Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Lista paraciosilor s-a modificat

23-Iul-2008
3438

Problema fiscala


Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea banilor a fost recent modificata. Noile modificari aduse de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2008 se refera atat la persoanele ce intra sub incidenta acestei legi, cat si la obligatiile acestora. Aceste modificari au intrat in vigoare incepand cu data de 30 aprilie 2008.

1. Care sunt persoanele obligate la raportare

Au obligatia de raportare urmatoarele persoane fizice sau juridice:

1. institutiile de credit si sucursalele din Romania ale institutiilor de credit straine;
2. institutiile financiare, precum si sucursalele din Romania ale institutiilor financiare straine;
3. administratorii de fonduri de pensii private, in nume propriu si pentru fondurile de pensii private pe
care le administreaza, agentii de marketing autorizati/avizati in sistemul pensiilor private;
4. cazinourile;


5. auditorii, persoanele fizice si juridice care acorda consultanta fiscala sau contabila;
6. notarii publici, avocatii si alte persoane care exercita profesii juridice liberale, in cazul in care acorda asistenta in intocmirea sau perfectarea de operatiuni pentru clientii lor privind cumpararea ori vanzarea de bunuri imobile, actiuni sau parti sociale ori elemente ale fondului de comert, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clientilor, constituirea sau  administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de
subscriere a aporturilor necesare constituirii, functionarii sau administrarii unei societati comerciale, 
constituirea, administrarea ori conducerea societatilor comerciale, organismelor de plasament colectiv in valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfasurarea, potrivit legii, a altor activitati fiduciare, precum si in cazul in care isi reprezinta clientii in orice operatiune cu caracter financiar ori vizand bunuri imobile;
7. furnizorii de servicii privind societati comerciale sau alte entitati, altii decat cei prevazuti la
punctele 5 si 6 de mai sus;
8. persoanele cu atributii in procesul de privatizare;
9. agentii imobiliari;
10. asociatiile si fundatiile;
11. alte persoane fizice sau juridice care comercializeaza bunuri si/sau servicii, numai in masura in 
care acestea au la baza operatiuni cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele.

2. Ce se intelege prin operatiuni ce par a avea o legatura intre ele

Sunt acele operatiuni care indeplinesc urmatoarele conditii:

■ sunt operatiuni aferente unei singure tranzactii, decurgand dintr-un singur contract comercial sau intelegere de orice natura intre aceleasi parti;
■ operatiuni a caror valoare este fragmentata in transe mai mici de 15.000 euro ori echivalentul in
lei;
■ operatiunile efectuate in cursul aceleiasi zile bancare, in scopul evitarii cerintelor legale.

3. Cine nu trebuie sa isi desemneze reprezentant

Persoanele fizice sau juridice care comercializeaza bunuri si/sau servicii, numai in masura in care acestea au la baza operatiuni cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima  reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se executa printr-o singura operatiune sau prin mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele, nu au obligatia desemnarii unui responsabil cu aplicarea legii.

Ce raportam Oficiului National de Prevenire si Combatere a Spalarii Banilor?

Persoanele ce intra sub incidenta legii vor raporta Oficiului, in cel mult 10 zile lucratoare, efectuarea operatiunilor cu sume in numerar, in lei sau in valuta, a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro, indiferent daca tranzactia se realizeaza prin una sau mai multe operatiuni ce par a avea o legatura intre ele. Obligatia raportarii catre Oficiu se aplica si transferurilor externe in si din conturi pentru sume a caror limita minima reprezinta echivalentul in lei a 15.000 euro.

Atentie
Plafonul pentru raportarea operatiunilor cu numerar s-a marit: de la 10.000 euro la 15.000 euro.

Concluzie
Modificarile aduse Legii nr. 656/2002 pentru prevenirea si sanctionarea banilor sunt salutare, atat in
ceea ce priveste persoanele care intra sub incidenta acestei legi si plafonul de raportare a operatiunilor in numerar, cat si in ceea ce priveste obligatia de desemnare a responsabililor cu aplicarea acestei legi.

Acte normative aplicabile:
Art. 2 litera h), art. 3 alin. (6) si (7), art. 8, art. 14 alin. (3) din Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea
si sanctionarea banilor, astfel cum a fost modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2008

 

 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Obligatiilor companiilor in ceea ce priveste inregistrarea si raportarile la O.N.P.C.S.B

    • Societatile, indiferent de natura capitalului (autohton sau international), trebuie sa respecte prevederile Legii nr. 129/2019 pentru prevenirea si combaterea spalarii banilor si finantarii terorismului, republicata si actualizata prin acte normative ulterioare. Legea impune un cadru de conformitate pentru entitatile raportoare, care include, printre altele, obligatii de cunoastere a clientelei, evaluare a riscului, raportare a tranzactiilor suspecte sau in numerar, desemnarea de...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016