Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Incepand cu 1 ianuarie 2021 se aplica noile norme privind procedura de acordare a certificatului de amanare de la plata TVA in vama

08-Ian-2021
6483

Ordinul nr. 3225/2020 pentru aprobarea Normelor privind procedura de acordare a certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata si de eliberare a garantiei pentru importurile de bunuri a fost publicat in in Monitorul Oficial, Partea I nr. 1331 din 31 decembrie 2020. 

Conform actului normativ care a intrat in vigoare din data de 1 ianuarie 2021, persoanele care vor sa obtina certificatul de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata, trebuie sa depuna mai multe documente (vezi mai jos).

De asemenea, respingerea cererii pentru eliberarea certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata se comunica in scris solicitantului impreuna cu motivele care au condus la aceasta decizie.

In cazul respingerii cererii pentru eliberarea certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata, persoana care a depus cererea poate contesta aceasta decizie conform prevederilor legislatiei in vigoare


Normele privind procedura de acordare a certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata si de eliberare a garantiei pentru importurile de bunuri, din 30.12.2020

Art. 1. -
(1) Potrivit art. 326 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal, prin exceptie de la prevederile alin. (3) al aceluiasi articol, nu se face plata efectiva la organele vamale pentru importurile efectuate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, care indeplinesc cumulativ conditiile prevazute la art. 326 alin. (41) din Codul fiscal si care au obtinut certificat de amanare de la plata.

(2) Certificatul de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata prevazut la alin. (1) se elibereaza in conditiile prevazute de prezentele norme, la cererea persoanelor prevazute la alin. (1).
Art. 2. -
(1) In vederea obtinerii certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata, persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) depun la Directia Generala a Vamilor urmatoarele documente:

a) o cerere-tip conform modelului din anexa nr. 1;

b) copie dupa documentul care atesta calitatea de persoana inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal;

c) certificat de atestare fiscala, in original, din care sa rezulte ca este indeplinita conditia prevazuta la art. 326 alin. (41) lit. a) din Codul fiscal;

d) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca in ultimele 6 luni anterioare lunii in care solicita eliberarea certificatului au realizat importuri din teritorii si state terte, astfel cum sunt definite la art. 267 din Codul fiscal, a caror valoare cumulata este de cel putin 50 milioane lei. in aceasta valoare nu se cuprind importurile de produse supuse accizelor armonizate;

e) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu sunt in stare de insolventa, in procedura de reorganizare sau lichidare judiciara.

(2) in situatia in care sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 326 alin. (41) din Codul fiscal, Directia Generala a Vamilor elibereaza persoanelor care au depus documentatia potrivit alin. (1) certificatul de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata in termen de 30 de zile de la depunerea cererii si a documentatiei complete. Modelul certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata este prevazut in anexa nr. 2.

(3) Certificatul de amanare de la plata se elibereaza pe perioada indicata de solicitant.

(4) Respingerea cererii pentru eliberarea certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata se comunica in scris solicitantului impreuna cu motivele care au condus la aceasta decizie.
(5) In cazul respingerii cererii pentru eliberarea certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata, persoana care a depus cererea poate contesta aceasta decizie conform prevederilor legislatiei in vigoare.

Art. 3. -
(1) Certificatul de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata se revoca in situatia in care una dintre conditiile care au stat la baza eliberarii certificatului, prevazute la art. 326 alin. (41) din Codul fiscal, nu mai este indeplinita sau in cazul anularii codului de inregistrare in scopuri de TVA atribuit conform art. 316 din Codul fiscal.

(2) Decizia de revocare a certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata se comunica in scris, impreuna cu motivele care au condus la aceasta masura.

Art. 4. -
(1) Persoanele prevazute la art. 1 alin. (1) inscriu in declaratia vamala suma taxei pe valoarea adaugata datorate pentru marfurile importate si numarul si data certificatului de amanare obtinut in conditiile prevazute de prezentele norme.

(2) Amanarea de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata se acorda pentru valoarea taxei calculata la baza de impozitare stabilita conform prevederilor art. 289 din Codul fiscal.

Art. 5. -
(1) Garantia prevazuta la art. 326 alin. (7) din Codul fiscal, pentru importul in Romania de bunuri scutit de taxa in conditiile prevazute la art. 293 alin. (1) lit. m) din Codul fiscal, se constituie la biroul vamal la care s-a depus declaratia vamala de punere in libera circulatie. Cuantumul garantiei trebuie sa acopere taxa pe valoarea adaugata care ar fi datorata la punerea in libera circulatie a bunurilor. Garantia poate fi constituita prin:

a) un depozit in numerar sau echivalentul acestuia;
b) angajamentul unui garant.

(2) in cazul operatorilor economici autorizati care sunt inregistrati in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 din Codul fiscal si care au obtinut certificat de operator economic autorizat, conform art. 38 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare, nu se aplica prevederile alin. (1).

(3) Garantia se elibereaza de catre biroul vamal prevazut la alin. (1), la cererea importatorului, prin decizie a sefului biroului vamal, pe baza documentelor care justifica scutirea de taxa pe valoarea adaugata pentru livrarea intracomunitara a bunurilor importate, conform Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a)-i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Codul fiscal, aprobate prin ordin al ministrului finantelor publice.

(4) Termenul maxim pentru prezentarea documentelor justificative este de 30 de zile de la data declaratiei vamale de punere in libera circulatie. in cazuri temeinic justificate, la cererea persoanei interesate, depusa in cadrul termenului initial, biroul vamal poate prelungi, o singura data, acest termen de 30 de zile.

(5) In cazul neprezentarii in termen a justificarii scutirii de taxa pe valoarea adaugata conform alin. (1), garantia constituita se utilizeaza pentru acoperirea taxei pe valoarea adaugata datorate in vama.

(6) In cazul in care indeplinirea formalitatilor de vamuire se face printr-un reprezentant desemnat conform art. 18 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European si al Consiliului din 9 octombrie 2013 de stabilire a Codului Vamal al Uniunii, cu modificarile si completarile ulterioare, garantia prevazuta la alin. (1) se poate constitui de catre acesta.

Art. 6. -
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele norme.

 

ANEXA Nr. 1

la norme

CERERE

pentru eliberarea certificatului de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata, in baza prevederilor art. 326 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare1. Denumirea solicitantului . . . . . . . . . .

2. Adresa . . . . . . . . . .

3. Codul de inregistrare in scopuri de TVA . . . . . . . . . .

4. Organul fiscal la care este inregistrat in scopuri de TVA . . . . . . . . . .

5. Perioada de valabilitate a certificatului solicitata . . . . . . . . . .

6. Documente anexate . . . . . . . . . .

7. Nume si prenume . . . . . . . . . .

8. Functia . . . . . . . . . .

9. Data . . . . . . . . . .

10. Semnatura si stampila

 

ANEXA Nr. 2

la norme

CERTIFICAT

de amanare de la plata in vama a taxei pe valoarea adaugata in baza prevederilor art. 326 alin. (4) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare
Nr. . . . . . . . . . . data . . . . . . . . . .

Se acorda prezentul certificat

. . . . . . . . . . (denumirea persoanei impozabile, inregistrata in scopuri de TVA), adresa . . . . . . . . . ., codul de inregistrare in scopuri de TVA in conformitate cu prevederile art. 316 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare . . . . . . . . . . .

Prezentul certificat este valabil pentru operatiunile de import cu punere in libera circulatie de bunuri pe teritoriul Romaniei pana la data de . . . . . . . . . . inclusiv.

. . . . . . . . . .
(conducatorul unitatii emitente)

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Lichidare firma. Exemplu de MONOGRAFIE contabila utila in 2025 daca va inchideti firma

    • Unele firme, din diverse motive precum lipsa de activitate, acumularea de pierderi sau decizia asociatului unic, ajung in situatia de a fi lichidate. Procesul de inchidere presupune parcurgerea mai multor etape administrative si contabile, printre care dizolvarea voluntara, radierea si intocmirea unei monografii contabile finale. In cele ce urmeaza, prezentam un exemplu practic de monografie contabila aplicabila in 2025, utila pentru radierea societatii. O societate are urmatoarea situatie in...» citeste mai departe aici

  • Impozit dividende. 5 intrebari si raspunsuri cu privire la cota de impozitare in 2025 + alte aspecte contabile

    • Distribuirea dividendelor reprezinta un proces esential pentru recompensarea asociatilor/actionarilor unei societati, dar implica o serie de obligatii fiscale si contabile ce trebuie respectate cu strictete. In anul 2025, cota de impozitare aplicabila dividendelor distribuite este de 10%, conform legislatiei in vigoare, aplicabila atat dividendelor interimare, cat si celor distribuite din profitul exercitiilor financiare incheiate anterior. Este important de subliniat ca, pentru a beneficia...» citeste mai departe aici

  • Tratamentul contabil al cotizatiilor anuale CECCAR

    • Contribuabilii se intreaba adesea cum trebuie tratate din punct de vedere contabil si fiscal cotizatiile anuale platite catre organisme profesionale, cum este CECCAR. Aceste sume, desi sunt achitate integral la inceputul anului, ridica intrebari legate de momentul recunoasterii cheltuielii si de deductibilitatea fiscala. In cele ce urmeaza, analizam tratamentul corect al acestor cotizatii, in conformitate cu reglementarile contabile in vigoare. Avem acest caz. O societate de contabilitate si...» citeste mai departe aici

  • Mijloace fixe. Puteti reduce perioada de amortizare dpdv contabil si fiscal?

    • Mijloacele fixe reprezinta active utilizate pe termen lung in activitatea economica si se amortizeaza treptat, potrivit unor reguli contabile si fiscale. In anumite conditii, o entitate poate dori sa reduca perioada de amortizare pentru a reflecta mai fidel uzura sau utilizarea activelor. Este important de diferentiat tratamentul contabil fata de cel fiscal in astfel de situatii. Prezentul articol clarifica in ce conditii se poate modifica perioada de amortizare si ce implicatii are acest...» citeste mai departe aici

  • [CONTROL ANTIFRAUDA] Reglementari legale, drepturile contribuabililor si studii de caz utile

    • Controalele antifrauda sunt actiuni specializate desfasurate de Directia Generala Antifrauda Fiscala (DGAF) pentru prevenirea, descoperirea si combaterea evaziunii fiscale si a altor fapte ilegale din domeniul financiar-fiscal. Aceste controale sunt de regula operative si inopinate, fiind reglementate distinct fata de inspectia fiscala clasica. Contribuabilii vizati trebuie sa respecte obligatiile impuse de lege si sa colaboreze cu inspectorii antifrauda, avand totodata si anumite drepturi...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016