Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

In sistemul RO e-Factura se transmit facturile in totalitate, indiferent daca acesta sunt raportate si in SAF-T

30-Iun-2022
13891
In sistemul RO e-Factura se transmit facturile in totalitate, indiferent daca acesta sunt raportate si in SAF-T

Ne-am inregistrat in registrul e-factura prin contul de SPV in cursul lunii Mai 2022 si figuram ca fiind inregistrati incepand cu 01 Iunie 2022. Nu am studiat care sunt implicatiile, ci doar ne-am gandit ca vom fi obligati sa postam in e-factura facturile emise pe relatia B2G incepand cu 01 Iulie 2022. 

Preciam ca ne-am confruntat cu discutii in mediile online in care se spune ca daca ne-am inregistrat, trebuie sa transmitem toate facturile in e-factura, nu doar pe cele B2G, nu incepand cu 01 Iulie 2022, ci incepand cu 01 Iunie 2022. 

Va rugam sa ne spuneti care este opinia dumneavoastra legat de obligatiile noastre de comunicare in e-factura, noi avand doar facturi catre B2G, fara produse cu risc fiscal si nedorind sa postam toate facturile in e-factura, mai ales ca le vom posta si prin declaratia D406 pentru SAF-T. Va multumim!

Raspunsul consultantului fiscal Amelia Dumitras: 

Inregistrarea in Registrul e-factura a fost optiunea persoanei impozabile exprimate prin formularul cod 084 "Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura/renuntarea la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura" pentru emiterea si transmiterea facturilor in sistemul national e-factura pentru toate tranzactiile derulate in relatia B2B. Astfel, daca inregistrarea este aplicabila din 1 iunie 2022, transmiterea facturilor emise in relatia incepand cu data de 1 iunie pentru tranzactiile in relatia B2B este obligatorie incepand cu data de 1 iunie 2022 conform prevederilor art. 10 din O.U.G. nr. 120/2021 aprobata prin Legea nr. 139/2022
" (1) In relatia comerciala B2B emitentul facturii electronice poate opta pentru transmiterea acesteia catre destinatar utilizand sistemul national privind factura electronica RO e-Factura cu respectarea prevederilor art. 4 alin. (1).
(2) In situatia in care emitentul facturii electronice opteaza pentru transmiterea acesteia in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, acesta este obligat sa fie inregistrat in Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura, denumit in continuare Registrul RO e-Factura.
(3) Operatorul economic care a optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura este inscris in Registrul RO e-Factura incepand cu data de 1 a lunii urmatoare exercitarii optiunii. De la momentul inscrierii in Registrul RO e-Factura, emitentul dobandeste si calitatea de destinatar."



Asa cum se poate constata si din textul de lege, o data cu inscrierea in acest registru, emitentul facturii in relatia B2B dobandeste si calitatea de destinatar al facturilor emise pe numele sau pentru diverse livrari de bunuri si prestari de servicii, chiar daca bunurile si prestarile respective nu sunt cu risc fiscal.

Caracterul optional al inscrierii in Registrul RO e-Factura rezulta din prevederile cuprinse in ANEXA 1 PROCEDURA privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura, capitulul I pct. 1 si 2 din O.P.A.N.A.F. nr. 1713 din 27 octombrie 2021 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea si inscrierea in cadrul Registrului RO e-Factura, precum si a modelului, continutului si instructiunilor de completare ale formularului (084) "Cerere privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura/renuntarea la cererea privind inregistrarea in Registrul RO e-Factura"
"1. Operatorii economici, respectiv orice entitate care desfasoara o activitate economica constand in executarea de lucrari, livrarea de bunuri/produse si/sau prestarea de servicii, care emit facturi electronice catre alti operatori economici (relatii B2B), pot opta pentru transmiterea facturilor electronice catre destinatari folosind sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, in conditiile prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, .......
2. Emitentul facturii electronice, care opteaza pentru transmiterea acesteia in sistemul national privind factura electronica RO e-Factura, este obligat sa fie inregistrat in Registrul operatorilor care au optat pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura (denumit in continuare Registrul RO e-Factura), potrivit dispozitiilor art. 10 alin. (2) din ordonanta de urgenta."

Avand in vedere ca s-a inregistrat in Registrul e-factura, societatea pe care o reprezentati nu are posibilitatea/dreptul sa transmita, selectiv, doar anumite facturi emise in relatia B2B, fiind obligata sa transmita toate facturile. 

Referitor la facturile emise in relatia B2G, prin Legea nr. 139 din 17 mai 2022 pentru aprobarea O.U.G. nr. 120/2021, publicata in M. Of. nr. 490 din 17 mai 2022, la art. II, s-a reglementat ca, incepand cu data de 1 iulie 2022, operatorii economici cu sediul activitatii economice in Romania au obligatia sa emita facturi electronice si sa le transmita prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura., in relatia B2G:
"Incepand cu data de 1 iulie 2022, operatorii economici stabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia, in relatia B2G, definita conform art. 2 alin. (1) lit. m) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, sa emita facturi electronice si sa le transmita prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura."

Referitor la facturile emise in relatia B2G, asa cum operatorul economic, emitent al facturii este obligat sa fie inregistrat in Registrul RO e-Factura, asa si autoritatile/entitatile contractante prevazute la art. 2 alin. (1) lit. m) din O.U.G. nr. 120/2021 trebuie sa fie inregistrate in Registrul entitatilor publice, conform prevederilor O.M.F.P. nr. 2.004/2013.

In concluzie, chiar daca s-a inscris in Registrul e-factura incepand cu data de 1 iunie 2022 pentru transmiterea si emiterea facturilor in relatia B2B, facturile emise in relatia B2G trebuie transmise in acest sistem incepand cu data de 1 iulie 2022, indiferent de natura bunurilor, cu risc sau fara risc fiscal. Aceasta obligatie referitoare la facturile emise in relatia B2G este reglementata prin Legea nr. 139 din 17 mai 2022 pentru aprobarea O.U.G. nr. 120/2021, publicata in M. Of. nr. 490 din 17 mai 2022, la art. II
"Incepand cu data de 1 iulie 2022, operatorii economici stabiliti in Romania conform art. 266 alin. (2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au obligatia, in relatia B2G, definita conform art. 2 alin. (1) lit. m) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 120/2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, precum si pentru completarea Ordonantei Guvernului nr. 78/2000 privind omologarea, eliberarea cartii de identitate a vehiculului si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere in vederea introducerii pe piata, punerii la dispozitie pe piata, inmatricularii sau inregistrarii in Romania, precum si supravegherea pietei pentru acestea, sa emita facturi electronice si sa le transmita prin sistemul national privind factura electronica RO e-Factura."

Initial, prin O.U.G. nr. 120 din 4 octombrie 2021 privind administrarea, functionarea si implementarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura si factura electronica in Romania, prin art. 5, s-a reglementat ca operatorii economici pot opta pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica in relatia B2G
"Facturarea electronica in domeniul achizitiilor publice se aplica in cazul existentei unei relatii B2G, definita conform art. 2 alin. (1) lit. m), in situatia in care operatorii economici opteaza pentru utilizarea sistemului national privind factura electronica RO e-Factura."

Se transmit in totalitate si facturile emise in relatia B2G, fara ca acestea sa fie emise si transmise selectiv in sistem. In cazul facturilor emise si transmise sistemul national privind factura electronica RO e-Factura nu este relevant faptul ca aceleasi facturi sunt raportate si prin D406 pentru fisierul standard de control fiscal (SAF-T) reglementat prin art. 59 1 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala care are drept scop transferul electronic de date din evidenta contabila si fiscala, de la contribuabili/platitori catre autoritatile fiscale si auditori.

 

Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal. Afla AICI cum poti beneficia si tu de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016