
Raportul Special
realizat de specialisti
UPDATE! Ordonanta de urgenta nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru parinti in vederea supravegherii copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2 a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 790 din 28 august 2020.
Articol initial:
Guvernul a aprobat, in data de 27 august 2020, o noua Ordonanta de Urgenta, prin care se acorda zile libere platite parintilor in cazul in care trebuie sa ramana acasa pentru a supraveghea copiii, in cazul in care scolile se inchid din cauza Covid-19.
Legat de acest subiect, ministrul muncii si protectiei sociale, Violeta Alexandru, a precizat ca pentru parintii care trebuie sa ramana acasa sa supravegheze copiii statul va acorda o indemnizatie de 75% din salariu.
„Inceperea anului scolar este pregatita cu grija de catre Guvern, iar Ministerul Muncii are rolul de a se asigura ca parintii - angajati din sectorul public sau din privat - vor putea avea grija copiilor, concomitent cu securizarea veniturilor.
Astazi am adus in sedinta de guvern ordonanta care reglementeaza situatia in care activitatile in crese, gradinite sau scoli se suspenda ca urmare a unui focar Covid, iar copiii vor continua cursurile in sistem online. Statul va sprijini angajatii, asa cum a facut-o si in anul scolar anterior, in starea de urgenta, prin acoperirea a 75% din salariul parintelui care ramane sa supravegheze acasa copilul de pana la 12 ani. Sumele vor fi platite de catre angajator urmand ca acesta sa deconteze apoi la AJOFM,” a detaliat ministrul.
De asemenea, acest sprijin se acorda si parintilor care au copii cu handicap scolarizati sau celor care au in intretinere adulti cu handicap.
„Dreptul la zilele libere se acorda si parintilor care au copii cu handicap scolarizati sau celor care au in intretinere adulti cu handicap, numai daca acestia beneficiaza de servicii de zi a caror activitate este suspendata”, a concluztionat Alexandru.
Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Manual de politici contabile - Stick USB
OUG privind acordarea unor zile libere pentru parinti in vederea supravegherii copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-COV-2 trebuie sa apara in Monitorul Oficial.
Extras din Proiectul de OUG:
Ordonanta de urgenta privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta fata in fata in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie anteprescolara ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-COV-2
Avand in vedere faptul ca, pe termen scurt, provocarea cea mai importanta ramane combaterea si limitarea efectelor crizei COVID-19 asupra sanatatii si economiei, fapt care impune adoptarea unor masuri economice de redresare si de crestere a increderii populatiei
intrucat, in perioada starii de urgenta si a starii de alerta, au fost adoptate masuri in acord cu schimbarile inregistrate astfel incat impactul negativ asupra acesteia sa fie cat mai redus
luand in considerare necesitatea protectiei sociale a cetatenilor ca urmare a efectelor raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2
avand in vedere reglementarile cuprinse in Legea nr.55/2020 privind unele masuri pentru prevenirea ?i combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, cu privire la posibilitatea limitarii sau suspendarii activitatilor didactice ce presupun prezenta efectiva a copiilor la cursuri, ,
luand in considerare situatia epidemiologica din Romania si riscul asupra sanatatii populatiei,
tinand cont de faptul ca neadoptarea unor masuri urgente, cu caracter exceptional, ar putea afecta sanatatea copiilor si siguranta acestora in lipsa parintilor care sa-i supravegheze pe perioada suspendarii cursurilor sau inchiderii unitatilor de invatamant si ar creste riscul transmiterii comunitare a coronavirusului SARS-CoV-2,
Aceste elemente vizeaza un interes public si constituie o situatie extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata si impune adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta
In temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutia Romaniei, republicata, Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta de urgenta.
Art. 1 - (1) Se acorda zile libere unuia dintre parinti pentru supravegherea copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta fata in fata in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie anteprescolara, unde acestia sunt inscrisi, ca urmare a anchetei epidemiologice determinata de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2 efectuata de Directiile de sanatate publica judetene, respectiv a municipiului Bucuresti si avand in vedere hotararile Comitetului Judetean pentru Situatii de Urgenta, respectiv Comitetului pentru Situatii de Urgenta al Municipiului Bucuresti.
(2) Prevederile alin. (1) se aplica parintilor care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) au copii cu varsta de pana la 12 ani, sau au copii cu dizabilitati cu varsta de pana la 26 de ani, inscrisi in cadrul unei unitati de invatamant sau de educatie anteprescolara;
b) celalalt parinte nu beneficiaza, la randul sau de zile libere.
(3) Prin parinte, in sensul prezentei ordonante de urgenta, se intelege:
a) parintele firesc, potrivit Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) adoptatorul;
c) persoana care are copilul/copiii in incredintare in vederea adoptiei;
d) persoana care are in plasament copilul sau in tutela;
e) persoana desemnata conform art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004 privind protectia si promovarea drepturilor copilului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
f) parintele sau reprezentantul legal al persoanei adulte cu handicap inscrisa intr-o unitate de invatamant.
(4) Prin exceptie de la prevederile alin.(2) lit.a) beneficiaza de prevederile prezentei ordonante de urgenta si parintele sau reprezentantul legal al copilului cu handicap grav nescolarizat, care a optat pentru acordarea indemnizatiei in conditiile Legii nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, doar in conditiile in care activitatea serviciului de zi este limitata sau suspendata, prin dispozitie/decizie a autoritatii care are in administrare serviciul de zi, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV2 .
(5) Prin exceptie de la prevederile alin.(1), prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica si pentru parintele sau reprezentantul legal care are in ingrijire, supraveghere si intretinere persoana adulta incadrata in grad de handicap grav sau in grad de handicap grav cu asistent personal pentru care s-a optat pentru acordarea indemnizatiei in conditiile Legii nr. 448/2006, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, doar daca beneficiaza de servicii de zi, a caror activitate este limitata sau suspendata, prin dispozitie/decizie a autoritatii care are in administrare serviciul de zi, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2
(6) Prevederile prezentei ordonante de urgenta nu se aplica in cazul in care unul dintre parinti, potrivit definitiei prevazuta la alin. (3) se afla in una sau mai multe din urmatoarele situatii:
a) este in concediul prevazut la art. 2 alin. (1) sau art. 11 alin. (2) ori art. 31 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 111/2010 privind concediul ?i indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, aprobata cu modificari prin Legea nr. 132/2011, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) este asistentul personal al unuia dintre copiii aflati in intretinere;
c) se afla in concediu de odihna/concediu fara plata;
d) are raportul de munca suspendat pentru intreruperea temporara a activitatii angajatorului, in conditiile art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
e) nu realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor, venituri din activitati independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuala, venituri din activitati agricole, silvicultura si piscicultura, supuse impozitului pe venit potrivit prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
(7) Prin limitarea sau suspendarea activitatilor didactice care presupun prezenta fata in fata se intelege reducerea prezentei fizice a copiilor la cursurile scolare si utilizarea tehnologiei si internetului sau a altor modalitati alternative de educatie pentru realizarea activitatilor prevazute la art. 262 din Legea educatiei nationale nr.1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, inclusiv pentru activitatile practice pedagogice.
Art. 2 – (1) Persoanele prevazute la art. 1 alin. (2) au dreptul la zile libere platite, pe toata perioada in care se decide limitarea sau suspendarea activitatilor didactice care presupun prezenta fata in fata in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie anteprescolara .
(2) Zilele libere se acorda la cererea unuia dintre parinti, depusa la angajatorul persoanei care va supraveghea copilul.
(3) Cererea prevazuta la alin. (1) este insotita de o declaratie pe propria raspundere a celuilalt parinte, din care sa rezulte ca acesta nu a solicitat la locul sau de munca zile libere ce i s-ar cuveni potrivit prezentei legi, ca nu are contractul de munca suspendat pentru intreruperea temporara a activitatii angajatorului, de o copie a certificatului/certificatelor de nastere al/ale copilului/copiilor sau a documentului care atesta calitatea prevazuta la art. 1 alin.(3) in care solicita zilele libere, precum si, daca este cazul copia certificatului de incadrare in grad de handicap al copilului ori adultului in varsta de pana la 26 ani.
(4) Modelul cererii si al declaratiei pe proprie raspundere prevazute la alin.(3) se stabilesc prin ordin al ministrului muncii si protectiei sociale, la propunerea Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) Angajatorul este obligat sa acorde zilele libere daca angajatul solicita acest drept in baza prevederilor prezentei ordonante de urgenta.
(6) Acordarea zilelor libere pentru angajatii din unitatile sistemului energetic national, din unitatile operative de la sectoarele nucleare, din unitatile cu foc continuu, din unitatile de asistenta sociala, de telecomunicatii, ale radioului si televiziunii publice, din transporturile pe caile ferate, din unitatile care asigura transportul in comun si salubritatea localitatilor, precum si aprovizionarea populatiei cu gaze, energie electrica, caldura si apa, comert alimentar, productie si distributie medicamente si echipamente sanitare, distributie carburanti, personalul din cadrul unitatilor farmaceutice, se realizeaza doar cu acordul angajatorului.
Art. 3 - (1) Indemnizatia pentru fiecare zi libera acordata in conditiile art. 1 se plate?te din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri si cheltuieli al angajatorului si este in cuantum de 75% din salariul de baza corespunzator unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din ca?tigul salarial mediu brut prevazut de Legea nr.6/2020 privind bugetul asigurarilor sociale de stat, cu modificarile ulterioare.
(2) Indemnizatia prevazuta la alin. (1) este in suma bruta si este supusa impozitarii ?i platii contributiilor de asigurari sociale, de asigurari sociale de sanatate, precum si platii contributiei asiguratorii pentru munca, in conditiile prevazute de Legea nr. 227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru veniturile din salarii si asimilate acestora.
(3) Prin derogare de la prevederile Legii nr. 200/2006 privind constituirea si utilizarea Fondului de garantare pentru plata creantelor salariale, cu modificarile ulterioare, sumele pentru plata indemnizatiei prevazute la alin. (1) se deconteaza din acest fond numai pentru perioada acordarii zilelor libere potrivit art. 1 alin.(1).
(5) Impozitele si contributiile de asigurari sociale, de asigurari sociale de sanatate, precum ?i contributia asiguratorie pentru munca aferente indemnizatiei prevazute la alin. (1) se platesc de angajator in conditiile prevazute de Legea nr. 227/2015, cu modificarile ?i completarile ulterioare
(6) Pana la inchiderea anului fiscal, sumele decontate potrivit alin. (3) vor fi inapoiate Fondului de garantare din bugetul de stat, dupa caz, potrivit unei proceduri stabilite prin hotarare a Guvernului,.
Art. 4 - (1) Angajatii sistemului national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, angajatii din penitenciare si personalul din unitatile sanitare publice, nu beneficiaza de zilele libere prevazute la art. 1.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin.(1) familiile monoparentale, pentru care drepturile banesti aferente zilelor libere platite acordate in conditiile art.1 se calculeaza si se platesc conform prevederilor legale specifice ce reglementeaza acordarea invoirilor/permisiilor/zilelor libere pentru angajatii sistemului national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, angajatii din penitenciare, fiind suportata din bugetul de stat, prin bugetele ministerelor si institutiilor din sectorul de aparare, ordine publica si securitate nationala, respectiv conform prevederilor art. 3 alin.(1) pentru personalul din unitatile sanitare publice .
(3) In cazul in care ambii parinti isi desfasoara activitatea in unul dintre domeniile prevazute la alin.(1), doar unul dintre acestia are dreptul la o majorare acordata suplimentar drepturilor salariale cuvenite, in cuantum de 75% din salariul de baza / salariul de functie / solda de functie corespunzatoare unei zile lucratoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din ca?tigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurarilor sociale de stat, corespunzator numarului de zile lucratoare din perioada prevazuta la art. 1 alin.(1) pe baza cererii insotita de declaratia celuilalt parinte ca nu beneficiaza de majorarea prevazuta de prezentul articol si nu se afla in una dintre situatiile prevazute la art. 1 alin.(6).
(4) Cererea si declaratia prevazute la alin.(3) se depun la angajator in luna curenta pentru luna anterioara.
(5) Pentru personalul prevazut la alin. (1), majorarea prevazuta la alin. (3) se acorda obligatoriu odata cu drepturile salariale si se suporta din bugetele din care se suporta drepturile salariale de baza.
(6) Prin exceptie de la prevederile alin. (5), pentru personalul din unitatile sanitare publice majorarea prevazuta la alin. (3) se suporta prin transferuri din bugetul Fondului national unic de sanatate, de la titlul VI - Transferuri intre unitati ale administratiei publice.
(7) Pentru personalul institutiilor si autoritatilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 30 din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile si completarile ulterioare, ?i la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice locale, cu modificarile si completarile ulterioare, indiferent de sistemul de finantare si de subordonare, inclusiv activitatile finantate integral din venituri proprii, infiintate pe langa institutiile publice, majorarea prevazuta la alin. (2) nu se ia in calcul la determinarea limitei prevazute la art. 25 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificarile si completarile ulterioare.
(8) Majorarea prevazuta la alin.(3) nu se cuprinde in baza de calcul prevazuta la art.28 alin.(1) din Legea nr.223/2015 privind pensiile militare de stat, cu modificarile si completarile ulterioare.
(9) Majorarea prevazuta la alin.(3) reprezinta venit care se supune calcularii, virari si declararii impozitului si contributiilor sociale obligatorii, in conformitate cu prevederile Legii nr.227/2015, cu modificarile si completarile ulterioare.
(10) Institutiile publice de aparare, ordine publica si securitate nationala pot emite norme specifice privind conditiile de acordare a majorarii prevazute la alin.(3), care se aproba prin ordin al ordonatorului principal de credite.
Art. 5 - (1) Pentru decontarea sumelor pentru plata indemnizatiei prevazute la art. 3, angajatorul depune cerere la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea angajatorul sau sucursala/punctul de lucru al acestuia, dupa caz, insotita de documente justificative privind indeplinirea conditiilor de decontare a indemnizatiei.
(2) Cererea si documentele justificative se transmit electronic sau in format letric la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in cel mult 30 zile de la data efectuarii platii contributiilor si impozitelor aferente indemnizatiei.
(3) Decontarea sumelor platite cu titlu de indemnizatie potrivit art. 3 se face in termen de 15 zile calendaristice de la data inregistrarii documentelor prevazute la alin. (1).
(4) Procedura de decontare, documentele justificative si modelul acestora se stabilesc prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(5) Pentru depunerea in format electronic a cererilor si a documentelor prevazute la alin.(1), se pot folosi modele de cereri si formulare electronice publicate pe platforma Punctul de contact unic electronic, ale carui organizare si functionare sunt reglementate prin Hotararea Guvernului nr. 922/2010 privind organizarea si functionarea Punctului de contact unic electronic, sau pe platforma aici.gov.ro
Art. 6 – (1) Pentru verificarea indeplinirii conditiei prevazuta la art. 1 alin.(1), (4) si (5), institutiile publice in a caror coordonare sau subordine se afla unitatile de invatamant sau serviciile de zi au obligatia sa transmita, in format electronic, la agentiile pentru ocuparea fortei de munca judetene, respectiv a municipiului Bucure?ti, in termen de maximum 10 zile de la decizia de limitare sau suspendare a cursurilor in unitatea de invatamant sau a activitatilor din serviciile de zi, lista nominala cuprinzand copii, respectiv persoanele pe unitati de invatamant sau servicii de zi, astfel:
a) inspectoratele scolare judetene, respectiv al Municipiului Bucuresti, pentru copiii prescolari si scolari de pana la 12 ani, inclusiv, precum si pentru copiii cu handicap inscrisi in unitatile de invatamant special;
b) primariile pentru copiii inscrisi in unitatile de educatie anteprescolara si pentru serviciile de zi destinate persoanelor cu handicap prevazute la art.1 alin.(4) si (5) ;
c) directiile generale de asistenta sociala si protectia copilului, pentru serviciile de zi destinate persoanelor cu handicap prevazute la art.1 alin.(4) si (5).
(2) Listele prevazute la alin.(1) se transmit si institutiilor publice de aparare, ordine publica si securitate nationala, la solicitarea acestora.
(3) Listele prevazute la alin.(1) contin obligatoriu denumirea unitatii de invatamant sau, dupa caz, a serviciului de zi, precum si numele si prenumele copiilor inscrisi, respectiv ale persoanelor adulte cu handicap.
Art. 7 - Prevederile prezentei ordonante de urgenta se aplica tuturor angajatilor din mediul public si privat, pe toata perioada de limitare sau suspendare a cursurilor in unitatea de invatamant sau a activitatii serviciilor de zi destinate persoanelor cu handicap, pe perioada starii de alerta si dupa incetarea acesteia, dar nu mai tarziu de finalizarea cursurilor anului scolar 2020 - 2021.
Art. 8 – (1) Constituie contraventie nerespectarea prevederilor art. 2 alin.(5) ?i angajatorul se sanctioneaza cu amenda de 2.000 lei pentru fiecare persoana pentru care refuza acordarea zilelor libere, fara a depasi valoarea cumulata de 20.000 lei.
(2) Dispozitiile referitoare la contraventia prevazuta la alin. (1) se completeaza cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.
(3) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor potrivit prevederilor alin. (1). se efectueaza de catre inspectorii de munca.
Art. 9 - Prevederile art. 8 intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii prezentei ordonante de urgenta in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Atentie contabili!
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti MODIFICARI la Situatiile Financiare: Ce a schimbat Ordinul 107/2025?
Articole similare
MFP modifica bugetul asigurarilor sociale de stat pe anul 2020 (Proiect de Ordonanta de Urgenta)OUG 110/2021 prevede zile libere si INDEMNIZATII pentru parintii care stau acasa. Ce conditii trebuie sa fie indepliniteMFP propune o noua modificare a Declaratiei 112. Schimbarea, in contextul aparitiei mai multor acte normative recenteOUG 182/2020 modifica OUG 132/2020 privind masurile de sprijin pentru telemunca. Cand nu se poate acorda suma de 2.500 lei angajatorilorDispozitii fiscale privind unele indemnizatii acordate persoanelor fizice in contextul pandemiei Covid 19Ultimele articole
Acte normative cu incidenta in materie fiscala publicate in M. Oficial in perioada 5-9 aprilieNoi prevederi in cazul zilelor libere acordate parintilor pentru supravegherea copiilor. Legea 59/2021OFICIAL! A fost publicat noul model al Declaratiei 112 in contextul crizei generate de Covid-19. Modificarile aduse formularuluiDomeniul constructii. Aplicarea dispozitiilor OUG 147/2020Este OFICIAL! A fost aprobat modelul cererii si al declaratiei pentru acordarea de zile libere parintilor in cazul inchiderii scolilor (Ordinul 1375/2020)Articole similare
OUG 32/2020: Actele necesare pentru somajul tehnic de statSfaturi de la experti
Achizitie parti sociale. Monografie contabila
Intrebare: Se hotaraste ca societatea A sa ia un credit de 4.750 mii lei pentru a achita cateva parti sociale in societatea B, parti sociale in cuantum de 1.067 parti sociale (1.067 lei) cu un procent in valoare procentuala de 50,7612%...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Cedare cladire in schimbul dividendelor
Intrebare: Va rog sa ne comunicati care este procedura pentru a ceda o cladire in contul dividendelor. Este asociat unic, iar imobilizarea corporala inca nu s-a amortizat complet. Ce taxe avem de platit in urma acesteia? Doar 10% impozitul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<
Va recomandam
Solutii complete de legislatia munciiDepunere declaratiiPortal PFABlogul specialistuluiCertificatul de atestare fiscalaCodul fiscal 2025Stiri juridiceIdei de afaceriInfoinstitutiiLink-uri utile
Codul muncii 2025Legea pensiilorAfaceri profitabile Declaratii fiscaleLegea contabilitatii 2025Monitorul oficialCodul civilCodul penal 2025Legislatie TVA