscal
    Emiterea facturilor de catre o PFI care nu detine casa de marcat Este obligatorie emiterea facturii catre persoanele fizice in situatia in care prestatorul desfasoara o profesie liberala si emite chitante ca document justificativ pentru...citeste mai mult

Art. 173 al CPF arata:

(1) Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor fiscale principale, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere.

(2) Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel, obligatii fiscale accesorii stabilite potrivit legii, cheltuieli de executare silita, cheltuieli judiciare, sumele confiscate, precum si sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.

(3) Pentru diferentele de obligatii fiscale stabilite prin declaratii de impunere rectificative sau decizii de impunere, nu se datoreaza obligatii fiscale accesorii pentru suma platita in contul obligatiei fiscale principale,daca,anterior stabilirii obligatiilor fiscale,debitorul a efectuat o plata, iar suma platita nu a stins alte obligatii. Aceste dispozitii sunt aplicabile si in situatia in care debitorul a efectuat plata obligatiei fiscale, iar declaratia de impunere a fost depusa ulterior efectuarii platii.

(4) Dobanzile si penalitatile de intarziere se fac venit la bugetul caruia ii apartine creanta principala.

(5) Dobanzile si penalitatile de intarziere se stabilesc prin decizii, cu exceptia situatiei prevazute la art. 227 alin. (8).
5^1) Comunicarea deciziilor referitoare la obligatiile fiscale accesorii in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central se realizeaza in functie de vechimea, cuantumul obligatiilor fiscale accesorii si starea juridica a contribuabilului.
(5^2) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (5^1) se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(6) Dobanzile si penalitatile de intarziere pot fi actualizate anual, prin hotarare a Guvernului, in functie de evolutia ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei.

Prin Ordinul ANAF nr. 967/2017 au fost aprobate o serie de modele a unor formulare, printre care: 

3. Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii, reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere, prevazuta in anexa nr. 3;
4. Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii, reprezentand penalitati de nedeclarare, prevazuta in anexa nr. 4;
In cadrul acestora, se prevede:

Detaliile referitoare la modul de calcul al sumelor reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere aferente obligatiilor fiscale se afla in anexa la prezenta decizie.

Va invitam sa achitati dobanzile si penalitatile de intarziere, in termenul prevazut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
- pana la data de 5 a lunii urmatoare inclusiv, daca data comunicarii prezentei decizii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna;
- pana la data de 20 a lunii urmatoare inclusiv, daca data comunicarii prezentei decizii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna.

In conformitate cu prevederile art. 152 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala,cu modificarile si completarile ulterioare, prezentul inscris constituie titlu de creanta.
Asupra emiterii prezentei decizii organul fiscal nu este obligat sa asigure contribuabilului/platitorului posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere cu privire la faptele si imprejurarile relevante in luarea prezentei decizii,conform art. 9 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Impotriva prezentului inscris cel interesat poate depune contestatie la organul fiscal emitent in termen de 45 de zile de la data comunicarii actului administrativ-fiscal, in conformitate cu prevederile art. 268, 269 si 270 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prezenta decizie produce efecte juridice fata de dumneavoastra de la data comunicarii acesteia potrivit art. 47 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Iar la Anexa 4:

Va invitam sa achitati penalitatile de nedeclarare in contul de venituri 20.35.01.08. "Penalitati de nedeclarare", in termenul prevazut la art. 156 alin. (1) dinLegea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
- pana la data de 5 a lunii urmatoare inclusiv, daca data comunicarii prezentei decizii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna;
- pana la data de 20 a lunii urmatoare inclusiv, daca data comunicarii prezentei decizii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna.

In situatia in care obligatiile fiscale principale stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere s-au stins prin plata sau compensare pana la termenul prevazut de art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, sau acestea au fost stinse prin esalonare la plata, in conditiile legii, puteti beneficia de reducerea cu 75% a penalitatilor de nedeclarare, prin depunerea unei cereri la organul fiscal competent, potrivit art. 181 alin. (2) din acelasi act normativ.

In conformitate cu prevederile art. 152 alin. (2) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, prezentul inscris constituie titlu de creanta.

Asupra emiterii prezentei decizii organul fiscal nu este obligat sa asigure contribuabilului/platitorului posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere cu privire la faptele si imprejurarile relevante in luarea prezentei decizii, conform art. 9 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Impotriva prezentului inscris puteti formula contestatie la organul fiscal emitent al actului administrativ atacat in conformitate cu prevederile art. 268 si 269 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in termenul prevazut de art. 270 al aceluiasi act normativ.

In concluzie, potrivit Codului de Procedura Fiscala, va recomand plata accesoriilor pentru TVA numai in baza deciziilor de accesorii pe care puteti sa le primiti acum in spatiul privat virtual.

Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016