MFP propune o noua modificare a Declaratiei 112. Schimbarea, in contextul aparitiei mai multor acte normative recente
Ministerul Finantelor Publice a pus in dezbatere publica un nou Proiect de Ordin pentru aprobarea modelului, continutului, modalitatii de depunere si de gestionare a "Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate" - publicat in data de 2 octombrie 2020.
Conform Referatului de Aprobare, necesitatea elaborarii proiectului de ordin comun se impune ca urmare a modificarilor legislative adoptate de Parlamentul Romaniei si de Guvernul Romaniei, in domeniul protectiei sociale, in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, in sensul adaptarii corespunzatoare a modelului si continutului formularului 112 ”Declaratie privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate” si a instructiunilor de completare ale acestuia.
Declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate cuprinde atat informatii privind obligatiile fiscale ale contribuabililor, cat si informatii necesare stabilirii prestatiilor sociale potrivit legislatiei specifice, acordate de C.N.P.P., C.N.A.S, A.N.O.F.M. si A.N.P.I.S..
Principalele prevederi ale Proiectului de Ordin
Prevederile ordinului vizeaza modificarea Declaratiei privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate in temeiul urmatoarelor acte normative:
-Legea nr.19/2020 privind acordarea unor zile libere parintilor pentru supravegherea copiilor, in situatia inchiderii temporare a unitatilor de invatamant, cu modificarile si completarile ulterioare;Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 108/2020 pentru completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice;
-Legea nr. 234/2019 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 59/2000 privind Statutul personalului silvic;
-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2020 privind instituirea unor masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatorilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de SARS-CoV-2;
-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 132/2020 privind masuri de sprijin destinate salariatilor si angajatilor in contextul situatiei epidemiologice determinate de raspandirea coronavirusului SARS-CoV-2, precum si pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca;
-Legea nr. 188/2020 pentru modificarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice;
-Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru parinti in vederea supravegherii copiilor, in situatia limitarii sau suspendarii activitatilor didactice care presupun prezenta efectiva a copiilor in unitatile de invatamant si in unitatile de educatie timpurie anteprescolara, ca urmare a raspandirii coronavirusului SARS-CoV-2;
-precum si de necesitatea actualizarii anexelor si instructiunilor de completare, in functie de problemele semnalate din practica.
Ca urmare a intrarii in vigoare a actelor normative sus mentionate au fost efectuate urmatoarele modificari:
-introducerea unor noi casete in Anexa 1.1. - Anexa angajator, Sectiunile C2, C3, E2 si E3, in vederea centralizarii separate a concediilor medicale pentru incapacitate temporara de munca urmare a unei boli infectocontagioase pentru care se impune masura carantinarii sau masura izolarii;
-introducerea unor noi casete in Anexa 1.2. - Anexa asigurat - Sectiunea B.4, pentru declararea distincta a bazelor de calcul ale indemnizatiilor acordate in baza dispozitiilor art. XI alin. (11) din O.U.G. nr. 30/2020 si in baza dispozitiilor art. 1 alin. (4) si art. 3 alin. (1) din O.U.G. nr. 132/2020, precum si a contributiei de asigurari sociale aferente;
-actualizarea unor casete din Anexa 1.2. - Anexa asigurat - Sectiunea B.1., in vederea includerii prevederilor art. 1 alin. (1) din O.U.G. nr. 132/2020, prevederilor O.U.G. nr. 120/2020, precum si a prevederilor O.U.G. nr. 147/2020;
-actualizarea unor casete din Anexa 1.2. - Anexa asigurat - Sectiunea B.4. Centralizator, in vederea includerii prevederilor art. 1 alin. (1) din O.U.G. nr. 132/2020, prevederilor O.U.G. nr. 120/2020 precum si a prevederilor O.U.G. nr. 147/2020;
-introducerea in Nomenclatorul “Tip asigurat“ din Anexa nr. 4 a formularului, a unor noi tipuri de asigurati, dupa cum urmeaza:
a)Salariat care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 1 alin.(4) din O.U.G. nr. 132/2020, suportata din bugetul asigurarilor de somaj;
b)Membru cooperator, salariat in baza conventiei individuale de munca, prevazuta de Legea nr. 1/2005 privind organizarea si functionarea cooperatiei, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, care beneficiaza de indemnizatia prevazuta la art. 3 alin. (1) din OUG 132/2020, pentru care nu se datoreaza contributia asiguratorie pentru munca;
c)Salariat care beneficiaza de indemnizatia acordata potrivit O.U.G. nr. 147/2020;
d)Persoane fizice ale caror contracte individuale de munca au fost desfacute ca urmare a concedierii colective, conform legii, care primesc sume reprezentand plati compensatorii calculate pe baza salariilor medii nete pe unitate;
e)Modificarea denumirii tipului de asigurat 5 - Persoane fizice disponibilizate prin concedieri colective, care primesc compensatii banesti individuale, suportate din fondul de salarii, potrivit dispozitiilor prevazute in contractul de munca;
f)Persoane fizice, care incaseaza venituri din salarii si asimilate salariilor sau venituri al caror tratament fiscal este cel asimilat veniturilor din salarii si asimilate salariilor si care nu se regasesc, in perioada de raportare, in celelalte tipuri de asigurati prevazute in Nomenclatorul “Tip asigurat“ din Anexa nr. 4. Acest tip de asigurat va fi utilizat numai in situatia interventiilor legislative care conduc la modificarea prezentului ordin, astfel incat pana la amendarea in mod corespunzator a ordinului si a aplicatiei informatice, angajatoriil/platitorii de venituri sa isi indeplineasca in termenul legal obligatiile declarative.
• introducerea in Anexa 5 - Nomenclatorul ”Indicativ conditii speciale”, a doua noi valori aferente celor doua noi locuri de munca in conditii speciale, introduse prin Legea nr. 234/2019 si O.U.G. nr. 10/2020;
• Modificari de natura tehnica care constau in actualizarea corespunzatoare a anexelor si a instructiunilor la ordin potrivit aspectelor semnalate de utilizatorii declaratiei.
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!
- GHIDUL tau de taxe si impozite!