Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Mijloacele fixe - ce intra in aceasta categorie, cum le diferentiezi de obiectele de inventar si studii de caz utile

01-Ian-2024
2673
Mijloacele fixe - ce intra in aceasta categorie, cum le diferentiezi de obiectele de inventar si studii de caz utile
Mijloacele fixe se impart in mai multe categorii si se diferentiaza de obiectele de inventar prin anumite caracteristici. Ne propunem sa va aducem mai multe clarificari cu privire la ce intra in categoria mijloacelor fixe, ce nu se incadreaza aici, precum si tot ceea ce trebuie sa stiti despre catalogul mijloacelor fixe.

Ce inseamna mijloace fixe 


Mijloacele fixe sunt definite, prin lege, ca fiind activele pe care o entitate le inregistreaza in bilantul sau patrimonial si se evalueaza, de regula, la costul lor de achizitie sau de productie, ajustat cu amortizarea acumulata. Mijloacele fixe intra in categoria active imobilizate si reprezinta investitii pe termen lung pentru o organizatie.


Mijloacele fixe indeplinesc urmatoarele conditii:
  • Au o durata de viata mai mare de 1 an;
  • Sunt supuse deprecierii;
  • Sunt folosite in operatiunile comerciale si aduc beneficii financiare pe termen lung;
  • Nu pot fi convertite in numerar imediat si nu sunt destinate vanzarii.

Ce intra in categoria mijloacelor fixe? 



Potrivit Legii nr. 15/1994, sunt considerate mijloace fixe constructiile, instalatiile tehnice, mijloacele de transport, animalele si plantatiile, precum si terenurile, inclusiv investitiile pentru amenajarea acestora. De asemenea, sunt incadrate ca mijloace fixe si mobilierul, aparatura birotica, echipamentele de protectie a valorii umane si materiale, precum si alte active corporale, cum ar fi avansurile sau imobilizarile corporale in curs de executie.


De asemenea, sunt considerate mijloace fixe supuse amortizarii:

a) investitiile efectuate la mijloacele fixe luate cu chirie;

b) capacitatile puse in functiune partial, pentru care nu s-au intocmit formele de inregistrare ca mijloace fixe. Acestea se cuprind in grupele in care urmeaza a se inregistra, la valoarea rezultata prin insumarea cheltuielilor efective ocazionate de realizarea lor;

c) investitiile efectuate pentru descoperta, in vederea valorificarii de substante minerale utile, cu carbuni si alte zacaminte ce se exploateaza la suprafata, precum si cele pentru realizarea lucrarilor miniere subterane de deschidere a zacamintelor;

d) investitiile efectuate la mijloacele fixe, in scopul imbunatatirii parametrilor tehnici initiali, prin majorarea valorii de intrare a mijlocului fix.

Ce NU intra in categoria mijloacelor fixe? 


Nu sunt considerate mijloace fixe:

a) motoarele, aparatele si alte subansambluri ale mijloacelor fixe, procurate in scopul inlocuirii componentelor uzate cu ocazia reparatiilor de orice fel, care nu modifica parametrii tehnici initiali ai mijlocului fix;

b) sculele, instrumentele si dispozitivele speciale ce se folosesc fie la fabricarea anumitor produse in serie, fie la executarea unei anumite comenzi, indiferent de valoarea si de durata lor de functionare normala;

c) constructiile si instalatiile provizorii;

d) animalele care nu au indeplinit conditiile pentru a fi trecute la animale adulte, animalele de ingrasat, pasarile si coloniile de albine;

e) padurile;

f) investitiile efectuate pentru realizarea lucrarilor miniere din afara perimetrelor de exploatare, precum si cele pentru foraj, executate pentru explorari, prospectiuni geologice si geofizice, forajele pentru alimentarea cu apa, care nu au dat rezultate, sondele situate in gaz - capul unor zacaminte de titei, precum si sondele de cercetare geologica, care au pus in evidenta acumulari de hidrocarburi, dar care, din motive geologico-tehnice si economice obiective, nu pot fi exploatate;

g) prototipurile, atata timp cat servesc ca model la executarea productiei de serie, inclusiv seria zero, sau sunt supuse incercarilor in vederea omologarii la producator;

h) echipamentul de protectie si de lucru, imbracamintea speciala, precum si accesoriile de pat, indiferent de valoarea si de durata lor de utilizare.





Consultati acum informatia oferita de cel mai NOU instrument pentru gestionarea perfect legala si profitabila a mijloacelor fixe, lucrarea actualizata: Mijloace fixe. Manual actualizat. Legislatie explicata. Studii de caz.

Comandati acum exemplarul dvs. din lucrarea fara de care niciun contabil nu se aventureaza in hatisul legislativ! >>>



Diferenta dintre mijloacele fixe si obiectele de inventar 


Obiectele de inventar sunt detinute pe o perioada mai mica de un an, in timp ce mijloacele fixe trebuie sa fie detinute pe o perioada mai mare de un an.


Obiectele de inventar au valoare mai mica de 2500 RON, mijloacele fixe au o valoare mai mare de aceasta suma.


Din punct de vedere contabil, potrivit punctului 190 alin. (1) din OMFP 1802/2014, mijloacele fixe reprezinta active care:

a) sunt detinute de o entitate pentru a fi utilizate in producerea sau furnizarea de bunuri ori servicii, pentru a fi inchiriate tertilor sau pentru a fi folosite in scopuri administrative; si

b) sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an.

Astfel, e important sa retineti ca, indiferent de valoare, incadrarea la mijloace fixe sau obiecte de inventar a bunurilor care indeplinesc conditiile de mai sus se efectueaza conform politicilor contabile prin care ati stabilit conditiile de recunoastere a imobilizarilor corporale. Nu exista un plafon valoric de incadrare.

Cu toate acestea, diferenta importanta se mentine: obiectele de inventar nu se amortizeaza in vreme ce aceasta procedura este avalbila pentru cele mai multe mijloace fixe.

Conform prevederilor in vigoare (art. 28 alin. (2) din Codul fiscal), mijlocul fix amortizabil este orice imobilizare corporala care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:


a) este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii, pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
b) are o valoare fiscala egala sau mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului;
c) are o durata normala de utilizare mai mare de un an.

Limita stabilita prin hotarare a Guvernului valabila in acest moment este 2.500 lei.

Deci, din punct de vedere fiscal, daca valoarea bunurilor este mai mica de 2.500 lei, ele pot fi incadrate ca obiecte de inventar si le puteti trece pe cheltuiala integral, la momentul darii in folosinta.

Atentie! Se poate totusi opta pentru incadrarea la mijloace fixe, chiar daca valoarea bunurilor este sub 2.500 lei.

Prin comparatie, obiectivele de inventar indeplinesc urmatoarele conditii:
  •  durata de utilizare nu depaseste un an
  •  valoarea individuala este mai mica de 2.500 lei
  •  nu se supun procedurii de amortizare
  •  casarea se efectueaza in urma operatiunii de inventariere,
  •  cheltuielile cu obiectele de inventar afecteaza direct profitul societatii din anul in cauza

Catalog mijloace fixe 


Pentru identificarea si clasificarea eficienta a mijloacelor fixe a fost instituit catalogul in care sunt incluse mijloacele fixe utilizate in economie si duratele normale de functionare ale acestora, care corespund cu duratele de amortizare in ani, aferente regimului de amortizare liniar.

Durata normala de functionare reprezinta durata de utilizare in care se recupereaza, din punct de vedere fiscal valoarea de intrare a mijloacelor fixe pe calea amortizarii. In consecinta, durata normala de functionare este mai redusa decat durata de viata fizica a mijlocului fix respectiv.


Mijloacele fixe cuprinse in catalog sunt clasificate in general in grupe, subgrupe, clase si subclase, iar pentru unele si in familii. Astfel mijloacele fixe amortizabile au fost clasificate in trei grupe principale:

Grupa 1 - Constructii;
Grupa 2 - Instalatii tehnice, mijloace de transport, animale si plantatii;
Grupa 3 - Mobilier, aparatura birotica, echipamente de protectie a valorilor umane si materiale si alte active corporale.

Catalogul mijloacelor fixe se aplica in mod unitar de catre agentii economici, persoanele juridice fara scop patrimonial cat si de catre institutiile publice, asigurand determinarea in mod unitar a amortizarii capitalului imobilizat in active corporale.

In prezentul catalog, pentru fiecare mijloc fix nou achizitionat, se utilizeaza sistemul unor plaje de ani cuprinse intre o valoare minima si una maxima, existand astfel posibilitatea alegerii duratei normale de functionare cuprinsa intre aceste limite. Astfel stabilita, durata normala de functionare a mijlocului fix ramane neschimbata pana la recuperarea integrala a
valorii de intrare a acestuia sau scoaterea sa din functiune.


Catalogul cuprinde urmatoarele informatii necesare identificarii mijlocului fix si stabilirii duratei normale de functionare:
a) codul de clasificare;
b) denumirea grupei, a subgrupei, clasei, subclasei si a familiei, dupa caz, mijloacelor fixe amortizabile;
c) limita minima si limita maxima a duratei normale de functionare, in ani.


Pentru stabilirea duratei normale de functionare a unui mijloc fix se cauta succesiv in clasificare: grupa, subgrupa, clasa, subclasa si familia, dupa caz.

Amortizarea mijloacelor fixe 


Potrivit art. 28 din Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cheltuielile aferente achizitionarii, producerii, construirii mijloacelor fixe amortizabile, precum si investitiile efectuate la acestea se recupereaza din punct de vedere fiscal prin deducerea amortizarii potrivit prevederilor prezentului articol.

Mijlocul fix amortizabil este orice imobilizare corporala care indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
  • este detinut si utilizat in productia, livrarea de bunuri sau in prestarea de servicii,
  • pentru a fi inchiriat tertilor sau in scopuri administrative;
  • are o valoare fiscala egala sau mai mare decat limita stabilita prin hotarare a Guvernului, la data intrarii in patrimoniul contribuabilului;
  • are o durata normala de utilizare mai mare de un an.
Amortizarea este de mai multe tipuri, iar regimul de amortizare pentru un mijloc fix amortizabil se determina conform politicilor contabile ale firmei, cu respectarea urmatoarelor reguli:
  • in cazul constructiilor, se aplica metoda de amortizare liniara;
  • in cazul echipamentelor tehnologice, respectiv al masinilor, uneltelor si
  • instalatiilor de lucru, precum si pentru computere si echipamente periferice ale acestora, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare liniara, degresiva sau accelerata;
  • in cazul oricarui altui mijloc fix amortizabil, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare liniara sau degresiva.



Studii de caz utile cu privire la mijloacele fixe

Casare mijloace fixe complet amortizate 


O societate platitoare de impozit pe profit are in patrimoniu mijloace fixe complet amortizate din 2015, 2016, 2017, 2018, 2019. Acestea nu au mai putut fi folosite in procesul de productie deoarece sunt alterate, depasite tehnologic si nu mai aduceau beneficii economice viitoare. In acest sens s-a intocmit Proces-verbal de scoatere din functiune in anul 2016, 2018, 2019, 2020. Care este momentul cand se poate face casarea aceastora (inregistrarea notei de casare)? Exista un termen de la momentul finalizarii amortizarii peste care se poate inregistra nota de casare in contabilitate?


Opinia specialistului:


Nu exista un termen impus de lege in care se poate face casarea mijloacelor fixe dar normal este ca acestea sa fie scazute din evidenta, atunci cand s-a constatat alterarea/depasirea/degradarea starii fizice.

Daca s-au intocmit procese verbale de scoatere din functiune a mijloacelor fixe pentru anii 2016, 2018, 2019, 2020 acestea trebuiau inregistrate cel mai tarziu la sfarsitul fiecarui an.

Procedura de casare a mijloacelor fixe este urmatoarea:

-prin procesul verbal de inventariere, comisia de inventariere face propuneri de casare a mijloacelor fixe;

Aceste propuneri au la baza:
- note privind starea tehnica degradata a mijlocului fix intocmite de gestionar sau persoana/ persoanele care le caseaza;
- devize estimative ale cheltuielilor pentru reparatia mijlocului fix din care sa rezulte ca repunerea acestora in functiune este neeconomica;
- acte constatatoare ale alterarii/degradarii;
- alte documente din care sa rezulte degradarea bunurilor.
- comisia intocmeste Note privind starea tehnica a mijloacelor fixe propuse pentru casare, iar pe baza acestora se intocmeste un Proces verbal de scoatere din functiune a mijloacelor fixe/de declasare a unor bunuri materiale(prevazut de O.M.F.P. nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile).

- scoaterea din gestiune a imobilizarilor complet amortizate care se caseaza se inregistreaza prin articolul contabil:
281x = 2xx
- daca este cazul, se inregistreaza obtinerea de materiale(din casarea lor) care se pot utiliza de catre societate:
3028 = 711
la o valoare egala cu valoarea cheltuielilor care s-au efectuat cu obtinerea acestora (cota parte de manopera etc.)
Deoarece valoarea este integral amortizata nu se inregistreaza cheltuieli aferente valorii neamortizate.

Potrivit prevederilor Codului fiscal, prin casarea unui mijloc fix se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului. (pct. 29 din Norme de aplicare Codul fiscal).

Dpdv TVA, potrivit prevederilor de la art. 305 alin. 4 lit. d) pct. 4 din Codul fiscal, ajustarea taxei deductibile prevazute la alin. (1) lit. d) se efectueaza: in situatia in care bunul de capital isi inceteaza existenta, cu urmatoarele exceptii: in cazul casarii unui bun de capital;

Prin urmare nu se ajusteaza TVA pentru bunurile de capital casate. Din punct de vedere al impozitului pe profit, potrivit prevederilor de la art. 28 alin. 17 din Codul fiscal, pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina fara a lua in calcul amortizarea contabila. Castigurile sau pierderile rezultate din vanzarea ori din scoaterea din functiune a acestor mijloace fixe se calculeaza pe baza valorii fiscale a acestora, diminuata cu amortizarea fiscala, cu exceptia celor prevazute la alin. (14).

La pct. 29 din NM, se precizeaza ca in aplicarea prevederilor art. 28 alin. (17) din Codul fiscal, cheltuielile inregistrate ca urmare a casarii unui mijloc fix cu valoarea fiscala incomplet amortizata sunt cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice.

Prin casarea unui mijloc fix se intelege operatia de scoatere din functiune a activului respectiv, urmata de dezmembrarea acestuia si valorificarea partilor componente rezultate, prin vanzare sau prin folosirea in activitatea curenta a contribuabilului.


Raspuns oferit in luna ianuarie 2023 de catre specialistii site-ului Portalcodulfiscal.ro. Testeaza si tu GRATUIT Portalcodulfiscal. Va invitam sa descoperiti avantajele consultantei specializate! ACCES NELIMITAT la peste 70.000 de spete rezolvate. Detalii AICI >>>>

Inchidere activitate PFA. Valorificare mijloace fixe 


Persoana fizica autorizata, sistem real, doreste in cursul anul 2023 sa-si inchida activitatea. Ce se intampla cu mijloacele fixe achizitionate de-a lungul timpului? Masina, laptop, telefon? Care este procedura in acest sens?


Opinia specialistului:

Potrivit art 68 alin 2 Cod fiscal, in venitul brut sunt cuprinse:

c) castigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii, utilizate intr-o activitate independenta, exclusiv contravaloarea bunurilor din patrimoniul personal afectate exercitarii activitatii, ramase la incetarea activitatii;

Normele metodologice date in aplicarea art. 68 alin. 2 lit. c din Codul fiscal, in vigoare de la data de 1 ianuarie 2016, prevad ca in venitul brut al afacerii se include si suma reprezentand contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care trec pe parcursul exercitarii activitatii in patrimoniul personal al contribuabilului, operatiune considerata din punct de vedere fiscal o instrainare.

Prin urmare, din interpretarea celor de mai sus reiese ca trecerea bunurilor din patrimoniul personal al persoanei fizice, dupa incetarea definitiva a activitatii PFA, nu mai este considerata din punct de vedere fiscal o instrainare care sa conduca la obtinerea de venituri impozabile. Persoana fizica va putea vinde ulterior bunurile cu orice suma doreste ca bun din patrimoniul personal, iar venitul obtinut va fi neimpozabil in temeiul art. 62 lit. m din Codul fiscal.

In venitul brut al afacerii se include si suma reprezentand contravaloarea bunurilor si drepturilor din patrimoniul afacerii care trec pe parcursul exercitarii activitatii si la incetarea definitiva a acesteia in patrimoniul personal al contribuabilului, operatiune considerata din punct de vedere fiscal o instrainare. Evaluarea acestora se face la preturile practicate pe piata sau stabilite prin expertiza tehnica.

Referitor la TVA, potrivit art. 270 alin. (5) din Codul fiscal, din punct de vedere al TVA, orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, cu exceptia transferului prevazut la art. 270 alin. (7), constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial.

Prin urmare, trecerea bunurilor in patrimoniul personal la data radierii PFA este considerata livrare de bun din punct de vedere al tva si trebuia sa colectati tva daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial.

Tranzactiile intre persoane afiliate se realizeaza obligatoriu la valoarea de piata, conform art. 7 pct. 33 din Codul fiscal.

In concluzie, trecerea mijloacelor fixe de pe PFA in patrimoniul personal al persoanei fizice se face prin vanzare, pe baza de factura, la pretul pietei stabilit prin expertiza tehnica.

PFA determina venitul net din activitati independente pe baza datelor din contabilitate ca diferenta intre venitul brut si cheltuielile deductibile efectuate in scopul realizarii de venituri. Pe langa impozitul pe venit in cota de 10% aplicata la venitul net mai datoreaza CAS si CASS, incepand cu data de 01.01.2023, astfel:
- daca venitul PFA va fi sub 6 salarii minime, persoana fizica autorizata nu va fi obligata la plata CASS;
- daca venitul depaseste 6 salarii minime, dar este sub echivalentul a 12 salarii minime, se va datora obligatoriu CASS la nivelul a 6 salarii minime;
- daca venitul este cuprins intre 12 si 24 de salarii minime, se va datora obligatoriu CASS la echivalentul a 12 salarii minime.
- la venituri de peste 24 salarii minime, se va datora obligatoriu CASS la echivalentul a 24 salarii minime.

Pentru CAS:
- daca venitul PFA-ului va fi intre 12 si 24 de salarii minime pe economie, atunci baza de calcul a CAS nu poate fi mai mica de 12 salarii minime
- daca venitul este mai mare de 24 de salarii minime atunci se va plati CAS la echivalentul a 24 de salarii minime pe economie.

De asemenea, PFA este obligata sa depuna declaratia unica pana la data de 25 a anului urmator pentru anul incheiat.

Raspuns oferit in luna iulie 2023 de catre specialistii site-ului Portalcodulfiscal.ro. Testeaza si tu GRATUIT Portalcodulfiscal. Va invitam sa descoperiti avantajele consultantei specializate! ACCES NELIMITAT la peste 70.000 de spete rezolvate. Detalii AICI >>>> 

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Urmareste-ne pe Google News
Atentie contabili!

Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti
 Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple



Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple






Sfaturi de la experti



Subiectele saptamanii

  • [MODEL] Contract de mecenat si reglementari cheie

    • Contractul de mecenat este un instrument juridic prin care o persoana fizica sau juridica ofera sprijin material ori financiar unei activitati culturale, artistice, stiintifice sau educationale, fara a urmari un beneficiu direct. Acest tip de contract este reglementat de Legea nr. 32/1994 si se bazeaza pe principiul generozitatii si al recunoasterii meritelor celor sustinuti. In acest articol vom prezenta principalele reglementari cheie cu privire la actul de mecenat si vom prezenta un model de...» citeste mai departe aici

  • Ce beneficii si facilitati salariale neimpozabile pot acorda angajatorii salariatilor intr-un an

    • Angajatorii pot oferi salariatilor, pe langa salariul de baza, o serie de beneficii si facilitati care, in anumite conditii, nu sunt impozabile. Aceste avantaje contribuie la motivarea si fidelizarea personalului, fara a genera obligatii fiscale suplimentare pentru angajati. In acest articol, vom prezenta principalele tipuri de beneficii si facilitati salariale neimpozabile care pot fi acordate intr-un an, precum si conditiile legale de acordare. » citeste mai departe aici

  • Declaratia 101. Cum sa o completati daca treceti de la impozit micro la impozit pe profit in 2025

    • In contextul modificarilor fiscale aplicabile din 2025, contribuabilii trebuie sa acorde o atentie sporita obligatiilor declarative si de plata. Schimbarea regimului de impozitare, de la microintreprindere la impozit pe profit, impune completarea corecta a formularelor fiscale. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari privind completarea Declaratiei 101 in aceste situatii. Astfel, un contribuabil are nelamuriri in legatura cu urmatoarele. Daca in trimestrul 1 am fost platitor...» citeste mai departe aici

  • Registru Unic de Control. Este necesar un nou registru la schimbarea sediului social?

    • Registrul unic de control este un document obligatoriu pentru contribuabilii persoane juridice inregistrati la Registrul Comertului, avand rolul de a evidentia toate controalele efectuate de autoritatile competente. Reglementat prin Legea nr. 252/2003, acest registru se pastreaza la sediul social si la sediile secundare autorizate. In contextul schimbarii sediului social, apar frecvent intrebari legate de necesitatea unui nou registru. Astfel, un contribuabil intreaba daca are nevoie de un alt...» citeste mai departe aici

  • Declaratia 150. Ce modificari au fost aduse formularului prin Ordinul 2213/2025

    • Formularul 150, „Cerere pentru utilizarea unui certificat digital calificat”, este esential pentru contribuabilii care doresc sa depuna declaratii fiscale online. Prin OPANAF nr. 2213/2025, publicat in Monitorul Oficial nr. 860/2025, au fost aduse modificari procedurii de transmitere electronica a declaratiilor fiscale. Noul ordin clarifica modalitatile de semnare si depunere a formularului, precum si documentele justificative necesare.» citeste mai departe aici

  • Piata muncii in 2025: Incotro se indreapta angajatorii in fata noilor reglementari

    • Anul 2025 a fost si este un an al reconfigurarilor semnificative pe piata muncii din Romania. Pe langa tendintele globale accelerate de digitalizare si adoptarea pe scara larga a inteligentei artificiale, mediul de afaceri local se confrunta cu o serie de provocari legislative care schimba fundamental modul in care companiile isi planifica bugetele de personal si strategiile de retentie a angajatilor. De la ajustari ale salariului minim, la reglementari noi privind munca la distanta si pana la...» citeste mai departe aici

Atentie contabili!
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Modificari importante in Codul fiscal!
Descarcati GRATUIT
Raportul Special

realizat de specialisti
Modificari FISCALE aduse de Legea Austeritatii. Explicatii si Exemple
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016