Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Fisa de evidenta fiscala. Acte administrative fiscale pentru plata accesorii

27-Nov-2018
8920

Fisa de evidenta fiscala poate fi document justificativ in baza caruia sa se achite plata accesorii?

In studiul de caz de astazi, unul dintre specialistii nostri va raspunde intrebarilor formulate de reprezentantul unei societati care se confrunta cu urmatoarea situatie: in fisa de evidenta fiscala la TVA apar dobanzi si penalitati de ordinul a sute de RON. Societatea a mai avut intarzieri mici la plata TVA in ultimii 2 ani, dar nu a primit nicio adresa de instiintare - poprire etc. de la Administratia fiscala.

Raspunsul specialistului

Art. 98 al Codului de Procedura Fiscala (CPF) arata:
Sunt asimilate deciziilor de impunere si urmatoarele acte administrative fiscale:
a) deciziile privind solutionarea cererilor de rambursare de taxa pe valoarea adaugata si deciziile privind solutionarea cererilor de restituiri de creante fiscale;
b) deciziile referitoare la bazele de impozitare;
c) deciziile referitoare la obligatiile fiscale accesorii;
d) deciziile privind nemodificarea bazei de impozitare

Art. 173 al CPF arata:

(1) Pentru neachitarea la termenul de scadenta de catre debitor a obligatiilor fiscale principale, se datoreaza dupa acest termen dobanzi si penalitati de intarziere.

(2) Nu se datoreaza dobanzi si penalitati de intarziere pentru sumele datorate cu titlu de amenzi de orice fel, obligatii fiscale accesorii stabilite potrivit legii, cheltuieli de executare silita, cheltuieli judiciare, sumele confiscate, precum si sumele reprezentand echivalentul in lei al bunurilor si sumelor confiscate care nu sunt gasite la locul faptei.

(3) Pentru diferentele de obligatii fiscale stabilite prin declaratii de impunere rectificative sau decizii de impunere, nu se datoreaza obligatii fiscale accesorii pentru suma platita in contul obligatiei fiscale principale,daca,anterior stabilirii obligatiilor fiscale,debitorul a efectuat o plata, iar suma platita nu a stins alte obligatii. Aceste dispozitii sunt aplicabile si in situatia in care debitorul a efectuat plata obligatiei fiscale, iar declaratia de impunere a fost depusa ulterior efectuarii platii.

(4) Dobanzile si penalitatile de intarziere se fac venit la bugetul caruia ii apartine creanta principala.

(5) Dobanzile si penalitatile de intarziere se stabilesc prin decizii, cu exceptia situatiei prevazute la art. 227 alin. (8).
5^1) Comunicarea deciziilor referitoare la obligatiile fiscale accesorii in cazul creantelor fiscale administrate de organul fiscal central se realizeaza in functie de vechimea, cuantumul obligatiilor fiscale accesorii si starea juridica a contribuabilului.
(5^2) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (5^1) se aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

(6) Dobanzile si penalitatile de intarziere pot fi actualizate anual, prin hotarare a Guvernului, in functie de evolutia ratei dobanzii de referinta a Bancii Nationale a Romaniei.

Prin Ordinul ANAF nr. 967/2017 au fost aprobate o serie de modele a unor formulare, printre care: 

3. Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii, reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere, prevazuta in anexa nr. 3;
4. Decizie referitoare la obligatiile fiscale accesorii, reprezentand penalitati de nedeclarare, prevazuta in anexa nr. 4;
In cadrul acestora, se prevede:

Detaliile referitoare la modul de calcul al sumelor reprezentand dobanzi si penalitati de intarziere aferente obligatiilor fiscale se afla in anexa la prezenta decizie.

Va invitam sa achitati dobanzile si penalitatile de intarziere, in termenul prevazut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
- pana la data de 5 a lunii urmatoare inclusiv, daca data comunicarii prezentei decizii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna;
- pana la data de 20 a lunii urmatoare inclusiv, daca data comunicarii prezentei decizii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna.

In conformitate cu prevederile art. 152 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala,cu modificarile si completarile ulterioare, prezentul inscris constituie titlu de creanta.
Asupra emiterii prezentei decizii organul fiscal nu este obligat sa asigure contribuabilului/platitorului posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere cu privire la faptele si imprejurarile relevante in luarea prezentei decizii,conform art. 9 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Impotriva prezentului inscris cel interesat poate depune contestatie la organul fiscal emitent in termen de 45 de zile de la data comunicarii actului administrativ-fiscal, in conformitate cu prevederile art. 268, 269 si 270 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prezenta decizie produce efecte juridice fata de dumneavoastra de la data comunicarii acesteia potrivit art. 47 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Iar la Anexa 4:

Va invitam sa achitati penalitatile de nedeclarare in contul de venituri 20.35.01.08. "Penalitati de nedeclarare", in termenul prevazut la art. 156 alin. (1) dinLegea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv:
- pana la data de 5 a lunii urmatoare inclusiv, daca data comunicarii prezentei decizii este cuprinsa in intervalul 1-15 din luna;
- pana la data de 20 a lunii urmatoare inclusiv, daca data comunicarii prezentei decizii este cuprinsa in intervalul 16-31 din luna.

In situatia in care obligatiile fiscale principale stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizii de impunere s-au stins prin plata sau compensare pana la termenul prevazut de art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, sau acestea au fost stinse prin esalonare la plata, in conditiile legii, puteti beneficia de reducerea cu 75% a penalitatilor de nedeclarare, prin depunerea unei cereri la organul fiscal competent, potrivit art. 181 alin. (2) din acelasi act normativ.

In conformitate cu prevederile art. 152 alin. (2) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, prezentul inscris constituie titlu de creanta.

Asupra emiterii prezentei decizii organul fiscal nu este obligat sa asigure contribuabilului/platitorului posibilitatea de a-si exprima punctul de vedere cu privire la faptele si imprejurarile relevante in luarea prezentei decizii, conform art. 9 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.

Impotriva prezentului inscris puteti formula contestatie la organul fiscal emitent al actului administrativ atacat in conformitate cu prevederile art. 268 si 269 din Legea nr. 207/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, in termenul prevazut de art. 270 al aceluiasi act normativ.

In concluzie, potrivit Codului de Procedura Fiscala, va recomand plata accesoriilor pentru TVA numai in baza deciziilor de accesorii pe care puteti sa le primiti acum in spatiul privat virtual.

Raspuns oferit de specialistii Portal Contabilitate, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
keyboard_double_arrow_right

Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti 
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici


MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
keyboard_double_arrow_left






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025

    • Toti contabilii trebuie sa aiba pe birou singura Agenda care contine toate obligatiile fiscale ale anului! Aceasta va este de folos pentru a va asigura ca nu ratati termene limita la depunerea declaratiilor obligatorii catre ANAF sau pentru a stii cu exactitate cand trebuie sa respectati noutatile fiscale aparute in anul precedent. TOATE obligatiile fiscale ale anului 2025 Nu aveti inca Agenda Fiscala a Contabilului pentru 2025? Atunci este cazul sa o comandati chiar acum! Mai ales ca...» citeste mai departe aici

  • Exemplu calcul recuperare pierdere fiscala

    • Atunci cand firmele inregistreaza pierderi fiscale intr-un an pot, printr-un mecanism legislativ, sa beneficieze de recuperarea lor prin reducerea anumitor impozite si obligatii fiscale viitoare. Important este de mentionat ca acestea trebuie sa fie raportate de contribuabili pentru a putea fi compensate. In acest articol vom vedea exact ce sunt pierderile fiscale, cum pot fi recuperate, dar si un exemplu util de calcul recuperare pierdere fiscala, explicat pe indelete de specialistul...» citeste mai departe aici

  • E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024

    • In ceea ce priveste sistemul RO e-Factura, incepand cu data de 1 ianuarie 2025 se aplica modificarile aduse prin OUG 138/2024 mai multor legi care vizeaza sistemul: OUG nr. 120/2021, OUG nr. 70/2024, OUG nr. 8/2009. E-Factura: Ce modificari legislative au fost aduse sistemului prin OUG 138/2024 I. OUG 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania a fost modificat prin OUG 138/2024....» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
MODIFICARILE din Declaratia SAF-T. Obligatiile pentru contribuabilii mici
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016